Delinqüència a l'estació de busos de Sants
Posted: Tuesday 03/06/2008 9:47
Temes relacionats: Mossos i Adif contra els robatoris a Sants, Més de 200 carteristes "calats" al metro!!!!
De EPC:
DETERIORAMENT D'UNA INFRAESTRUCTURA DE TRANSPORT DE BARCELONA
Línies pirates i carteristes assetgen l'estació d'autobusos de Sants
1. • Els conductors es queixen de la impunitat dels lladres i dels busos romanesos no regulats
2. • La terminal, que ara funciona en precari i amb tan sols un guàrdia, serà reconstruïda i soterrada
DAVID PLACER
BARCELONA
La terminal d'autobusos de Sants, ubicada al costat de l'estació de tren, viu els seus últims anys sota el setge de grups de carteristes --coneguts de sobres pels treballadors, conductors i taxistes-- i amb línies d'autobusos que no estan registrades per l'empresa gestora de l'estació, organisme format per totes les línies que hi operen.
La terminal, que va ser inaugurada el 1990, serà reconstruïda i soterrada, previsiblement el 2010, una situació que ha paralitzat les millores que necessita. L'estació opera amb un sol guàrdia de seguretat, pagat per l'empresa Estación de Autobuses Sants SL, i no disposa de seients externs per als passatgers (van ser retirats fa uns quants anys perquè eren utilitzats pels indigents).
Els guàrdies de seguretat confessen que un vigilant per torn és insuficient per controlar les màfies de carteristes, en especial entre les sis i les set del matí i després de les cinc de la tarda. "Els coneixem a tots. Intentem vigilar sempre, però van en grups de quatre o cinc i no donem l'abast. Quan truco als Mossos per algun robatori petit gairebé mai vénen perquè no tenen patrulles suficients", va explicar divendres un vigilant.
"Els robatoris són cosa de cada dia. Als matins, n'hi ha dos o tres, com a mínim. Prefereixen bosses o maletes petites. Distreuen la víctima amb un mapa o li taquen la roba, mentre els altres li treuen la maleta i se la van passant entre si", comenta un conductor de seguretat que assegura haver apallissat una vegada un d'aquests delinqüents habituals de l'estació quan intentava robar a un passatger.
POLICIES SENSE UNIFORME
Els Mossos van explicar a aquest diari que mantenen un control constant als voltants de l'estació de tren, que també inclou la terminal d'autobusos. La setmana passada van detenir dues persones de nacionalitat marroquina acusades de robatori en un operatiu especial amb agents sense uniforme.
Però la policia reconeix que és molt difícil comprovar que aquestes bandes funcionen com si fossin una associació il.lícita i per aquest motiu solen ser jutjades per furt i posades en llibertat ràpidament. Els treballadors de seguretat contractats per les empreses d'autobusos afirmen que la Policia Nacional sol operar sense uniforme en aquesta zona, però només per controlar la immigració, ja que diàriament arriben a la terminal vehicles procedents de Rússia i d'altres països del centre i de l'est d'Europa.
Els conductors de les línies autoritzades per operar a la terminal es queixen de l'arribada de línies pirates, principalment procedents de Romania, que no tenen permís per treballar a l'estació. "Carreguen i des-
carreguen a qualsevol hora i si no hi ha espai a l'andana, aparquen a la vorera o a sobre del pas de vianants. No tenen permís, però ningú els diu res", comenta un xòfer de l'empresa Hispano Igualadina. Els gestors de la terminal van reconèixer la presència d'autobusos no autoritzats, però van dir que no tenien recursos ni potestat per prohibir que entressin.
Els conductors també comenten que davant la deficiència en el manteniment de la instal.lació, alguns han hagut d'instal.lar bombetes. Les brigades de l'ajuntament netegen el local, però l'empresa gestora també ha contractat personal privat per a aquestes funcions. Però, malgrat això, els usuaris es queixen de falta de neteja. "Tot està brut, el terra és enganxós i el pitjor de tot és que no hi ha on asseure's", explica Miguel Ángel González, que esperava divendres passat un dels autobusos procedents de l'aeroport de Reus (Baix Camp).
SERVEIS MÍNIMS
La Generalitat explica que la terminal d'autobusos de Sants funciona més com una parada que com una estació, a l'espera de les reformes que començaran d'aquí a pocs mesos, segons les previsions de l'empresa pública Adif, encarregada de redactar el projecte de transformació.
Segons la Conselleria de Política Territorial i Obres Públiques, la situació de la terminal era molt pitjor el 2004, quan estava presa per indigents i vàndals que destrossaven el mobiliari urbà. Per millorar-ne les condicions, l'ajuntament i la Generalitat han atorgat la gestió a les empreses d'autobusos, que s'encarreguen de mantenir l'espai extern, els mòduls de les taquilles i les sis màquines expenedores de llaminadures i begudes.
