http://www20.gencat.cat/portal/site/Sal ... 0c1e0aRCRD
El DPTOP sotmet a informació pública l’estudi per a implantar una nova plataforma per a bus a la C-245 entre Castelldefels i Cornellà
El secretari per a la Mobilitat, Manel Nadal, i el director general de Transport Terrestre, Manel Villalante, han presentat avui l’estudi informatiu i l’estudi d’impacte ambiental per a la implantació d’una nova plataforma reservada per al bus a la C-245 en un tram de 13 quilòmetres de longitud entre els municipis de Castelldefels i Cornellà de Llobregat. Això permetrà habilitar 23 noves parades d’autobús i escurçar el temps del trajecte en autobús prop de 25 minuts.
El document, que se sotmetrà en els propers dies a informació pública, preveu, a més, la reforma integral d’aquest eix viari que connecta cinc municipis del Baix Llobregat, per transformar-lo en una avinguda interurbana amb espais prioritaris per a vianants i ciclistes i noves zones verdes. El projecte suposarà una inversió aproximada de 95 MEUR, i es preveu un termini d’execució de prop de 2 anys.
La carretera C-245 neix al centre urbà de Castelldefels i discorre en paral·lel a l’autopista C-32 creuant els termes municipals de Gavà, Viladecans, Sant Boi de Llobregat, Cornellà de Llobregat i Esplugues de Llobregat. Actualment, aquesta carretera és un dels eixos vertebradors del Baix Llobregat, atès que permet la connexió de cinc municipis de la comarca amb Barcelona.
Actualment, aquesta és una via de pas que s’utilitza principalment per a vehicle privat, i presenta trams molt diferenciats, atès que creua tant nuclis urbans residencials, com àrees industrials o zones en procés de desenvolupament urbanístic.
Així, mentre que a la majoria de trams té una secció de 50 metres d’amplada, al seu pas pel centre urbà de Gavà, es redueix a 22 metres, i, quan creua Castelldefels, arriba als 16 metres. També, entre Sant Boi i Cornellà, la carretera presenta certes particularitats, i travessa el riu Llobregat amb característiques d’autopista.
Amb l’objectiu de millorar l’oferta i la qualitat dels serveis de transport públic a la comarca, el DPTOP va encarregar la redacció d’un estudi informatiu i un estudi d’impacte ambiental per implantar una nova plataforma reservada per al bus en aquesta via entre Castelldefels i Cornellà de Llobregat.
Es tracta de la primera plataforma d’aquesta característiques que es construeix a tot Catalunya, dins del conjunt d’actuacions impulsades pel DPTOP per a promoure l’ús del transport públic.
En aquest sentit, avui el secretari per a la Mobilitat, Manel Nadal, i el director general de Transport Terrestre, Manel Villalante, han presentat el document. En els propers dies, amb la publicació al Diari Oficial de la Generalitat (DOGC) de l’anunci corresponent, s’iniciarà el procés d’informació pública de l’estudi durant un període d’un mes, per tal que les entitats, administracions i particulars interessats el puguin consultar i adreçar les consideracions que estimin per a la seva anàlisi.
Un cop s’aprovi el document, es redactarà el projecte constructiu necessari abans de licitar i adjudicar les obres. Es preveu que el projecte compti amb un pressupost aproximat de 95 MEUR i s’executi durant prop de 2 anys.
Plataforma per a bus i avinguda per vianants
L’estudi que avui es presenta analitza les diferents opcions per a encabir una nova plataforma reservada per al transport públic que permeti millorar sensiblement les connexions tant a l’interior de la comarca del Baix Llobregat, com amb Barcelona. El projecte que ara s’impulsa inclou diferents actuacions, amb característiques específiques segons les particularitats de cada tram:
Plataforma reservada per al bus de 13 quilòmetres: a partir de la calçada actual, es crearà una nova plataforma per a bus al llarg dels 13 quilòmetres de la C-245 entre l’estació de ferrocarril de Castelldefels i l’intercanviador de Cornellà de Llobregat. La nova plataforma per al transport públic tindrà una amplada de 11,6 metres i un carril per sentit de 3 metres d’amplada cadascun. Disposarà de mitjanes laterals de 2,50 metres d’amplada cadascuna, que segregaran la plataforma del bus del vial per al trànsit rodat. S’establiran diferents sistemes per a permetre velocitats comercials competitives, com ara prioritats semafòriques per als autobusos a les interseccions, que permetran reduir un 38% el temps del trajecte i passar dels 65 minuts actuals als 40 minuts previstos.
