Nou model d'impost de circulació: el JaMiRo! us farà pagar
Nou model d'impost de circulació: el JaMiRo! us farà pagar
Que ningú s'enfadi. El meu projecte de final de carrera d'enginyer industrial, presentat (i aprovat) el divendres passat, tracta sobre la cerca d'un nou model de l'impost de circulació basat en les externalitats derivades de l'ús del vehicle privat, en comptes d'utilitzar una discriminació simplista segons un concepte tan caduc com és la potència fiscal.
Us volia adjuntar els números que em van sortir per a alguns vehicles. Heu de tenir en compte que en el càlcul es tenen en compte els següents paràmetres:
-Criteris tècnics: ocupació de l'espai urbà en aparcar i circular, degast de les vies de circulació.
-Criteris ambientals: emissions de CO2, consum de combustible per ocupant, edat del vehicle i ús de tecnologies híbrides i/o combustibles alternatius no derivats de vegetals comestibles.
-Criteris de seguretat: seguretat dels ocupants i seguretat dels vianants
Amb tot, tenim les increïbles xifres de (a pagar anualment):
660€ per a un Seat Ibiza turbodièsel de 1400 cm3...
700 € per a un Ford Focus turbodièsel de 2000 cm3...
760 € per a un Peugeot 407 turbodièsel de 2200 cm3...
870 € per a un Audi A6 turbodièsel de 2700 cm3...
etc. etc.
Fins arribar als 1000 € que pagaria un tot-terreny tipus Pathfinder...
Com veieu aquestes xifres? Les considereu excessives? O és el preu a pagar per fer ús de l'automòbil?
Si a algú l'interessa, no tinc cap problema en penjar la memòria del projecte, però no em mateu eh?
PACO "Plataforma per l'Abolició del Cotxe Oficial" Soci núm. 2
- Guigui
- Administrador
- Posts: 23736
- Joined: Sunday 26/02/2006 18:02
- Location: Penitents L3 (Barcelona)
Sona bé
A mi ja em sembla prou bé. També, la benzina s'està posant a preu de D.O. Montsant, i la gent, tot i rondinar, segueix cremant octans alegrement.JaMiRo! wrote:Com veieu aquestes xifres? Les considereu excessives? O és el preu a pagar per fer ús de l'automòbil?
Ara, per entendre de com pujaria l'impost: tinc un VW Touran 1,6 benzina, pel qual pago actualment 68,15 €. A quant sortiria, segons el teu barem?
I per acabar: sembla molt interessant, el teu treball!
a: Preposició que indica lloc, temps, atribut, etc.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver
Sense educació no hi ha democràcia.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver
Sense educació no hi ha democràcia.
- wefer
- Administrador
- Posts: 6994
- Joined: Tuesday 19/04/2005 23:55
- Location: Barcelona - Fabra i Puig / Sant Andreu Arenal
- Contact:
Re: Nou model d'impost de circulació: el JaMiRo! us farà pagar
Doncs crec que són preus molt lògics. els que són il·lògics són els preus extremadament baixos als quals estem acostumats actualment.
Si a l'any paguem més de 500 € per navegar per internet (per posar un exemple) i ningú s'escandalitza, doncs 800 sembla una cosa molt normal per una activitat, circular amb cotxe, que té uns costos socials i ambientals molt més nocius.
No obstant, voldria saber si aquest estudi té en compte que el preu de la gasolina està artificialment inflat amb impostos de manera que, si només se li apliqués el tipus d'IVA normal, rebaixarien el preu a menys de la meitat del que es paga actualment.
Si a l'any paguem més de 500 € per navegar per internet (per posar un exemple) i ningú s'escandalitza, doncs 800 sembla una cosa molt normal per una activitat, circular amb cotxe, que té uns costos socials i ambientals molt més nocius.
