Ventiladors a Pl.Espanya FGC

Rodalies RENFE, FGC Vallès i Llobregat, Metro de Barcelona, Trammet.
Cercanías RENFE, FGC Vallés y Llobregat, Metro de Barcelona, Trammet.
User avatar
Lluita1714
N9
N9
Posts: 1964
Joined: Wednesday 31/12/2008 13:52
Location: Aigüestoses

Ventiladors a Pl.Espanya FGC

Post by Lluita1714 »

Bon dia.
Aquest matí he estat a Plaça Espanya d'FGC. No portava la càmera ja que participava en un event aprop d'aquesta estació, i amés, se'm mullaria el lent, però he vist molts ventiladors grans (farien a ull un metre de diàmetre) amb uns petits aspersors d'aigua davant. Feia la sensació de que sortia fum dels ventiladors, fins que al vestíbul superior vaig poder veure de prop que eren tres petits dispersors d'aigua davant de cada aparell. Quina finalitat té? no hi havien obres, no deu ser per baixar la pols, és per combatre la calor? per baixar els fums d'alguna locomotora o tren no-elèctric? D'altra banda si és per combatre la calor, no feia bé la seva funció, només movia l'aire calent i amés el provoca humitat per augmentar la sensació de xafugor
"El forense va donar un cop d’ull a les dues ratlles paral·leles, rovellades i cobertes de males herbes. «Crispadora paradoxa!», digué. «Aquesta via ha mort perquè el tren l’ha aixafada poc.»." Pere Calders.
liniadelRipollés
N10
N10
Posts: 3191
Joined: Wednesday 04/05/2005 22:13
Facebook: http://ca-es.facebook.com/profile.php?id=1101204269

Re: Ventiladors a Pl.Espanya FGC

Post by liniadelRipollés »

Si funcionen correctament, baixen la temperatura ambiental.

Lluita1714 wrote:Bon dia.
Aquest matí he estat a Plaça Espanya d'FGC. No portava la càmera ja que participava en un event aprop d'aquesta estació, i amés, se'm mullaria el lent, però he vist molts ventiladors grans (farien a ull un metre de diàmetre) amb uns petits aspersors d'aigua davant. Feia la sensació de que sortia fum dels ventiladors, fins que al vestíbul superior vaig poder veure de prop que eren tres petits dispersors d'aigua davant de cada aparell. Quina finalitat té? no hi havien obres, no deu ser per baixar la pols, és per combatre la calor? per baixar els fums d'alguna locomotora o tren no-elèctric? D'altra banda si és per combatre la calor, no feia bé la seva funció, només movia l'aire calent i amés el provoca humitat per augmentar la sensació de xafugor
Si em toca l'abonament anual de TMB, què faré? ..... Provar totes les cancel·ladores.
Danzig
N8
N8
Posts: 761
Joined: Wednesday 04/05/2005 17:03
Location: L'HospiMollet

Re: Ventiladors a Pl.Espanya FGC

Post by Danzig »

Hi ha uns cartellets on posa la seva funció: crear un microclima per difusió de vapor d'àigua al vestíbul. I és que en precissament en aquest vestíbul, a l'estiu no s'hi pot estar de calor que fa.

Benvinguda aquesta iniciativa.
User avatar
Lluita1714
N9
N9
Posts: 1964
Joined: Wednesday 31/12/2008 13:52
Location: Aigüestoses

Re: Ventiladors a Pl.Espanya FGC

Post by Lluita1714 »

Al meu parer, o almenys en el moment que vaig ser-hi, la sensació de xafugor es feia insuportable, en evaporar aigua creen humitat, i això més la calor que ja aporta el clima estiuenc del país, en feien un lloc desagradable.
"El forense va donar un cop d’ull a les dues ratlles paral·leles, rovellades i cobertes de males herbes. «Crispadora paradoxa!», digué. «Aquesta via ha mort perquè el tren l’ha aixafada poc.»." Pere Calders.
sergibdn
N1
N1
Posts: 7
Joined: Thursday 04/06/2009 1:27

Re: Ventiladors a Pl.Espanya FGC

Post by sergibdn »

Jo simplement veig molt bé l'instal2lació d'aquest ventiladors, es veritat que la gent s'espanta al veure aquest tipus de boira, però voleu estar com a Plaça Catalunya?

