Barcelona-Galícia: 16 hores fins al 2020 com molt aviat
Posted: Sunday 10/08/2008 13:52
http://www.elperiodico.cat/
BCN i Galícia patiran un enllaç de tren de 16 hores durant una dècada
1. • Foment es marca el 2020 com a horitzó perquè l'AVE uneixi la capital catalana amb la Corunya
2. • El dur traçat de Madrid a la comunitat gallega complica l'arribada de l'alta velocitat el 2012
JUAN RUIZ SIERRA
MADRID
L'Espanya de l'AVE, la que permet desplaçar-se entre l'estació de Sants i la d'Atocha en dues hores i 43 minuts, i entre Madrid i Sevilla, en dues hores i 35 minuts, manté un enllaç ferroviari entre Barcelona i Galícia que és d'un altre segle: 16 hores per cobrir aquest trajecte sobre rails, gairebé el mateix temps que es triga a viatjar al Japó en avió. De lluny es veu un horitzó temporal fixat el 2020 --com a data més tardana-- perquè la capital catalana i la Corunya estiguin connectades per l'alta velocitat sense necessitat de passar per Madrid, però només és un termini estimatiu. I els gallecs, potser els espanyols més mal tractats en termes ferroviaris, encara no saben quan tindran AVE entre la seva comunitat i Madrid. El president del Govern, José Luis Rodríguez Zapatero, va parlar fa 10 dies del 2012, però algun expert ja ha dit que, al ritme que van les obres, l'alta velocitat no arribarà a la comunitat gallega fins, com a molt aviat, al 2016.
És un traçat complicat. En especial el de la porta de l'AVE a Galícia, per Ourense. Es tracta d'un disseny gairebé nou, que no utilitza la via vella i passa per tantes muntanyes que està previst construir 50 túnels i 40 viaductes en un tram de 104 quilòmetres. D'algunes parts del recorregut se'n redacta el projecte; d'altres, només hi ha un estudi informatiu. I, mentrestant, els gallecs, que ara triguen set hores i 48 minuts a arribar a Madrid des de la Corunya, es pregunten quan podran fer el salt a l'alta velocitat.
ELS OBRERS I ÁLVAREZ
El 31 de juliol passat, al sortir de la seva entrevista amb Rodríguez Zapatero, el president gallec, Emilio Pérez Touriño, va parlar de "notícia històrica" per definir la "garantia plena" que havia rebut que l'AVE, que arribarà a totes les capitals de província de l'autonomia amb l'excepció de Lugo, compliria la data somiada de l'any 2012. No obstant, més enllà d'aquest "compromís definitiu" que va obtenir Touriño, hi ha declaracions i estudis que indiquen que no es complirà aquest termini.
L'AVE és "com una obra a casa, perquè se sap quan arriben els obrers, però no quan se'n van", va declarar a començaments del juny passat la ministra de Foment, Magdalena Álvarez, en una frase típicament seva. Álvarez també va dir llavors que era "impossible" precisar la data de finalització de l'obra, cosa en què coincideix amb l'enginyer Xosé Carlos Fernández, un dels grans experts en el ferrocarril gallec. Fa poc més de 15 dies, després d'haver presentat un estudi en què sostenia que "sent molt optimistes" l'alta velocitat no estarà abans del 2016, Fernández va opinar que "això que l'AVE arribarà el 2012 ja no és que sigui una carta als Reis Mags... És un engany per a nadons que encara no tenen ús de raó".
Si l'AVE entre Madrid i Galícia està així, val més no plantejar-se dates per a l'alta velocitat entre Catalunya i el nord-oest d'Espanya. Aquí només hi ha el que diu el Pla Estratègic d'Infraestructures i Transport (PEIT), aprovat el 2005, que es compromet a fer que l'any 2020 totes les capitals de província de l'Estat tinguin accés directe a l'AVE. El compliment íntegre del PEIT suposarà abandonar finalment el disseny de l'alta velocitat basat en un model radial, impulsat pel PP i fins ara no retirat pel PSOE, que comporta que Barcelona segueixi allunyada de bona part de les ciutats espanyoles més importants. Fins ara, tot passa per Madrid.
Segons el pla, Catalunya i Galícia quedaran enllaçades per l'AVE --sense necessitat de passar per la capital espanyola-- a través de Logronyo, Burgos, Palència, Lleó i Ourense. El mateix passarà entre l'autonomia catalana i el País Basc: hi haurà una connexió que permetrà desplaçaments des de Lleida, Tarragona, Barcelona i Girona fins a Vitòria, Bilbao i Sant Sebastià, passant per Saragossa, que es va convertint en un importantíssim nus per a l'alta velocitat, i Pamplona.
Però tot això només és un pla amb un horitzó temporal fixat el 2020. Fins llavors, els catalans que es desplacin sobre rails fins a Galícia (i viceversa) s'hauran de continuar carregant de paciència.
