Noticies del Museu de Móra la Nova APPFI
Posted: Sunday 21/06/2009 12:05
http://www.diaridetarragona.com/031540/ ... ferroviari
Móra la Nova rescata el llegat ferroviari
A l’octubre s’ha d’inaugurar la primera peça del museu del ferrocarril
A. CARALT - 20/06/2009 22:17
A la planta baixa de la torre de l’enclavament s’hi habilitarà una botiga-recepció i peces emprades per accionar els canvis de vies. Al primer pis, s’hi recrearà el despatx d’un antic factor de circulació i a la planta superior, es mostrarà la taula d’enclavament existent, des d’on es realitzaven els canvis de via i senyalització de l’estació. A més , un àudio-visual projectarà l’evolució d’aquests sistemes de control.
Un cop obert, la fundació que impulsa el centre d’interpretació, amb el recolzament de l’ajuntament, sol·licitarà un ajut al programa Leader per rehabilitar durant el 2010 dos edificis més del complex ferroviari, la majoria d’ells avui en estat d’abandonament.
De manera paral·lela, s’ha demanat al fons europeu Feder un ajut de 1,2 milions d’euros per posar en marxa el projecte del tren turístic de vapor entre Reus, Móra la Nova i Casp, que inclou la rehabilitació dels vagons i les locomotores del comboi. Finalment, un nou taller d’ocupació s’ocuparà durant els propers 12 mesos de continuar instal·lant trams de vies i un pont giratori.
Bona part del complex fou, malauradament, enderrocat el 1983 anys després del tancament total del dipòsit i taller de reparació de locomotores a vapor, consumat l’any 1975. L’arribada progressiva de les noves màquines dièsel i elèctriques anys enrera havien anat arraconant aquell mitjà de transport.
L’estació de ferrocarril de Móra la Nova s’inaugurà l’any 1891 i ja des dels seus inicis, recorda el president l’Associació per a la Preservació del Patrimoni Ferroviari de Móra la Nova, Jordi Sasplugues, comptà amb un dipòsit de locomotores. Abans de la guerra civil, al complex hi treballaven prop de 300 persones amb 25 locomotores a vapor assignades.
L’auge extraordinari de l’estació es produí acabada la guerra. Renfe, empresa estatal que assumí el control ferroviari, decidí ampliar l’àmbit d’actuació de les locomotores a la línia de la Vall de Safán o a la línia Saragossa-Manresa.
Fins a 96 locomotores a vapor tenien la seva casa a Móra la Nova. A finals dels anys 50, al complex hi treballaven 1.000 persones. Amb l’arribada de l’electrificació, es tancà el dipòsit de Barcelona «i el de Móra la Nova es va convertir llavors en el més important a Catalunya», assegura Sasplugues.
Mig segle després, Móra la Nova ha decidit recuperar aquell immens llegat, patrimonial i humà. Signe d’això, és la presentació ara fa poc dies d’un treball de recerca de l’antropòleg ebrenc Josep Manel Llarch Garcia sobre la importància estratègica de l’estació.
Móra la Nova rescata el llegat ferroviari
A l’octubre s’ha d’inaugurar la primera peça del museu del ferrocarril
A. CARALT - 20/06/2009 22:17
A la planta baixa de la torre de l’enclavament s’hi habilitarà una botiga-recepció i peces emprades per accionar els canvis de vies. Al primer pis, s’hi recrearà el despatx d’un antic factor de circulació i a la planta superior, es mostrarà la taula d’enclavament existent, des d’on es realitzaven els canvis de via i senyalització de l’estació. A més , un àudio-visual projectarà l’evolució d’aquests sistemes de control.
Un cop obert, la fundació que impulsa el centre d’interpretació, amb el recolzament de l’ajuntament, sol·licitarà un ajut al programa Leader per rehabilitar durant el 2010 dos edificis més del complex ferroviari, la majoria d’ells avui en estat d’abandonament.
De manera paral·lela, s’ha demanat al fons europeu Feder un ajut de 1,2 milions d’euros per posar en marxa el projecte del tren turístic de vapor entre Reus, Móra la Nova i Casp, que inclou la rehabilitació dels vagons i les locomotores del comboi. Finalment, un nou taller d’ocupació s’ocuparà durant els propers 12 mesos de continuar instal·lant trams de vies i un pont giratori.
Bona part del complex fou, malauradament, enderrocat el 1983 anys després del tancament total del dipòsit i taller de reparació de locomotores a vapor, consumat l’any 1975. L’arribada progressiva de les noves màquines dièsel i elèctriques anys enrera havien anat arraconant aquell mitjà de transport.
L’estació de ferrocarril de Móra la Nova s’inaugurà l’any 1891 i ja des dels seus inicis, recorda el president l’Associació per a la Preservació del Patrimoni Ferroviari de Móra la Nova, Jordi Sasplugues, comptà amb un dipòsit de locomotores. Abans de la guerra civil, al complex hi treballaven prop de 300 persones amb 25 locomotores a vapor assignades.
L’auge extraordinari de l’estació es produí acabada la guerra. Renfe, empresa estatal que assumí el control ferroviari, decidí ampliar l’àmbit d’actuació de les locomotores a la línia de la Vall de Safán o a la línia Saragossa-Manresa.
Fins a 96 locomotores a vapor tenien la seva casa a Móra la Nova. A finals dels anys 50, al complex hi treballaven 1.000 persones. Amb l’arribada de l’electrificació, es tancà el dipòsit de Barcelona «i el de Móra la Nova es va convertir llavors en el més important a Catalunya», assegura Sasplugues.
Mig segle després, Móra la Nova ha decidit recuperar aquell immens llegat, patrimonial i humà. Signe d’això, és la presentació ara fa poc dies d’un treball de recerca de l’antropòleg ebrenc Josep Manel Llarch Garcia sobre la importància estratègica de l’estació.