Així, s’espera que amb la nova plataforma per a bus, els autobusos puguin assolir una velocitat comercial de 20 km/h de mitjana, enfront dels 12 km/h actuals. L’objectiu és garantir una oferta de qualitat que suposi una alternativa real al vehicle privat en els desplaçaments interiors i cap a Barcelona. Per a això, s’habilitaran 23 noves parades d’autobús parades i es facilitarà la intermodalitat amb altres modes de transport públic, a punts estratègics d’intercanvi amb estacions de ferrocarril, metro i tramvia.
Nou passeig per a vianants: a banda d’habilitar la plataforma per a bus per a millorar el transport públic, l’actuació suposarà la transformació integral de la C-245 en els cinc municipis que comprèn aquest tram, entre Castelldefels i Cornellà de Llobregat. L’objectiu és recuperar aquesta via per a l’ús ciutadà, prioritzant els espais de passeig i canalitzant el trànsit rodat de llarg recorregut per vials d’alta capacitat, com ara la C-32 o altres vies locals paral·leles que es preveuen construir. La vorera per als vianants tindrà una amplada variable segons cada tram, amb un mínim de 5,20 metres i un màxim de 11,4 metres d’amplada.
Carril bici i zones verdes: la reforma de l’actual eix en una avinguda interurbana permetrà habilitar un nou carril bici interurbà al llarg de tot el passeig, així com nous espais verds i passeigs arbrats en els trams d’amplada suficient, que connectaran amb els camins que s’estan desenvolupant a la vora del riu Llobregat. El carril bici quedarà integrat al passeig de vianants i tindrà una amplada de 2,5 metres, amb dos carrils, un per sentit de la marxa.
Més intermodalitat i autobusos innovadors
L’actuació que ara s’impulsa suposarà un conjunt de millores per als usuaris del transport públic, tant pel que fa a la duració del trajecte, com a les freqüències i les possibilitats de correspondència amb altres modes de transport. A més, es garantirà, alhora, la vialitat local del trànsit rodat per a permetre també els desplaçaments amb vehicle privat dins la xarxa més urbana. En aquest sentit, l’actuació comportarà:
Més intermodalitat amb el ferrocarril i el tramvia: la nova plataforma reservada permetrà l’accés ràpid a l’intercanviador de Cornellà, on conflueixen Rodalies, l’L5 de Metro i el Trambaix, facilitant l’accessibilitat al transport públic als usuaris dels municipis de l’entorn. Així mateix, permetrà la connexió amb la futura estació d’FGC a Cornellà-Ribera Salines, actualment en fase de redacció de l’estudi informatiu, i a l’estació de Castelldefels de Rodalies Renfe, tot afavorint la intercanvi entre modes de transport públic.
Implantació d’autobusos moderns amb prestacions de tramvia: A banda de la millora dels serveis prestats amb autobusos convencionals, l’estudi preveu la implantació d’un nou servei de bus que connectarà Castelldefels i Cornellà de Llobregat pel recorregut de la nova plataforma reservada. Els nous serveis es prestarien amb autobusos moderns que permeten escurçar el temps de parada i fer aquest servei més competitiu. Aquests autobusos ofereixen algunes dels avantatges del tramvia, com ara donar un ús d’entrada i sortida a totes les portes i facilitar la venda de bitllets a les parades. A més, es preveu que disposin d’una tecnologia innovadora específica, utilitzada ja a diferents països europeus, mitjançant el sistema del guiat òptic, a partir del qual els autobusos segueixen una línia traçada al llarg de la calçada de manera automàtica. Aquest sistema aporta precisió en l’aproximació a l’andana i millora el confort en la conducció.
