http://www.vilaweb.cat/www/ep/noticia?noticia=3590079
Recuperen en edició facsímil el mapa de la Barcelona de Cerdà
28/05/2009 13:00
MADRID, 28 (EUROPA PRESS)
La Reial Acadèmia de Belles Arts de San Fernando recupera, en una limitada edició facsímil, el 'Pla dels voltants de la ciutat de Barcelona i projecte de la seva reforma i eixamplament', projectat per l'enginyer Ildefons Cerdà el 1859, amb motiu del 150è aniversari de l'aprovació del Pla Cerdà, que va establir les bases per a la transformació urbanística de la capital catalana.
"Barcelona és el que és actualment gràcies a Cerdà", ha destacat avui el director de la Reial Acadèmia de Belles Arts, Antonio Bonet, qui ha afirmat que aquest projecte "seria equiparable en art al quadre de 'Las Meninas' pintat per Velázquez".
La Societat Estatal de Commemoracions Culturals (SECC) ha col·laborat en aquest projecte editant les 325 còpies facsímils de l'original que es conservava en la Biblioteca de l'Acadèmia. La presidenta de la SECC, Soledad López, ha destacat que aquesta edició busca "reivindicar un dels documents gràfics de més importància de la història de l'urbanisme universal".
Bonet ha destacat que, "a més d'una gran bellesa plàstica, el pla té una gran quantitat d'informació topogràfica i cartogràfica de Barcelona".
Alhora, el pla a escala 1:5.000, manuscrit en paper, incloïa dades estadístiques geogràfiques, físiques i climatològiques de la ciutat i censos de població, amb una gran quantitat d'elements descriptius sobre característiques i hàbits de població "que no havien pogut ser estudiats fins ara, ja que eren gairebé illegibles", ha puntualitzat.
PARE DE L'URBANISME MODERN
Les dades fan referència als anys 1849 i 1855 i insisteixen en la necessitat de reordenar i ampliar la ciutat. Per al director de la Reial Acadèmia, "aquest projecte continua la línia defensada per reformistes i liberals barcelonins, entre els quals hi havia el mateix Cerdà, un dels personatges crucials en la història de l'urbanisme modern, que reclamava, des de la dècada dels 40 del segle XIX, l'enderrocament de les muralles que envoltaven la ciutat".
Bonet ha indicat que "Cerdà, que també va fer l'avantprojecte de la reforma de l'interior de Madrid, va primar la circulació i la mobilitat de vehicles i persones, la higiene i l'amplitud dels espais oberts i verds en el seu disseny de l'Eixample".
"El disseny de l'Eixample projectat per Cerdà va convertir Barcelona en una urbs industrial amb una alta densitat de població deixant enrere per sempre el seu traçat medieval", ha sentenciat Bonet, qui ha recordat que el projecte de Cerdà ha estat objecte de crítiques i va tenir entre els seus grans opositors Josep Puig i Cadafalch, que ho va definir com "una Amèrica cursi".
"Avui dia, resulta indiscutible la importància de la seva obra, valorada positivament tant per arquitectes, sociòlegs, urbanistes i historiadors de l'art com per aquells que diàriament recorren els carrers i avingudes de l'Eixample", ha afegit.
Recuperen en edició facsímil el mapa de Barcelona de Cerdà
Documents, fotografies, museus i tot allò relacionat amb la història dels transports.
Documentos, fotografías, museos y todo aquello relacionado con la historia de los transportes.
Documentos, fotografías, museos y todo aquello relacionado con la historia de los transportes.
Return to “Història del transport / Historia del transporte”
Jump to
- Transport Ferroviari / Transporte Ferroviario
- ↳ Ferrocarril àrea Barcelona / Ferrocarril área Barcelona
- ↳ Ferrocarril a Catalunya / Ferrocarril en Cataluña
- ↳ Ferrocarril en general
- ↳ Material rodant ferroviari / Material rodante ferroviario
- ↳ Propostes ferroviàries / Propuestas ferroviarias
- Transport per carretera / Transporte por carretera
- ↳ Autobusos i resta t. públic / Autobuses y resto t. público
- ↳ Vehicles privats / Vehículos privados
- Altres tipus de transport / Otros tipos de transporte
- ↳ Aeri, marítim i altres / Aéreo, marítimo y otros
- ↳ Transport en general / Transporte en general
- Temes Diversos / Temas Varios
- ↳ Història del transport / Historia del transporte
- ↳ Nou mapa d'elements i cotxeres dels tramvies antics
- ↳ Mapa d'elements històrics a Barcelona (versió 2007)
- ↳ Trobades i esdeveniments / Encuentros y eventos
- ↳ Oci i divertiments / Ocio y divertimentos
- ↳ Comunicats del Fòrum / Comunicados del Foro
- ↳ Suggeriments i proves / Sugerencias y pruebas
- Enllaços
- ↳ Enllaços recomanats / Enlaces recomendados
- ↳ Trenscat.cat
- ↳ Wefer.com
- ↳ Museu del Transport de Barcelona (NOU)
- ↳ Fundación Ferrocarriles Españoles
- ↳ ARCA
- ↳ Autobuses BCN
- ↳ TMB
- ↳ FGC
- ↳ RENFE
- ↳ Amics del Carrilet del Delta de l'Ebre
- ↳ Revista de Ferrocarrils
- ↳ Federació Catalana d'Amics del Ferrocarril
- ↳ Promoció del Transport Públic (PTP)
- ↳ Associació d'Amics del Ferrocarril de Barcelona
- ↳ Agrupació Ferroviària 5a Zona
- ↳ El web del Tren d'Olot
- ↳ Carrilet de Sant Feliu de Guixols a Girona
- ↳ ASSOTRAM
- ↳ Rodalies de Catalunya
- ↳ Rodalia.info
- ↳ ARMF
- ↳ Tren de La Pobla de Llillet
- ↳ Històries del transport per carretera de Catalunya
- ↳ Reclamacions EMT-AMB
- ↳ Associació per la Preservació del Patrimoni Ferroviari i Industrial de Móra la Nova
- ↳ Agrupament Ferroviari de Barcelona
- ↳ Plataforma per a la Defensa d'un Ferrocarril Públic i de Qualitat
- ↳ Con la voluntad de perdurar
- ↳ ADEMAS bloc
- ↳ Red ferroviaria de Barcelona
- ↳ Ferrocarriles de España
- ↳ Bloc de Territori i Sostenibilitat
- ↳ Rails i ferradures
- ↳ Notes de transport públic al Barcelonès Nord
- ↳ Club Ferroviari de Terrassa
- ↳ Associació d’Amics del Ferrocarril de Valls i de L’Alt Camp
- ↳ Gran Metro de Barcelona
- ↳ TB Transportes de Barcelona
- ↳ Bloc d'ACEMA
- ↳ Historias del tren
- ↳ Historia de la Seat
- ↳ Cremallera de Núria
- ↳ Mou-te
- ↳ Tren de Palau
- ↳ Centre de Modelisme Ferroviari de Sabadell (CEMFE)
- ↳ Amics del Bus
- ↳ Ral·li d'Autobusos Clàssics de Barcelona
- ↳ Rails sense fronteres
- ↳ Los tranvías de vapor de España
- ↳ AFEVI Amics del Ferrocarril de Vilanova i la Geltrú
- ↳ ASAFEGI, Associació d’Amics del Ferrocarril de les Comarques Gironines
- ↳ AEHA: Associació d'Estudis Històrics de l'Automoció
- ↳ Grup Ferroviari Mataró
- ↳ Cercle Històric Miquel Biada BCN Mataró