Page 1 of 1

La L4, a Sagrera meridiana el 2013

Posted: Monday 09/03/2009 8:33
by metring
http://www.elperiodico.cat/default.asp? ... io_PK=1022

La L-4 arribarà el 2013 al complex de Sagrera Meridiana

1. • La Generalitat desbloqueja 316 metres de túnel encara per construir des de la Pau
2. • L'estació de Santander cobrirà els 11.600 nous pisos de la Verneda i Prim

RAMON COMORERA
BARCELONA

A rebuf de l'avanç de la gegantina L-9, el tram de túnel que prolongarà la L-4 del final de línia actual de la Pau fins a Sagrera Meridiana està gairebé tot perforat des de ja fa un any. Per donar continuïtat a la galeria falten tan sols 316 metres de connexió, l'11% d'un total de 2,7 quilòmetres, que s'excavaran entre el carrer de Santander i la Via Trajana. La Conselleria d'Obres Públiques ha desbloquejat ara el pla iniciant el compte enrere per redactar el projecte constructiu i poder dur a terme les tasques. L'objectiu és que els combois de la línia groga arribin a la Meridiana d'aquí a quatre anys, el 2013.
L'operació és especialment complexa, com també ho va ser tot el disseny dels dos túnels paral.lels (L-9 costat muntanya i L-4 costat mar) i el pas creuat de les dues tuneladores de la L-9 (procedents de Santa Coloma i Badalona) que els van executar. La zona s'ha convertit en un autèntic laberint ferroviari a causa de l'existència de vies de nou serveis diferents: L-1, L-4, L-5, L-9, Rodalies, mitjana i llarga distància, AVE i accessos als tallers i cotxeres del metro del Triangle Ferroviari.

EXTRACCIÓ DE TERRES
El túnel de la L-4 ja excavat l'utilitzarà, previsiblement fins al mateix 2013, la L-9 a partir de la seva estrena de principis del 2010 en aquest punt, ja que la galeria pròpia d'aquesta línia fins al pou de cruïlla d'Onze de Setembre s'haurà de destinar a l'extracció de terres del tram Sagrera-Mandri, l'excavació del qual començarà en uns mesos, segons Obres Públiques.
El projecte, del concurs de redacció del qual es van obrir pliques dijous passat amb 25 empreses en competició, inclourà juntament amb els 316 metres de túnel, la col.locació de les vies i l'electrificació de tota la prolongació, instal.lacions per on la L-9 circularà de préstec almenys durant tres anys. L'estudi informatiu ja aprovat i partint del qual es redactarà el projecte final fixa en 138 milions el cost de l'ampliació i en 32 mesos el temps per executar-la. Una tercera part de la longitud del túnel de connexió correspondrà a les andanes de la nova estació de Santander. Les estructures de les altres dues parades, Sagrera AVE i Sagrera Meridiana, es van fer al perforar la galeria.
El túnel es construirà a cel obert entre murs pantalla de 0,8 metres de gruix a través d'una zona ocupada ara per tres finques amb naus industrials que s'hauran d'expropiar i que no podran continuar amb la seva activitat. Una d'elles té uns grans dipòsits subterranis que serà necessari desmantellar. El desviament de serveis, una canonada d'aigua, un col.lector i una galeria de cables elèctrics, tampoc serà fàcil. Aquests treballs requeriran parar tot el projecte gairebé la meitat del temps previst.
Un altre aspecte que complica encara més l'obra és haver de crear una zona de transició entre dos tipus diferents de túnel: el convencional amb vies paral.leles al mateix nivell de la cua de maniobres del final de la L-4, després de la Pau, i el de dues vies superposades en pisos de la L-9 al nou túnel més ample excavat de la Via Trajana a la Meridiana.

