Ferrocarril convencional guanya a l'AVE a Tarragona
Posted: Tuesday 13/05/2008 11:58
http://www.elperiodico.cat/
--------------------------------------------
L'AVE BCN-Tarragona punxa en favor del ferrocarril convencional
1. • El trajecte suma només 3.062 passatgers en 15 dies, mentre que la ruta fins a Lleida triomfa amb 11.192
2. • Els informadors de Renfe a Sants aconsellen per preu i temps viatjar en un regional i no en l'Avant
XABIER BARRENA / EDWIN WINKELS
TARRAGONA
El servei d'AVE regional entre Barcelona i l'estació del Camp de Tarragona ha transportat, en els primers 15 dies, 3.062 passatgers davant els 11.192 que s'han desplaçat entre Sants i Lleida. Una proporció de quatre a un. I és que la gran velocitat és de gran utilitat sempre que es corri en la direcció correcta. Si no, pot donar peu a situacions paradoxals i, el que és pitjor, a pèrdues de temps. És el cas del trajecte entre Barcelona i l'estació del Camp de Tarragona, que dóna un servei impecable i imbatible a tota l'àrea circumdant de la capital provincial... excepte a la mateixa capital provincial. L'elevada distància entre el centre de la ciutat i l'estació converteixen el tren convencional en la millor opció temps- preu, com va comprovar ahir aquest diari, per desplaçar-se d'una localitat a l'altra.
Les dades, en canvi, indiquen que els trens Avant --com s'anomena el servei-- entre Sants i Lleida sí que són una eina útil a l'hora d'acostar la capital lleidatana a la barcelonina. El trajecte entre Lleida i Tarragona suma 862 clients, un terç del Barcelona-Tarragona malgrat la milionària diferència de població.
ENLLAÇOS IRRESOLTS
El principal motiu de la punxada s'ha de buscar en la situació de l'estació del Camp de Tarragona i, sobretot, en els irresolts enllaços amb la capital, però també amb l'altra ciutat important de l'àrea, Reus. Plantar-se en 34 minuts --amb dos d'avançament, fent bo el 100% de puntualitat amb què funciona el servei Avant, segons Renfe-- serveix de ben poc, per no dir de res, si després s'ha d'esperar 40 minuts fins a la sortida de l'autobús cap a la plaça de la Imperial Tàrraco de Tarragona. Això sense comptar el temps del desplaçament en aquest autobús.
Fins al punt que quan els usuaris pregunten, el servei d'informació de l'AVE a Sants aconsella agafar abans un regional --amb tres parades intermèdies-- o l'Euromed --si la butxaca ho permet-- que l'Avant. I és que els primers arriben a Tarragona ciutat. Si l'usuari pregunta per l'alta velocitat, els informadors expliquen que la falta de coordinació horària dels autobusos llançadora amb els trens que arriben a la Secuita desaconsella aquesta via.
¿I per què es va fer l'estació a la Secuita? Quan es va discutir el traçat, la intenció del Govern, en mans llavors del PP, era connectar de la manera més expedita Madrid amb Barcelona. De fet, l'objectiu gairebé únic del tren d'alta velocitat per al PP era unir totes les capitals de província amb Madrid en menys de dues hores.
Aquest traçat deixava al marge Tarragona, de manera que el conflicte territorial --amb una província que acumula greuges en forma de centrals nuclears, d'abocadors de residus i de transvasaments d'aigua i, en canvi, sembla invisible a les inversions-- estava garantit.
'CATALUNYA CIUTAT' A més, s'ha de comptar amb la voluntat de CiU --en aquella època al Govern-- de convertir l'AVE en l'eix vertebrador de Catalunya amb una aposta pel pas del tren veloç per les quatre capitals. L'objectiu --aconseguit en part ja sense l'AVE-- era construir l'anomenada Catalunya ciutat, una forma de dir que no fa falta residir a Barcelona per viure a Barcelona.
Així, es va decidir variar el traçat rectilini i acostar-lo al màxim possible al Camp de Tarragona. La situació de l'actual estació de la ciutat, entre el mar i l'escarpat on s'assenta la ciutat, a més de desviar massa el trajecte, suposava una obra d'enginyeria gairebé impossible. Fer-la arribar a Reus, un mal menor, era impensable tenint en compte la històrica rivalitat amb Tarragona. Va ser llavors quan es va decidir el salomònic emplaçament de la Secuita.
Això sí, l'estació del Camp de Tarragona dóna servei a l'àrea urbana que circumda la capital i la dobla en població. José Antonio, per exemple, és un dels usuaris habituals de l'Avant. Treballa al polígon industrial de Constantí i agafa cada dia el tren de les sis del matí, encara que ahir llegia tranquil.lament al de les nou. Té llogada una plaça de pàrquing a l'estació per 36 euros mensuals, menys de la meitat del que pagava al recinte més pròxim a la de Tarragona. José Antonio, com molts que viatgen sense cap intenció de trepitjar la capital, demana més freqüències de pas. L'actual, un cada tres hores, el fa arribar a la feina o molt d'hora o molt tard.
