Page 1 of 2
Re: Notícies cremallera Núria
Posted: Wednesday 15/07/2009 20:00
by ABB_Traccion
Jordi Freixas wrote:[...]tinguent en compte que cap de les elèctriques de Núria va arribar mai a circular per aquella línia.[...]
Meec, error. L' E4 va estar circulant durant el període de construcció del nou cremallera, la van acabar pintant de verd i al final s' en van cansar, la van tornar a pintar de blau i va pujar a Ribes, al seu torn, la D9 va baixar a Montserrat, que és on continua a hores d' ara.
Salutacions.
Re: Notícies cremallera Núria
Posted: Wednesday 15/07/2009 20:28
by Jordi Freixas
Em referia a la línia antiga. Se suposa que l'exposició de Monistrol és "d'època". ai carai!... espero qui llegeixi la meva carta ho interpreti correctament...
Per cert... de fet, quan FMGP va comprar les locomotores elèctriques de 1931, en realitat la comanda d'aquestes màquines havia de ser originalment més elevada, ja que a la vegada que estaven construint el Cremallera de Núria s'estava pensant en l'electrificació del Cremallera de Montserrat. Finalment, l'electrificació a Montserrat era molt cara, i es van fer enrere.
Re: Notícies cremallera Núria
Posted: Wednesday 15/07/2009 21:41
by Jordi Freixas
Per cert... acabo d'arreclar alguns apartats del Cremallera de Núria al wiki de l'Fòrum del Transport, i hi han algunes dades que a mi mateix no em quadren gaire:
Jo sabia que originalment, en el Cremallera de Núria hi havien 15 cotxes de viatgers comptant el cotxe saló. No obstant... em trobo això...
Cotxe 22
Reconvertit en vagó plataforma i reenumerat com a PM02.
En servei al Cremallera de Montserrat.
En servei regular de viatgers des de l'any 1931 fins l'any 2003.
Remolcat per locomotora elèctrica, locomotora diesel o automotor.
... i una mica més avall, m'hi trobo això altre...
Cotxe 02
Reconvertit en vagó plataforma 02.
En servei regular de viatgers des de l'any 1931 fins l'any 2003.
Remolcat per locomotora elèctrica, locomotora diesel o automotor.
Cotxe 25
Reconvertit en vagó plataforma 03.
En servei regular de viatgers des de l'any 1931 fins l'any 2003.
Remolcat per locomotora elèctrica, locomotora diesel o automotor.
A més a més, em trobo que m'apareixen 16 cotxes en total i no 15.
D'altra banda, tinc una curiositat:
Què passa amb la locomotora número 5? Sempre que es parla del vapor a Núria es parla de la número 6, però la 5 sembla com que no estigués enlloc. Està exposada a alguna altra banda? Està destruida? La va abduir un omni?
I per últim... algú em podria aclarir què va passar exactament entre les locomotores E2 i E3 pel que fa la numeració?
Abduïda per un omni
Posted: Wednesday 15/07/2009 21:47
by Guigui
Jordi Freixas wrote:La va abduir un omni?
Vols dir un òmnibus o un
objecte molador no identificable?
Re: Notícies cremallera Núria
Posted: Wednesday 15/07/2009 22:06
by Jordi Freixas
Aaaah collons!! Ara entenc jo la forma dels omnibus...
Sí, em referia a un omni: Objecte Maleni-ero no idetificable (que no vas veure Polònia quan va sortir que la Maleni era extraterrestre?
)
Re: Notícies cremallera Núria
Posted: Thursday 16/07/2009 8:56
by Trenscat
Jordi Freixas wrote:D'altra banda, tinc una curiositat:
Què passa amb la locomotora número 5? Sempre que es parla del vapor a Núria es parla de la número 6, però la 5 sembla com que no estigués enlloc. Està exposada a alguna altra banda? Està destruida? La va abduir un omni?
La de vapor número 6 és la que va participar en la construcció del cremallera de Núria i a més s'ha arribat a conservar fins als nostres dies. La numeració "6" correspon al cremallera de Montserrat (antiga línia), ja que en aquella línia hi havia les locomotores de vapor numerades 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 i 8 cadascuna batejada amb un nom diferent. La locomotora número 5 justament es va desballestar després del famós i tràgic accident del 1953.
Re: Notícies cremallera Núria
Posted: Thursday 16/07/2009 11:57
by Jordi Freixas
Llavors, pel que dius, dedueixo que la 5 després va tornar a Montserrat fins que va tenir lloc l'accident.
I la 6 no hi va tornar a Montserrat?
Re: Notícies cremallera Núria
Posted: Thursday 16/07/2009 13:07
by marc
Exactament, però quan va desaparèixer la societat del cremallera de Montserrat es va subhastar tot, incloent el pont de ferro sobre el Llobregat, i FGC va adquirir les locomotores 2 exposada a la Pobla i 6, a més del cotxe saló A1. La resta de material va tenir destins varis entre particulars i el Racc.
Re: Notícies cremallera Núria
Posted: Thursday 16/07/2009 15:34
by BRILL 18
marc wrote:Exactament, però quan va desaparèixer la societat del cremallera de Montserrat es va subhastar tot, incloent el pont de ferro sobre el Llobregat, i FGC va adquirir les locomotores 2 exposada a la Pobla i 6, a més del cotxe saló A1. La resta de material va tenir destins varis entre particulars i el Racc.
