Page 1 of 1

Escales mecàniques reversibles

Posted: Thursday 17/07/2008 19:16
by Guigui
Extret del suplement de Gràcia de la darrera revista Barcelona Informació:

Noves escales mecàniques al barri del Coll gràcies a la Llei de barris

El barri del Coll serà el primer que disposarà d’escales mecàniques reversibles de tota la ciutat: podran servir tant per pujar com per baixar

Daniel Venteo

Els carrers Móra la Nova i Jaume Cabrera, caracteritzats pel seu gran desnivell, disposaran aviat d’unes innovadores escales mecàniques. Aquesta actuació s’emmarca dins els objectius de millora de l’accessibilitat del barri del Coll inclosos en els projectes de la Llei de barris. Aquesta intervenció al Coll serà especialment significativa, perquè al barri hi ha un nombre prou elevat de persones grans, amb problemes de mobilitat que s’afegeixen a les dificultats pròpies de l’orografia del barri i les seves múltiples barreres arquitectòniques.

Les escales del carrer Jaume Cabrera cobriran el tram comprès entre la placeta de Montserrat, per la part baixa, i la plaça de Laguna Lanao, per la part alta. Les de Móra la Nova se situaran al tram comprès entre els carrers de la Font del Remei, per una banda, i el carrer de Tirso, per l’altra.

La principal característica de les noves escales serà que són reversibles, és a dir, podran funcionar tant per pujar com per baixar. Aquestes escales, les primeres que s’instal·len d’aquestes característiques a tot Barcelona, ja han donat resultats òptims en altres ciutats, com ara Madrid.

A més a més de ser reversibles, aquestes escales tenen altres característiques tècniques que fan que es puguin denominar “intel·ligents”: detecten la presència de persones en cada tram, detecten la presència al graó, es queden en repòs a baixa velocitat i disposen d’una plataforma especialment dissenyada per estalviar energia. A més, disposaran de senyalització lluminosa d’aturada i de sentit. El projecte d’instal·lació d’escales comportarà, alhora, una millora dels accessos a les finques confrontants. Els trams d’escala, rampes d’accés i amplades de pas es milloraran perquè les finques tinguin un accés directe òptim.

Re: Escales mecàniques reversibles

Posted: Thursday 17/07/2008 20:52
by foronda 141
Al metro de Munic, la majoría d'escalas mecaniques son reversibles.

No ho había vist a cap alte lloc.

Salutacions.

Re: Escales mecàniques reversibles

Posted: Thursday 17/07/2008 22:12
by Santfeliuenc
Hola,

En Viena y creo que Londres he visto de esas.

Saludos,
Sergio

Noves escales al Coll

Posted: Thursday 25/02/2010 10:26
by Guigui
http://www.elpunt.cat/noticia/article/1 ... rnada.html

Gràcia estrena escales d'anada i de tornada

El barri del Coll posa en servei les primeres escales mecàniques reversibles de Barcelona per superar la seva complexa orografia

25/02/10 02:00 - Barcelona - francesc espiga

A primer cop d'ull no presenten diferències substancials respecte de les convencionals, tret que ocupen la meitat d'espai. Tècnicament, se les coneix com a escales mecàniques reversibles, i el seu principal tret característic és que funcionen indistintament en sentit de pujada i de baixada. El barri del Coll, al districte de Gràcia, ha estat el primer de Barcelona on se n'han instal·lat dos models, amb l'objectiu de millorar la mobilitat dels veïns en un indret que té una orografia especialment tortuosa. Les escales ahir van entrar oficialment en funcionament en un acte protocol·lari presidit per l'alcalde, Jordi Hereu, que va destacar l'esforç que està fent la ciutat en aquest àmbit i que el va dur a assegurar que Barcelona és, avui, «la ciutat més accessible del món».

Els dos carrers on s'han col·locat les escales –Jaume Cabrera i Móra la Nova– són d'aquells que tenen unes pendents intimidatòries, fins i tot per als qui saben mantenir el to físic. Al Coll costa trepitjar terreny pla i, per aquest motiu, la construcció d'aquests ginys mecànics es una política gairebé obligada per assegurar els desplaçaments quotidians dels veïns. Des de ja feia algunes setmanes, aquestes escales funcionaven en període de proves. A diferència dels models clàssics, les reversibles tenen una única carcassa amb els seus graons, que tant poden anar en sentit ascendent com descendent. La mecànica és relativament simple. Normalment les escales fan el recorregut de pujar i si el que es vol és baixar, cal esperar –un distintiu vermell ho indica– que canviïn automàticament de sentit, o bé fer-ho manualment pitjant un botó.

