La carretera de Ribes
Posted: Thursday 05/03/2009 10:05
http://www.bcn.es/publicacions/b_barris ... _Vella.pdf
ÀLBUM HISTÒRIC J. M. Contel
Carretera de Ribes (I)
Una de les principals vies de comunicació de la ciutat ha
estat, des de fa segles, la que uneix Barcelona amb la
plana de Vic i els Pirineus. Aquesta via ha estat coneguda
com carretera de Ribes, després la Nacional 152 i ara,
en gran part, és la C17 i, en alguns trams urbans, és l’actual
carrer de Ribes. És una via que arrencava a tocar del
portal de Santa Clara de les muralles, seguia pel mig
dels camps fins a arribar al Clot, continuava cap a Sant
Andreu i, quan arribava al turó de la Trinitat, lloc anomenat
també la “quinta forca”, creuava la serra de Collserola,
pel coll de Finestrelles, i després anava fins a la
torre del Baró, on entrava a Montcada.
Del començament d'aquest camí, la Guía General de Barcelona,
de Manuel Saurí, de 1849, en feia la següent referència:
“El portal Nou, anomenat així perquè es va construir després
de la caiguda de Barcelona el 1714, després d'haver-se
enderrocat el de Santa Clara. En sortir i a la dreta hi ha la
carretera de la Marina fins a França i a l'esquerra una altra,
que va cap al Vallès, la plana de Vic i l'alta muntanya”. És
una via de la qual hi ha notícies des dels segles XIV-XV.
Era un camí o una carretera provincial que, encara que no
estava en gaire bon estat, es podia transitar amb certes garanties
i que feien servir tota mena de carruatges. A dues
llegües de Barcelona, a la torre del Baró, hi havia uns burots
que cobraven una mena de peatge o impost que gravava
tots els carruatges que transitaven per aquell indret. La
resistència dels traginers a pagar-lo originava moltes trifulgues.
Una part dels diners recaptats en aquest punt servien
perquè l'Estat mantingués el cos d'enginyers civils, i
una altra part per atendre la conservació dels camins.
ÀLBUM HISTÒRIC J. M. Contel
Carretera de Ribes (I)
Una de les principals vies de comunicació de la ciutat ha
estat, des de fa segles, la que uneix Barcelona amb la
plana de Vic i els Pirineus. Aquesta via ha estat coneguda
com carretera de Ribes, després la Nacional 152 i ara,
en gran part, és la C17 i, en alguns trams urbans, és l’actual
carrer de Ribes. És una via que arrencava a tocar del
portal de Santa Clara de les muralles, seguia pel mig
dels camps fins a arribar al Clot, continuava cap a Sant
Andreu i, quan arribava al turó de la Trinitat, lloc anomenat
també la “quinta forca”, creuava la serra de Collserola,
pel coll de Finestrelles, i després anava fins a la
torre del Baró, on entrava a Montcada.
Del començament d'aquest camí, la Guía General de Barcelona,
de Manuel Saurí, de 1849, en feia la següent referència:
“El portal Nou, anomenat així perquè es va construir després
de la caiguda de Barcelona el 1714, després d'haver-se
enderrocat el de Santa Clara. En sortir i a la dreta hi ha la
carretera de la Marina fins a França i a l'esquerra una altra,
que va cap al Vallès, la plana de Vic i l'alta muntanya”. És
una via de la qual hi ha notícies des dels segles XIV-XV.
Era un camí o una carretera provincial que, encara que no
estava en gaire bon estat, es podia transitar amb certes garanties
i que feien servir tota mena de carruatges. A dues
llegües de Barcelona, a la torre del Baró, hi havia uns burots
que cobraven una mena de peatge o impost que gravava
tots els carruatges que transitaven per aquell indret. La
resistència dels traginers a pagar-lo originava moltes trifulgues.
Una part dels diners recaptats en aquest punt servien
perquè l'Estat mantingués el cos d'enginyers civils, i
una altra part per atendre la conservació dels camins.