Page 1 of 3
Diferente circulación de los trenes
Posted: Sunday 07/06/2009 19:43
by miky006
Hola mi duda es . el porque la circulación de los trenes en Cataluña y País Valenciano, es diferente a Madrid, Bilbao...., es decir el sentido de los trenes cambian de lado de las vías.
Re: Diferente circulación de los trenes
Posted: Sunday 07/06/2009 20:04
by victorcasta
Te refieres a ferrocarril? Metro?
Re: Diferente circulación de los trenes
Posted: Sunday 07/06/2009 20:10
by miky006
victorcasta wrote:Te refieres a ferrocarril? Metro?
a los dos, aunque en metro en valencia la circulacion es como Madrid
Re: Diferente circulación de los trenes
Posted: Sunday 07/06/2009 20:15
by victorcasta
El sentido de circulación normal en la red de Adif es por la derecha, pero en algunas líneas del norte de España y que habían pertenecido anteriormente a Norte se sigue manteniendo el sentido de circulación de esta compañía, que era por la izquierda. Se circula por la izquierda en la línea Madrid-Hendaya por Valladolid, desde Pinar de las Rozas hasta Hendaya, y en el País Vasco y Asturias. El motivo por el cual se mantuvo esa tradición en esa zona y no se cambió como se hizo en Cataluña no lo se.
Re: Diferente circulación de los trenes
Posted: Monday 08/06/2009 0:10
by UT596001
miky006 wrote:victorcasta wrote:Te refieres a ferrocarril? Metro?
a los dos, aunque en metro en valencia la circulacion es como Madrid
En Madrid el metro circula por la izquierda.
En Valencia, en FGV se circula por la derecha.
Dónde sí se va por la izquierda es en Metro Bilbao y en los tramos de vía doble de Euskotren, así cómo en FEVE.
Re: Diferente circulación de los trenes
Posted: Monday 08/06/2009 3:21
by josep_serre
Tot i que aquest tema ha sortit altres cops, a la xarxa d'adif es circula per l'esquerra en general a les línies de l'antiga companyia del Nord.
A la línia Madrid-Irun a partir de Las Rozas, tot i que ho va ser des de Príncipe Pío probablement amb el canvi en aquest tram quan es va fer el by-Pass de Pinar de Las Rozas l'any 1991, també és així als trams de doble via de les diferents línies de d'Adif del País Basc i d'Astúries i entre Venta de Baños i León i d'allà fins a La Robla, tot i que realment la circulació de trens en aquestes línies està banalitzada majoritàriament.
Històricament s'ha circulat per l'esquerra en els trams València-Xàtiva i Barcelona-Manresa, la data i motiu del canvi en aquest últim cas sigui probablement l'obertura del túnel Sants-Plaça Catalunya.
La companyia del Nord així com altres companyies de la seva òrbita tenien la seva senyalització a les línies de via única situada a l'esquerra de la via no sent així en el cas de MZA.
En definitiva l'origen d'aquesta situació és històric ja que ho feien així algunes de les companyies anteriors a Renfe.
Existeixen diferents teories sobre la circulació per l'esquerra al Metro de Madrid, una d'elles per mi la més versemblant, és que en el moment de la seva construcció la circulació normal pels carrers de Madrid era per l'esquerra situació modificada molt poc temps després.
És poc probable que es decideixi canviar aquesta tradició ja que els enllaços del Pinar de las Rozas estan configurats de manera tal que obliguen a mantenir-la i les línies amb circulació per l'esquerra no fan intersecció amb cap altra línia de doble via amb circulació per la dreta i en cas que ho fes en el futur es prendria una solució semblant. Una explicació força versemblant de perquè a Catalunya no s'ha mantingut aquesta situació i a la línia Madrid Irun sí, és la senyalització doncs és força més fàcil canviar-la per circular per la dreta en els 60 km entre Barcelona i Manresa que probablement ja estigués previst de fer en aquell moment, que els 600 km entre Madrid i Irun.
És inexacte dir que el sentit de circulació normal d'adif és per la dreta, és en tot cas el majoritari, però no el normal, el RGC diu que hi ha línies on es circula per la dreta i línies on es circula per l'esquerra, diferent és el cas de França on es defineix com a normal circular per l'esquerra i com excepcional fer-ho per la dreta de forma si més no implícita.