La veritat es que s'hauria de fer un comunicat a Renfe perquè prengués exemple dels FGC, perquè no s'aguanta la calor d'aquella ratonera, així doncs, proposo que s'instal·lin els ventiladors amb aigua aquests que tan poc us agraden. Son una bona alternativa, i a molts llocs s'instal·len, com al Parc d'atraccions del Tibidabo, refresca i consumeix poca aigua.
federic
N1
N1
Posts: 3
Joined: Friday 05/06/2009 14:57

Re: Ventiladors a Pl.Espanya FGC

Post by federic »

estic d'acord que aquest es un bon sistema de climatització per rebaixar les altes temperatures que fan a les estacions ,

crec que aquest sistema es la refrigeració del futur , doncs tinc entes que consumeix molt poca electricitat.

felicitats a fgc per aquesta innovació.
User avatar
Guigui
Administrador
Posts: 23736
Joined: Sunday 26/02/2006 18:02
Location: Penitents L3 (Barcelona)

Prevenir abans que curar

Post by Guigui »

Doncs tindria molt més futur la construcció de túnels i estacions tenint en compte els corrents d'aire i factors ambientals. El meu pare explicava que antigament, el metro tenia l'efecte agradable de ser fresc a l'estiu i calent a l'hivern.

Ja n'hi ha prou de seguir apostant per un model que tira de pegots (aire condicionat i calefacció a dojo); cal passar a fer les coses ben fetes, a tots els nivells. Per poc que aquells aparells gastin, tots acumulats acaben suposant un considerable malbaratament d'energia i recursos naturals.
a: Preposició que indica lloc, temps, atribut, etc.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver


Sense educació no hi ha democràcia.
Danzig
N8
N8
Posts: 761
Joined: Wednesday 04/05/2005 17:03
Location: L'HospiMollet

Re: Ventiladors a Pl.Espanya FGC

Post by Danzig »

Però no és el cas, aquests ventiladors són al vestíbul.

Desconec perquè hi fa tanta calor, perquè és prou superficial :?
User avatar
genissimon
N10
N10
Posts: 3183
Joined: Wednesday 05/04/2006 12:43
Location: La Selva marítima i el Berguedà prepirinenc

Re: Prevenir abans que curar

Post by genissimon »

Guigui wrote:[...]El meu pare explicava que antigament, el metro tenia l'efecte agradable de ser fresc a l'estiu i calent a l'hivern.[...]
Això va ser així fins a la implantació d'aire condicionat als trens, que refrigera l'interior dels combois escalfant els túnels.

Tot i que durant el procés transitori també hi havia diferències, com que a les línies 1 i 3 hi havia (a l'estiu) uns graus menys de temperatura que a la 4 i la 5. Diuen que era degut a que els llavors "nous" trens 4000 i 3000 frenaven més per recuperació i no tant per fricció (com els 1000 i 1100).

Salut !!
Reposició del Tramvia Blau.
Manteniment del servei ferroviari a l'Estació de França i connexió decent amb el metro.
Corredor mediterrani per a mercaderies amb via d'ample normal (UIC 1435mm), apartadors llargs (>1000m) i pendents suaus (<15‰).
Desdoblament de la C-55 entre Manresa i Abrera.
Actualització de la C-26 entre Berga i Solsona.
User avatar
BB9200
N8
N8
Posts: 748
Joined: Wednesday 13/05/2009 14:58
Location: Estudiant al meu ''despatx'' en favor del transport públic (per alguna cosa estic al FTC home...).
Contact:

Re: Ventiladors a Pl.Espanya FGC

Post by BB9200 »

