Page 1 of 1

El futur del sector navilier segons el president de Baleària

Posted: Monday 06/07/2009 23:54
by Guigui
http://paper.avui.cat/article/economia/ ... crisi.html

ENTREVISTA: Adolfo Utor president de Baleària i de l'Associació de Naviliers Espanyols (Anave)

"El sector navilier serà clau per sortir d'aquesta crisi"

MEDI AMBIENT · "Els vaixells són el transport del futur, els més sostenibles" POLÍTICA · "Les administracions han de destinar més esforços al sector i deixar enrere la creença que som antagònics amb la carretera i el tren" NEGOCI · "A la nova flota Ferry+ l'important és el confort"

Ester Pinter

El nou president de l'Associació de Naviliers Espanyols (Anave), Adolfo Utor, és també el creador de Baleària, empresa marítima que ha convertit en líder a l'Estat. Utor és un empresari d'èxit i compromès amb el país. A través de Baleària, fomenta la nostra cultura a tot l'àmbit lingüístic català.

Què fa un home d'esquerres liderant un lobby fins ara controlat per potentats que van prosperar precisament en temps del franquisme?

Les empreses són motor de canvi, perfectes per a una persona inquieta que vol contribuir a millorar la societat. Per la meva experiència, diria que entre la gent d'empresa es creen lligams de lleialtat molt més ferms que no entre polítics.

Quin és el secret de l'èxit de Baleària, que el 2003 va absorbir Pitra, la naviliera de l'exministre Abel Matutes, i que ara ha desplaçat Acciona Transmediterránea del lideratge del sector?

Hi ha diversos secrets, entre els quals, la sort. Els elements decisius han estat l'aposta per la innovació i les noves tecnologies, tant en matèria de delegació i vaixells com en sistemes d'informació, de comercialització i de gestió, on som capdavanters al món. També va ser important l'aposta primer per uns vaixells d'alta velocitat i ara per un nou concepte de viatge amb la nova flota de Ferry+, en què l'important és el confort, encara que impliqui sacrificar en part la velocitat per un model més sostenible amb el medi ambient.

La nova flota inclou quatre nous Ferry+ i això es fa en plena crisi i amb una caiguda enguany del 20% en passatgers i mercaderies. S'ho han pensat bé?

Fa sis anys que ho vàrem planificar. Amb ells estem garantint el nostre futur sent més competitius. Lluny d'un inconvenient, considerem que ha estat un encert i afrontem la llarga vida d'obligacions financeres amb optimisme. Probablement ara no hauríem pogut fer aquest pla d'inversions, no n'hauríem aconseguit el finançament.

Com a president d'Anave, què proposa per treure de la crisi un sector que està registrant pèrdues importants?

Estic convençut que el vaixell és el transport del futur, perquè és el més sostenible des del punt de vista mediambiental i és l'alternativa a la carretera en tràfic continental, per tant de ben segur que el sector es recuperarà. De fet, penso que tindrà un gran protagonisme en la sortida de la crisi. Per això, les administracions públiques haurien de tenir més consciència i destinar esforços a aquest sector, inaugurant una nova etapa de concertació, de convergència, de transparència, de diàleg i d'unitat d'acció. Juntament amb els agents socials, patronal i administració, hem de treballar per establir un marc legal que ens faci més competitius i deixar enrere la creença que som antagònics amb la carretera i el tren.

Darrerament s'ha avançat políticament i empresarialment en la defensa del corredor mediterrani i l'alta velocitat. Fins a quin punt li interessa a Baleària?

Tota infraestructura que contribueixi al desenvolupament d'un territori és bo per a l'economia, per als naviliers i per a la companyia Baleària, i més quan els conceptes d'intermodalitat dels mitjans de transport són fonamentals. L'arc mediterrani, que fuig de la centralitat de Madrid, és necessari, perquè si no ens aïllem del progrés. S'hauria d'haver posat en marxa fa temps i farem tot el necessari per impulsar-ho.

¿Si s'impulsa l'alta velocitat ferroviària, es reduirà el transport marítim?

Crec que no. El volum de mercaderies creix constantment, amb la globalització es tendeix a l'especialització, fet que fa augmentar la distribució. En la mateixa mesura que es passa de la carretera al tren, també es passarà al vaixell. Hi ha companyies que ja fan Barcelona-Cadis per evitar la carretera. A més, existeixen les autopistes del mar (short sea shipping): línies entre Barcelona-Roma, Barcelona-Gènova o València-Nàpols, que són una opció més al trànsit de mercaderies i persones per carretera. D'altra banda, el tren només pot absorbir un 5 o un 10% de la carretera.

Des de Baleària us heu preocupat també per promoure el vessant cultural, la llengua... Vostè és dels pocs empresaris que treballa pel seu foment a tot l'àmbit lingüístic català.

La Fundació Baleària forma part de la nostra política de responsabilitat social corporativa. Nosaltres rebem de la societat i hem de tornar part del que rebem amb la promoció de relacions en l'àmbit social, cultural i esportiu. Tot té una rendibilitat econòmica, en la mesura que tu t'identifiques amb aquests territoris, amb aquesta societat i amb aquests ciutadans, que tenen moltes coses en comú, i obtens un plus d'identificació, de compromís i de fidelitat. Crec que aquest element diferencial ens ha fet ser més competitius.

Tornarà a la política?

Mai no es pot dir d'aquesta aigua no en beuré, però la veritat és que estic molt content amb la feina que estic fent. Aquelles etapes d'il·lusió i entusiasme polític ja han passat.

Notícia publicada al diari AVUI, pàgina 17. Dilluns, 6 de juliol del 2009