Conferència "Passat i futur del metro: l'evolució..."
Posted: Tuesday 16/12/2008 13:49
Avui en wefer i una servidora, hem assistit a la conferència "Passat i futur del metro...", que s'ha celebrat al Col·legi d'Enginyers Industrials de catalunya, i ja que heu d'aguantar aquest fòrum, al menys, us oferim un resum d'aquesta
Teniu unes fotos de les diapositives de la conferència, amb algunes d'estacions ja executades de la L9, disculpeu la qualitat http://www.flickr.com/photos/29749318@N07/?saved=1.
La conferència ha estat presentada per el Sr. Jordi Jubany i Casanovas, responsable de Geologia i obres Subterrànies del DPTOP.
Ha parlat dels sistemes per a construir metro als inicis, i els ha comparat amb els sistemes actuals, bàsicament la tuneladora moderna. També ha fet una mica d'explicació de com es van construir estacions, com les de la Rambla del Gran Metro, que es van fer amb el sistema de mina, o altres, de la perllongació de la línia 3, com Paral·lel, que va ser feta amb pantalles, Poble Sec, en mina, i Espanya, amb injecció de ciment, i les de la Rambla a Drassanes, al cel obert.
També ha explicat que la primera tuneladora que es va fer servir per al metro, va venir a finals dels anys 60-principis dels 70, per construir la L2 antiga, per al tram Paral·lel-Monumental. Paradoxalment, es va fer servir aquest mètode, per anar més ràpidament en la construcció, tot i que va tardar força anys en ser posada en funcionament! Un problema que tenen les tuneladores és la desviació, quan s'excava en terrenys diferents, cosa que actualment es solventa de manera informàtica i en segons, però a les hores, quan la tuneladora va trobar la muralla a Paral·lel, va venir una brigada de treballadors, per colocar una llosa de formigó per endereçar-la. I una altra cosa de la L2, va ser que es va instal·lar catenària rígida, perquè no cabia el tercer carril, com estava previst que funcionés.
I una altra curiositat: la tuneladora que va venir per a la L2 antiga, al contrari del que s'havia dit, no era rusa, sino americana. Una de les teories per la qual es va creure en això, va ser que la empresa que la va portar era Cubiertas y MZOV, que sona com a rus
En wefer ha fet una pregunta sobre la L2, sobre el tema de l'encreuament dels dos túnels, quan la línia deixa Gran Via i gira cap a Marina. Ha comentat que si era degut a que la tuneladora no podia fer el gir tancat del túnel interior. La resposta ha estat que molt probablement, va ser per això. Posteriorment, altres persones, han confirmat aquest fet amb tota seguretat.
Teniu unes fotos de les diapositives de la conferència, amb algunes d'estacions ja executades de la L9, disculpeu la qualitat http://www.flickr.com/photos/29749318@N07/?saved=1.
La conferència ha estat presentada per el Sr. Jordi Jubany i Casanovas, responsable de Geologia i obres Subterrànies del DPTOP.
Ha parlat dels sistemes per a construir metro als inicis, i els ha comparat amb els sistemes actuals, bàsicament la tuneladora moderna. També ha fet una mica d'explicació de com es van construir estacions, com les de la Rambla del Gran Metro, que es van fer amb el sistema de mina, o altres, de la perllongació de la línia 3, com Paral·lel, que va ser feta amb pantalles, Poble Sec, en mina, i Espanya, amb injecció de ciment, i les de la Rambla a Drassanes, al cel obert.
També ha explicat que la primera tuneladora que es va fer servir per al metro, va venir a finals dels anys 60-principis dels 70, per construir la L2 antiga, per al tram Paral·lel-Monumental. Paradoxalment, es va fer servir aquest mètode, per anar més ràpidament en la construcció, tot i que va tardar força anys en ser posada en funcionament! Un problema que tenen les tuneladores és la desviació, quan s'excava en terrenys diferents, cosa que actualment es solventa de manera informàtica i en segons, però a les hores, quan la tuneladora va trobar la muralla a Paral·lel, va venir una brigada de treballadors, per colocar una llosa de formigó per endereçar-la. I una altra cosa de la L2, va ser que es va instal·lar catenària rígida, perquè no cabia el tercer carril, com estava previst que funcionés.
I una altra curiositat: la tuneladora que va venir per a la L2 antiga, al contrari del que s'havia dit, no era rusa, sino americana. Una de les teories per la qual es va creure en això, va ser que la empresa que la va portar era Cubiertas y MZOV, que sona com a rus
En wefer ha fet una pregunta sobre la L2, sobre el tema de l'encreuament dels dos túnels, quan la línia deixa Gran Via i gira cap a Marina. Ha comentat que si era degut a que la tuneladora no podia fer el gir tancat del túnel interior. La resposta ha estat que molt probablement, va ser per això. Posteriorment, altres persones, han confirmat aquest fet amb tota seguretat.