Page 1 of 1

Pregunta Friki: "Comparació Trens i Metros"...

Posted: Sunday 17/08/2008 21:02
by sortrens


Un Catalunya Exprés a màxima velocitat (en servei Mitja distància sense parar a cap estació) i Una unitat sèrie 5000 o 9000 del Metro (en servei sense parar a cap estació de qualsevol linia del metro de Barcelona) quina corre més? Son més potents les unitats Catalunya Exprés de Renfe o del Metro?


Re: Pregunta Friki: "Comparació Trens i Metros"...

Posted: Sunday 17/08/2008 21:28
by cristian26
La velocitat punta no ho sé, però en termes d'acceleració... la del metro no té color amb la del regional.
Arranca que llevo manoh libreh :riure

Re: Pregunta Friki: "Comparació Trens i Metros"...

Posted: Sunday 17/08/2008 21:51
by victorcasta
sortrens wrote:

Un Catalunya Exprés a màxima velocitat (en servei Mitja distància sense parar a cap estació) i Una unitat sèrie 5000 o 9000 del Metro (en servei sense parar a cap estació de qualsevol linia del metro de Barcelona) quina corre més? Son més potents les unitats Catalunya Exprés de Renfe o del Metro?

Un Catalunya Exprés té velocitats màximes de 140 o 160 km/h, depenent de les unitats, i un tren de la sèrie 5000 i 9000 té una velocitat màxima de 80 km/h. Així que fes números...

Re: Pregunta Friki: "Comparació Trens i Metros"...

Posted: Monday 18/08/2008 16:22
by wefer
No és tant un problema de potència si no de disseny. Per posar-te un cas extrem, una antiga locomotora diesel 340 de Renfe tenia una potència de 4.000 CV i una velocitat màxima de 130 Km/h. Un Ferrari F40, amb poc més d'una desena part d'aquesta potència (478 CV) assoleix els 324 Km/h.
De fet, en el món ferroviari, és més important el parell motor que no pas la potència.
Igualment, la capacitat d'acceleració acostuma a ser inversament proporcional a la velocitat màxima a causa sobretot de les relacions dels engranatges.

Re: Pregunta Friki: "Comparació Trens i Metros"...

Posted: Monday 18/08/2008 23:03
by JaMiRo!
Afegeixo al que comenta el Marçal (totalment d'acord amb ell :ok ) el següent.

La potència és igual a parell motor per velocitat angular, o el que és el mateix, força per velocitat. Si tens una potència igual a X, pots administrar-la com vulguis, mitjançant les relacions de transmissió adients (jugant amb les relacions dels engranatges). Pots fer que gairebé tot sigui velocitat, però no tindràs pràcticament força, o a l'inrevès, pots tenir una barbaritat de força però a baixes velocitats.

És el que li passa a un cotxe: en primera el parell motor és molt gran (poses en marxa el vehicle i pots pujar pendents més o menys pronunciades), però s'assoleixen velocitats molt petites. En cinquena/sisena, la majoria de potència és velocitat.

Així de fàcil. ;)

Re: Pregunta Friki: "Comparació Trens i Metros"...

Posted: Tuesday 19/08/2008 18:49
by 40100 SNCF TEE
Per diferència d'arrencada la d'una 440 amb un 6000, aquesta sí que és forta :D .

Re: Pregunta Friki: "Comparació Trens i Metros"...

Posted: Tuesday 26/08/2008 0:33
by sortrens
I els trens de FGC que fan les línies R5 i R6 quines velocitats màximes tenen? Com els Catalunya EXprés de Renfe? I els de FGC que van a Sabadell?

Re: Pregunta Friki: "Comparació Trens i Metros"...

Posted: Tuesday 26/08/2008 15:37
by wefer
sortrens wrote:I els trens de FGC que fan les línies R5 i R6 quines velocitats màximes tenen? Com els Catalunya EXprés de Renfe? I els de FGC que van a Sabadell?
Els de FGC agafen només 90 Km/h, ja que tenen la mania (equivocada, al meu entendre) d'explotar les seves línies com si fossin metros: moltes parades i escassa velocitat comercial, la qual cosa fa que cobreixin molt de territori amb bones freqüències però els fa inadequats per trajectes llargs com la R5 o la R6.
Els Catalunya Expres, en canvi, fan servir material apte per 140 Km/h, encara que a l'hora de la veritat en molts casos la infraestructura i la sobresaturació de la xarxa tampoc permeten mantenir temps competitius.

Re: Pregunta Friki: "Comparació Trens i Metros"...

Posted: Thursday 28/08/2008 17:48
by JaMiRo!
wefer wrote:Els de FGC agafen només 90 Km/h, ja que tenen la mania (equivocada, al meu entendre) d'explotar les seves línies com si fossin metros: moltes parades i escassa velocitat comercial, la qual cosa fa que cobreixin molt de territori amb bones freqüències però els fa inadequats per trajectes llargs com la R5 o la R6.
I al meu entendre, també. ;)

Re: Pregunta Friki: "Comparació Trens i Metros"...

Posted: Thursday 28/08/2008 19:09
by ping
Crec que a tota la linia del valles no es pasa de 70