No obstant, voldria saber si aquest estudi té en compte que el preu de la gasolina està artificialment inflat amb impostos de manera que, si només se li apliqués el tipus d'IVA normal, rebaixarien el preu a menys de la meitat del que es paga actualment.
Marçal Guardiola i Sánchez - Railmotif.es revista de modelismo ferroviario - Web ferroviària - Història de la SEAT
- Mortadel·lo
- N9
- Posts: 1381
- Joined: Wednesday 04/05/2005 0:13
Re: Nou model d'impost de circulació: el JaMiRo! us farà pagar
jo estic exempt
ES PELIGROSO ASOMARSE
- genissimon
- N10
- Posts: 3183
- Joined: Wednesday 05/04/2006 12:43
- Location: La Selva marítima i el Berguedà prepirinenc
Re: Nou model d'impost de circulació: el JaMiRo! us farà pagar
Ja em sembla bé.
No he entès el teu "per ocupant", si vols dir realment per plaça ocupada (difícil de fiscalitzar) o per capacitat de places del vehicle (poc igualitari).
Jo apostaria per un sistema més "simple":
1.- Superfície "d'ocupació" del vehicle: llargada per amplada (m2).
2.- Pes del vehicle (Kg).
3.- Emissions de C02 per quilòmetre.
El consum ja està "carregat" amb els impostos especials d'hidrocarburs i, al meu entendre, si penalitzes segons el consum estàs imposant una doble fiscalitat.
I jo no calcularia un impost per "trams" com està ara sinó a tants eurus el m2, a tants eurus el quilo de cotxe i a tants eurus el gram de CO2 per quilòmetre.
En el tema seguretat, només implantaria algun descompte de la tarifa anterior en funció de les estrelles EuroNCAP de protecció als vianants en cas d'atropellament. La protecció als ocupants del vehicle és responsabilitat del seu propietari, tot i que s'ha avançat moltíssim en aquest sentit els darrers anys, sens dubte per la preocupació dels compradors de cotxes.
Salut !!
No he entès el teu "per ocupant", si vols dir realment per plaça ocupada (difícil de fiscalitzar) o per capacitat de places del vehicle (poc igualitari).
Jo apostaria per un sistema més "simple":
1.- Superfície "d'ocupació" del vehicle: llargada per amplada (m2).
2.- Pes del vehicle (Kg).
3.- Emissions de C02 per quilòmetre.
El consum ja està "carregat" amb els impostos especials d'hidrocarburs i, al meu entendre, si penalitzes segons el consum estàs imposant una doble fiscalitat.
I jo no calcularia un impost per "trams" com està ara sinó a tants eurus el m2, a tants eurus el quilo de cotxe i a tants eurus el gram de CO2 per quilòmetre.
En el tema seguretat, només implantaria algun descompte de la tarifa anterior en funció de les estrelles EuroNCAP de protecció als vianants en cas d'atropellament. La protecció als ocupants del vehicle és responsabilitat del seu propietari, tot i que s'ha avançat moltíssim en aquest sentit els darrers anys, sens dubte per la preocupació dels compradors de cotxes.
Salut !!
Reposició del Tramvia Blau.
Manteniment del servei ferroviari a l'Estació de França i connexió decent amb el metro.
Corredor mediterrani per a mercaderies amb via d'ample normal (UIC 1435mm), apartadors llargs (>1000m) i pendents suaus (<15‰).
Desdoblament de la C-55 entre Manresa i Abrera.
Actualització de la C-26 entre Berga i Solsona.
Manteniment del servei ferroviari a l'Estació de França i connexió decent amb el metro.
Corredor mediterrani per a mercaderies amb via d'ample normal (UIC 1435mm), apartadors llargs (>1000m) i pendents suaus (<15‰).
Desdoblament de la C-55 entre Manresa i Abrera.
Actualització de la C-26 entre Berga i Solsona.
