Regne Unit tornarà a nacionalitzar línies de ferrocarril
Posted: Thursday 02/07/2009 10:27
http://www.elperiodico.cat/
Brown torna a nacionalitzar una línia de ferrocarrils
• National Express perd l’explotació del trajecte que uneix Londres i Edimburg
BEGOÑA ARCE
LONDRES
El Govern britànic va renacionalitzar ahir temporalment una de les línies ferroviàries més importants del Regne Unit. L’operador National Express ha perdut el contracte d’explotació de la xarxa que cobreix la costa oriental i uneix Londres amb Edimburg (Escòcia).
El ministre de Transports, lord Adonis, va prendre la decisió, que entrarà en vigor a finals d’any, davant els 24 milions d’euros de pèrdues sofertes per National Express en aquesta franquícia durant els primers sis mesos de l’any. Richard Bowker, director executiu de la firma de transports, que també opera una xarxa nacional d’autocars, ha presentat la dimissió. El mes passat la companyia va començar a cobrar als passatgers per reservar els seients, alhora que cancel·lava les reduccions de preus en les compres a través d’internet.
El Govern del laborista Gordon Brown està irritat amb la seva fracassada gestió i estudia també nacionalitzar dues concessions més a la mateixa firma, inclosa la línia d’East Anglia, que compta amb els trens que van a l’aeroport londinenc de Stansted. L’operadora National Express va reconèixer no haver pogut frenar les pèrdues a la costa oriental, tot i haver portat a terme reduccions massives en els costos. Incapaç de complir els compromisos contractuals i assegurar el servei als passatgers fins al 2015, data en què expirava l’acord, la companyia va demanar una renegociació del contracte.
El Govern s’hi ha negat i National Express ha fet saber que no seguirà invertint diners en una ruta deficitària. «És simplement inacceptable recollir els beneficis dels contractes quan les coses van bé i trencar-los quan vénen temps més difícils», va declarar lord Adonis, a l’explicar que l’Executiu es farà càrrec de la línia en el termini d’uns mesos.
TEMPORAL
La renacionalització hauria de ser en principi temporal, fins a trobar un nou operador privat a partir de finals del 2010. Llavors ja hi haurà segurament un nou Govern conservador al país, que haurà de prendre la decisió.
L’equip del nou líder tory, David Cameron, està revisant ara com el seu mateix partit va realitzar la privatització del ferrocarril britànic. Els conservadors han reconegut que la venda fragmentada de la xarxa per Margaret Thatcher va ser un error, que ha incrementat els costos.
Brown torna a nacionalitzar una línia de ferrocarrils
• National Express perd l’explotació del trajecte que uneix Londres i Edimburg
BEGOÑA ARCE
LONDRES
El Govern britànic va renacionalitzar ahir temporalment una de les línies ferroviàries més importants del Regne Unit. L’operador National Express ha perdut el contracte d’explotació de la xarxa que cobreix la costa oriental i uneix Londres amb Edimburg (Escòcia).
El ministre de Transports, lord Adonis, va prendre la decisió, que entrarà en vigor a finals d’any, davant els 24 milions d’euros de pèrdues sofertes per National Express en aquesta franquícia durant els primers sis mesos de l’any. Richard Bowker, director executiu de la firma de transports, que també opera una xarxa nacional d’autocars, ha presentat la dimissió. El mes passat la companyia va començar a cobrar als passatgers per reservar els seients, alhora que cancel·lava les reduccions de preus en les compres a través d’internet.
El Govern del laborista Gordon Brown està irritat amb la seva fracassada gestió i estudia també nacionalitzar dues concessions més a la mateixa firma, inclosa la línia d’East Anglia, que compta amb els trens que van a l’aeroport londinenc de Stansted. L’operadora National Express va reconèixer no haver pogut frenar les pèrdues a la costa oriental, tot i haver portat a terme reduccions massives en els costos. Incapaç de complir els compromisos contractuals i assegurar el servei als passatgers fins al 2015, data en què expirava l’acord, la companyia va demanar una renegociació del contracte.
El Govern s’hi ha negat i National Express ha fet saber que no seguirà invertint diners en una ruta deficitària. «És simplement inacceptable recollir els beneficis dels contractes quan les coses van bé i trencar-los quan vénen temps més difícils», va declarar lord Adonis, a l’explicar que l’Executiu es farà càrrec de la línia en el termini d’uns mesos.
TEMPORAL
La renacionalització hauria de ser en principi temporal, fins a trobar un nou operador privat a partir de finals del 2010. Llavors ja hi haurà segurament un nou Govern conservador al país, que haurà de prendre la decisió.
L’equip del nou líder tory, David Cameron, està revisant ara com el seu mateix partit va realitzar la privatització del ferrocarril britànic. Els conservadors han reconegut que la venda fragmentada de la xarxa per Margaret Thatcher va ser un error, que ha incrementat els costos.