Davallada dels bitllets en classe business
Posted: Sunday 05/07/2009 23:52
http://www.avui.cat/cat/notices/2009/07 ... _64768.php
Del ‘business’ al ‘low cost’
Vertiginosa caiguda dels bitllets d’avió de primera classe del gener a l’abril d’aquest any
Marta Sardà
Barcelona
Ult. Act. 05/07/2009 23:36
El trànsit de passatgers de classe business va rebre la clatellada més gran l’abril passat –no hi ha encara resultats del maig-juny–, amb un descens del 22%, en comparació amb les xifres del mateix mes de l’any anterior, quan el percentatge era molt justet, però es mantenia positiu.
Les dades que mensualment aporta la IATA (Associació Internacional del Transport Aeri, en les sigles en anglès, que representa unes 230 aerolínies que sumen el 93% del transport aeri regular internacional a tot el món) són catastròfiques des que el juny de l’any passat van començar a registrar caigudes. Tampoc no s’han salvat del cop de la crisi els bitllets de classe econòmica, que van començar a oferir percentatges negatius l’agost del 2008 i que no van mostrar una lleugera recuperació fins a l’abril passat, quan es va registrar un 0,3% interanual positiu.
El pronòstic financer que la IATA va fer per al 2009 era, al març passat, d’unes pèrdues de 3.300 milions. Tanmateix, durant la 65a assemblea general anual de l’organisme i la Cimera del Transport Aeri, que es va celebrar a principis de juny a Kuala Lumpur, es va reformular el mal pronòstic i encara es va visualitzar molt pitjor: les pèrdues estimades per al 2009 freguen els 6.400 milions.
Mesures dràstiques
Giovanni Bisignani, màxim dirigent de la IATA, va dir unes paraules davant dels 500 màxims líders del transport aeri reunits a Malàisia que van deixar glaçat el sector: “No hi ha antecedents moderns d’un daltabaix econòmic com el d’ara. Assistim a un cataclisme. La nostra indústria tremola. Mai s’ha viscut una situació d’aquesta gravetat. El nostre futur ens exigeix reorganitzar-nos i redimensionar-nos de manera dràstica”.
La crisi ha fet que les aerolínies estiguin patint la caiguda d’ingressos més gran que mai hagin viscut. La IATA estima que baixaran un 15%, cosa que significa unes pèrdues de 375.000 milions per al 2008 i de 318.000 milions per al 2009. I això malgrat haver reduït les tarifes considerablement: fins a un 15% menys el preu dels tiquets econòmics i fins a un 20%, els business. Tanmateix, els ingressos per aquest últim tipus de bitllet –segons la companyia, el bitllet business es considera bitllet de primera classe, premium o first– van caure fins un 44% l’abril passat.
Res ha pogut capgirar les xifres fins ara, ni acompanyant les mesures d’abaratiment dels bitllets amb altres promocions que ofereixen la majoria de companyies aèries, com les millores en els elements de confort dins i fora les aeronaus, la restauració en els trajectes aeris o als aeroports o els programes de fidelitat, sobretot per a viatgers de llarg recorregut.
D’altra banda, si bé la baixada dels preus del petroli i del combustible d’aviació va compensar durant alguns mesos la davallada econòmica del sector, en els últims mesos el petroli ha augmentat considerablement i, de retruc, el combustible d’aviació. Des de principis de maig, el petroli ha pujat un 30%, percentatge que representa un augment en el preu del barril de més de 14,25 euros. Aquesta conjuntura castigarà encara més les ja molt torturades aerolínies, malgrat es produeixi una remuntada de les xifres de negoci que, per altra banda, si es dóna serà molt poc significativa.
Bisignani ha reclamat flexibilitat en tota la cadena del sector aeri i ha criticar la cotilla que l’ofega: “Lés línies aèries segueixen presoneres de velles regles que restringeixen llibertats comercials bàsiques com l’accés als mercats i al capital. La majoria dels costos segueix fora del nostre control, des dels preus del combustible fins a pagaments per infraestructures en monopoli. I molts governs simplement no entenen la necessitat d’un canvi urgent”.
El director general i conseller delegat de la IATA va insistir en la necessitat d’un “canvi de mentalitat” en el sector. “Per superar la crisi, cada un dels participants en la cadena de valor del transport aeri ha d’estar preparat per al canvi”, va sentenciar.
