Trànsit a les "superilles" de Gràcia
Posted: Wednesday 15/04/2009 10:50
http://www.elpunt.cat/barcelona/article ... lones.html
El trànsit a la Vila de Gràcia augmenta a tots els carrers on es van instal·lar pilones
En una de les dues àrees del districte on s'aplica el pla de mobilitat la circulació de vianants i bicicletes ha crescut un 10%
15/04/09 02:00 - Barcelona - francesc espiga
El balanç general és més que satisfactori, però hi ha aspectes puntuals que obtenen un suspens flagrant. L'auditoria sobre el resultat que ha donat la implantació del pla de mobilitat de Gràcia revela que el trànsit als carrers de la Vila d'una de les dues àrees de circulació restringida –la denominada superilla C-2– s'ha reduït un 14%. En proporció inversa, el pas de vianants i bicicletes hi ha crescut un 10%. Això és la cara. La creu és el funcionament de les tres pilones retràctils que, a priori, havien de limitar l'accés de vehicles en aquesta zona. Doncs bé, segons revelen les dades, s'ha aconseguit l'efecte contrari, ja que als carrers on s'han instal·lat pilones el trànsit s'ha incrementat, com a mínim, un 10%. Des de l'Ajuntament ja es pensa en un sistema alternatiu.
El pla de mobilitat es va començar a aplicar, per fases, a mitjan mandat passat, amb un repte genèric i terriblement complex: acotar, dràsticament, el pas de vehicles en diversos punts del districte, i molt especialment a la Vila. Els resultats de l'estudi encarregat pel districte de Gràcia demostren que els objectius es compleixen. Una dada el respecte d'això: des del 2002, la circulació pels carrers que formen l'illa C-2 (vegeu-ne els límits al gràfic) ha disminuït un 14%; el problema, però, és que aquest descens no ha estat ni de bon tros homogeni, des del punt de vista territorial. En vies especialment significatives, com el carrer Verdi, el descens ha estat més que notable. Paradoxalment, però, als carrers que des del 2006 tenen pilones (Encarnació, Torrent d'en Vidalet i Perla) o als limítrofs (Joan Blanques) la circulació ha augmentat des del 2002 com a mínim un 10%. Els experts atribueixen aquesta aparent contrarietat al mal funcionament d'aquests ginys. El fet que estiguin fora d'ús durant molts dies a l'any no només impedeix que tinguin l'efecte dissuasiu pel qual van ser col·locades, sinó que s'aconsegueixi tot al contrari. S'ha comprovat i constatat que molts conductors intenten travessar Gràcia per aquests carrers, comptant que les pilones, aquell dia, no funcionin. De fet, s'ha detectat que els dies que estan aixecades el trànsit en aquests carrers disminueix en un 58%. Aquesta situació ha fet que el districte ja treballi en diverses alternatives, concretament quatre, per corregir la disfunció. La que agrada més als tècnics seria l'opció de canviar les pilones actuals per unes altres d'un model nou que permet el pas de vehicles a partir de la matrícula. El govern municipal, però, també té clar que la decisió final està supeditada a un ampli debat ciutadà. El de les pilones, però, no és ni de bon tros l'únic detall del pla de mobilitat que s'ha de polir. No són pocs els comerciants que es queixen que aquesta reordenació viària ha provocat problemes amb els subministradors, que moltes vegades deixen les furgonetes de qualsevol manera per descarregar el gènere. I també hi ha la qüestió de les motos. A Gràcia, com en altres punts de Barcelona, n'hi ha moltes, moltíssimes, d'aparcades sobre la vorera.
El trànsit a la Vila de Gràcia augmenta a tots els carrers on es van instal·lar pilones
En una de les dues àrees del districte on s'aplica el pla de mobilitat la circulació de vianants i bicicletes ha crescut un 10%
15/04/09 02:00 - Barcelona - francesc espiga
El balanç general és més que satisfactori, però hi ha aspectes puntuals que obtenen un suspens flagrant. L'auditoria sobre el resultat que ha donat la implantació del pla de mobilitat de Gràcia revela que el trànsit als carrers de la Vila d'una de les dues àrees de circulació restringida –la denominada superilla C-2– s'ha reduït un 14%. En proporció inversa, el pas de vianants i bicicletes hi ha crescut un 10%. Això és la cara. La creu és el funcionament de les tres pilones retràctils que, a priori, havien de limitar l'accés de vehicles en aquesta zona. Doncs bé, segons revelen les dades, s'ha aconseguit l'efecte contrari, ja que als carrers on s'han instal·lat pilones el trànsit s'ha incrementat, com a mínim, un 10%. Des de l'Ajuntament ja es pensa en un sistema alternatiu.
El pla de mobilitat es va començar a aplicar, per fases, a mitjan mandat passat, amb un repte genèric i terriblement complex: acotar, dràsticament, el pas de vehicles en diversos punts del districte, i molt especialment a la Vila. Els resultats de l'estudi encarregat pel districte de Gràcia demostren que els objectius es compleixen. Una dada el respecte d'això: des del 2002, la circulació pels carrers que formen l'illa C-2 (vegeu-ne els límits al gràfic) ha disminuït un 14%; el problema, però, és que aquest descens no ha estat ni de bon tros homogeni, des del punt de vista territorial. En vies especialment significatives, com el carrer Verdi, el descens ha estat més que notable. Paradoxalment, però, als carrers que des del 2006 tenen pilones (Encarnació, Torrent d'en Vidalet i Perla) o als limítrofs (Joan Blanques) la circulació ha augmentat des del 2002 com a mínim un 10%. Els experts atribueixen aquesta aparent contrarietat al mal funcionament d'aquests ginys. El fet que estiguin fora d'ús durant molts dies a l'any no només impedeix que tinguin l'efecte dissuasiu pel qual van ser col·locades, sinó que s'aconsegueixi tot al contrari. S'ha comprovat i constatat que molts conductors intenten travessar Gràcia per aquests carrers, comptant que les pilones, aquell dia, no funcionin. De fet, s'ha detectat que els dies que estan aixecades el trànsit en aquests carrers disminueix en un 58%. Aquesta situació ha fet que el districte ja treballi en diverses alternatives, concretament quatre, per corregir la disfunció. La que agrada més als tècnics seria l'opció de canviar les pilones actuals per unes altres d'un model nou que permet el pas de vehicles a partir de la matrícula. El govern municipal, però, també té clar que la decisió final està supeditada a un ampli debat ciutadà. El de les pilones, però, no és ni de bon tros l'únic detall del pla de mobilitat que s'ha de polir. No són pocs els comerciants que es queixen que aquesta reordenació viària ha provocat problemes amb els subministradors, que moltes vegades deixen les furgonetes de qualsevol manera per descarregar el gènere. I també hi ha la qüestió de les motos. A Gràcia, com en altres punts de Barcelona, n'hi ha moltes, moltíssimes, d'aparcades sobre la vorera.