La L4, a Sagrera meridiana el 2013
Posted: Monday 09/03/2009 8:33
http://www.elperiodico.cat/default.asp? ... io_PK=1022
La L-4 arribarà el 2013 al complex de Sagrera Meridiana
1. • La Generalitat desbloqueja 316 metres de túnel encara per construir des de la Pau
2. • L'estació de Santander cobrirà els 11.600 nous pisos de la Verneda i Prim
RAMON COMORERA
BARCELONA
A rebuf de l'avanç de la gegantina L-9, el tram de túnel que prolongarà la L-4 del final de línia actual de la Pau fins a Sagrera Meridiana està gairebé tot perforat des de ja fa un any. Per donar continuïtat a la galeria falten tan sols 316 metres de connexió, l'11% d'un total de 2,7 quilòmetres, que s'excavaran entre el carrer de Santander i la Via Trajana. La Conselleria d'Obres Públiques ha desbloquejat ara el pla iniciant el compte enrere per redactar el projecte constructiu i poder dur a terme les tasques. L'objectiu és que els combois de la línia groga arribin a la Meridiana d'aquí a quatre anys, el 2013.
L'operació és especialment complexa, com també ho va ser tot el disseny dels dos túnels paral.lels (L-9 costat muntanya i L-4 costat mar) i el pas creuat de les dues tuneladores de la L-9 (procedents de Santa Coloma i Badalona) que els van executar. La zona s'ha convertit en un autèntic laberint ferroviari a causa de l'existència de vies de nou serveis diferents: L-1, L-4, L-5, L-9, Rodalies, mitjana i llarga distància, AVE i accessos als tallers i cotxeres del metro del Triangle Ferroviari.
EXTRACCIÓ DE TERRES
El túnel de la L-4 ja excavat l'utilitzarà, previsiblement fins al mateix 2013, la L-9 a partir de la seva estrena de principis del 2010 en aquest punt, ja que la galeria pròpia d'aquesta línia fins al pou de cruïlla d'Onze de Setembre s'haurà de destinar a l'extracció de terres del tram Sagrera-Mandri, l'excavació del qual començarà en uns mesos, segons Obres Públiques.
El projecte, del concurs de redacció del qual es van obrir pliques dijous passat amb 25 empreses en competició, inclourà juntament amb els 316 metres de túnel, la col.locació de les vies i l'electrificació de tota la prolongació, instal.lacions per on la L-9 circularà de préstec almenys durant tres anys. L'estudi informatiu ja aprovat i partint del qual es redactarà el projecte final fixa en 138 milions el cost de l'ampliació i en 32 mesos el temps per executar-la. Una tercera part de la longitud del túnel de connexió correspondrà a les andanes de la nova estació de Santander. Les estructures de les altres dues parades, Sagrera AVE i Sagrera Meridiana, es van fer al perforar la galeria.
El túnel es construirà a cel obert entre murs pantalla de 0,8 metres de gruix a través d'una zona ocupada ara per tres finques amb naus industrials que s'hauran d'expropiar i que no podran continuar amb la seva activitat. Una d'elles té uns grans dipòsits subterranis que serà necessari desmantellar. El desviament de serveis, una canonada d'aigua, un col.lector i una galeria de cables elèctrics, tampoc serà fàcil. Aquests treballs requeriran parar tot el projecte gairebé la meitat del temps previst.
Un altre aspecte que complica encara més l'obra és haver de crear una zona de transició entre dos tipus diferents de túnel: el convencional amb vies paral.leles al mateix nivell de la cua de maniobres del final de la L-4, després de la Pau, i el de dues vies superposades en pisos de la L-9 al nou túnel més ample excavat de la Via Trajana a la Meridiana.
14.000 PASSATGERS AL DIA
S'estima que aquesta prolongació de la L-4 tindrà una afluència diària de 14.000 viatgers. L'estació de Santander se situarà enmig de la zona industrial de 580.000 metres quadrats de la Verneda Industrial i del Torrent de l'Estadella que l'ajuntament va aprovar requalificar l'estiu passat per aixecar un nou barri de 8.300 vivendes.
El trencaclosques urbanístic d'aquesta part de la Sagrera amb la macroestació de l'AVE i el Triangle Ferroviari es completa amb el pla Sector Prim, aprovat a l'octubre per fer 3.300 pisos en un espai desordenat i ocupat per empreses amb instal.lacions obsoletes.
