Page 1 of 1

Reformulació dels títols de l'ATM de Barcelona

Posted: Monday 08/09/2008 15:16
by George85
TRANSPORT
Les targetes Jove, Familiar, Dia i Trimestral són residuals
Les validacions d'aquests quatre títols de transport representen només un 2,8% del total
La que té més èxit és la T-10, amb un 69,45% de cancel·lacions en mig any | AMT vol canviar la T-Jove i la T-Familiar


FRANCESC MELCION
Quatre de les sis targetes multiviatge utilitzables a la regió metropolitana de Barcelona són d'ús residual. Creades fa set anys, amb la posada en funcionament de la integració tarifària del transport urbà, ni la T-Jove, ni la T-Familiar, ni la T-Dia, ni la T-Trimestral han quallat entre els usuaris. Del total de validacions durant els primers sis mesos del 2008 (340.485.967), només un 2,75% són per l'ús d'aquestes quatre targetes.

Aquests quatre targetes queden lluny de la penetració que ha tingut la T-10, amb un 68,48% de validacions, la T-50/30, amb un 19,22%, i la T-Mes, amb un 9,56%. Les úniques que realment s'utilitzen. Per exemple, la T-10 ha mantingut unes validacions molt similars des que es va crear el 2001, amb un 71,80% d'ús. Xifra similar a la del 2007 (71,05%).

L'ús de la T-50/30 s'ha incrementat força. S'ha passat d'un 11,70% de validacions el 2001 a un 15,56% el 2007. En canvi, la T-Mes va tenir més bona acceptació al principi, amb un 16,32% de validacions el primer any que es va posar en funcionament, però les cancel·lacions es van reduir a un 9,64% l'any passat.

El poc impacte de dues d'aquestes targetes, la T-Jove, amb un 1,11% de validacions, i la T-Familiar, amb un 0, 79% d'usos, han dut l'Autoritat del Transport Metropolità (ATM) a estudiar modificar-les de cara al 2009. "No han resultat tan atractives com s'esperava al principi", afirma un portaveu de l'ATM. Tot i això, encara no ha dit com es concretarà.

"Si finalment es du a terme, serà el primer canvi estructural dels últims set anys", afirma Pau Noy, secretari de relacions internacionals de l'associació per a la Promoció del Transport Públic (PTP). "És clar que allò que no es fa servir és que no funciona. En el cas de la T-Jove és molt cara per als joves", destaca Noy. La primera zona costa 108 euros i es pot fer servir durant noranta dies consecutius des la primera validació. La T-Familiar, "es va crear a petició de famílies, per poder fer desplaçaments en grup", recorda Noy. Els 70 viatges durant 30 dies a un preu de 43,80 euros no l'han feta prou atractiva.

La PTP, fa anys que demana a l'AMT que faci una profunda revisió dels títols vigents. Aquest canvi passa primer de tot per crear un títol anual, que tingui una tarifa plana i econòmica, i perquè es resolguin dos dels punts negres que té actualment: joves i infants.

Pagament fraccionat

Al parer de l'associació, s'ha de crear una targeta per als joves més econòmica, anual i que es pugui pagar de manera fraccionada, i s'ha de garantir la gratuïtat dels viatges per als infants. No tenen autonomia per anar sols i han d'anar acompanyats, unes persones que sí que paguen el bitllet, destaca Noy.
AVUI.cat
Altres temes relacionats amb aquest:

- Targeta ATM sense contacte
- Tots els bitllets en un xip
- Sistema tarifari integrat ATM

Re: Reformulació dels títols de l'ATM de Barcelona

Posted: Monday 08/09/2008 15:21
by metring
Ostres, gràcies pel detall de posar links relacionats amb la notícia!!! :'( :ok

Re: Reformulació dels títols de l'ATM de Barcelona

Posted: Monday 08/09/2008 15:52
by visir5704
Al començament dels títols ATM la T-Mes s'utulitzava per l'inèrcia anterior a aquests títols en què la T-Mes era molt utilitzada doncs era l'únic títol de transport veritablement integrat, amb l'integració tarifària la T-50/30 i la T-Mes van tenir un increment de preu semblant però la T-50/30 va poder-se utilitzar a tots els mitjans de transport públic mentre fins aquell moment només es podia utilitzar a FGC, Metro i Bus TMB, poc a poc la gent ha vist molt més útil la T50/30 que la T-Mes.