I per desgracia el tren complet preservat per el RACC, va ser victima del foc en un gran indenci forestal del Montseny ara no recordo exactament l'any
Re: Notícies cremallera Núria
Posted: Thursday 16/07/2009 15:35
by Trenscat
Potser vaig equivocat però diria que la locomotora número 5 del Cremallera de Montserrat mai va anar a Núria no?
Re: Notícies cremallera Núria
Posted: Thursday 16/07/2009 17:19
by Jordi Freixas
Doncs... segons la teva web, és la primera locomotora de la historia que va arribar el 30 de desembre del 1930 a Núria.
Re: Notícies cremallera Núria
Posted: Thursday 16/07/2009 17:21
by marc
La nº 5 va tenir l'honor de formar part del primer tren que va arribar a Núria al desembre de l'any 1930, ja que aquesta només es podia utilitzar en el tram de cremallera. La nº6 es va utilitzar de suport a la nº5 i per construir la resta.
Re: Notícies cremallera Núria
Posted: Thursday 16/07/2009 17:23
by BB9200
Va col·laborar en les obres, juntament amb la 6. La 6 el primer cremallera espanyol que va trepitjar (doncs provenia d'un cremallera d'Aix les Bains i del Gornegrat Bahn) va ser el de Núria. Hi havia intenció, per part de FGC, pel anys 80-90, de fer un tren turístic amb la 6 i el cotxe saló A1, i per aquest motiu van estar llarg temps a una andana de Ribes-Vila. A partir d'aquí, ja sabem el què.
La 6 també podia anar a cremallera, però per aquell moment tenia problemes (i és que la 6, tot i durar fins els últims dies del Cremallera de Montserrat en circulació, era de les menys fiables en quant a avaries), i per això tenia problemes a cremallera.
Re: Notícies cremallera Núria
Posted: Friday 17/07/2009 1:46
by Jordi Freixas
BB9200 wrote:La 6 el primer cremallera espanyol que va trepitjar (doncs provenia d'un cremallera d'Aix les Bains i del Gornegrat Bahn) va ser el de Núria.
Ehm... em sembla que entre Aix les Bains/Gornegrat Bahn i el moment de ser traslladada a la construcció del Cremallera de Núria, la 6 es va passar 10 anys a Montserrat.
BB9200 wrote:Hi havia intenció, per part de FGC, pel anys 80-90, de fer un tren turístic amb la 6 i el cotxe saló A1, i per aquest motiu van estar llarg temps a una andana de Ribes-Vila. A partir d'aquí, ja sabem el què.
Jo no
marc wrote:La nº 5 va tenir l'honor de formar part del primer tren que va arribar a Núria al desembre de l'any 1930, ja que aquesta només es podia utilitzar en el tram de cremallera. La nº6 es va utilitzar de suport a la nº5 i per construir la resta.
Estava pensant... en el video reportatge de Vall de Núria, posa que la línia es va començar a construir simultaniament des dels dos extrems. És possible que la número 5 aterrés a Núria sense que la via estigués col·locada?
Re: Notícies cremallera Núria
Posted: Friday 17/07/2009 11:35
by marc
Estava pensant... en el video reportatge de Vall de Núria, posa que la línia es va començar a construir simultaniament des dels dos extrems. És possible que la número 5 aterrés a Núria sense que la via estigués col·locada?
A part que la història no va anar precisament aixì, és impossible que pujessin la nº5 a Núria si ja va costa prou pujar amb mules els petits compresors per foradar el túnel de Núria. Repeteixo, que les dues es van encarrilar a Ribes però una es va dedicar al tram de cremallera exclusivament i per qüestions tècniques ( la nº5), i l'altre li era un suport. Si mires fotos històriques sempre sol sortir la nº5.
Re: Notícies cremallera Núria
Posted: Friday 17/07/2009 13:22
by Jordi Freixas
I a on espoden trobar aquestes fotos històriques?
PD: Per cert... veient la deriva que ha agafat el tema proposo dividir-ho en dos fils: deixar el "Noticies cremallera de Núria" com a tal, i fer-ne un de nou sobre "Historia del Crenallera de Núria". Què en penseu?
Re: Notícies cremallera Núria
Posted: Friday 17/07/2009 17:13
by BB9200
Per mi molt bona idea.
Jordi Freixas wrote:I a on espoden trobar aquestes fotos històriques?
Recordo vagament que en alguna revista de hobbytren, o maquetren, surt. Ja quasibé asseguro que a la bíblia salmeroniana, almenys en el llibre del Cremallera de Montserrat, no surt.
Ara que deies això de que va estar 10 anys a Montserrat, doncs sí, després del seu trasllat del Gornegrat Bahn, encara que va estar més temps apartada del servei que en servei.
Re: Notícies cremallera Núria
Posted: Friday 17/07/2009 18:04
by Jordi Freixas
O sigui que la 6 a la que es va acabar la construcció de la línia ja no va tornar a prestar cap mena de servei?
Re: Notícies cremallera Núria
Posted: Friday 17/07/2009 18:06
by BB9200
Si, si va durar fins l'últim dia del cremallera de Montserrat! El problema és que no es caracteritzaba per tenir una bona fiabilitat, la veritat... Va estar més temps quasibé a tallers que en servei comercial.
Re: Notícies cremallera Núria
Posted: Friday 17/07/2009 18:18
by Jordi Freixas
Ok ok!! I després quan van tancar Montserrat, FMGP se la va quedar.
PD: Insisteixo en segregar en dos fils el que és "Noticies del Cremallera de Núria" i la "Història del Cremallera de Núria".