Bus i metro, més per oci que per obligació?
Posted: Monday 20/04/2009 11:32
http://www.20minutos.es/noticia/463953/ ... transport/
Bus i metro ja s'usen més per oci que per obligació
* L'oferta del suburbà fora de l'horari laboral i d'estudis supera a la d'hora punta de 2005.
* Barris de l'àrea de Barcelona pateixen falta de connexions.
TONI AYALA. 20.04.2009
Gairebé el 80% dels usuaris del metro i més de la meitat dels viatgers del bus estudien o treballen, però, a la pràctica, aquests dos mitjans de transport s´agafen més per oci (anar de festa, visitar els amics, fer turisme, comprar) que per desplaçar-se a la feina o a l´escola i la universitat.
Cada cop hi ha més població i més motius per desplaçar-se, no només per treballar o estudiar
Dels 7,35 milions de viatges que es fan en un dia feiner als 11 municipis amb metro i bus de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB), el 29,5% són no obligats, mentre que el 25,5% són per treball o estudis. En la resta es compten trajectes múltiples que inclouen diverses activitats, com anar a la feina, però passant per una botiga o pel gimnàs abans de tornar a casa.
«Hem entrat en la mobilitat moderna. Cada cop hi ha més població i més motius per desplaçar-se, no només per treballar o estudiar», raonen des de TMB. Dos exemples del canvi d´hàbits són l´ampliació de l´horari del metro nocturn i els caps de setmana o que, ara, l´oferta del metro en hores vall (quan hi ha menys demanda) és superior a la que hi havia en hora punta el 2005.
Nou de cada 10 viatges en transport públic a la regió metropolitana passen per algun dels 11 municipis més propers a la capital
Els viatges d´oci imperen sobre els obligats a Barcelona, l´Hospitalet, Santa Coloma, Badalona, Sant Adrià, Esplugues, Cornellà, Sant Joan Despí, Sant Just, Montcada i el Prat, però no a la resta dels municipis de la regió metropolitana, on un 37,5% de la mobilitat és obligada.
A la dotzena de municipis amb servei de TMB hi predominen els viatges a peu o en bici (38,2%). S´hi han detectat llacunes en l´oferta de metro (a Sarrià, la Font d´en Fargues, la Marina o als barris allunyats del centre de Badalona, Cornellà o Esplugues), que es volen pal·liar amb l´ampliació de línies i l´entrada en servei de la L9. Aquest dèficit del suburbà ha causat un ús més intensiu del bus a zones com Can Baró, la Barceloneta o la Salut.
La mobilitat està molt centralitzada a la ciutat de Barcelona, que és origen i destí del 68% dels desplaçaments. A més, nou de cada 10 viatges en transport públic a la regió metropolitana passen per algun dels 11 municipis més propers a la capital, on es focalitza el servei de metro.
Bus i metro ja s'usen més per oci que per obligació
* L'oferta del suburbà fora de l'horari laboral i d'estudis supera a la d'hora punta de 2005.
* Barris de l'àrea de Barcelona pateixen falta de connexions.
TONI AYALA. 20.04.2009
Gairebé el 80% dels usuaris del metro i més de la meitat dels viatgers del bus estudien o treballen, però, a la pràctica, aquests dos mitjans de transport s´agafen més per oci (anar de festa, visitar els amics, fer turisme, comprar) que per desplaçar-se a la feina o a l´escola i la universitat.
Cada cop hi ha més població i més motius per desplaçar-se, no només per treballar o estudiar
Dels 7,35 milions de viatges que es fan en un dia feiner als 11 municipis amb metro i bus de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB), el 29,5% són no obligats, mentre que el 25,5% són per treball o estudis. En la resta es compten trajectes múltiples que inclouen diverses activitats, com anar a la feina, però passant per una botiga o pel gimnàs abans de tornar a casa.
«Hem entrat en la mobilitat moderna. Cada cop hi ha més població i més motius per desplaçar-se, no només per treballar o estudiar», raonen des de TMB. Dos exemples del canvi d´hàbits són l´ampliació de l´horari del metro nocturn i els caps de setmana o que, ara, l´oferta del metro en hores vall (quan hi ha menys demanda) és superior a la que hi havia en hora punta el 2005.
Nou de cada 10 viatges en transport públic a la regió metropolitana passen per algun dels 11 municipis més propers a la capital
Els viatges d´oci imperen sobre els obligats a Barcelona, l´Hospitalet, Santa Coloma, Badalona, Sant Adrià, Esplugues, Cornellà, Sant Joan Despí, Sant Just, Montcada i el Prat, però no a la resta dels municipis de la regió metropolitana, on un 37,5% de la mobilitat és obligada.
A la dotzena de municipis amb servei de TMB hi predominen els viatges a peu o en bici (38,2%). S´hi han detectat llacunes en l´oferta de metro (a Sarrià, la Font d´en Fargues, la Marina o als barris allunyats del centre de Badalona, Cornellà o Esplugues), que es volen pal·liar amb l´ampliació de línies i l´entrada en servei de la L9. Aquest dèficit del suburbà ha causat un ús més intensiu del bus a zones com Can Baró, la Barceloneta o la Salut.
La mobilitat està molt centralitzada a la ciutat de Barcelona, que és origen i destí del 68% dels desplaçaments. A més, nou de cada 10 viatges en transport públic a la regió metropolitana passen per algun dels 11 municipis més propers a la capital, on es focalitza el servei de metro.