http://www.tmb.cat/ca_ES/premsa/notespr ... premsa.jsp
Autobús híbrid (motor elèctric i gasoil combinats) d’última generació
Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) està fent proves aquesta setmana amb un autobús híbrid –motor elèctric i motor de gasoil combinats– d’última generació cedit per l’empresa alemanya MAN, per comprovar la reducció d’emissions contaminants i de consum de combustible que pot aportar aquesta tecnologia.
Es tracta d’un prototip d’autobús estàndard, de 12 metres de longitud, plataforma baixa i 90 places, amb capacitat i característiques funcionals semblants als autobusos estàndards de la flota de TMB. La diferència es que la propulsió està encomanada a dos motors elèctrics de 75 kW cadascun, alimentats per 12 acumuladors d’alta capacitat situats al sostre del vehicle. Per subministrar energia suplementària durant el recorregut, el prototip disposa d’un motor dièsel de 260 kW de potència i d’un generador de 150 kW. El sistema stop-and-go fa que a les parades no consumeix gens ni emet fums, i en canvi és capaç de recuperar energia durant les frenades.
El 2010 circularà amb passatge per Barcelona i nou ciutats més:
El prototip híbrid de MAN, derivat del model Lions City, està sent sotmès aquests dies a una bateria de proves, a les instal·lacions de TMB i sense passatge, per verificar, entre altres coses, si aconsegueix rebaixar les emissions i el consum entre el 20% i el 30% en comparació amb autobusos dièsel convencionals de característiques semblants. L’any vinent, Barcelona serà una de les deu ciutats del món –i l’única de l’Estat espanyol– en què circularà, ja amb passatge, una versió millorada d’aquest prototip.
TMB ha decidit incorporar la tecnologia híbrida a la propulsió dels seus autobusos, com una via per a la reducció de l’impacte ambiental i del consum de combustible, i està experimentant amb diferents models abans de fer comandes d’unitats de sèrie. Un primer prototip de bus híbrid, construït per Castrosua, va estar en proves l’hivern passat, primer en buit i després amb passatge en diverses línies. Aquell era un vehicle de menys capacitat, de 9,5 metres de longitud, que després va estar a prova a Madrid.
Paral·lelament, TMB està desenvolupant un projecte per dotar de propulsió híbrida part dels autobusos dièsel de la seva flota actual, mitjançant la incorporació d’un motor elèctric sincronitzat. Per tirar endavant aquest desafiament tecnològic, TMB col·labora amb diverses empreses establertes a Catalunya, com ara Siemens, Noge i Edag. El projecte està en la fase de disseny i construcció del prototip.
Millora de la qualitat de l’aire:
Amb la solució híbrida –ja experimentada en turismes i que ara comença a aplicar-se a vehicles pesants–, s’aconsegueix reduir fins a un 30% el consum de combustible i les emissions de contaminants, com ara el monòxid i el diòxid de carboni, els hidrocarburs, les partícules sòlides i els òxids de sofre, cosa que representa un benefici directe per a la qualitat de l’aire. En el cas dels òxids de nitrogen, la reducció esperable arriba al 50%, pel fet que el motor sol funcionar a règim òptim.
Altres avantatges dels vehicles híbrids són la disminució del soroll, tant a l’exterior com a l’interior, ja que els motors elèctrics són molt més silenciosos que els d’explosió. Segons els assajos coneguts, la reducció de la potència acústica pot arribar al 50%. Per als passatgers, a més, la tracció elèctrica suposa una millora del confort, per la més gran suavitat de marxa. Les acceleracions són progressives, el conductor actua menys sobre el fre i no hi ha estrebades perquè no hi ha canvi de velocitats.