Però els metros de la sèrie 1000/1100 eren una sauna per l'estiu antigament (és clar que també eren de concepció nòrdica)!
Sincerament, ho desconec.
Alguna cosa se sent quan viatges en tren groc. Aquesta cosa no la sents en els altres trens, és una sensació única, de llibertat, de qualsevol cosa. Ara, la essència Eau du Z100 es pot perdre definitivament en la línia. Z100! Sí
Sí a la Recuperació de la mamòria històrica del cremallera de Núria.
METROràpid: Més a prop de l'Aeroport, més a prop de la ciutat, més a prop d'Europa.
Web actualitzada a dia de 10 d'agost del 2009: http://www.bb9200.wordpress.com/
User avatar
Guigui
Administrador
Posts: 23736
Joined: Sunday 26/02/2006 18:02
Location: Penitents L3 (Barcelona)

Conceptes geogràfics

Post by Guigui »

BB9200 wrote:Però els metros de la sèrie 1000/1100 eren una sauna per l'estiu antigament (és clar que també eren de concepció nòrdica)!
Alemanya, malgrat caure al nord en relació amb nosaltres, no és un país nòrdic.
a: Preposició que indica lloc, temps, atribut, etc.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver


Sense educació no hi ha democràcia.
User avatar
metring
Administrador
Posts: 23226
Joined: Saturday 04/03/2006 13:28
Location: Fabra i Puig

Re: Ventiladors a Pl.Espanya FGC

Post by metring »

Per fi en parlen en un mitjà:

http://www.elpunt.cat/noticia/article/1 ... calor.html

Ferrocarrils prova un sistema per climatitzar les estacions contra la calor

Quaranta–tres ventiladors injecten micropartícules d'aigua que es vaporitzen i refresquen vestíbuls i andanes de plaça Espanya

25/06/09 02:00 - Barcelona - Paula Mercadé email protegit

[El funcionament dels ventiladors. A banda de remoure l'aire, els ventiladors tenen una bomba de pressió que injecta micropartícules d'aigua que es reparteixen mitjançant l'anella polvoritzadora. Quan aquestes partícules d'aigua entren en contacte amb la calor es vaporitzen aconseguint baixar entre 7 i 8 graus la temperatura ambient. Aquesta baixada està condicionada al grau d'humitat ambiental, si superar el 70% no funciona. Per garantir la salubritat de l'aigua, FGC la sotmet a un procés d'eliminació d'impureses i bacteris.Una usuària alça la mà per intentar tocar l'aire fred que surt dels ventiladors instal·lats a l'estació de plaça Espanya.]

El funcionament dels ventiladors.

A banda de remoure l'aire, els ventiladors tenen una bomba de pressió que injecta micropartícules d'aigua que es reparteixen mitjançant l'anella polvoritzadora. Quan aquestes partícules d'aigua entren en contacte amb la calor es vaporitzen aconseguint baixar entre 7 i 8 graus la temperatura ambient. Aquesta baixada està condicionada al grau d'humitat ambiental, si superar el 70% no funciona. Per garantir la salubritat de l'aigua, FGC la sotmet a un procés d'eliminació d'impureses i bacteris.

A l'estació de Plaça Espanya de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) hi ha 43 ventiladors que injecten micropartícules d'aigua que quan entren en contacte amb la calor es vaporitzen i refresquen l'ambient de vestíbuls i andanes. Si el sistema funciona, FGC hauria trobat la manera de climatitzar les estacions subterrànies, uns espais que és impossible refrigerar amb aire condicionat. Des de l'abril, FGC està provant aquest nou sistema de climatització en aquesta estació de Plaça Espanya perquè és una de les més caloroses de la xarxa, els nivells d'humitat no hi superen els 65% i, a més, té el sostre baix, fet que dificulta la utilització de qualsevol sistema de fred i calor. Si comproven que la fórmula de nebulització d'aigua és eficaç, podrien aplicar-la a altres estacions.