Del ‘business’ al ‘low cost’
Vertiginosa caiguda dels bitllets d’avió de primera classe del gener a l’abril d’aquest any
Marta Sardà
Barcelona
Ult. Act. 05/07/2009 23:36
El trànsit de passatgers de classe business va rebre la clatellada més gran l’abril passat –no hi ha encara resultats del maig-juny–, amb un descens del 22%, en comparació amb les xifres del mateix mes de l’any anterior, quan el percentatge era molt justet, però es mantenia positiu.
Les dades que mensualment aporta la IATA (Associació Internacional del Transport Aeri, en les sigles en anglès, que representa unes 230 aerolínies que sumen el 93% del transport aeri regular internacional a tot el món) són catastròfiques des que el juny de l’any passat van començar a registrar caigudes. Tampoc no s’han salvat del cop de la crisi els bitllets de classe econòmica, que van començar a oferir percentatges negatius l’agost del 2008 i que no van mostrar una lleugera recuperació fins a l’abril passat, quan es va registrar un 0,3% interanual positiu.
El pronòstic financer que la IATA va fer per al 2009 era, al març passat, d’unes pèrdues de 3.300 milions. Tanmateix, durant la 65a assemblea general anual de l’organisme i la Cimera del Transport Aeri, que es va celebrar a principis de juny a Kuala Lumpur, es va reformular el mal pronòstic i encara es va visualitzar molt pitjor: les pèrdues estimades per al 2009 freguen els 6.400 milions.
Mesures dràstiques
Giovanni Bisignani, màxim dirigent de la IATA, va dir unes paraules davant dels 500 màxims líders del transport aeri reunits a Malàisia que van deixar glaçat el sector: “No hi ha antecedents moderns d’un daltabaix econòmic com el d’ara. Assistim a un cataclisme. La nostra indústria tremola. Mai s’ha viscut una situació d’aquesta gravetat. El nostre futur ens exigeix reorganitzar-nos i redimensionar-nos de manera dràstica”.
La crisi ha fet que les aerolínies estiguin patint la caiguda d’ingressos més gran que mai hagin viscut. La IATA estima que baixaran un 15%, cosa que significa unes pèrdues de 375.000 milions per al 2008 i de 318.000 milions per al 2009. I això malgrat haver reduït les tarifes considerablement: fins a un 15% menys el preu dels tiquets econòmics i fins a un 20%, els business. Tanmateix, els ingressos per aquest últim tipus de bitllet –segons la companyia, el bitllet business es considera bitllet de primera classe, premium o first– van caure fins un 44% l’abril passat.
Res ha pogut capgirar les xifres fins ara, ni acompanyant les mesures d’abaratiment dels bitllets amb altres promocions que ofereixen la majoria de companyies aèries, com les millores en els elements de confort dins i fora les aeronaus, la restauració en els trajectes aeris o als aeroports o els programes de fidelitat, sobretot per a viatgers de llarg recorregut.
D’altra banda, si bé la baixada dels preus del petroli i del combustible d’aviació va compensar durant alguns mesos la davallada econòmica del sector, en els últims mesos el petroli ha augmentat considerablement i, de retruc, el combustible d’aviació. Des de principis de maig, el petroli ha pujat un 30%, percentatge que representa un augment en el preu del barril de més de 14,25 euros. Aquesta conjuntura castigarà encara més les ja molt torturades aerolínies, malgrat es produeixi una remuntada de les xifres de negoci que, per altra banda, si es dóna serà molt poc significativa.
Bisignani ha reclamat flexibilitat en tota la cadena del sector aeri i ha criticar la cotilla que l’ofega: “Lés línies aèries segueixen presoneres de velles regles que restringeixen llibertats comercials bàsiques com l’accés als mercats i al capital. La majoria dels costos segueix fora del nostre control, des dels preus del combustible fins a pagaments per infraestructures en monopoli. I molts governs simplement no entenen la necessitat d’un canvi urgent”.
El director general i conseller delegat de la IATA va insistir en la necessitat d’un “canvi de mentalitat” en el sector. “Per superar la crisi, cada un dels participants en la cadena de valor del transport aeri ha d’estar preparat per al canvi”, va sentenciar.