Demolició del viaducte de la Ronda del Mig al Guinardó
Posted: Monday 23/02/2009 9:02
http://www.avui.cat/article/tec_ciencia ... a/mig.html
Avui comencen a tirar a terra el viaducte de la ronda del Mig
Centenars de veïns del Baix Guinardó celebren l'inici de les obres. El complicat desmuntatge trigarà sis mesos
Cristina Palomar
Districta d'Horta-Guinardó
Ult. Act. 23.02.2009 - 07:50 hs
El compte enrere per a la demolició del viaducte de la ronda del Mig que travessa pel bell mig el barri del Baix Guinardó ha acabat. Després d'anys de reivindicacions veïnals, finalment avui les màquines començaran a tirar a terra una via ràpida construïda als anys setanta quan el cotxe era el rei i que ha esdevingut des d'aleshores una barrera arquitectònica freda i impossible d'encabir en la concepció d'una ciutat més humana. Les obres de desmuntatge en el tram de Cartagena a Sardenya, pressupostades en prop de 3,5 milions d'euros, duraran fins el setembre que ve i la transformació de la ronda en una avinguda que primarà el vianant, el transport públic i les zones verdes s'allargarà uns dos anys.
Per celebrar la culminació d'una històrica reivindicació del barri, centenars de veïns van participar ahir en una festa per donar el tret de sortida simbòlic a la demolició del monstre de formigó de sis metres i mig d'alçada. Una orquestra, pallassos i una xocolatada van amenitzar la jornada, que va culminar amb l'obertura d'un forat virtual al viaducte pel qual es podia veure el cel. "Per construir el futur cal tirar a terra algunes coses", va explicar Jordi Hereu. L'alcalde, que va lloar la tenacitat dels veïns, no va tenir més remei que parlar a crits per la xiulada que li van fer un grup d'afectats per les expropiacions del parc dels Tres Turons, que van ser increpats sense èxit pel delegat de presidència, Ignasi Cardelús.
A les paraules d'Hereu s'hi va afegir la regidora del districte d'Horta-Guinardó. També a crits, Elsa Blasco va recordar que "aquesta autopista urbana es va construir en contra del barri" i es va mostrar entusiasmada perquè a la fi s'ha aconseguit "baixar el cotxe arran de terra" i posar-lo a la mateixa alçada que el vianant. La presidenta de l'associació de veïns, María Rodríguez, va ser l'única que es va atrevir a recordar als assistents que al barri li esperen "dos anys molt durs d'obres".
Enderroc en dues fases
L'enderroc del tros de viaducte que queda, el que va en sentit Besòs-Llobregat perquè el ramal que anava en sentit invers es va tirar a terra el 1985, es farà en dues fases per la seva complexitat. Seguint l'exemple del desmuntatge del tambor del nus de les Glòries, la primera fase -que durarà un mes i mig- inclou la retirada del voladís que discorre entre els carrers Padilla i Cartagena. Això comportarà reduir un carril la circulació.
La segona fase, amb una durada prevista de quatre mesos i mig, inclou la retirada de la resta de l'estructura. Primer es desmuntarà a trossos el taulell central i després se'n demoliran els pilars. Aquesta obra provocarà importants desviacions del trànsit que s'aniran modificant en paral·lel a l'avenç de la demolició.
Segons el projecte, el barri "aconseguirà una important millora urbana" amb l'eliminació del viaducte i la urbanització de la boca sud del túnel de la Rovira. No només s'uniran les bandes mar i muntanya del Baix Guinardó, també es pacificarà el trànsit, es destinarà més espai als vianants amb noves zones verdes, i hi haurà un carril bici i un aparcament. Al tram de la ronda que és a tocar de Castillejos s'instal·laran escales mecàniques i ascensors. Per fi es podrà veure el sol, si no plou.
Avui comencen a tirar a terra el viaducte de la ronda del Mig
Centenars de veïns del Baix Guinardó celebren l'inici de les obres. El complicat desmuntatge trigarà sis mesos
Cristina Palomar
Districta d'Horta-Guinardó
Ult. Act. 23.02.2009 - 07:50 hs
El compte enrere per a la demolició del viaducte de la ronda del Mig que travessa pel bell mig el barri del Baix Guinardó ha acabat. Després d'anys de reivindicacions veïnals, finalment avui les màquines començaran a tirar a terra una via ràpida construïda als anys setanta quan el cotxe era el rei i que ha esdevingut des d'aleshores una barrera arquitectònica freda i impossible d'encabir en la concepció d'una ciutat més humana. Les obres de desmuntatge en el tram de Cartagena a Sardenya, pressupostades en prop de 3,5 milions d'euros, duraran fins el setembre que ve i la transformació de la ronda en una avinguda que primarà el vianant, el transport públic i les zones verdes s'allargarà uns dos anys.
Per celebrar la culminació d'una històrica reivindicació del barri, centenars de veïns van participar ahir en una festa per donar el tret de sortida simbòlic a la demolició del monstre de formigó de sis metres i mig d'alçada. Una orquestra, pallassos i una xocolatada van amenitzar la jornada, que va culminar amb l'obertura d'un forat virtual al viaducte pel qual es podia veure el cel. "Per construir el futur cal tirar a terra algunes coses", va explicar Jordi Hereu. L'alcalde, que va lloar la tenacitat dels veïns, no va tenir més remei que parlar a crits per la xiulada que li van fer un grup d'afectats per les expropiacions del parc dels Tres Turons, que van ser increpats sense èxit pel delegat de presidència, Ignasi Cardelús.
A les paraules d'Hereu s'hi va afegir la regidora del districte d'Horta-Guinardó. També a crits, Elsa Blasco va recordar que "aquesta autopista urbana es va construir en contra del barri" i es va mostrar entusiasmada perquè a la fi s'ha aconseguit "baixar el cotxe arran de terra" i posar-lo a la mateixa alçada que el vianant. La presidenta de l'associació de veïns, María Rodríguez, va ser l'única que es va atrevir a recordar als assistents que al barri li esperen "dos anys molt durs d'obres".
Enderroc en dues fases
L'enderroc del tros de viaducte que queda, el que va en sentit Besòs-Llobregat perquè el ramal que anava en sentit invers es va tirar a terra el 1985, es farà en dues fases per la seva complexitat. Seguint l'exemple del desmuntatge del tambor del nus de les Glòries, la primera fase -que durarà un mes i mig- inclou la retirada del voladís que discorre entre els carrers Padilla i Cartagena. Això comportarà reduir un carril la circulació.
La segona fase, amb una durada prevista de quatre mesos i mig, inclou la retirada de la resta de l'estructura. Primer es desmuntarà a trossos el taulell central i després se'n demoliran els pilars. Aquesta obra provocarà importants desviacions del trànsit que s'aniran modificant en paral·lel a l'avenç de la demolició.
Segons el projecte, el barri "aconseguirà una important millora urbana" amb l'eliminació del viaducte i la urbanització de la boca sud del túnel de la Rovira. No només s'uniran les bandes mar i muntanya del Baix Guinardó, també es pacificarà el trànsit, es destinarà més espai als vianants amb noves zones verdes, i hi haurà un carril bici i un aparcament. Al tram de la ronda que és a tocar de Castillejos s'instal·laran escales mecàniques i ascensors. Per fi es podrà veure el sol, si no plou.