Hi ha una manera molt senzilla de potenciar els títols T-Mes, T-Jove, T-Trimestre, posar-los a un preu lleugerament superior a la T-50/30 o bé eliminar la T-50/30, pel que fa a la T-Familiar cobreix una demanda més aviat reduïda però existent una bona manera de potenciar-la sigui reduir-ne una mica el preu.

El sistema tarifari de Barcelona, extremadament enrebasat no deixa de ser degut al capdevall degut als diferents pedaços que s'han anat fent any rere any degut a les desmesurades pujades de preus per tal de reduir-les d'alguna manera.

Així es va fer amb les fases prèvies a l'actual integració tarifària, quan es va crear la T-Mes, la T-50/30, quan es va permetre el transbordament gratuït entre Metro i FGC, quan es va crear la T-10x2, i ara ja no es poden fer més invents, l'única cosa que es pot fer és abaixar preus.

Re: Reformulació dels títols de l'ATM de Barcelona

Posted: Monday 08/09/2008 16:11
by pukyxd
A veure que fan amb aquesta reformulació. Perquè jo la T-Jove la vaig començar pagant a 265€ si no recordo malament a primer de carrera i ara que faré quart ja quasi arriba als 300€. :( Lo de la targeta anual seria molt interessant si la posen a un preu semblant al de comprar 2 T-Jove ja que són les que compro jo durant el curs (1 per semestre) + algunes T-10 per completar. Podria ser un xic més cara que 2 T-Jove però a mi em seria genial perquè podria fer-la servir a l'estiu també que faig força viatges amb tren (tot i que no cada dia com durant el curs) i altres transports en menor mesura (bus bàsicament).

Caldrà canviar a fons el sistema

Posted: Monday 08/09/2008 17:03
by Guigui
La T-Familiar té un greu problema: obliga els usuaris a anar sempre amb la mateixa targeta. M'explico: posem per cas que la meva dona va a portar la meva filla a l'escola (hi anem en autobús); valida dos viatges d'una T-Familiar. Però a la tarda, sóc jo qui la va a buscar, i durant el dia no hi ha hagut manera de que la meva dona em passi la targeta. Doncs ja no la puc utilitzar. Surt més a compte que tots tres gastem una T-50/30 cadascú.

En general, considero que els usuaris habituals són poc premiats a l'ATM. Per exemple, a Viena, de seguida et surt a compte un abonament (n'hi ha de diaris, setmanals, mensuals i anuals, aquests darrers equivalents a 10 mensuals) en lloc de tirar de targetes multiviatge.

Benvinguda sigui aquesta reformulació, però haurà de ser ben profunda.

Re: Reformulació dels títols de l'ATM de Barcelona

Posted: Monday 08/09/2008 17:44
by davida
A moltes ciutats las targeta de 10 viatges nomes es un descompte sobre el bitllet senzill, habitualmente del 20%. Crec que a Barcelona l'abussa de T-10. Crec que la T-10 hauria de pujar a mes de 10€, perque la utilitzesin nomes els usuaris esporadics i no els habituals
Per antes banda es tindria que reforçar els abonaments dels viatgers habituals:
- Fusio T-Mes i T-50/30. O sigui vendre la T-Mes a preu de T-50/30. La T-Mes de 2 o mes zones es un atracament a mano armada. Ja que en el 99% del casos, no es fan mes de 2 viatges de mes d'una zona al dia (exceptuan algun cas de salt de zona). Exemple: Per anar a treballar faig servir la Renfe (2 zones) pero a mes habitualmente en moc internament per Barcelona en transport public. Es mes barato comprar una abonament mensual de renfe de 2 zones (32,55) + 1 T-50/30 d'una zona (29,80) que una T-Mes de 2 zones (66€).

Vendre mes T-50/30 convertida a T-Mes i menys T-10 es tambe una avantatge pel ATM i operadors, menys titols venuts pero pel mateix import, per tant menys feina de vendre bitllets.