BCN i Galícia patiran un enllaç de tren de 16 hores durant una dècada
1. • Foment es marca el 2020 com a horitzó perquè l'AVE uneixi la capital catalana amb la Corunya
2. • El dur traçat de Madrid a la comunitat gallega complica l'arribada de l'alta velocitat el 2012
JUAN RUIZ SIERRA
MADRID
L'Espanya de l'AVE, la que permet desplaçar-se entre l'estació de Sants i la d'Atocha en dues hores i 43 minuts, i entre Madrid i Sevilla, en dues hores i 35 minuts, manté un enllaç ferroviari entre Barcelona i Galícia que és d'un altre segle: 16 hores per cobrir aquest trajecte sobre rails, gairebé el mateix temps que es triga a viatjar al Japó en avió. De lluny es veu un horitzó temporal fixat el 2020 --com a data més tardana-- perquè la capital catalana i la Corunya estiguin connectades per l'alta velocitat sense necessitat de passar per Madrid, però només és un termini estimatiu. I els gallecs, potser els espanyols més mal tractats en termes ferroviaris, encara no saben quan tindran AVE entre la seva comunitat i Madrid. El president del Govern, José Luis Rodríguez Zapatero, va parlar fa 10 dies del 2012, però algun expert ja ha dit que, al ritme que van les obres, l'alta velocitat no arribarà a la comunitat gallega fins, com a molt aviat, al 2016.
És un traçat complicat. En especial el de la porta de l'AVE a Galícia, per Ourense. Es tracta d'un disseny gairebé nou, que no utilitza la via vella i passa per tantes muntanyes que està previst construir 50 túnels i 40 viaductes en un tram de 104 quilòmetres. D'algunes parts del recorregut se'n redacta el projecte; d'altres, només hi ha un estudi informatiu. I, mentrestant, els gallecs, que ara triguen set hores i 48 minuts a arribar a Madrid des de la Corunya, es pregunten quan podran fer el salt a l'alta velocitat.
ELS OBRERS I ÁLVAREZ
El 31 de juliol passat, al sortir de la seva entrevista amb Rodríguez Zapatero, el president gallec, Emilio Pérez Touriño, va parlar de "notícia històrica" per definir la "garantia plena" que havia rebut que l'AVE, que arribarà a totes les capitals de província de l'autonomia amb l'excepció de Lugo, compliria la data somiada de l'any 2012. No obstant, més enllà d'aquest "compromís definitiu" que va obtenir Touriño, hi ha declaracions i estudis que indiquen que no es complirà aquest termini.
L'AVE és "com una obra a casa, perquè se sap quan arriben els obrers, però no quan se'n van", va declarar a començaments del juny passat la ministra de Foment, Magdalena Álvarez, en una frase típicament seva. Álvarez també va dir llavors que era "impossible" precisar la data de finalització de l'obra, cosa en què coincideix amb l'enginyer Xosé Carlos Fernández, un dels grans experts en el ferrocarril gallec. Fa poc més de 15 dies, després d'haver presentat un estudi en què sostenia que "sent molt optimistes" l'alta velocitat no estarà abans del 2016, Fernández va opinar que "això que l'AVE arribarà el 2012 ja no és que sigui una carta als Reis Mags... És un engany per a nadons que encara no tenen ús de raó".
Si l'AVE entre Madrid i Galícia està així, val més no plantejar-se dates per a l'alta velocitat entre Catalunya i el nord-oest d'Espanya. Aquí només hi ha el que diu el Pla Estratègic d'Infraestructures i Transport (PEIT), aprovat el 2005, que es compromet a fer que l'any 2020 totes les capitals de província de l'Estat tinguin accés directe a l'AVE. El compliment íntegre del PEIT suposarà abandonar finalment el disseny de l'alta velocitat basat en un model radial, impulsat pel PP i fins ara no retirat pel PSOE, que comporta que Barcelona segueixi allunyada de bona part de les ciutats espanyoles més importants. Fins ara, tot passa per Madrid.
Segons el pla, Catalunya i Galícia quedaran enllaçades per l'AVE --sense necessitat de passar per la capital espanyola-- a través de Logronyo, Burgos, Palència, Lleó i Ourense. El mateix passarà entre l'autonomia catalana i el País Basc: hi haurà una connexió que permetrà desplaçaments des de Lleida, Tarragona, Barcelona i Girona fins a Vitòria, Bilbao i Sant Sebastià, passant per Saragossa, que es va convertint en un importantíssim nus per a l'alta velocitat, i Pamplona.
Però tot això només és un pla amb un horitzó temporal fixat el 2020. Fins llavors, els catalans que es desplacin sobre rails fins a Galícia (i viceversa) s'hauran de continuar carregant de paciència.