Pel que fa a les altres xarxes ferroviàries en el cas d'Euskotren es circula per l'esquerra als trams de doble via de la línia Bilbao Sant Sebastià, però no així entre Sant Sebastià i Irun, tot i així la línia Bilbao Sant Sebastià al llarg de la història ha tingut circulació per la dreta i per l'esquerra.
UT596001 wrote:miky006 wrote:victorcasta wrote:Te refieres a ferrocarril? Metro?
a los dos, aunque en metro en valencia la circulacion es como Madrid
En Madrid el metro circula por la izquierda.
En Valencia, en FGV se circula por la derecha.
Dónde sí se va por la izquierda es en Metro Bilbao y en los tramos de vía doble de Euskotren, así cómo en FEVE.
Re: Diferente circulación de los trenes
Posted: Tuesday 09/06/2009 17:24
by liniadelRipollés
Recordeu que Nord era de capital francès... fins i tot el nom està afrancesat: "Compañía de los Caminos de Hierro del Norte de España"
Re: Diferente circulación de los trenes
Posted: Thursday 11/06/2009 0:05
by 437.001
Atenció, a França es circula per l´esquerra, però no en tota la xarxa, a Alsàcia i a una part de Lorena (només al departament de Moselle, capital Metz) s´hi circula per la dreta.
Això ve del fet que Alsàcia i el departament de Moselle van ser annexionats per Alemanya entre 1870 i 1918 , i després entre 1940 i 1945...
Hi ha molts salts de moltó...
Crec que m´equivoco, però em fa la impressió que algunes línies de metro de París van per l´esquerra (la 1, per exemple), i algunes per la dreta (la 9?).
Al metro de BCN hi ha l´exemple de la L2, que va per l´esquerra entre Paral.lel i Sagrada Família, i per la dreta entre Sagrada Família i Pep Ventura, amb un salt de moltó entre Monumental i Sagrada Família...
Re: Diferente circulación de los trenes
Posted: Thursday 11/06/2009 1:17
by josep_serre
No recordo cap línia de París on es circuli per l'esquerra, i de fet, aquí hi ha videos de les línies 1 i 9 on es veu on s'hi circula per la dreta:
http://www.youtube.com/watch?v=2ayETRWRjps
http://www.youtube.com/watch?v=nW6Iev4ZSfk
Sí que es circula per l'esquerra al Metro de Lyon.
A la SNCF hi ha 3 salts de moltó per canviar del sentit de circulació de la dreta a l'esquerra perdoneu per no poder donar les ubicacions exactes.
437.001 wrote:Atenció, a França es circula per l´esquerra, però no en tota la xarxa, a Alsàcia i a una part de Lorena (només al departament de Moselle, capital Metz) s´hi circula per la dreta.
Això ve del fet que Alsàcia i el departament de Moselle van ser annexionats per Alemanya entre 1870 i 1918 , i després entre 1940 i 1945...
Hi ha molts salts de moltó...
Crec que m´equivoco, però em fa la impressió que algunes línies de metro de París van per l´esquerra (la 1, per exemple), i algunes per la dreta (la 9?).
Al metro de BCN hi ha l´exemple de la L2, que va per l´esquerra entre Paral.lel i Sagrada Família, i per la dreta entre Sagrada Família i Pep Ventura, amb un salt de moltó entre Monumental i Sagrada Família...
Re: Diferente circulación de los trenes
Posted: Thursday 11/06/2009 7:55
by Miquel
437.001 wrote:Al metro de BCN hi ha l´exemple de la L2, que va per l´esquerra entre Paral.lel i Sagrada Família, i per la dreta entre Sagrada Família i Pep Ventura, amb un salt de moltó entre Monumental i Sagrada Família...
El fet, que aquí va ser sense voler per un error un tan greu.
Re: Diferente circulación de los trenes
Posted: Monday 22/06/2009 14:28
by 437.001
Miquel wrote:437.001 wrote:Al metro de BCN hi ha l´exemple de la L2, que va per l´esquerra entre Paral.lel i Sagrada Família, i per la dreta entre Sagrada Família i Pep Ventura, amb un salt de moltó entre Monumental i Sagrada Família...
El fet, que aquí va ser sense voler per un error un tan greu.
???
Re: Diferente circulación de los trenes
Posted: Monday 22/06/2009 21:32
by Jordi Freixas
No sé com deu ser a la resta de França, però a París, si més no en algun RER a on he viatjat jo, la circulació era per l'esquerra.
