http://www.elpunt.cat/barcelona/article ... amvia.html
Els fils ja no mouen el tramvia
Les principals empreses ferroviàries ideen sistemes perquè aquest mitjà de transport no hagi de circular connectat a la catenària. La tècnica ha permès, per exemple, que a Bordeus els trens rebin l'energia a través d'un tercer rail
1/04/09 02:00 - Barcelona - Paula mercadé
Mentre Renfe canvia el sistema d'electrificació de dins els túnels de Rodalies per la catenària rígida, al·legant que aquesta és més segura i fiable, les principals empreses ferroviàries estan estudiant com poder prescindir de la catenària posant en marxa altres mecanismes, com ara un tercer rail, bateries o volants d'inèrcia.
«La catenària és la solució més viable pel que fa a seguretat, funcionalitat i costos», deia el membre de Railgrup, Roberto Gava, en el transcurs d'una jornada sobre El tramvia sense catenària. Però ara molts ajuntaments la volen eliminar per posar fi a la contaminació visual, a les restriccions que comporta pel transport de mercaderies, pel fet que les grues no poden passar per determinats trams en què hi ha catenària i perquè, a més, té uns elevats costos d'instal·lació i de manteniment. L'Ajuntament de Barcelona és un dels consistoris que es planteja prescindir dels fils elèctrics en el tram central del tramvia que unirà el Trambesòs i el Trambaix des de les Glòries fins al Francesc Macià. Aquest és un dels punts que s'ha d'aclarir del projecte, com també s'haurà de determinar si els tramvies circulen pel mig dels carrers o pels laterals. Tècnicament, ja és possible prescindir de la catenària.
Tercer rail.
Aquest sistema va començar a funcionar a Bordeus el mes de desembre del 2003 i des de llavors funciona en altres ciutats com ara Angers, Orleans, Reims i Dubai. Consisteix a instal·lar un tercer rail situat al mig dels dos de rodatge. Per limitar la zona amb tensió, el carril d'alimentació s'integra dins de la plataforma de circulació i se segmenten. S'electrifiquen només quan passa el tramvia, cosa que fa el sistema molt segur. Anomenat d'«alimentació per terra», el sistema l'ha dissenyat Alstom. La companyia assegura que aquesta forma d'alimentació ofereix una fiabilitat del 99,8%; la mateixa que la catenària.
Per tracció.
Alstom també ha implantat un sistema d'autonomia de tracció amb bateries. Aquesta tecnologia permet que el tramvia funcioni sense haver d'anar enganxat a la catenària en trajectes de fins a 500 metres i poden fer parades no previstes i garantint en tot moment l'operatiu. Només Niza ha apostat per aquest sistema. Alstom reconeix que té desavantatges: per exemple, el sobreescalfament i el sobrepès de les bateries.
Volant d'inèrcia.
Es tracta d'emmagatzemar energia mentre el tramvia circula pels trams en què hi ha catenària per poder-la subministrar després, on no hi ha cablejat elèctric. Gràcies a la recuperació de l'energia de frenada, s'estalvia fins a un 30 per cent d'energia de tracció. El sistema, també ideat per l'empresa d'enginyeria Alstom, és capaç de superar distàncies de més d'un quilòmetre, segons es va comprovar a Rotterdam, on va estar en proves durant un any i mig.
Càrrega ràpida.
És un sistema d'emmagatzematge d'energia per als vehicles basat en l'ús d'uns potents condensadors que, per la seva alta velocitat de càrrega, permeten prescindir de la catenària en les parades. Igual que el volant d'energia, recupera energia durant la frenada. El sistema l'està desenvolupant CAF. L'empresa assegura que és compatible amb altres tecnologies i és aplicable a qualsevol vehicle.
Per inducció.
Una placa sota terra genera electricitat de manera continuada, però només transmet per inducció quan entra en contacte amb el transformador que té a sota el tramvia. L'empresa Bombardier està provant amb èxit el sistema a la ciutat alemanya de Bautzen.
Un debat tècnic
Les diferents possibilitats d'alimentar un tramvia sense catenària es van discutir en una jornada de treball organitzada per l'associació Railgrup, una associació els socis que la formen de la qual són empreses o institucions relacionades amb el ferrocarril, com ara l'Escola Tècnica Superior d'Enginyeries Industrial i Aeronàutica, l'Autoritat del Transport Metropolità, Ferrocarrils de la Generalitat, Gisa o Ifercat, entre d'altres. Amb el títol Encarrilem el tema, Railgrup organitzarà més jornades de debat. La propera, a finals d'abril, tractarà sobre els requisits que s'han de complir per obtenir la certificació en tècniques d'assajos no destructius.
