http://www.vilaweb.cat/www/elpunt/notic ... mp=3545029
diumenge, 22 de febrer de 2009
Els edificis perduren, els usos, no
L'Ajuntament de Portbou reclama poder utilitzar espais que van ser construïts per a Renfe i que actualment estan abandonats
La Casa Gran, la Casa Dràcula, l'antic dormitori de maquinistes i la prefectura són quatre dels edificis que es van construir al voltant del negoci del tren a Portbou i que actualment estan desocupats o tenen un ús ínfim. L'Ajuntament reclama que es revitalitzin o que puguin tenir un ús municipal. «El que voldríem és que no hi hagués espais buits, que es puguin usar, per exemple, per a segones residències o en algun cas per a equipaments», explica l'alcalde, Antoni Vega. Diu que hi hauria l'opció d'instal·lar en un d'aquests espais –a la Casa Dràcula, que fa anys que està abandonada– el museu del Ferrocarril.
En el cas de la Casa Gran, com la gent del poble coneix la setantena de pisos de Renfe, l'edifici està gairebé deshabitat –només hi viuen set o vuit famílies–. També hi ha algun pis que s'usa com a segona residència, i una part que està en ruïnes. Aquests pisos, que l'empresa posava a disposició dels treballadors, es van vendre als mateixos empleats als anys noranta. «Els van vendre per dos o tres milions de pessetes, molt econòmics. Eren pisos que Renfe oferia als treballadors, perquè al principi els empleats estaven obligats a viure on treballaven», explicava un extreballador.
L'edifici de la prefectura, que havia estat d'oficines, l'usen ara de residència exferroviaris o fills d'exempleats de Renfe. En canvi, els pisos que hi havia sobre l'estació estan abandonats, com també ho està en part el que es coneixia com l'edifici de paqueteria, que només s'usa de magatzem.
ENDERROCS I SUBSTITUCIONS
També hi ha edificis que amb el pas del temps han desaparegut. És el cas del que van ser les oficines de la duana, que es van enderrocar i ara l'empresa Cadefer ha aprofitat l'espai per ampliar les instal·lacions i fer-hi una oficina. L'antic dormitori de maquinistes també es va enderrocar per fer-hi un hotel, que havia de servir perquè els treballadors poguessin pernoctar-hi i que no s'ha construït mai. De fet, l'Ajuntament atribueix al fet de no tenir cap hotel per hostatjar-hi maquinistes que segons quins trens no puguin arribar a Portbou. L'alcalde reclama que es faci. També el portaveu de CiU i cap de l'oposició, Josep Lluís Salas, afirma que Portbou necessita hotels, no només per als maquinistes, sinó per atreure turistes i reactivar l'economia.
Reutilització d'edificis de Renfe
RENFE regionals i línies FGC de fora de l'àrea de Barcelona.
RENFE regionales y líneas FGC de fuera del área de Barcelona.
RENFE regionales y líneas FGC de fuera del área de Barcelona.
Return to “Ferrocarril a Catalunya / Ferrocarril en Cataluña”
Jump to
- Transport Ferroviari / Transporte Ferroviario
- ↳ Ferrocarril àrea Barcelona / Ferrocarril área Barcelona
- ↳ Ferrocarril a Catalunya / Ferrocarril en Cataluña
- ↳ Ferrocarril en general
- ↳ Material rodant ferroviari / Material rodante ferroviario
- ↳ Propostes ferroviàries / Propuestas ferroviarias
- Transport per carretera / Transporte por carretera
- ↳ Autobusos i resta t. públic / Autobuses y resto t. público
- ↳ Vehicles privats / Vehículos privados
- Altres tipus de transport / Otros tipos de transporte
- ↳ Aeri, marítim i altres / Aéreo, marítimo y otros
- ↳ Transport en general / Transporte en general
- Temes Diversos / Temas Varios
- ↳ Història del transport / Historia del transporte
- ↳ Nou mapa d'elements i cotxeres dels tramvies antics
- ↳ Mapa d'elements històrics a Barcelona (versió 2007)
- ↳ Trobades i esdeveniments / Encuentros y eventos
- ↳ Oci i divertiments / Ocio y divertimentos
- ↳ Comunicats del Fòrum / Comunicados del Foro
- ↳ Suggeriments i proves / Sugerencias y pruebas
- Enllaços
- ↳ Enllaços recomanats / Enlaces recomendados
- ↳ Trenscat.cat
- ↳ Wefer.com
- ↳ Museu del Transport de Barcelona (NOU)
- ↳ Fundación Ferrocarriles Españoles
- ↳ ARCA
- ↳ Autobuses BCN
- ↳ TMB
- ↳ FGC
- ↳ RENFE
- ↳ Amics del Carrilet del Delta de l'Ebre
- ↳ Revista de Ferrocarrils
- ↳ Federació Catalana d'Amics del Ferrocarril
- ↳ Promoció del Transport Públic (PTP)
- ↳ Associació d'Amics del Ferrocarril de Barcelona
- ↳ Agrupació Ferroviària 5a Zona
- ↳ El web del Tren d'Olot
- ↳ Carrilet de Sant Feliu de Guixols a Girona
- ↳ ASSOTRAM
- ↳ Rodalies de Catalunya
- ↳ Rodalia.info
- ↳ ARMF
- ↳ Tren de La Pobla de Llillet
- ↳ Històries del transport per carretera de Catalunya
- ↳ Reclamacions EMT-AMB
- ↳ Associació per la Preservació del Patrimoni Ferroviari i Industrial de Móra la Nova
- ↳ Agrupament Ferroviari de Barcelona
- ↳ Plataforma per a la Defensa d'un Ferrocarril Públic i de Qualitat
- ↳ Con la voluntad de perdurar
- ↳ ADEMAS bloc
- ↳ Red ferroviaria de Barcelona
- ↳ Ferrocarriles de España
- ↳ Bloc de Territori i Sostenibilitat
- ↳ Rails i ferradures
- ↳ Notes de transport públic al Barcelonès Nord
- ↳ Club Ferroviari de Terrassa
- ↳ Associació d’Amics del Ferrocarril de Valls i de L’Alt Camp
- ↳ Gran Metro de Barcelona
- ↳ TB Transportes de Barcelona
- ↳ Bloc d'ACEMA
- ↳ Historias del tren
- ↳ Historia de la Seat
- ↳ Cremallera de Núria
- ↳ Mou-te
- ↳ Tren de Palau
- ↳ Centre de Modelisme Ferroviari de Sabadell (CEMFE)
- ↳ Amics del Bus
- ↳ Ral·li d'Autobusos Clàssics de Barcelona
- ↳ Rails sense fronteres
- ↳ Los tranvías de vapor de España
- ↳ AFEVI Amics del Ferrocarril de Vilanova i la Geltrú
- ↳ ASAFEGI, Associació d’Amics del Ferrocarril de les Comarques Gironines
- ↳ AEHA: Associació d'Estudis Històrics de l'Automoció
- ↳ Grup Ferroviari Mataró
- ↳ Cercle Històric Miquel Biada BCN Mataró