Reforma total a l'enllaç de Passeig de Gràcia
Posted: Monday 13/10/2008 1:06
http://paper.avui.cat/article/barcelona ... racia.html
Reforma total a l'enllaç de Passeig de Gràcia
Se suprimirà el llarg passadís entre la L-3 i la L-2 i L-4 | S'ampliaran dos vestíbuls, se'n construirà un de nou i es col·locaran cintes transportadores | L'obra costarà 70 milions d'euros
Quim Torrent
El projecte preveu ampliar els passadissos de connexió entre les línies 2 i 4 de metro, sota la Gran Via
Els usuaris de les estacions de metro de Passeig de Gràcia ja no hauran de fer el llarg passadís que uneix la L-3 amb la L-2 i la L-4. El departament de Política Territorial i Obres Públiques ha donat llum verda a la remodelació de l'intercanviador que uneix aquestes tres línies, un dels pitjors de Barcelona. Amb la reforma desapareixerà com a tal el llarg i estret passadís -fa uns 300 metres- sota el passeig de Gràcia, entre la Gran Via i Aragó. Es tracta de la segona gran obra que projecta fer Obres Públiques els pròxims anys al centre de Barcelona. Paral·lelament s'ha de dur a terme l'ampliació de l'estació de Ferrocarrils de la plaça Catalunya per millorar la freqüència de la línia del Vallès.
El director general de Transport Terrestre, Manuel Villalante, assenyala que es tracta de dos projectes per afavorir la intermodalitat, és a dir, per millorar els temps de transbord entre les diferents línies de metro i amb altres transports públics. En el cas de l'intercanviador de Passeig de Gràcia, que té un dels pitjors temps de transbordament de la ciutat, el principal escull és la distància que hi ha entre les andanes de la L-2 i la L-4 del metro -situades a l'altura de la Gran Via- i les de la L-3, sota el carrer Aragó.
"Escurçar la distància entre la L-2 i la L-3 és físicament impossible", explica Villalante. En canvi, el que sí que es pot escurçar és la distància entre la L-4 i la L-3. Per aconseguir-ho s'ampliarà el vestíbul de la banda mar de la L-3 (sota el carrer Consell de Cent), però la reforma de més envergadura es durà a terme sota la cruïlla del passeig de Gràcia i Consell de Cent. Aquí es construirà el nou vestíbul de la línia 4, que permetrà l'accés des de la banda muntanya a les andanes de la línia groga.
Ara la L-4 únicament disposa d'accessos conjunts amb la L-2 a l'altura de la Gran Via. El nou vestíbul farà que els passatgers de la L-3 i Rodalies Renfe puguin escurçar pràcticament un 30% el recorregut per arribar a la L-4. De retruc, el nou vestíbul servirà per dividir el passadís actual. Villalante explica que el vestíbul "donarà més amplitud al passadís", que ja no serà un tub de 300 metres de llarg sense cap entrada ni sortida, sinó un passadís en dos trams.
Amb les ampliacions dels vestíbuls, però, no n'hi haurà prou. Per fer competitiu l'intercanviador caldrà ampliar el passadís per poder col·locar-hi cintes transportadores com les que s'han instal·lat a l'estació de Provença. Ampliar el passadís és una operació difícil. Per fer-ho, els tècnics de l'empresa que s'acabi adjudicant les obres hauran de començar a treballar des del soterrani del pàrquing de Saba que hi ha sobre el passadís. No es tracta segurament de la part més delicada de la reforma de l'enllaç. Amb l'experiència de l'intercanviador de Diagonal a la motxilla, Villalante considera que el desviament de serveis és el que comportarà més problemes i afectacions en superfície, "i més tractant-se d'un lloc tan cèntric". Amb tot, el passeig de Gràcia no és un carrer tan vital per a la circulació com ho és Balmes, que durant dos anys ha petit restriccions.
Obres per trams
Igual que a Diagonal, l'obra s'haurà de fer per trams. De fet, a l'hora de triar les ofertes, a banda de mirar el preu, GISA -l'empresa pública que s'encarrega de gestionar les obres- també tindrà en compte les empreses que treballin provocant menys afectacions en superfície.
Sigui quina sigui l'afectació final, el cert és que encara cal esperar ben bé dos anys perquè comencin les obres. Un cop acabats l'estudi informatiu i el d'impacte ambiental, que ara són a la fase final, cal esperar al període d'al·legacions, la redacció del projecte constructiu -també amb possibles al·legacions- i la licitació i adjudicació de les obres. El cost de tot plegat, segons les fonts consultades, podria pujar 70 milions d'euros.