14.000 PASSATGERS AL DIA
S'estima que aquesta prolongació de la L-4 tindrà una afluència diària de 14.000 viatgers. L'estació de Santander se situarà enmig de la zona industrial de 580.000 metres quadrats de la Verneda Industrial i del Torrent de l'Estadella que l'ajuntament va aprovar requalificar l'estiu passat per aixecar un nou barri de 8.300 vivendes.
El trencaclosques urbanístic d'aquesta part de la Sagrera amb la macroestació de l'AVE i el Triangle Ferroviari es completa amb el pla Sector Prim, aprovat a l'octubre per fer 3.300 pisos en un espai desordenat i ocupat per empreses amb instal.lacions obsoletes.

Sagrera "AVE"?

Posted: Monday 09/03/2009 9:19
by Guigui
Les estructures de les altres dues parades, Sagrera AVE i Sagrera Meridiana, es van fer al perforar la galeria.
M'estic resignant a que l'actual estació de Sagrera es passarà a dir "Sagrera Meridiana", però dir de l'altra "Sagrera AVE", amb referència a un nom comercial d'un servei que en tindrà, pel cap baix, dos més d'iguals prestacions, és una cosa per la qual no passo.

Espero que no passi d'una llicència periodística més. I ja en van...

Re: La L4, a Sagrera meridiana el 2013

Posted: Monday 09/03/2009 14:11
by cristian26
Això de que la L9 passi "provisionalment" pel tram de la L4 m'ensumo que es convertirà en un review d'Horta-Sagrada Familia...

Re: La L4, a Sagrera meridiana el 2013

Posted: Monday 09/03/2009 14:58
by Busman
Així que quatre anys per a fer 316 metres. Ahà...

Re: La L4, a Sagrera meridiana el 2013

Posted: Monday 09/03/2009 15:22
by victorcasta
Busman wrote:Així que quatre anys per a fer 316 metres. Ahà...
Que l'L4 arribi a Sagrera d'aquí a 4 anys no vol dir que es tardi 4 anys per fer 316 metres...

Re: La L4, a Sagrera meridiana el 2013

Posted: Monday 09/03/2009 18:03
by Miquel
victorcasta wrote:
Busman wrote:Així que quatre anys per a fer 316 metres. Ahà...
Que l'L4 arribi a Sagrera d'aquí a 4 anys no vol dir que es tardi 4 anys per fer 316 metres...
Home, qui sap, si volen un altre récord en temps de construcció, mentrestant Pep Ventura-Badalona/anys i panys per 700 m.

Re: La L4, a Sagrera meridiana el 2013

Posted: Tuesday 01/09/2009 12:04
by metring
De La Vanguardia en paper:

EL GRAN NUDO DEL METRO

La Generalitat ultima el proyecto para acabar el tramo La Pau-La Sagrera

El medio kilómetro que le falta a la L4

Ó. MUÑOZ - Barcelona
Otro proyecto de metro del área del Besòs, la prolongación de la línea 4 entre La Pau y La Sagrera, avanza, al menos sobre el papel. La Generalitat ultima el estudio informativo que incluye, como elementos más destacados, el medio kilómetro de trazado que queda por ejecutar y la futura estación de Santander, que se ubicará en la calle del mismo nombre a la altura de Ca n´Oliva. Las obras se ejecutarán a cielo abierto.

Todavía no hay calendario para esta actuación. En todo caso, debe tenerse en cuenta que no se prevé que entre en servicio hasta que el tramo central de la L9 esté listo y se libere el túnel de la L4 que la línea naranja usará provisionalmente. Y esto no ocurrirá hasta el 2014.

El trazado de la prolongación de la línea amarilla, que incluirá las estaciones de Santander, Sagrera-TAV y La Sagrera, está en gran parte ejecutado porque se hizo a la par que el de la L9. Por un lado, está la galería ya perforada que arranca en los talleres del Triangle Ferroviari y que tras pasar por el macropozo de Onze de Setembre prosigue junto a la de la L9 hasta La Sagrera. La tuneladora que hizo este tramo está en la plaza Havaneres, donde se le van a cambiar las herramientas de corte para seguir tunelando el tramo central de la L9. En el otro extremo, se aprovechará la cola de maniobras de la L4 situada junto a la estación de La Pau.