L'estació de tren de Plaça Espanya és una de les més caloroses de la xarxa de FGC. Habitualment està a uns 35 graus de mitjana. Això fa que, sobretot a l'estiu, els passatgers notin molt la diferència de temperatura entre els combois, on hi ha aire condicionat, i les andanes i els vestíbuls, on fa més calor. Perquè els treballadors d'estació poguessin evitar aquesta xafogor, FGC va fer una estança tancada amb vidre al vestíbul inferior on hi ha aire condicionat. Allà és on s'estan els empleats mentre no han d'atendre cap passatger. Però això només és un pedaç. L'empresa vol que tots els usuaris de l'estació gaudeixin d'una temperatura agradable.

FGC va descartar instal·lar aire condicionat a Plaça Espanya per diversos motius. Per poder tenir aire condicionat en una estació, aquesta s'ha de tancar totalment, com fan a Singapur; si no, l'anomenat efecte pistó dels trens –l'anar i venir dels combois– s'endú l'aire fred. El tancament de l'estació i els aparells d'aire condicionat necessaris encareix molt el preu del projecte. Però si finalment es fes, «també tindria un elevat cost energètic», explica el director de l'àrea de tecnologia i gestió, Josep Lluís Arques.

Buscant un sistema més econòmic, amb menys despesa energètica, però igual d'eficaç, van trobar la solució de la nebulització d'aigua. Han repartit 43 ventiladors per les andanes i els vestíbuls inferiors i superiors de l'estació de Plaça Espanya. Aquests ventiladors, a banda de remoure l'aire, injecten micropartícules d'aigua que quan entren en contacte amb la calor es vaporitzen i aconsegueixen fer baixar entre 7 i 8 graus la temperatura ambient. Aquesta baixada està condicionada al grau d'humitat ambiental. Per exemple, si l'estació està a 32 graus i hi ha un 40% d'humitat, la temperatura baixaria fins als 26 graus. El sistema de climatització no és eficaç si la humitat supera el 70%.

Instal·lar aquest sistema de refrigeració va costar 140.000 euros, la despesa de manteniment és ajustada i els consums d'aigua són reduïts. A més, aprofita l'efecte pistó dels trens per regenerar l'ambient.

Els ventiladors es van instal·lar el novembre del 2008, però es van començar a provar l'abril d'aquest any. El període de proves es perllongarà dotze mesos, i si FGC comprova que el sistema funciona correctament, el podrien instal·lar a més estacions, com ara la de Plaça Catalunya i Avinguda Tibidabo. Fins i tot es podria col·locar en estacions a cel obert.

De moment, FGC fa una bona valoració d'aquest sistema de climatització. «En un principi els passatgers no entenien què era aquella boira i estaven una mica espantats, però ara els nens ja surten dels combois buscant-la per refrescar-se», diu Arques.

Ferrocarrils sap per endavant que en altres parades, com ara la de Magòria, el sistema no funcionaria perquè els nivells d'humitat hi superen el 70%. Arques assegura, però, que per a aquelles estacions on no es puguin instal·lar els ventiladors, «Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya buscarà altres alternatives».

No es pot instal·lar aire condicionat al metro

Les estacions i les andanes de la xarxa de metro de TMB no tenen cap tipus de sistema de climatització. Van provar l'aire condicionat a l'estació de la línia 5 de la Sagrada Família, però van haver de treure els aparells perquè no refrescaven l'ambient tal com estava previst. L'efecte pistó dels trens entrant i sortint de l'estació treia el fred que generaven els aparells d'aire condicionat. Responsables de TMB expliquen que la climatització que ofereixen els aparells d'aire condicionat no justifica el cost d'instal·lació i manteniment. L'únic que hi ha a la xarxa de metro és un sistema de ventilació que durant la nit impulsa l'aire fred de fora cap a dins i de dia ho fan a la inversa. Així s'aconsegueix treure la calor que s'acumula a les estacions.
User avatar
Guigui
Administrador
Posts: 23736
Joined: Sunday 26/02/2006 18:02
Location: Penitents L3 (Barcelona)