També en el Bloc d'en Bernat, explicava en certa ocasió, que la LAV un cop a França i havent deixat enrere el Túnel del Pertús, les vies canviaven de cantó.
Circulació a França
Posted: Monday 22/06/2009 21:41
by Guigui
Jordi Freixas wrote:No sé com deu ser a la resta de França [...]
Si llegeixes més amunt, ho sabràs.
Re: Diferente circulación de los trenes
Posted: Tuesday 23/06/2009 8:55
by Trenscat
Jordi Freixas wrote:No sé com deu ser a la resta de França, però a París, si més no en algun RER a on he viatjat jo, la circulació era per l'esquerra.
També en el Bloc d'en Bernat, explicava en certa ocasió, que la LAV un cop a França i havent deixat enrere el Túnel del Pertús, les vies canviaven de cantó.
A la LAV Figueres-Perpinyà hi ha un salt de moltó sortint del túnel del Pertús costat nord per intercanviar el costat de circulació de la dreta (a Catalunya) a l'esquerra (a Catalunya Nord i França).
Re: Diferente circulación de los trenes
Posted: Wednesday 24/06/2009 18:12
by automotorserie 436
Re: Diferente circulación de los trenes
Posted: Wednesday 24/06/2009 21:24
by Jordi Freixas
Trenscat wrote:Jordi Freixas wrote:No sé com deu ser a la resta de França, però a París, si més no en algun RER a on he viatjat jo, la circulació era per l'esquerra.
També en el Bloc d'en Bernat, explicava en certa ocasió, que la LAV un cop a França i havent deixat enrere el Túnel del Pertús, les vies canviaven de cantó.
A la LAV Figueres-Perpinyà hi ha un salt de moltó sortint del túnel del Pertús costat nord per intercanviar el costat de circulació de la dreta (a Catalunya) a l'esquerra (a Catalunya Nord i França).
Doncs jo em pensava ben bé que les LAV franceses anaven per la dreta. De fet, em sembla que el tram Cervera de la Marenda - Perpinyà és per la dreta. Més enllà ja, no ho sé. Algú sap el perquè d'aquest salt de moltor?
Re: Diferente circulación de los trenes
Posted: Wednesday 24/06/2009 21:46
by victorcasta
Jordi Freixas wrote:Trenscat wrote:Jordi Freixas wrote:No sé com deu ser a la resta de França, però a París, si més no en algun RER a on he viatjat jo, la circulació era per l'esquerra.
També en el Bloc d'en Bernat, explicava en certa ocasió, que la LAV un cop a França i havent deixat enrere el Túnel del Pertús, les vies canviaven de cantó.
A la LAV Figueres-Perpinyà hi ha un salt de moltó sortint del túnel del Pertús costat nord per intercanviar el costat de circulació de la dreta (a Catalunya) a l'esquerra (a Catalunya Nord i França).
Doncs jo em pensava ben bé que les LAV franceses anaven per la dreta. De fet, em sembla que el tram Cervera de la Marenda - Perpinyà és per la dreta. Més enllà ja, no ho sé. Algú sap el perquè d'aquest salt de moltor?
De Cervera fins a Perpinyà se circula per l'esquerra. El salt de motlló és per poder canviar el d'esquerra a dreta sense haver de creuar a nivell l'altra via.
Re: Diferente circulación de los trenes
Posted: Wednesday 24/06/2009 22:19
by Jordi Freixas
Llavors, com és que a la pàgina 20 del número 38 de la revista TrenMania, hi apareix una foto del Catalan Talgo (de l'any 1981, fent un BCN - Genève i remolcat per una 67.499 diesel, ja que llavors encara no estava electrificat el tram Portbou - Perpinyà) per la zona de Portvendres, CIRCULANT PRECÍSAMENT PER LA DRETA?
Fotografia a l'inrevés
Posted: Wednesday 24/06/2009 22:25
by Guigui
No podria ser que la fotografia estigués a l'inrevés, com passava no poques vegades abans del tractament digital?
Re: Diferente circulación de los trenes
Posted: Wednesday 24/06/2009 22:26
by victorcasta
Doncs no ho sé, potser circulava per la dreta per algun motiu especial, però jo he anat i he tornat de Cervera a Perpinyà en TER i he anat per l'esquerra.