Re: Nou model d'impost de circulació: el JaMiRo! us farà pagar
genissimon wrote:La protecció als ocupants del vehicle és responsabilitat del seu propietari
Qui té un accident no n'és automàticament el responsable.
D'altra banda, mentre el transport públic no sigui competitiu (= més ràpid, més còmode; més barat ja ho és) no hi tindrà res a fer enfront al transport privat. Hi ha una porció de la població que depèn del transport privat. A més, si no es fabriquen models híbrids a preus "normals" (jo m'he estat mirant el Prius: no hi arribo ni de conya) pocs se'n veuran. Tinc un company de feina per exemple, que va i ve cada dia des de Calella, i des de que ho fa en tren triga una hora més en arribar a la feina. Ho vulgueu o no, deu hores setmanals "perdudes" són moltes hores. Si em dieu que per què viure tan lluny de la feina, feu una ullada als sous, a les ofertes de treball i als preus i ho entendreu.
Estic d'acord en que els preus actuals de l'impost de circulació són molt baixos. Els cotxes petits probablement paguin el mateix o més per aparcar al carrer (àrea verda) que no pas d'impost de circulació.
Pel que veig, aquest nou barem suposaria multiplicar els actuals per 10. No ho veig viable políticament. El polític que fes això automàticament seria defenestrat a les següents eleccions. Així de simple. I òbviament, la meva vena egoista em fa dir que no m'agradaria pagar pel mateix deu cops més.
També em sembla bé aplicar l'impost proporcionalment a mides, masses i emissions i no en els cavalls fiscals.
Preguntes:
Hi hauria descompte per aparcar en garatge?
Com es controlaria l'ocupació del vehicle? No és el mateix portar un monovolum o un tot-terreny amb el conductor sol que no a plena ocupació. I a una família li fa més servei un monovolum, això està clar.
Enhorabona!presentat (i aprovat)
- Guigui
- Administrador
- Posts: 23736
- Joined: Sunday 26/02/2006 18:02
- Location: Penitents L3 (Barcelona)
Monovolums i monovolums
No és el mateix un VW Touran que un Chrysler Voyager, tot i que tots dos tinguin fins a 7 places. Per exemple, jo tinc el primer, que té unes dimensions exteriors no gaire més grans que un Golf i un consum mitjà lleugerament per sota dels 8 l/100 km amb un ús principalment per carretera.orique wrote:Com es controlaria l'ocupació del vehicle? No és el mateix portar un monovolum o un tot-terreny amb el conductor sol que no a plena ocupació. I a una família li fa més servei un monovolum, això està clar.
Què vull dir amb això? Que les famílies tenen alternatives. I amb el cotxe que tinc, hi caben perfectament la dona, les dues filles i l'equipatge per tot un mes de vacances.
a: Preposició que indica lloc, temps, atribut, etc.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver
Sense educació no hi ha democràcia.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver
Sense educació no hi ha democràcia.
- genissimon
- N10
- Posts: 3183
- Joined: Wednesday 05/04/2006 12:43
- Location: La Selva marítima i el Berguedà prepirinenc
Re: Nou model d'impost de circulació: el JaMiRo! us farà pagar
Jo em referia a les mesures de protecció dels ocupants que s'implementen (o no) en el vehicle en el moment de decidir la seva adquisició. Cas d'airbaigs opcionals, o tenir més o menys estrelles EuroNCAP per protecció dels ocupants (que habitualment depèn, en gran part, del disseny estructural del vehicle). Això és una decisió que pren el comprador del vehicle en el moment de la seva adquisició, sotmès a molts altres factors (com ara el preu).
Responia així, crec, a la proposta que feia en JaMIRo! de ponderar l'impost de circulació en funció de criteris de seguretat dels ocupants i dels vianants.
Salut !!
Responia així, crec, a la proposta que feia en JaMIRo! de ponderar l'impost de circulació en funció de criteris de seguretat dels ocupants i dels vianants.