La L-4 arribarà el 2013 al complex de Sagrera Meridiana
1. • La Generalitat desbloqueja 316 metres de túnel encara per construir des de la Pau
2. • L'estació de Santander cobrirà els 11.600 nous pisos de la Verneda i Prim
RAMON COMORERA
BARCELONA
A rebuf de l'avanç de la gegantina L-9, el tram de túnel que prolongarà la L-4 del final de línia actual de la Pau fins a Sagrera Meridiana està gairebé tot perforat des de ja fa un any. Per donar continuïtat a la galeria falten tan sols 316 metres de connexió, l'11% d'un total de 2,7 quilòmetres, que s'excavaran entre el carrer de Santander i la Via Trajana. La Conselleria d'Obres Públiques ha desbloquejat ara el pla iniciant el compte enrere per redactar el projecte constructiu i poder dur a terme les tasques. L'objectiu és que els combois de la línia groga arribin a la Meridiana d'aquí a quatre anys, el 2013.
L'operació és especialment complexa, com també ho va ser tot el disseny dels dos túnels paral.lels (L-9 costat muntanya i L-4 costat mar) i el pas creuat de les dues tuneladores de la L-9 (procedents de Santa Coloma i Badalona) que els van executar. La zona s'ha convertit en un autèntic laberint ferroviari a causa de l'existència de vies de nou serveis diferents: L-1, L-4, L-5, L-9, Rodalies, mitjana i llarga distància, AVE i accessos als tallers i cotxeres del metro del Triangle Ferroviari.
EXTRACCIÓ DE TERRES
El túnel de la L-4 ja excavat l'utilitzarà, previsiblement fins al mateix 2013, la L-9 a partir de la seva estrena de principis del 2010 en aquest punt, ja que la galeria pròpia d'aquesta línia fins al pou de cruïlla d'Onze de Setembre s'haurà de destinar a l'extracció de terres del tram Sagrera-Mandri, l'excavació del qual començarà en uns mesos, segons Obres Públiques.
El projecte, del concurs de redacció del qual es van obrir pliques dijous passat amb 25 empreses en competició, inclourà juntament amb els 316 metres de túnel, la col.locació de les vies i l'electrificació de tota la prolongació, instal.lacions per on la L-9 circularà de préstec almenys durant tres anys. L'estudi informatiu ja aprovat i partint del qual es redactarà el projecte final fixa en 138 milions el cost de l'ampliació i en 32 mesos el temps per executar-la. Una tercera part de la longitud del túnel de connexió correspondrà a les andanes de la nova estació de Santander. Les estructures de les altres dues parades, Sagrera AVE i Sagrera Meridiana, es van fer al perforar la galeria.
El túnel es construirà a cel obert entre murs pantalla de 0,8 metres de gruix a través d'una zona ocupada ara per tres finques amb naus industrials que s'hauran d'expropiar i que no podran continuar amb la seva activitat. Una d'elles té uns grans dipòsits subterranis que serà necessari desmantellar. El desviament de serveis, una canonada d'aigua, un col.lector i una galeria de cables elèctrics, tampoc serà fàcil. Aquests treballs requeriran parar tot el projecte gairebé la meitat del temps previst.
Un altre aspecte que complica encara més l'obra és haver de crear una zona de transició entre dos tipus diferents de túnel: el convencional amb vies paral.leles al mateix nivell de la cua de maniobres del final de la L-4, després de la Pau, i el de dues vies superposades en pisos de la L-9 al nou túnel més ample excavat de la Via Trajana a la Meridiana.
14.000 PASSATGERS AL DIA
S'estima que aquesta prolongació de la L-4 tindrà una afluència diària de 14.000 viatgers. L'estació de Santander se situarà enmig de la zona industrial de 580.000 metres quadrats de la Verneda Industrial i del Torrent de l'Estadella que l'ajuntament va aprovar requalificar l'estiu passat per aixecar un nou barri de 8.300 vivendes.
El trencaclosques urbanístic d'aquesta part de la Sagrera amb la macroestació de l'AVE i el Triangle Ferroviari es completa amb el pla Sector Prim, aprovat a l'octubre per fer 3.300 pisos en un espai desordenat i ocupat per empreses amb instal.lacions obsoletes.