Tot i que aquests models ja fa temps que s'han implantat a ciutats com Munic o Madrid –se'n pot trobar una a un dels accessos de l'estadi Santiago Bernabeu–, a Barcelona encara no n'hi havia cap. Ha calgut el pla de barris del Coll per exportar-les. El seu principal avantatge és que són més fàcils d'encaixar en entorns urbans molt densos, com és el cas del Coll, i a més tenen un impacte visual molt menor a les escales unidireccionals dobles clàssiques. Això sí, només és convenient utilitzar-les en indrets on no siguin molt transitats. En cas que donin un bon resultat, l'Ajuntament ja ha expressat la seva voluntat d'instal·lar-ne més a d'altres barris de Barcelona que tinguin característiques orogràfiques o poblacionals equiparables.

Ahir al matí es va fer la seva inauguració oficial sota la batuta de l'alcalde de Barcelona, Jordi Hereu; la regidora de Medi Ambient, Imma Mayol, i el regidor del districte de Gràcia, Guillem Espriu. L'acte, però, tenia una doble lectura, ja que també va servir per fer un repàs al conjunt d'actuacions que ha dut a terme el consistori aquesta mandat per millorar l'accessibilitat a diferents punts de la ciutat. Fins a la data d'avui, el consistori ha invertit 27,19 milions d'euros tant en la construcció d'escales mecàniques com ascensors, que registren un volum de 625.000 viatges mensuals. No són les úniques xifres que es van exhibir. A dia d'avui, Barcelona compta amb 31 grups d'escales, que si s'alineessin permetrien arribar al cim del Tibidabo des de la base. Pel que fa als ascensors, ara n'hi ha 21 i a finals de mandat s'espera que seran 31. Aquest conjunt de dades van servir de base a Hereu per reivindicar que la capital catalana és ara mateix «la ciutat més accessible d'Europa, el que equival a dir que ho és també de tot el món». :vomit

Escales operatives
Baixada de la Glòria (Gràcia)
Passeig de la Vall d'Hebron (Horta-Guinardó)
Trinitat Nova (Nou Barris)
Mundet (Horta-Guinardó)
Canyelles (Nou Barris)
Murtra (Horta-Guinardó) 3
Feijoo (Horta-Guinardó)
Gòlgota (Gràcia)
Claudi Sabadell (Sarrià-Sant Gervasi)
Ballot (Nou Barris)
Horta (Horta-Guinardó)
Roma (Sarrià-Sant Gervasi)
Mina de la Ciutat (Nou Barris)
Agudells (Horta-Guinardó)
La Manxa (Horta-Guinardó)
Sant Dalmir (Horta-Guinardó)
Santa Gemma (Horta-Guinardó)
Polvorí (Sants-Montjuïc)
Alguer (Horta-Guinardó)
Rasos Peguera (Nou Barris)
Beat Almató (Gràcia)
Costabona (Nou Barris)
Ausona (Sant Andreu)
Roquetes (Nou Barris)
Almassora-Villalarga (Nou Barris)
Móra la Nova (Gràcia)
Jaume Cabrera (Gràcia)
Montjuïc (Sants-Montjuïc)
Plaça de Catalunya (Ciutat Vella)
Inversions pel 2011
Carrer José Millán González (Horta-Guinardó)
Carrer Miguel Hernández (Nou Barris)
Boca sud del Túnel de la Rovira (Horta-Guinardó)
Carrer Telègraf (Horta-Guinardó)

Notícia continua a http://www.transport.cat/viewtopic.php? ... 79#p162679

A Penitents L3, també (de tant en tant)

Posted: Wednesday 02/06/2010 22:16
by Guigui
Com a usuari habitual de l'estació de Penitents, no entenc per què inverteixen de tant en tant el sentit del tram de dobles escales que hi ha entre els dos nivells intermedis entre el vestíbul i l'andana. La configuració habitual és de circulació per l'esquerra, però quan la canvien excepcionalment a la dreta, més d'un es troba a punt de pujar o baixar-les a l'inrevés.

Posted: Sunday 13/06/2010 19:43
by Ecomobisostrans
A Hamburg n'hi ha, per exemple en un del ponts per creuar el carrer Wilhem-Kaiser-strasse