Equivocacions en vols
Posted: Friday 01/05/2009 17:30
http://www.vilaweb.cat/www/noticia?p_idcmp=3577469
DIVENDRES, 01/05/2009 - 06:00h
Canvi de rumb
Els noranta-cinc passatgers que anaven l'agost del 2006 amb el vol de Spanair JKK648 de Barcelona a Sant Jaume de Galícia es van endur una sorpresa majúscula quan, al cap d'una hora i mitja, van trobar-se a l'aeroport de Sevilla. El desviament no es devia a causes meteorològiques o tècniques, ni tampoc a un segrest aeri. La tripulació sueca que comandava l'avió es va confondre a l'hora de preparar la ruta amb els codis dels aeroports de Sant Jaume (SVQ) i de Sevilla (SCQ).
Aquesta és sols una de les desenes d'anècdotes i peripècies aèries que Jol A. Silversmith aplega minuciosament des de 2004 a The Legacy of Douglas Corrigan: 'Wrong Way' Landings By Commercial Airliners. La web esmenta aterratges equivocats d'avions comercials de tot el món, però no inclou ni aterratges deliberats i d'emergència ni equivocacions de pistes en un mateix aeroport. I és que, 'malgrat els notables avenços en la tecnologia de navegació aèria des de 1938, incidents com aquests continuen passant', sobretot quan hi ha dos aeroports molt a prop l'un de l'altre i 'el pilot es refia més del que veu des de la cabina que no pas dels instruments i mapes de navegació'. La majoria de casos esmentats tenen un vincle a la font o la notícia relacionada.
Les equivocacions aèries no són cosa d'ara, en ple boom de l'aviació, sinó que de fet vénen de força lluny. Silversmith ha documentat una incidència d'aquest tipus el 12 d'abril de 1935, quan el dirigible Graf Zeppelin que anava cap a l'aeròdrom de Pernambuco (Brasil) va aterrar, equivocadament, en un camp de futbol. I l'autor també demostra que les equivocacions toquen tothom, fins i tot l'actual president dels EUA: el 6 de novembre de 2007, mentre volava amb un aparell privat amb destinació a Cedar Rapids (Iowa), Barack Obama va baixar de l'aparell a Des Moines (Iowa).
BCN-NYC i VLC-NYC
No es té constància, almenys a la llista de Jol A. Silversmith, de cap incidència d'aquestes característiques en vols sense escales entre Barcelona i Nova York. I això que ahir es va celebrar el seixantè aniversari d'aquesta important ruta aèria, explotada actualment només per companyies nord-americanes (American Airlines, Continental Airlines, Delta i US Airways). A partir del 6 de juny, per cert, Delta també oferirà quatre vols directes setmanals entre València i Nova York.
DIVENDRES, 01/05/2009 - 06:00h
Canvi de rumb
Els noranta-cinc passatgers que anaven l'agost del 2006 amb el vol de Spanair JKK648 de Barcelona a Sant Jaume de Galícia es van endur una sorpresa majúscula quan, al cap d'una hora i mitja, van trobar-se a l'aeroport de Sevilla. El desviament no es devia a causes meteorològiques o tècniques, ni tampoc a un segrest aeri. La tripulació sueca que comandava l'avió es va confondre a l'hora de preparar la ruta amb els codis dels aeroports de Sant Jaume (SVQ) i de Sevilla (SCQ).
Aquesta és sols una de les desenes d'anècdotes i peripècies aèries que Jol A. Silversmith aplega minuciosament des de 2004 a The Legacy of Douglas Corrigan: 'Wrong Way' Landings By Commercial Airliners. La web esmenta aterratges equivocats d'avions comercials de tot el món, però no inclou ni aterratges deliberats i d'emergència ni equivocacions de pistes en un mateix aeroport. I és que, 'malgrat els notables avenços en la tecnologia de navegació aèria des de 1938, incidents com aquests continuen passant', sobretot quan hi ha dos aeroports molt a prop l'un de l'altre i 'el pilot es refia més del que veu des de la cabina que no pas dels instruments i mapes de navegació'. La majoria de casos esmentats tenen un vincle a la font o la notícia relacionada.
Les equivocacions aèries no són cosa d'ara, en ple boom de l'aviació, sinó que de fet vénen de força lluny. Silversmith ha documentat una incidència d'aquest tipus el 12 d'abril de 1935, quan el dirigible Graf Zeppelin que anava cap a l'aeròdrom de Pernambuco (Brasil) va aterrar, equivocadament, en un camp de futbol. I l'autor també demostra que les equivocacions toquen tothom, fins i tot l'actual president dels EUA: el 6 de novembre de 2007, mentre volava amb un aparell privat amb destinació a Cedar Rapids (Iowa), Barack Obama va baixar de l'aparell a Des Moines (Iowa).
BCN-NYC i VLC-NYC
No es té constància, almenys a la llista de Jol A. Silversmith, de cap incidència d'aquestes característiques en vols sense escales entre Barcelona i Nova York. I això que ahir es va celebrar el seixantè aniversari d'aquesta important ruta aèria, explotada actualment només per companyies nord-americanes (American Airlines, Continental Airlines, Delta i US Airways). A partir del 6 de juny, per cert, Delta també oferirà quatre vols directes setmanals entre València i Nova York.