--------------------------------------------
L'AVE BCN-Tarragona punxa en favor del ferrocarril convencional
1. • El trajecte suma només 3.062 passatgers en 15 dies, mentre que la ruta fins a Lleida triomfa amb 11.192
2. • Els informadors de Renfe a Sants aconsellen per preu i temps viatjar en un regional i no en l'Avant
XABIER BARRENA / EDWIN WINKELS
TARRAGONA
El servei d'AVE regional entre Barcelona i l'estació del Camp de Tarragona ha transportat, en els primers 15 dies, 3.062 passatgers davant els 11.192 que s'han desplaçat entre Sants i Lleida. Una proporció de quatre a un. I és que la gran velocitat és de gran utilitat sempre que es corri en la direcció correcta. Si no, pot donar peu a situacions paradoxals i, el que és pitjor, a pèrdues de temps. És el cas del trajecte entre Barcelona i l'estació del Camp de Tarragona, que dóna un servei impecable i imbatible a tota l'àrea circumdant de la capital provincial... excepte a la mateixa capital provincial. L'elevada distància entre el centre de la ciutat i l'estació converteixen el tren convencional en la millor opció temps- preu, com va comprovar ahir aquest diari, per desplaçar-se d'una localitat a l'altra.
Les dades, en canvi, indiquen que els trens Avant --com s'anomena el servei-- entre Sants i Lleida sí que són una eina útil a l'hora d'acostar la capital lleidatana a la barcelonina. El trajecte entre Lleida i Tarragona suma 862 clients, un terç del Barcelona-Tarragona malgrat la milionària diferència de població.
ENLLAÇOS IRRESOLTS
El principal motiu de la punxada s'ha de buscar en la situació de l'estació del Camp de Tarragona i, sobretot, en els irresolts enllaços amb la capital, però també amb l'altra ciutat important de l'àrea, Reus. Plantar-se en 34 minuts --amb dos d'avançament, fent bo el 100% de puntualitat amb què funciona el servei Avant, segons Renfe-- serveix de ben poc, per no dir de res, si després s'ha d'esperar 40 minuts fins a la sortida de l'autobús cap a la plaça de la Imperial Tàrraco de Tarragona. Això sense comptar el temps del desplaçament en aquest autobús.
Fins al punt que quan els usuaris pregunten, el servei d'informació de l'AVE a Sants aconsella agafar abans un regional --amb tres parades intermèdies-- o l'Euromed --si la butxaca ho permet-- que l'Avant. I és que els primers arriben a Tarragona ciutat. Si l'usuari pregunta per l'alta velocitat, els informadors expliquen que la falta de coordinació horària dels autobusos llançadora amb els trens que arriben a la Secuita desaconsella aquesta via.
¿I per què es va fer l'estació a la Secuita? Quan es va discutir el traçat, la intenció del Govern, en mans llavors del PP, era connectar de la manera més expedita Madrid amb Barcelona. De fet, l'objectiu gairebé únic del tren d'alta velocitat per al PP era unir totes les capitals de província amb Madrid en menys de dues hores.
Aquest traçat deixava al marge Tarragona, de manera que el conflicte territorial --amb una província que acumula greuges en forma de centrals nuclears, d'abocadors de residus i de transvasaments d'aigua i, en canvi, sembla invisible a les inversions-- estava garantit.
'CATALUNYA CIUTAT' A més, s'ha de comptar amb la voluntat de CiU --en aquella època al Govern-- de convertir l'AVE en l'eix vertebrador de Catalunya amb una aposta pel pas del tren veloç per les quatre capitals. L'objectiu --aconseguit en part ja sense l'AVE-- era construir l'anomenada Catalunya ciutat, una forma de dir que no fa falta residir a Barcelona per viure a Barcelona.
Així, es va decidir variar el traçat rectilini i acostar-lo al màxim possible al Camp de Tarragona. La situació de l'actual estació de la ciutat, entre el mar i l'escarpat on s'assenta la ciutat, a més de desviar massa el trajecte, suposava una obra d'enginyeria gairebé impossible. Fer-la arribar a Reus, un mal menor, era impensable tenint en compte la històrica rivalitat amb Tarragona. Va ser llavors quan es va decidir el salomònic emplaçament de la Secuita.
Això sí, l'estació del Camp de Tarragona dóna servei a l'àrea urbana que circumda la capital i la dobla en població. José Antonio, per exemple, és un dels usuaris habituals de l'Avant. Treballa al polígon industrial de Constantí i agafa cada dia el tren de les sis del matí, encara que ahir llegia tranquil.lament al de les nou. Té llogada una plaça de pàrquing a l'estació per 36 euros mensuals, menys de la meitat del que pagava al recinte més pròxim a la de Tarragona. José Antonio, com molts que viatgen sense cap intenció de trepitjar la capital, demana més freqüències de pas. L'actual, un cada tres hores, el fa arribar a la feina o molt d'hora o molt tard.