Salut !!
orique wrote:genissimon wrote:La protecció als ocupants del vehicle és responsabilitat del seu propietari
Qui té un accident no n'és automàticament el responsable.
[...]
Reposició del Tramvia Blau.
Manteniment del servei ferroviari a l'Estació de França i connexió decent amb el metro.
Corredor mediterrani per a mercaderies amb via d'ample normal (UIC 1435mm), apartadors llargs (>1000m) i pendents suaus (<15‰).
Desdoblament de la C-55 entre Manresa i Abrera.
Actualització de la C-26 entre Berga i Solsona.
Manteniment del servei ferroviari a l'Estació de França i connexió decent amb el metro.
Corredor mediterrani per a mercaderies amb via d'ample normal (UIC 1435mm), apartadors llargs (>1000m) i pendents suaus (<15‰).
Desdoblament de la C-55 entre Manresa i Abrera.
Actualització de la C-26 entre Berga i Solsona.
Re: Nou model d'impost de circulació: el JaMiRo! us farà pagar
Em sembla molt bo aquest replantejament de l'impost de circulació, però crec que també hi hauria d'haver bonificacions per premiar alguns aspectes. Per exemple, jo tinc un cotxe petit, molt poc contaminant, que circula molt poc per Barcelona (això és difícil de demostrar actualment), i que està aparcat en un parking de lloguer propietat de l'ajuntament de Barcelona. O sigui, que el meu cotxe cada més està pagant una quota a l'Ajuntament (que en un any està sobre els 500€) per estar aparcat en un parking i no ocupar un espai al carrer. A més de pagar l'impost de circulació cada any.JaMiRo! wrote: Heu de tenir en compte que en el càlcul es tenen en compte els següents paràmetres:
-Criteris tècnics: ocupació de l'espai urbà en aparcar i circular, degast de les vies de circulació.
-Criteris ambientals: emissions de CO2, consum de combustible per ocupant, edat del vehicle i ús de tecnologies híbrides i/o combustibles alternatius no derivats de vegetals comestibles.
-Criteris de seguretat: seguretat dels ocupants i seguretat dels vianants
Crec que un cas com el meu hauria d'estar bonificat ja que estic pagant exactament el mateix d'impost anual que algú que circula diariament, aparca al carrer i fa més us de l'espai públic.
Igualment, sóc més partidari d'un peatge urbà que no pas de fer pagar un impost de circulació fixe, que al cap i a la fí, és menys objectiu i pagues per lo que ets (turisme de X cilindrada), que no pas per lo que estàs utilitzant.
Amb el sistema que hi ha actualment també es donen situacions curioses, per exemple, el meu pare té un camió de matèries perilloses que cada any paga religiosament 550€ a les arques de l'ajuntament de Barcelona quan aquest camió té completament prohibida la circulació per Barcelona (exepte el port).
- Mortadel·lo
- N9
- Posts: 1381
- Joined: Wednesday 04/05/2005 0:13
Re: Nou model d'impost de circulació: el JaMiRo! us farà pagar
he sentit peatje urbà? on s'ha de firmar?
