A la web de l'ajuntament de Barcelona han publicat un article, relacionat amb la posada a la venda del llibre, a veure què us sembla:
Viatja per la història de la ciutat de la mà del transport públic!
publicat el 06/04/2009 a les 10:00 h. Redacció bcn.cat
La primera línia de metro es va inaugurar al 1924
La història del transport públic a la ciutat es va inaugurar l'any 1872 amb la presentació dels deu primers tramvies de cavalls. D'aquí es passaria al troleibús i després als autobusos però no seria fins al primer quart del segle XX quan la ciutadania pogués fer ús del metro.
Des dels primers vehicles amb tracció animal fins als trens 9000, els més moderns de la xarxa de metro, el llibre editat per TMB Els vehicles del transport públic a Barcelona 1872-2006 mostra un viatge per la història barcelonina a través dels canvis en el seu transport públic.
L'evolució d'aquestes diverses formes de transport públic a la ciutat, la majoria de les quals unien en els seus inicis les Rambles amb la plaça Lesseps, ha corregut en paral·lel a l'evolució econòmica i social de Barcelona.
Dels tramvies de cavall als troleibusos
Trenta anys després que es posés en marxa el primer tramvia públic a Barcelona, al 1907 la xarxa ja havia estat totalment electrificada i havien desaparegut la tracció animal i de vapor així com les prohibicions que no deixaven a les dones utilitzar l'escala de ferro per accedir al vehicle.
Els primers tramvies elèctrics i els més nombrosos que circulaven per la ciutat des de finals del segle XIX van passar a ser els cadeners -anomenats així perquè el seu fre de mà era de cadena- mentre que el tramvia jardinera va convertir-se també en un dels més populars tot i la els accidents que provocava a causa de la manca d'adherència a la via.
Anys més tard, al 1961 arribarien a Barcelona els dos primers tramvies PPC comprats a Washington per 120.000 ptes. i que comptaven amb la tecnologia més avançada que tindria la ciutat en matèria de tramvies fins a l'arribada del Trambaix.
Tot i que es van posar en funcionament a l'any 1941, els troleibusos van durar poc més de 22 anys ja que al 1963 van ser modificats de nou per dotar-los d'una sola planta com si dels autobusos actuals es tractés.
L'evolució dels autobusos
Els primers autobusos arribaren a la ciutat al 1882 coneguts com a "tramvies lliures" i la primera línia que es posà en circulació va ser l'anomenada Espanyola que efectuava el recorregut des de les Rambles fins al carrer Comerç. Curiosament, llavors no existien les parades assenyalades i el vehicle només parava a petició dels passatgers.
No obstant, la inauguració oficial va tenir lloc al 1906 amb un bitllet que tenia un preu de 10 cèntims durant tot el dia i de cinc cèntims abans de les set del matí.
La introducció dels autobusos Pegaso-Viverti-Monotral 6035 al 1964 va marcar l'inici de la reforma del material mòbil de Barcelona amb un tipus de vehicles que circularien durant molts anys.
Actualment hi ha en servei autobusos de fins i tot l'any 1992 però el més modern i sostenible és l'autobús Mercedes Banz Citaro que es va posar en funcionament al 2003 i té la particularitat de funcionar a base d'hidrogen, raó per la qual no emet gasos contaminants.
Una creixent xarxa de Metro
La primera línia de metro de Barcelona, anomenada Gran Metro, es va inaugurar al 30 de desembre de 1924 i feia el recorregut des de Lesseps fins a plaça Catalunya però es va enretirar al 1988.
Malgrat que ara potser tenim la sensació que viatgem amb vagons de metro molt moderns, encara hi ha en circulació sèries de trens de l'any 1974, 1986 i 1987.
L'any dels Jocs Olímpics de Barcelona va significar una nova injecció en transport públic ja que s'encarregà la construcció de sis trens triples de la sèrie 2000 destinats a l'esperada línia 2 del metro que s'inauguraria al cap de tres anys. La novetat d'aquests trens és que foren els primers en tenir un passadís de circulació central.
La darrera adquisició de TMB han estat els 250 cotxes formats per 50 trens de cinc vehicles destinats a la línia 9 però que, a l'espera de la finalització d'aquesta línia, alguns d'ells es van posar en funcionament al 2006 a la línia 2.
Mentre els primers metros tenien un pes sense passatge de 37 Tm i transportaven com a màxim a 168 passatgers, els actuals pesen 160 Tm però poden encabir fins a 975 passatgers per tren.
Per aquells que tinguin més interès en l'evolució dels transports públics a la ciutat, podran adquirir el llibre Els vehicles del transport públic a Barcelona 1872-2006 editat per Transports Metropolitans de Barcelona en tres centres TMB d'atenció al client a les estacions d'Universitat (L1), Sagrada Família (L5) i Sagrera (L1-L5).