Aire condicionat exagerat

Post by Guigui »

I si els metros no tinguessin l'aire condicionat a tot drap, la calor que expulsen també ajudaria a no convertir les estacions en un forn. I ja no parlem dels refredats que causa la diferència abismal entre el fred dins els trens i la calor a les andanes.
a: Preposició que indica lloc, temps, atribut, etc.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver


Sense educació no hi ha democràcia.
federic
N1
N1
Posts: 3
Joined: Friday 05/06/2009 14:57

Re: Ventiladors a Pl.Espanya FGC

Post by federic »

acabo de veure la noticia al diari el punt, si al final serà la solució per a totes les estacions de tren i metro.
User avatar
Guigui
Administrador
Posts: 23736
Joined: Sunday 26/02/2006 18:02
Location: Penitents L3 (Barcelona)

Depèn de la humitat

Post by Guigui »

federic wrote:acabo de veure la noticia al diari el punt, si al final serà la solució per a totes les estacions de tren i metro.
Segons la notícia, si no arriben al 70% d'humitat, sí. Si el sobrepassen, caldrà buscar alternatives.
a: Preposició que indica lloc, temps, atribut, etc.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver


Sense educació no hi ha democràcia.
User avatar
Pardal
N4
N4
Posts: 59
Joined: Monday 31/08/2009 20:34
Location: Asturies

Re: Retards, avaries i deficiències a FGC

Post by Pardal »

El otro día cogí Ferrocarrils en Plaça Espanya para Martorell Central, y aquello parecia un infierno. Además, para combatir el calor, tienen un sistema por el cual unos ventiladores espacen agua nebulizada.

Esto último creo que en vez de sofocar el calor, consigue el efecto contrario, ya que aumenta la humedad del ambiente, con el consiguiente aumento del bochorno y de la sensación térmica.
User avatar
metring
Administrador
Posts: 23226
Joined: Saturday 04/03/2006 13:28
Location: Fabra i Puig

Re: Retards, avaries i deficiències a FGC

Post by metring »

Siiii, lo vi hace semanas, y lo que te caía aún era más asfixiante! :x
User avatar
Lluita1714
N9
N9
Posts: 1964
Joined: Wednesday 31/12/2008 13:52
Location: Aigüestoses

Re: Retards, avaries i deficiències a FGC

Post by Lluita1714 »

Insisteixo des del maig, allò provoca xafugor!
"El forense va donar un cop d’ull a les dues ratlles paral·leles, rovellades i cobertes de males herbes. «Crispadora paradoxa!», digué. «Aquesta via ha mort perquè el tren l’ha aixafada poc.»." Pere Calders.
User avatar
Pardal
N4
N4
Posts: 59
Joined: Monday 31/08/2009 20:34
Location: Asturies

Re: Ventiladors a Pl.Espanya FGC

Post by Pardal »

No crec qu'aquesta sea la solució la mès idonea per una estació subterranea de una ciutat maritima com Barcelona on la humitat ambiental és ja alta. A mès, el calor que hi a al sol, es transmet als tubs que condueixent el aïgua als ventilador, l'aïgua es calienta, i ja sabem el que passa. Crec que la millor solució es crear una corrent d'aire en la estació, com es fa a Oviedo.
liniadelRipollés
N10
N10
Posts: 3191
Joined: Wednesday 04/05/2005 22:13
Facebook: http://ca-es.facebook.com/profile.php?id=1101204269

Re: Ventiladors a Pl.Espanya FGC

Post by liniadelRipollés »

A veure quan els FGC inventen els Cumulunimbus capillatus artificials i me'n vaig a veure les pedregades de Plaça Espanya amb l'Alfred Rodríguez Picó, eheheh... :)
Si em toca l'abonament anual de TMB, què faré? ..... Provar totes les cancel·ladores.
Post Reply

Return to “Ferrocarril àrea Barcelona / Ferrocarril área Barcelona”