De EPC:
DETERIORAMENT D'UNA INFRAESTRUCTURA DE TRANSPORT DE BARCELONA
Línies pirates i carteristes assetgen l'estació d'autobusos de Sants
1. • Els conductors es queixen de la impunitat dels lladres i dels busos romanesos no regulats
2. • La terminal, que ara funciona en precari i amb tan sols un guàrdia, serà reconstruïda i soterrada
DAVID PLACER
BARCELONA
La terminal d'autobusos de Sants, ubicada al costat de l'estació de tren, viu els seus últims anys sota el setge de grups de carteristes --coneguts de sobres pels treballadors, conductors i taxistes-- i amb línies d'autobusos que no estan registrades per l'empresa gestora de l'estació, organisme format per totes les línies que hi operen.
La terminal, que va ser inaugurada el 1990, serà reconstruïda i soterrada, previsiblement el 2010, una situació que ha paralitzat les millores que necessita. L'estació opera amb un sol guàrdia de seguretat, pagat per l'empresa Estación de Autobuses Sants SL, i no disposa de seients externs per als passatgers (van ser retirats fa uns quants anys perquè eren utilitzats pels indigents).
Els guàrdies de seguretat confessen que un vigilant per torn és insuficient per controlar les màfies de carteristes, en especial entre les sis i les set del matí i després de les cinc de la tarda. "Els coneixem a tots. Intentem vigilar sempre, però van en grups de quatre o cinc i no donem l'abast. Quan truco als Mossos per algun robatori petit gairebé mai vénen perquè no tenen patrulles suficients", va explicar divendres un vigilant.
"Els robatoris són cosa de cada dia. Als matins, n'hi ha dos o tres, com a mínim. Prefereixen bosses o maletes petites. Distreuen la víctima amb un mapa o li taquen la roba, mentre els altres li treuen la maleta i se la van passant entre si", comenta un conductor de seguretat que assegura haver apallissat una vegada un d'aquests delinqüents habituals de l'estació quan intentava robar a un passatger.
POLICIES SENSE UNIFORME
Els Mossos van explicar a aquest diari que mantenen un control constant als voltants de l'estació de tren, que també inclou la terminal d'autobusos. La setmana passada van detenir dues persones de nacionalitat marroquina acusades de robatori en un operatiu especial amb agents sense uniforme.
Però la policia reconeix que és molt difícil comprovar que aquestes bandes funcionen com si fossin una associació il.lícita i per aquest motiu solen ser jutjades per furt i posades en llibertat ràpidament. Els treballadors de seguretat contractats per les empreses d'autobusos afirmen que la Policia Nacional sol operar sense uniforme en aquesta zona, però només per controlar la immigració, ja que diàriament arriben a la terminal vehicles procedents de Rússia i d'altres països del centre i de l'est d'Europa.
Els conductors de les línies autoritzades per operar a la terminal es queixen de l'arribada de línies pirates, principalment procedents de Romania, que no tenen permís per treballar a l'estació. "Carreguen i des-
carreguen a qualsevol hora i si no hi ha espai a l'andana, aparquen a la vorera o a sobre del pas de vianants. No tenen permís, però ningú els diu res", comenta un xòfer de l'empresa Hispano Igualadina. Els gestors de la terminal van reconèixer la presència d'autobusos no autoritzats, però van dir que no tenien recursos ni potestat per prohibir que entressin.
Els conductors també comenten que davant la deficiència en el manteniment de la instal.lació, alguns han hagut d'instal.lar bombetes. Les brigades de l'ajuntament netegen el local, però l'empresa gestora també ha contractat personal privat per a aquestes funcions. Però, malgrat això, els usuaris es queixen de falta de neteja. "Tot està brut, el terra és enganxós i el pitjor de tot és que no hi ha on asseure's", explica Miguel Ángel González, que esperava divendres passat un dels autobusos procedents de l'aeroport de Reus (Baix Camp).
SERVEIS MÍNIMS
La Generalitat explica que la terminal d'autobusos de Sants funciona més com una parada que com una estació, a l'espera de les reformes que començaran d'aquí a pocs mesos, segons les previsions de l'empresa pública Adif, encarregada de redactar el projecte de transformació.
Segons la Conselleria de Política Territorial i Obres Públiques, la situació de la terminal era molt pitjor el 2004, quan estava presa per indigents i vàndals que destrossaven el mobiliari urbà. Per millorar-ne les condicions, l'ajuntament i la Generalitat han atorgat la gestió a les empreses d'autobusos, que s'encarreguen de mantenir l'espai extern, els mòduls de les taquilles i les sis màquines expenedores de llaminadures i begudes.