Els fils ja no mouen el tramvia
Serveis de RENFE fora de Catalunya i resta de companyies i països, així com temes ferroviaris sense ubicació geogràfica concreta.
Servicios de RENFE fuera de Cataluña y resto de compañías y paises, así como temas ferroviarios sin ubicación geográfica concreta.
Servicios de RENFE fuera de Cataluña y resto de compañías y paises, así como temas ferroviarios sin ubicación geográfica concreta.
Return to “Ferrocarril en general”
Jump to
- Transport Ferroviari / Transporte Ferroviario
- ↳ Ferrocarril àrea Barcelona / Ferrocarril área Barcelona
- ↳ Ferrocarril a Catalunya / Ferrocarril en Cataluña
- ↳ Ferrocarril en general
- ↳ Material rodant ferroviari / Material rodante ferroviario
- ↳ Propostes ferroviàries / Propuestas ferroviarias
- Transport per carretera / Transporte por carretera
- ↳ Autobusos i resta t. públic / Autobuses y resto t. público
- ↳ Vehicles privats / Vehículos privados
- Altres tipus de transport / Otros tipos de transporte
- ↳ Aeri, marítim i altres / Aéreo, marítimo y otros
- ↳ Transport en general / Transporte en general
- Temes Diversos / Temas Varios
- ↳ Història del transport / Historia del transporte
- ↳ Nou mapa d'elements i cotxeres dels tramvies antics
- ↳ Mapa d'elements històrics a Barcelona (versió 2007)
- ↳ Trobades i esdeveniments / Encuentros y eventos
- ↳ Oci i divertiments / Ocio y divertimentos
- ↳ Comunicats del Fòrum / Comunicados del Foro
- ↳ Suggeriments i proves / Sugerencias y pruebas
- Enllaços
- ↳ Enllaços recomanats / Enlaces recomendados
- ↳ Trenscat.cat
- ↳ Wefer.com
- ↳ Museu del Transport de Barcelona (NOU)
- ↳ Fundación Ferrocarriles Españoles
- ↳ ARCA
- ↳ Autobuses BCN
- ↳ TMB
- ↳ FGC
- ↳ RENFE
- ↳ Amics del Carrilet del Delta de l'Ebre
- ↳ Revista de Ferrocarrils
- ↳ Federació Catalana d'Amics del Ferrocarril
- ↳ Promoció del Transport Públic (PTP)
- ↳ Associació d'Amics del Ferrocarril de Barcelona
- ↳ Agrupació Ferroviària 5a Zona
- ↳ El web del Tren d'Olot
- ↳ Carrilet de Sant Feliu de Guixols a Girona
- ↳ ASSOTRAM
- ↳ Rodalies de Catalunya
- ↳ Rodalia.info
- ↳ ARMF
- ↳ Tren de La Pobla de Llillet
- ↳ Històries del transport per carretera de Catalunya
- ↳ Reclamacions EMT-AMB
- ↳ Associació per la Preservació del Patrimoni Ferroviari i Industrial de Móra la Nova
- ↳ Agrupament Ferroviari de Barcelona
- ↳ Plataforma per a la Defensa d'un Ferrocarril Públic i de Qualitat
- ↳ Con la voluntad de perdurar
- ↳ ADEMAS bloc
- ↳ Red ferroviaria de Barcelona
- ↳ Ferrocarriles de España
- ↳ Bloc de Territori i Sostenibilitat
- ↳ Rails i ferradures
- ↳ Notes de transport públic al Barcelonès Nord
- ↳ Club Ferroviari de Terrassa
- ↳ Associació d’Amics del Ferrocarril de Valls i de L’Alt Camp
- ↳ Gran Metro de Barcelona
- ↳ TB Transportes de Barcelona
- ↳ Bloc d'ACEMA
- ↳ Historias del tren
- ↳ Historia de la Seat
- ↳ Cremallera de Núria
- ↳ Mou-te
- ↳ Tren de Palau
- ↳ Centre de Modelisme Ferroviari de Sabadell (CEMFE)
- ↳ Amics del Bus
- ↳ Ral·li d'Autobusos Clàssics de Barcelona
- ↳ Rails sense fronteres
- ↳ Los tranvías de vapor de España
- ↳ AFEVI Amics del Ferrocarril de Vilanova i la Geltrú
- ↳ ASAFEGI, Associació d’Amics del Ferrocarril de les Comarques Gironines
- ↳ AEHA: Associació d'Estudis Històrics de l'Automoció
- ↳ Grup Ferroviari Mataró
- ↳ Cercle Històric Miquel Biada BCN Mataró