Espais per al trànsit rodat més local: la implantació d’aquesta plataforma suposarà la remodelació total de la secció de la carretera, que adquirirà les alineacions definitives previstes en el Pla General Metropolità. Només així serà possible donar continuïtat a la plataforma de l’autobús, a un carril bici de dos sentits i a àmplies voreres, mantenint, a la vegada, l’espai per al trànsit privat. L’obra preveu alliberar la C-245 com a vial de pas, de manera que no es potenciarà el trànsit en vehicle privat de llarg recorregut. Així, la C-245 servirà per a distribuir la circulació més local, a partir dels vials que provenen de la C-32 i dels nous vials locals previstos el planejament.
Cinc municipis connectats
L’actuació suposarà una transformació de l’actual vial que uneix els cinc municipis del Baix Llobregat d’aquest tram en una gran avinguda que vertebrarà la comarca i millorarà, tant el paisatge urbà com les comunicacions amb transport públic.
L’estudi inclou un conjunt de particularitats a cada un dels municipis concernits, segons la configuració actual de l’eix a cada tram:
Castelldefels
L’actuació en aquest municipi comprèn un tram d’1,8 quilòmetres que s’inicia a l’encreuament de la C-245 i l’avinguda 302, i finalitza a la cruïlla amb l’avinguda de l’Havana Vieja, i amb amplades variables entre els 16 metres inicials i els 50 metres finals. Des de l’inici i fins al carrer de Martorell es proposa la peatonalització de la plataforma, per la manca d’espai disponible, de manera que serà l’únic tram per on no podran circular vehicles privats, només de serveis.
L’estudi preveu la remodelació integral de l’eix al seu pas pel municipi, excepte en la part més propera a Gavà, entre la plaça Colom i l’avinguda de l’Havana Vieja. Aquí, es remodelarà un tram del costat mar de l’avinguda, per a implantar la plataforma segregada del bus i el carril bici, i es mantindrà la resta de la secció per tal d’aprofitar els espais de passeig existents i el vial de serveis.
D’acord amb les particularitats de les seccions que presenta actualment aquest eix al seu pas pel municipi, l’estudi identifica 6 subtrams amb diferents configuracions a l’hora d’encabir la plataforma per a bus, el carril bici i distribuir els espais per als vianants. En aquest sentit, el carril bus discorrerà sempre per la part central de la calçada, mentre que el carril bici s’ubicarà primer més proper a la banda mar, després al costat del carril bus segregat, i acabarà situat més a prop de la banda muntanya, al costat del passeig de vianants existent a l’entorn de l’avinguda de l’Havana Vieja.
L’estudi inclou en aquest municipi 4 noves parades d’autobús a uns 600 metres de distància entre elles: una a prop de l’estació de ferrocarril de Castelldefels, una altra entre l’avinguda 302 i l’avinguda 301, una altra a prop de la plaça Colom, i una altra a prop de la ronda de Ramon Otero.
Gavà
L’actuació comprèn un tram de 2,8 quilòmetres, amb amplades variables que van dels 22 als 50 metres, entre el límit amb el terme municipal de Castelldefels, a l’avinguda de l’Havana Vieja, i el carrer de la Riera de Sant Llorenç, que inclou els terrenys del sector del Pla de Ponent.
La proposta defineix aquí 8 subtrams d’acord amb les particularitats de la carretera en cada un d’ells. La secció escollida a tots els trams, llevat de l’últim, ubica la plataforma per a bus segregada a la part central, amb carrils laterals per a la circulació de vehicles a banda i banda, i voreres i passeigs a continuació.
El carril bici segregat se situa a la banda muntanya en tot el recorregut. A l’últim tram, més proper a Viladecans, la plataforma per a bus, s’ubica al lateral, i no a la part central.
Aquí es preveu la remodelació integral de gairebé tota la carretera, tot i que en alguns trams s’aprofitarà les zones de passeig existents i previstes, com ara a la zona del Pla de Ponent
L’estudi preveu un total de 5 noves parades ubicades a uns 700 metres de distància, una d’elles amb correspondència amb l’estació de ferrocarril de Renfe. De les cinc, una se situarà després del carrer d’Isaac Peral, la segona, després del Camí d’Aguller, una altra abans del camí de la Sentiu, una quarta entre la Ribera de les Parets i el carrer Olocau, i una cinquena abans de l’Avinguda del Progrés.
