http://www.elperiodico.cat/default.asp? ... io_PK=1021
Un de cada quatre usuaris de l'AVE viatja amb les noves tarifes barates
1. • Renfe, criticada fins ara pels alts preus, afegeix més places amb descomptes de fins al 60%
2. • Les promocions permeten a la companyia mantenir el percentatge d'ocupació tot i l'alça de l'oferta
JUAN RUIZ SIERRA
MADRID
Apoc a poc, després d'un primer any de preus difícilment assolibles per a les butxaques més justes, l'AVE s'està abaratint. Només cal entrar a la pàgina d'internet de Renfe per adonar-se del canvi: les noves tarifes rebaixades --anomenades Web, amb un descompte de fins al 60%; Estrella, de fins al 40%, i Última Hora, de fins al 50%-- van ser al principi escasses i esmunyedisses, eren gairebé impossibles de trobar, però en l'actualitat és estrany el dia en què no es pugui viatjar entre Barcelona i Madrid a 300 quilòmetres per hora al preu d'entre 52 i 78 euros l'anada. Els descomptes, cada vegada més comuns, es van trobar a l'abril darrere d'un de cada quatre bitllets venuts de l'AVE. En rigor, segons les dades de la companyia ferroviària, criticada fins ara per no fer accessible l'alta velocitat, el 26,5% dels viatgers que van utilitzar el mes passat aquest tren van disfrutar d'una de les tres tarifes econòmiques.
EL RISC DE SATURACIÓ
"Les tarifes promocionals estan funcionant molt bé --expliquen fonts de Renfe--. Bàsicament, el que estan aconseguint és que la nostra ocupació, malgrat haver incrementat l'oferta de les 17 freqüències en cada sentit del començament a les entre 20 i 26 d'ara, continuï sent la mateixa". Quan l'AVE va complir un any, el 20 de febrer passat, la companyia ferroviària va explicar que l'ocupació, al llarg del curs, havia estat del 63%. És a dir, quatre de cada 10 seients havien fet el trajecte sense ocupants, fet que suposa una dada millorable, però no tan millorable: a partir d'un 75% d'ocupació, es corre el risc que el servei quedi saturat i es ressenti la seva qualitat.
Excepte l'anomenada Última Hora, que es va estrenar després de l'aniversari del tren d'alta velocitat i només es pot comprar 24 hores abans de la sortida del ferrocarril, les tarifes amb descompte no són, en sentit estricte, noves. Sí que ho són, en canvi, la inexistència de límits temporals per accedir-hi
--abans només es podien adquirir amb una o dues setmanes d'antelació-- i les quantitats que representen dins del nombre total de bitllets venuts. Fins al 30 de novembre passat, per exemple, a penes s'havien despatxat un 2,6% de tiquets en ofertes Web i un 4,57% en Estrella, percentatge que va pujar, a començaments d'aquest any, al 7,22% i 7,93%, respectivament.
SIMILAR AL TGV FRANCÈS
Ara és molt més: en total, les tres tarifes van suposar entre el gener i l'abril el 17,8% dels bitllets venuts i el 18,4% dels posats a la venda. Aquest fet --i sobre-
tot el 26,5% de places amb descompte del mes d'abril passat-- provoca que fins i tot crítics tan acèrrims dels alts preus de l'AVE com Joan Herrera, el diputat d'ICV que ha mostrat queixes sobre aquest assumpte que s'han sentit una vegada i una altra al Congrés, reconeguin que alguna cosa s'està fent bé. El puntual i còmode AVE, ara més que mai, comença a assemblar-se al TGV francès: ja no és terreny exclusiu dels que tenen més poder adquisitiu o d'una empresa que els pagui el bitllet. Si la companyia ferroviària portés ara a terme una enquesta com la que va realitzar quan el tren d'alta velocitat va complir un any, que reflectia que el 61% dels viatgers de l'AVE el utilitzaven per motius de feina, és probable que els resultats fossin diferents.
"S'ha aconseguit part del que preteníem --va dir Herrera l'altre dia--. L'AVE, amb les seves elevades tarifes, havia expulsat les classes mitjanes. Encara falta aquell antic usuari d'un tren que abans, quan es trigava sis hores i mitja, viatjava de Barcelona a Madrid, anada i tornada, per al voltant de 70 euros. Aquell sector de la població s'ha perdut, però és possible recuperar-lo. Ara, això sí, és de justícia reconèixer que s'ha fet un pas endavant. Per primera vegada hi ha tarifes raonables. Continuen sense ser els preus de l'avió, però les classes mitjanes poden accedir-hi. No així, si més no de moment, els treballadors o els estudiants".
EL FUTUR Renfe no diu, de moment, si la seva aposta per les noves tarifes promocionals conduirà cap a descomptes encara més amplis que permetin aquells dos col.lectius disfrutar de l'alta velocitat, però sí que explica que aquest enfocament, que tan bons resultats els està donant, ha arribat per quedar-se. "Continuarem amb aquesta política d'ofertes", destaquen fonts de la companyia. No obstant, aquesta política també té un problema: al no haver-hi compromís sobre el nombre de bitllets que continuarà posant a la venda amb aquests preus accessibles, es corre el risc que si l'ocupació de l'AVE puja per sobre d'aquell 63% actual, Renfe reculi i torni als escassos i esmunyedissos descomptes d'abans. El temps ho dirà.