ES PELIGROSO ASOMARSE
- UT440_132M
- N10
- Posts: 3951
- Joined: Monday 03/03/2008 17:18
- Facebook: https://www.facebook.com/RoadN152
- Location: Tona. C-17 s. 49/51 N152A KM. 59
- Contact:
Re: Nou model d'impost de circulació: el JaMiRo! us farà pagar
Aquesta és l'opció que he triat jo, ja que tal com està el pati, si anem allà on ens fa més mal a la majoria, és a dir la butxaca, molta gent, s'ho pensaria dos cops abans de comprar un tot terreny per no sortir mai de la ciutat, només per dir davant dels amics i fer el burro, que tens el millor cotxe del món. Crec que si estan una mica inflats els preus dels impostos, però apujar per exemple un 50% del que es paga actualment no seria mala idea al meu parer. El meu pare te dos cotxes, un Renault Clio I 3p 1.9 D i un Renault Scenic 1.9 DCi. Dons resulta que paga el mateix preu d'impost per tots dos. Tenen els mateixos cavalls fiscals. Tot i que als mecànics canvia la cosa radicalment, el clio no arriba als 70 i l'Scenic va fins als 120. Jo crec que la potència real del vehicle també hauria de ser un argument a l'hora de pagar l'impost, com més potència mecànica, més car seria l'impost. No se si m'he explicatTrobo que l'impost de circulació s'hauria d'elevar per als vehicles més contaminants, però aquestes xifres són massa elevades
Visiteu: http://www.youtube.es/rodaliesvicc3 - http://www.flickr.com/photos/ut440_132m
PACO "Plataforma per l'Abolició del Cotxe Oficial", Soci núm. 3
https://www.youtube.com/c/N152a
PACO "Plataforma per l'Abolició del Cotxe Oficial", Soci núm. 3
https://www.youtube.com/c/N152a
Re: Nou model d'impost de circulació: el JaMiRo! us farà pagar
Per si voleu saber, podeu consultar aquí la memòria del treball en qüestió (no inclou annexos, que pesen massa). Amb aquest arxiu Excel podeu calcular quant pagarieu vosaltres.
A l'arxiu Excel, les dades que hi ha d'orígen són les del Seat Ibiza.
A l'arxiu Excel, les dades que hi ha d'orígen són les del Seat Ibiza.
PACO "Plataforma per l'Abolició del Cotxe Oficial" Soci núm. 2
Re: Nou model d'impost de circulació: el JaMiRo! us farà pagar
La diferencia es que un té turbo i l'altre no,i com que son la mateixa cil·lindrada,tenen la mateixa potencia fiscal.UT440_132M wrote:Aquesta és l'opció que he triat jo, ja que tal com està el pati, si anem allà on ens fa més mal a la majoria, és a dir la butxaca, molta gent, s'ho pensaria dos cops abans de comprar un tot terreny per no sortir mai de la ciutat, només per dir davant dels amics i fer el burro, que tens el millor cotxe del món. Crec que si estan una mica inflats els preus dels impostos, però apujar per exemple un 50% del que es paga actualment no seria mala idea al meu parer. El meu pare te dos cotxes, un Renault Clio I 3p 1.9 D i un Renault Scenic 1.9 DCi. Dons resulta que paga el mateix preu d'impost per tots dos. Tenen els mateixos cavalls fiscals. Tot i que als mecànics canvia la cosa radicalment, el clio no arriba als 70 i l'Scenic va fins als 120. Jo crec que la potència real del vehicle també hauria de ser un argument a l'hora de pagar l'impost, com més potència mecànica, més car seria l'impost. No se si m'he explicatTrobo que l'impost de circulació s'hauria d'elevar per als vehicles més contaminants, però aquestes xifres són massa elevades
L'impost de circulació el faria per tipus de vehicle i no per potencia mecánica.Es a dir,un compacte pagaria menys que un TT o SUV
- wefer
- Administrador
- Posts: 6994
- Joined: Tuesday 19/04/2005 23:55
- Location: Barcelona - Fabra i Puig / Sant Andreu Arenal
- Contact:
Re: Nou model d'impost de circulació: el JaMiRo! us farà pagar
Jo tinc un cotxe de 32 anys, amb cap estrella EuroNCAP, consum de 9,4 litres/100 Km i sense catalitzador.JaMiRo! wrote:Amb aquest arxiu Excel podeu calcular quant pagarieu vosaltres.
En cas que no estigués exempt de l'impost de circulació, i s'apliqués el sistema Jamiro!, suposo que hauria de demanar un crèdit per pagar l'impost, no?
En el que sí estic d'acord és en el que es diu que no es pot penalitzar el consum mitjançant l'impost de circulació, ja que això s'ha de carregar sobre el carburant.
