AENA, obligada a divulgar els resultats de cada aeroport
Posted: Wednesday 21/03/2007 9:23
http://www.avui.cat/
-----------------------------------------
AENA, obligada a divulgar els resultats de cada aeroport
fi del secret Una resolució del Congrés insta l'ens públic a presentar la comptabilitat de cada una de les 47 instal·lacions que gestiona
transparència Haurà de justificar les taxes que cobra a cada aeròdrom
Infraestructura bàsica
B. Badrinas
El Congrés va aixecar ahir un dels principals tabús de l'Estat. L'ens públic Aeropuertos Españoles y Navegación Aérea (AENA) estarà obligat a presentar la comptabilitat de cadascun dels 47 aeroports que gestiona arreu de l'Estat. D'aquesta manera, farà públic els ingressos, despeses, inversions i resultat de cada instal·lació aèria. AENA, una societat controlada directament pel ministeri de Foment, s'ha negat sistemàticament a oferir aquesta informació adduint que no disposava de dades individualitzades de cada aeroport de la xarxa, que havia d'entendre's en conjunt i no de manera independent.
Aquest sistema, no obstant, va esclatar ahir fruit d'una resolució pactada entre el PSOE i CiU i que va ser aprovada per unanimitat en la comissió mixta de relacions amb el Tribunal de Comptes. De fet, aquesta última institució ja havia instat el Congrés a canviar la comptabilitat d'AENA arran de la forta desviació detectada en la construcció de la nova terminal de Madrid-Barajas, coneguda com T-4.
Per altra banda, la mateixa resolució estableix que un cop AENA disposi d'aquesta comptabilitat haurà de fer públic el cost dels serveis realitzats en cada un dels aeroports que gestiona, és a dir, haurà de justificar les taxes que cobra en cada instal·lació. La societat aplica diferents taxes pels serveis donats a les companyies que operen en els aeroports que gestiona, com, per exemple, l'aterratge, l'ús del finger, el handling o la facturació, entre d'altres.
Competitivitat
"El cost de la taxa ha d'anar acompanyat d'un servei en conseqüència", va explicar ahir a l'AVUI Jordi Vilajoana, portaveu de CiU a la comissió de relacions amb el Tribunal de Comptes. Aquest punt de la resolució mira d'evitar que AENA col·loqui taxes excessives en els diferents aeroports que els restin competitivitat respecte a altres instal·lacions. "Fins ara -va afegir Vilajoana- no es disposa de dades sobre els costos que es deriven dels serveis que proporciona AENA a les companyies aèries, la qual cosa no permet saber si la taxa que han d'abonar les empreses és equitativa en relació amb el cost que genera el servei de l'empresa pública".
La resolució aprovada ahir insta AENA a adoptar aquest canvis "tan aviat com sigui possible". De fet, Vilajoana considera que no s'hauria d'adjudicar la T-Sud de l'aeroport del Prat abans de conèixer a fons les xifres de l'ens públic: "A AENA li falta informació per prendre les millors decisions".
Compensar pèrdues
El sistema d'AENA impulsat pel ministeri de Foment busca compensar les pèrdues dels aeroports deficitaris amb els guanys dels aeroports amb més trànsit de passatgers i de càrrega. El problema d'aquest sistema, segons els experts, és que perjudica el desenvolupament d'altres instal·lacions amb potencial, com és el cas de l'aeroport de Barcelona. Un total de 33 aeroports espanyols van registrar pèrdues l'any 2004, últim exercici amb dades disponibles. Només Barajas, el Prat, Màlaga, Alacant, Tenerife Sud, Lanzarote, Palma i Girona van registrar un benefici d'explotació aquell any.
-----------------------------------------
AENA, obligada a divulgar els resultats de cada aeroport
fi del secret Una resolució del Congrés insta l'ens públic a presentar la comptabilitat de cada una de les 47 instal·lacions que gestiona
transparència Haurà de justificar les taxes que cobra a cada aeròdrom
Infraestructura bàsica
B. Badrinas
El Congrés va aixecar ahir un dels principals tabús de l'Estat. L'ens públic Aeropuertos Españoles y Navegación Aérea (AENA) estarà obligat a presentar la comptabilitat de cadascun dels 47 aeroports que gestiona arreu de l'Estat. D'aquesta manera, farà públic els ingressos, despeses, inversions i resultat de cada instal·lació aèria. AENA, una societat controlada directament pel ministeri de Foment, s'ha negat sistemàticament a oferir aquesta informació adduint que no disposava de dades individualitzades de cada aeroport de la xarxa, que havia d'entendre's en conjunt i no de manera independent.
Aquest sistema, no obstant, va esclatar ahir fruit d'una resolució pactada entre el PSOE i CiU i que va ser aprovada per unanimitat en la comissió mixta de relacions amb el Tribunal de Comptes. De fet, aquesta última institució ja havia instat el Congrés a canviar la comptabilitat d'AENA arran de la forta desviació detectada en la construcció de la nova terminal de Madrid-Barajas, coneguda com T-4.
Per altra banda, la mateixa resolució estableix que un cop AENA disposi d'aquesta comptabilitat haurà de fer públic el cost dels serveis realitzats en cada un dels aeroports que gestiona, és a dir, haurà de justificar les taxes que cobra en cada instal·lació. La societat aplica diferents taxes pels serveis donats a les companyies que operen en els aeroports que gestiona, com, per exemple, l'aterratge, l'ús del finger, el handling o la facturació, entre d'altres.
Competitivitat
"El cost de la taxa ha d'anar acompanyat d'un servei en conseqüència", va explicar ahir a l'AVUI Jordi Vilajoana, portaveu de CiU a la comissió de relacions amb el Tribunal de Comptes. Aquest punt de la resolució mira d'evitar que AENA col·loqui taxes excessives en els diferents aeroports que els restin competitivitat respecte a altres instal·lacions. "Fins ara -va afegir Vilajoana- no es disposa de dades sobre els costos que es deriven dels serveis que proporciona AENA a les companyies aèries, la qual cosa no permet saber si la taxa que han d'abonar les empreses és equitativa en relació amb el cost que genera el servei de l'empresa pública".
La resolució aprovada ahir insta AENA a adoptar aquest canvis "tan aviat com sigui possible". De fet, Vilajoana considera que no s'hauria d'adjudicar la T-Sud de l'aeroport del Prat abans de conèixer a fons les xifres de l'ens públic: "A AENA li falta informació per prendre les millors decisions".
Compensar pèrdues
El sistema d'AENA impulsat pel ministeri de Foment busca compensar les pèrdues dels aeroports deficitaris amb els guanys dels aeroports amb més trànsit de passatgers i de càrrega. El problema d'aquest sistema, segons els experts, és que perjudica el desenvolupament d'altres instal·lacions amb potencial, com és el cas de l'aeroport de Barcelona. Un total de 33 aeroports espanyols van registrar pèrdues l'any 2004, últim exercici amb dades disponibles. Només Barajas, el Prat, Màlaga, Alacant, Tenerife Sud, Lanzarote, Palma i Girona van registrar un benefici d'explotació aquell any.