Notícia publicada al diari AVUI, pàgina 35. Diumenge, 12 d'octubre del 2008
Reforma total a l'enllaç de Passeig de Gràcia
Se suprimirà el llarg passadís entre la L-3 i la L-2 i L-4 | S'ampliaran dos vestíbuls, se'n construirà un de nou i es col·locaran cintes transportadores | L'obra costarà 70 milions d'euros
Quim Torrent
El projecte preveu ampliar els passadissos de connexió entre les línies 2 i 4 de metro, sota la Gran Via
Els usuaris de les estacions de metro de Passeig de Gràcia ja no hauran de fer el llarg passadís que uneix la L-3 amb la L-2 i la L-4. El departament de Política Territorial i Obres Públiques ha donat llum verda a la remodelació de l'intercanviador que uneix aquestes tres línies, un dels pitjors de Barcelona. Amb la reforma desapareixerà com a tal el llarg i estret passadís -fa uns 300 metres- sota el passeig de Gràcia, entre la Gran Via i Aragó. Es tracta de la segona gran obra que projecta fer Obres Públiques els pròxims anys al centre de Barcelona. Paral·lelament s'ha de dur a terme l'ampliació de l'estació de Ferrocarrils de la plaça Catalunya per millorar la freqüència de la línia del Vallès.
El director general de Transport Terrestre, Manuel Villalante, assenyala que es tracta de dos projectes per afavorir la intermodalitat, és a dir, per millorar els temps de transbord entre les diferents línies de metro i amb altres transports públics. En el cas de l'intercanviador de Passeig de Gràcia, que té un dels pitjors temps de transbordament de la ciutat, el principal escull és la distància que hi ha entre les andanes de la L-2 i la L-4 del metro -situades a l'altura de la Gran Via- i les de la L-3, sota el carrer Aragó.
"Escurçar la distància entre la L-2 i la L-3 és físicament impossible", explica Villalante. En canvi, el que sí que es pot escurçar és la distància entre la L-4 i la L-3. Per aconseguir-ho s'ampliarà el vestíbul de la banda mar de la L-3 (sota el carrer Consell de Cent), però la reforma de més envergadura es durà a terme sota la cruïlla del passeig de Gràcia i Consell de Cent. Aquí es construirà el nou vestíbul de la línia 4, que permetrà l'accés des de la banda muntanya a les andanes de la línia groga.
Ara la L-4 únicament disposa d'accessos conjunts amb la L-2 a l'altura de la Gran Via. El nou vestíbul farà que els passatgers de la L-3 i Rodalies Renfe puguin escurçar pràcticament un 30% el recorregut per arribar a la L-4. De retruc, el nou vestíbul servirà per dividir el passadís actual. Villalante explica que el vestíbul "donarà més amplitud al passadís", que ja no serà un tub de 300 metres de llarg sense cap entrada ni sortida, sinó un passadís en dos trams.
Amb les ampliacions dels vestíbuls, però, no n'hi haurà prou. Per fer competitiu l'intercanviador caldrà ampliar el passadís per poder col·locar-hi cintes transportadores com les que s'han instal·lat a l'estació de Provença. Ampliar el passadís és una operació difícil. Per fer-ho, els tècnics de l'empresa que s'acabi adjudicant les obres hauran de començar a treballar des del soterrani del pàrquing de Saba que hi ha sobre el passadís. No es tracta segurament de la part més delicada de la reforma de l'enllaç. Amb l'experiència de l'intercanviador de Diagonal a la motxilla, Villalante considera que el desviament de serveis és el que comportarà més problemes i afectacions en superfície, "i més tractant-se d'un lloc tan cèntric". Amb tot, el passeig de Gràcia no és un carrer tan vital per a la circulació com ho és Balmes, que durant dos anys ha petit restriccions.
Obres per trams
Igual que a Diagonal, l'obra s'haurà de fer per trams. De fet, a l'hora de triar les ofertes, a banda de mirar el preu, GISA -l'empresa pública que s'encarrega de gestionar les obres- també tindrà en compte les empreses que treballin provocant menys afectacions en superfície.
Sigui quina sigui l'afectació final, el cert és que encara cal esperar ben bé dos anys perquè comencin les obres. Un cop acabats l'estudi informatiu i el d'impacte ambiental, que ara són a la fase final, cal esperar al període d'al·legacions, la redacció del projecte constructiu -també amb possibles al·legacions- i la licitació i adjudicació de les obres. El cost de tot plegat, segons les fonts consultades, podria pujar 70 milions d'euros.
Notícia publicada al diari AVUI, pàgina 35. Diumenge, 12 d'octubre del 2008