Viladecans
La reforma de la carretera al seu pas per aquest municipi comprèn un tram de 2,5 quilòmetres de longitud, entre el límit amb el terme municipal de Gavà, a l’avinguda de la Riera de Sant Llorenç, i el carrer del Torrent Fondo, amb amplades variables d’entre 24 i 65 metres.
El document distingeix 9 subtrams al llarg d’aquest municipi, amb una secció amb la plataforma per a bus a la part central i calçades laterals per als vehicles a la majoria de subtrams. Es conservaran algunes parts de passeig existent, així com vials de servei. El carril bici discorrerà primer per la banda muntanya, després per la banda mar i acabarà per la banda muntanya.
L’estudi inclou 5 noves parades a una distància mitjana de 625 metres: les tres primeres a l’avinguda de la Generalitat, a l’altura del carrer del Remolar, del carrer de l’Hospital i del carrer del Pi i Maragall, respectivament. Les dues últimes se situaran a la C-245, a l’altura del carrer d’Ausiàs Marc i abans de l’avinguda del Progrés, respectivament.
Sant Boi de Llobregat
L’actuació dins d’aquest municipi abasta un tram de 2,5 quilòmetres de longitud, entre el límit amb el terme municipal de Viladecans i el riu Llobregat, amb amplades variables entre els 27 i 65 metres.
S’identifiquen 6 subtrams diferents, i la secció proposada situa la plataforma reservada al bus a la part central, vials laterals per a la circulació de vehicles i zones d’aparcament i càrrega i descàrrega a la banda mar. El carril bici anirà per la banda muntanya, i en alguns trams s’aprofitaran els passeigs existents i el vial de servei.
S’habilitaran un total de 5 parades noves a uns 625 metres de distància entre elles: la primera després del carrer de la Mare de Deu de Núria, la segona després del carrer de la Riera del Fonollar, la tercera abans de la Ronda de Sant Ramon, la quarta a l’altura del carrer de Jaume Balmes, i la última abans del carrer del Mossén Pere Tarrés.
Pas sobre el riu Llobregat
Entre Sant Boi i Cornellà, l’estudi inclou dues alternatives per creuar el riu, que tenen en compte la futura connexió de la Ronda Litoral i la C-32 a càrrec del Ministeri de Foment. El traçat segueix la C-245 i creua el vial de connexió entre la C-32 i la BV-2002. Més endavant, creua el riu Llobregat mitjançant un nou pont, i continua en paral·lel a la línia de viatgers d’FGC Llobregat - Anoia que va fins a Cornellà.
L’opció més propera a l’actual pont de la C-245 és la considerada com la més adient, atès que creua el riu amb una afectació mínima a la llera i permetrà una millor velocitat comercial dels autobusos.
En aquest tram s’ubicarà una nova parada per donar servei al nou passeig de ribera del marge esquerra, després del pont, al Parc Fluvial.
Cornellà de Llobregat
Abasta un tram d’1 quilòmetre de longitud i una amplada de 35 metres, entre la futura Àrea Residencia Estratègica de Ribera-Salines i l’intercanviador de Cornellà. Es contemplen 3 noves parades a uns 500 metres de distància: una al costat de la futura estació d’FGC de Ribera-Salines, una altra entre l’avinguda del Baix Llobregat i el carrer del Campoamor, i la darrera al costat de l’intercanviador de Renfe, L5 i Trambaix, permetent la connexió còmode entre aquests modes i l’autobús.
L’estudi preveu la possibilitat d’emprar autobusos amb el sistema de guiat òptic perquè puguin compartir la plataforma del tramvia en l’últim tram fins a l’intercanviador de Cornellà de Llobregat.
La plataforma reservada per al bus que ara s’impulsa serà la primera experiència d’aquestes característiques a tot Catalunya, que permetrà transformar un vial interurbà utilitzat principalment pel vehicle privat en una gran avinguda dissenyada per donar prioritat als vianants i ciclistes, així com per a garantir velocitats comercials competitives dels autobusos interurbans.