Realment, potser fins i tot suprimiria l'impost de circulació, ja que trobo més just carregar tots els costos sobre el carburant. Per què? Perquè és la única manera una mica fiable de que qui fa servir més les infraestructures, qui contamina més, etc, pagui més. Per què ha de pagar el mateix qui fa servir el cotxe cada dia que qui el fa servir un dia al mes?
L'impost de circulació només hauria de cobrir el cost de l'ocupació d'una plaça d'aparcament a la via pública. A més, en cas que la persona demostri que aparca en un aparcament o en una zona de pagamaent (zona verda), tampoc se li hauria d'aplicar.
Això sí, amb aquest sistema que jo considero més just, no m'estranyaria que el preu del litre de gasolina pugés als 3 o 4 euros. Però si són aquests els costos, doncs que es paguin.
Marçal Guardiola i Sánchez - Railmotif.es revista de modelismo ferroviario - Web ferroviària - Història de la SEAT
- Estrella_de_Galicia
- N6
- Posts: 288
- Joined: Thursday 02/02/2006 17:28
- Location: /dev/null
- Contact:
Re: Nou model d'impost de circulació: el JaMiRo! us farà pagar
Per cert... no se si has caigut en aixó que et diré a continuació:
Els vehicles classics (més de 25 anys) poden arribar a contaminar més i tot i així no pagan impostos, (sempre i quant estiguin associats a la FEVA), llavors aquests també se'ls hauria de afegir aquest impost de 800 euros??
Perqué es clar, si jo en tingues que pagar 800 euros per el C5, aquest me'l veng i em compro un DS 23 que no hauré de pagar impostos ¿no? (aixó encara seria pitxor perque el DS23 contamina molt més)
Els vehicles classics (més de 25 anys) poden arribar a contaminar més i tot i així no pagan impostos, (sempre i quant estiguin associats a la FEVA), llavors aquests també se'ls hauria de afegir aquest impost de 800 euros??
Perqué es clar, si jo en tingues que pagar 800 euros per el C5, aquest me'l veng i em compro un DS 23 que no hauré de pagar impostos ¿no? (aixó encara seria pitxor perque el DS23 contamina molt més)
Saludos
Pedro Aguilar
Pedro Aguilar
Re: Nou model d'impost de circulació: el JaMiRo! us farà pagar
Ho trobo molt bona idea, sobretot si parlem de temes d'economia , crec que els vehicles privats tindrien que pagar un cànon, igual que es fa en altres tipus de materials.
Re: Nou model d'impost de circulació: el JaMiRo! us farà pagar
Vejam, en el model de l'impost s'hauria de considerar el tema dels històrics però vigilant perquè hi ha cotxes de >25 anys que són autèntiques carraques que circulen diàriament.
Ah, en el tema "aparcament", el model que proposo tindria un descompte si s'aparca fora de la via pública. El descompte ronda els 75 €, en funció de les dimensions del vehicle.
Per últim lloc, penseu que la gran majoria d'aquests diners s'invertirien en Transport Públic, i no pas a engrossar el sou dels nostres inefables polítics.
Ah, en el tema "aparcament", el model que proposo tindria un descompte si s'aparca fora de la via pública. El descompte ronda els 75 €, en funció de les dimensions del vehicle.
Per últim lloc, penseu que la gran majoria d'aquests diners s'invertirien en Transport Públic, i no pas a engrossar el sou dels nostres inefables polítics.
PACO "Plataforma per l'Abolició del Cotxe Oficial" Soci núm. 2
Re: Nou model d'impost de circulació: el JaMiRo! us farà pagar
Evidentment que no, i molt bona idea, que ja en tenen suficient.JaMiRo! wrote:Per últim lloc, penseu que la gran majoria d'aquests diners s'invertirien en Transport Públic, i no pas a engrossar el sou dels nostres inefables polítics.