Via Vallès, nova associació per a infraestructures
Posted: Thursday 14/05/2009 10:49
http://www.lamalla.cat/infolocal/barcel ... ?id=262982
Neix l'entitat Via Vallès
La plataforma aglutina les reivindicacions en infraestructures de la comarca
IVANNA VALLESPIN | Sabadell
"Reforçar el paper del Vallès en l'àmbit socioeconòmic, d'ordenació del territori, de les comunicacions i la preservació dels espais naturals". Amb aquest objectiu s'ha presentat avui la nova associació Via Vallès, que aglutina professionals vallesans de diferents àmbits, des d'arquitectes, urbanistes, geògrafs, ambientalistes i periodistes. L'entitat també vol aglutinar les reivindicacions de la gran comarca, a nivell d'infraestructures i comunicacions, principalment, i esdevenir una veu única davant l'administració a l'hora de debatre sobre la planificació del territori.
Via Vallès demana acabar amb la distribució del territori en base a corones, perquè converteix les comarques veïnes en una "perifèria gradual", segons la seva proximitat a Barcelona. Igualment, l'entitat no comparteix la idea de subdividir més el Vallès, sinó que defensa una unitat territorial que s'hauria de definir a través del Pla Director del Vallès. L'associació veu el Vallès com un territori on hi ha "sis grans polaritats urbanes": tres són les anomenades "històriques", que són les capitals (Terrassa, Sabadell i Granollers), mentre que les altres tres són les ciutats emergents (Sant Cugat, Cerdanyola i Mollet).
En matèria d'infraestructures viàries, Via Vallès proposa la supressió dels peatges de l'AP-7 de Martorell, Mollet i la Roca, i convertir l'autopista en l'eix central del corredor prelitoral. Igualment, l'entitat defensa la creació d'unes rondes del Vallès, que afavoreixi la connexió directa entre els principals nuclis de la comarca, un projecte que coincidiria amb el nou concepte del Quart Cinturó.
Connexions entre municipis
Quant a transport ferroviari, Via Vallès ha dissenyat una proposta complexa que trenca amb l'actual sistema radial de la xarxa i afavoreix les connexions entre els municipis de l'interior. En concret, l'associació proposa l'extensió dels Ferrocarrils de la Generalitat de Sabadell, per una banda cap a Granollers (amb estacions a Polinyà, Palau i Lliçà de Vall), i per l'altra cap a Castellar del Vallès fins a la Garriga (passant per Sentmenat, Caldes i l'Ametlla). D'altra banda, l'entitat també recull la proposta de creació del TramVallès, una xarxa que connecti els nuclis i els polígons de la comarca, mitjançant el tramvia.
Via Vallès té previst presentar les seves propostes a les institucions i els agents econòmics i socials de la comarca, amb l'objectiu d'aconseguir el màxim d'adhesions i així tenir més força davant el procés de debat sobre el Pla Territorial Parcial de la Regió Metropolitana de Barcelona, que està previst que s'obri a exposició pública en breu.
Publicat 13/05/2009 17:16h
Neix l'entitat Via Vallès
La plataforma aglutina les reivindicacions en infraestructures de la comarca
IVANNA VALLESPIN | Sabadell
"Reforçar el paper del Vallès en l'àmbit socioeconòmic, d'ordenació del territori, de les comunicacions i la preservació dels espais naturals". Amb aquest objectiu s'ha presentat avui la nova associació Via Vallès, que aglutina professionals vallesans de diferents àmbits, des d'arquitectes, urbanistes, geògrafs, ambientalistes i periodistes. L'entitat també vol aglutinar les reivindicacions de la gran comarca, a nivell d'infraestructures i comunicacions, principalment, i esdevenir una veu única davant l'administració a l'hora de debatre sobre la planificació del territori.
Via Vallès demana acabar amb la distribució del territori en base a corones, perquè converteix les comarques veïnes en una "perifèria gradual", segons la seva proximitat a Barcelona. Igualment, l'entitat no comparteix la idea de subdividir més el Vallès, sinó que defensa una unitat territorial que s'hauria de definir a través del Pla Director del Vallès. L'associació veu el Vallès com un territori on hi ha "sis grans polaritats urbanes": tres són les anomenades "històriques", que són les capitals (Terrassa, Sabadell i Granollers), mentre que les altres tres són les ciutats emergents (Sant Cugat, Cerdanyola i Mollet).
En matèria d'infraestructures viàries, Via Vallès proposa la supressió dels peatges de l'AP-7 de Martorell, Mollet i la Roca, i convertir l'autopista en l'eix central del corredor prelitoral. Igualment, l'entitat defensa la creació d'unes rondes del Vallès, que afavoreixi la connexió directa entre els principals nuclis de la comarca, un projecte que coincidiria amb el nou concepte del Quart Cinturó.
Connexions entre municipis
Quant a transport ferroviari, Via Vallès ha dissenyat una proposta complexa que trenca amb l'actual sistema radial de la xarxa i afavoreix les connexions entre els municipis de l'interior. En concret, l'associació proposa l'extensió dels Ferrocarrils de la Generalitat de Sabadell, per una banda cap a Granollers (amb estacions a Polinyà, Palau i Lliçà de Vall), i per l'altra cap a Castellar del Vallès fins a la Garriga (passant per Sentmenat, Caldes i l'Ametlla). D'altra banda, l'entitat també recull la proposta de creació del TramVallès, una xarxa que connecti els nuclis i els polígons de la comarca, mitjançant el tramvia.
Via Vallès té previst presentar les seves propostes a les institucions i els agents econòmics i socials de la comarca, amb l'objectiu d'aconseguir el màxim d'adhesions i així tenir més força davant el procés de debat sobre el Pla Territorial Parcial de la Regió Metropolitana de Barcelona, que està previst que s'obri a exposició pública en breu.
Publicat 13/05/2009 17:16h