Reorganizació de zones:
- Crear la zona 0: Barcelona menys Vallvidrera i Les Planes.
- Els bitllets d'una zona pasen a ser de 2, els de 2 zones es converteixen en 3. Numero minim de zones d'un bitllet seria 2.
- El preus de 1 zona pasen a ser els de 2 zones
- S'eliminen les regles de municipis contigus o parades contigues.
- Per anar de Barcelona a qualsevol població pasaria de necesitar un bitllet de N zones a un de N+1, pero al mateix preu.
- La ventatge es que un usuari de Cerdanyola podria anar a qualsevol estació de Montcada per 1 zona. Tot trajecte de <10km val el mateix. Es ilogic que de Montcada Manresa puguis anar amb 1 zona a Castelledefels pero no a Cerdanyola.
- Les linies tranversales tipus el Papiol Mollet no tindrien un exces de zones que tenen actualment (3 zones Martorell - UAB)
- Trajectes de longitud similar han de tenir tarifes similars.

Re: Reformulació dels títols de l'ATM de Barcelona

Posted: Tuesday 09/09/2008 1:27
by UT596001
davida wrote:Reorganizació de zones:
- Crear la zona 0: Barcelona menys Vallvidrera i Les Planes.
- Els bitllets d'una zona pasen a ser de 2, els de 2 zones es converteixen en 3. Numero minim de zones d'un bitllet seria 2.
- El preus de 1 zona pasen a ser els de 2 zones
- S'eliminen les regles de municipis contigus o parades contigues.
- Per anar de Barcelona a qualsevol població pasaria de necesitar un bitllet de N zones a un de N+1, pero al mateix preu.
- La ventatge es que un usuari de Cerdanyola podria anar a qualsevol estació de Montcada per 1 zona. Tot trajecte de <10km val el mateix. Es ilogic que de Montcada Manresa puguis anar amb 1 zona a Castelledefels pero no a Cerdanyola.
- Les linies tranversales tipus el Papiol Mollet no tindrien un exces de zones que tenen actualment (3 zones Martorell - UAB)
- Trajectes de longitud similar han de tenir tarifes similars.
Si es suprimeix la T-50/30, crec imprescindible fer això que proposa en davida per tal de no perjudicar en excés els trajectes que són actualment d'1 zona però que amb T-Mes han de ser de 2 (és a dir, els que són entre municipis contigus). Seria un salt massa bèstia passar de pagar una T-50/30 de 1 zona a una T-Mes de 2 zones, això només provocaria el pas dels usuaris de T-50/30 de 1 zona a la T-10.

Re: Caldrà canviar a fons el sistema

Posted: Tuesday 09/09/2008 1:32
by UT596001
Guigui wrote:En general, considero que els usuaris habituals són poc premiats a l'ATM.
Fora de l'àrea metropolitana, als autobusos interurbans l'ús de títols ATM pot arribar a fer un descompte bastant considerable respecte al bitllet senzill de l'autobús, atenent diversos factors:

-Els preus actuals de la T-10 són molt semblants o inclús inferiors als antics abonaments monomodals de les diferents empreses, quan aquests eren disponibles.
-Moltes línies d'autobús conserven preus de bitllet senzill hereus de l'antic sistema kilomètric superiors als preus dictats per l'ATM.

Re: Reformulació dels títols de l'ATM de Barcelona

Posted: Tuesday 09/09/2008 10:59
by davida
UT596001 wrote: Si es suprimeix la T-50/30, crec imprescindible fer això que proposa en davida per tal de no perjudicar en excés els trajectes que són actualment d'1 zona però que amb T-Mes han de ser de 2 (és a dir, els que són entre municipis contigus). Seria un salt massa bèstia passar de pagar una T-50/30 de 1 zona a una T-Mes de 2 zones, això només provocaria el pas dels usuaris de T-50/30 de 1 zona a la T-10.
Igual no m'explicat be, pero la meva idea es que tots els bitllets ATM fossin de 2 o mes zones, pero que el preu actual d'una tarjete de N zones passes a ser el de N+1.
Si ara un T-50/30 per la zona 1 val 29,80€, amb la reforma (creació zona 0), hi hauria T-50/3 de 2 zones a 29,80€ (no existiria els bitllets d'una zona, com a rodalies Madrid). Per Barcelona o amb destinacións a Barcelona els preus serien els mateixos, pero en trajecte fora de la zona 1 de <10km s'aplicaria una tarifa similar a la interna de Barcelona (Sabadell - Terrassa, Molins de Rei - Martorell, Martorell - Rubi, etc...) y no 2 zones per trajectes de fins 10km.