Una complejidad de este proyecto es la transición de la configuración clásica de dos vías paralelas - la de la L4 actual-a la de dos vías superpuestas en sendos pisos, la misma que tiene la L9 y que la línea amarilla adoptará en esta prolongación. Este cambio se realizará en el tramo entre Santander y el Triangle Ferroviari. Una vía se elevará con una rampa para ir a buscar el piso superior del túnel ya realizado.

Re: La L4, a Sagrera meridiana el 2013

Posted: Tuesday 01/09/2009 13:52
by cristian26
Solucions temporals... no cal recordar altres exemples al suburbà barceloní.

Re: La L4, a Sagrera meridiana el 2013

Posted: Tuesday 01/09/2009 13:58
by BCN2008
cristian26 wrote:Solucions temporals... no cal recordar altres exemples al suburbà barceloní.
No crec que aquest cop passi com amb la L2, la L9 s'ha de continuar, i l'única manera d'ampliar-la es amb el túnel que començaràn a tunelar quan acabin de cambiar el capçal de la tuneladora que es troba a la xapussa de la plaça Havaneres.

Acabar el cargol

Posted: Tuesday 01/09/2009 21:51
by Guigui
Ara ja només caldrà perllongar la L4 de la Sagrera al Guinardó per a completar el nyap que és aquella línia. Així, els trens sortiran de Trinitat Nova per a no tornar-hi mai més.

Re: Acabar el cargol

Posted: Sunday 06/09/2009 0:38
by 437.001
Guigui wrote:Ara ja només caldrà perllongar la L4 de la Sagrera al Guinardó per a completar el nyap que és aquella línia. Així, els trens sortiran de Trinitat Nova per a no tornar-hi mai més.
:riure
Estaria bé, home!
I els que arribéssin a Trinitat Nova, d´on provindrien?

Re: Acabar el cargol

Posted: Sunday 06/09/2009 0:52
by Lluita1714
437.001 wrote:
Guigui wrote:Ara ja només caldrà perllongar la L4 de la Sagrera al Guinardó per a completar el nyap que és aquella línia. Així, els trens sortiran de Trinitat Nova per a no tornar-hi mai més.
:riure
Estaria bé, home!
I els que arribéssin a Trinitat Nova, d´on provindrien?
Ampliació de la L11 fins a Guinardó.

Re: La L4, a Sagrera meridiana el 2013

Posted: Sunday 06/09/2009 19:05
by 122-042-132
Al cap i a la fí, aquesta era la primera idea de la línia 4, un circuit tancat, una anella, segons el pla de metros de 1968. Home, la línia 11 fins a l'intercanviador del Guinardo, doncs sí, perqué no. Ara amb trens cada tres minuts, no com ara la línia 11, i un cop modificat el cuc, fer-lo arribar fins Cerdanyola-Ripollet, també. Salut.

Re: La L4, a Sagrera meridiana el 2013

Posted: Tuesday 08/09/2009 19:52
by wefer
Jo crec que la idea de la Generalitat sobre la L4 sempre ha estat aquesta:

Re: La L4, a Sagrera meridiana el 2013

Posted: Tuesday 08/09/2009 19:54
by Lluita1714
wefer wrote:Jo crec que la idea de la Generalitat sobre la L4 sempre ha estat aquesta:
Treu això! no vulguin fer la línia més llarga de europa fent una espiral! :)

Re: La L4, a Sagrera meridiana el 2013

Posted: Tuesday 08/09/2009 19:59
by metring
L'espiral més llarga d'Europa :D

Re: La L4, a Sagrera meridiana el 2013

Posted: Tuesday 08/09/2009 21:41
by Busman
O la línia 4 de color groc que abans anava fins a Badalona i acava en espiral més llarga d' Europa.

Y la L11 podría ser la línia curta més llarga d' Europa.

Re: La L4, a Sagrera meridiana el 2013

Posted: Tuesday 08/09/2009 22:21
by 437.001
Busman wrote:O la línia 4 de color groc que abans anava fins a Badalona i acava en espiral més llarga d' Europa.

Y la L11 podría ser la línia curta més llarga d' Europa.
O pitjor, la línia de metro en via unica més curta més llarga d´Europa...
:x :x :x :x :x