Amiant en una carretera de Girona
Posted: Friday 07/08/2009 16:14
http://www.diaridegirona.cat/girona/200 ... 48882.html
Les obres a la carretera Barcelona s´ajornen en trobar amiant a l´asfalt
El 1999 la UE va prohibir-ne l'ús i va donar fins al 2005 perquè cada estat redactés la seva llei
L'asfalt de la carretera Barcelona, que es va instal·lar el 1982, té un 2% d'amiant entre els seus components i s'haurà de tractar de manera especial per evitar la contaminació.
diari de girona
UNA TROBALLA SORPRENENTL'equip de govern tripartit va donar a conèixer ahir que les obres de la carretera Barcelona s'han d'ajornar perquè s'ha trobat amiant entre els components que formen l'asfalt. La retirada d'amiant d'una carretera asfaltada no s'ha fet mai abans a l'Estat i l'Ajuntament ha encarregat un informe per poder fer els treballs amb total garantia.
GIRONA | J.B.M.
L'Ajuntament de Girona va informar ahir que han detectat la presència d'amiant en l'asfalt de la carretera de Barcelona, la principal artèria viària i que aquest fet obliga a canviar els plans de reasfaltatge. Les obres han quedat aturades fins que no es redacti un projecte adequat per retirar aquesta substància, qualificada com a perillosa des de fa pocs anys.
La principal preocupació de l'Ajuntament era comprovar que no hi hagués partícules d'amiant en l'aire, i per aquest motiu va encarregar un informe. L'alcalde accidental de l'Ajuntament, Joan Pluma, va assegurar que els resultats de l'analítica exposen que l'amiant detectat està "per sota dels mínims dels llindars", per tant, "no té cap risc per a la salut pública".
L'informe determina la presència d'amiant, "en particular la varietat Crisotilo, amb una concentració del 2,28 per cent respecte al total del material que conforma el paviment asfàltic". En les conclusions, a més, figura que "les mostres corresponents a presència de fibres d'amiant en l'aire presenten una concentració molt inferior de fibres al límit de detecció del mètode".
L'última vegada que es va asfaltar la carretera Barcelona va ser el 1982 i, en aquell moment, en la barreja d'asfalt també es va posar amiant, va explicar Pluma, una substància que servia per donar solidesa i consistència. No va ser fins al 2002, va matisar l'alcalde accidental, quan va quedar completament prohibit l'ús d'amiant en tota obra pública o privada i es va eliminar de tot procés constructiu.
La troballa d'amiant obliga el consistori a aturar les obres en la major part de la principal artèria de la ciutat. Ara necessitaran un nou projecte constructiu per poder reformar a fons la carretera i recursos econòmics per fer-ho, la qual cosa pot retardar els treballs "un, dos i fins a tres anys", va confirmar Pluma. El projecte de retirada de la substància s'ha encarregat a una empresa, que l'haurà de lliurar al setembre vinent.
De l'Hipercor en direcció a la rotonda de Mas Gri l'obra es farà com estava prevista però s'ha ajornat el tram afectat per l'amiant. En aquesta zona no es pot fressar ni excavar perquè les partícules d'amiant es podrien trencar i anirien a l'aire, fet que provocaria afectacions en la salut de les persones.
L'Ajuntament tenia pensat reasfaltar la carretera Barcelona fressant l'asfalt, fet que ara alliberaria pols amb amiant i, per tant, està completament prohibit. Tanmateix, l'Ajuntament no renuncia al reasfaltatge, però són conscients que serà un procés "més lent i costós", va lamentar Pluma. De moment, s'aplicarà una fina capa d'asfalt, d'uns tres o quatre centímetres, per eliminar els bonys que presenta en alguns punts i també eliminar barreres arquitectòniques.
El govern local ha preparat un protocol d'actuacions per quan es vulgui actuar en un futur a la carretera Barcelona, i destinarà el pressupost que tenien pensat per a aquesta reforma a la millora d'altres carrers de la ciutat.
La zona on s'ha trobat amiant va del centre comercial Hipercor fins a la rotonda del final de l'avinguda Ferran Puig, és a dir, tota la trama urbana de la carretera Barcelona, 1,5 quilòmetres, aproximadament. Abans de fer les obres per asfaltar-la de nou -previstes per a mitjan agost-, l'empresa encarregada de les obres -Construccions Rubau- va extreure unes mostres de la capa superior de l'asfalt d'uns cinc centímetres de gruix i les va dur a analitzar.
Segons ha explicat la tinenta d'alcalde, Isabel Salamaña (PSC), la retirada d'amiant d'una carretera asfaltada no s'ha fet mai abans a l'Estat i, per això, estan a l'espera que l'empresa especialitzada els entregui un projecte específic i concret que doni totals garanties de seguretat quan es retiri l'amiant.
Les obres a la carretera Barcelona s´ajornen en trobar amiant a l´asfalt
El 1999 la UE va prohibir-ne l'ús i va donar fins al 2005 perquè cada estat redactés la seva llei
L'asfalt de la carretera Barcelona, que es va instal·lar el 1982, té un 2% d'amiant entre els seus components i s'haurà de tractar de manera especial per evitar la contaminació.
diari de girona
UNA TROBALLA SORPRENENTL'equip de govern tripartit va donar a conèixer ahir que les obres de la carretera Barcelona s'han d'ajornar perquè s'ha trobat amiant entre els components que formen l'asfalt. La retirada d'amiant d'una carretera asfaltada no s'ha fet mai abans a l'Estat i l'Ajuntament ha encarregat un informe per poder fer els treballs amb total garantia.
GIRONA | J.B.M.
L'Ajuntament de Girona va informar ahir que han detectat la presència d'amiant en l'asfalt de la carretera de Barcelona, la principal artèria viària i que aquest fet obliga a canviar els plans de reasfaltatge. Les obres han quedat aturades fins que no es redacti un projecte adequat per retirar aquesta substància, qualificada com a perillosa des de fa pocs anys.
La principal preocupació de l'Ajuntament era comprovar que no hi hagués partícules d'amiant en l'aire, i per aquest motiu va encarregar un informe. L'alcalde accidental de l'Ajuntament, Joan Pluma, va assegurar que els resultats de l'analítica exposen que l'amiant detectat està "per sota dels mínims dels llindars", per tant, "no té cap risc per a la salut pública".
L'informe determina la presència d'amiant, "en particular la varietat Crisotilo, amb una concentració del 2,28 per cent respecte al total del material que conforma el paviment asfàltic". En les conclusions, a més, figura que "les mostres corresponents a presència de fibres d'amiant en l'aire presenten una concentració molt inferior de fibres al límit de detecció del mètode".
L'última vegada que es va asfaltar la carretera Barcelona va ser el 1982 i, en aquell moment, en la barreja d'asfalt també es va posar amiant, va explicar Pluma, una substància que servia per donar solidesa i consistència. No va ser fins al 2002, va matisar l'alcalde accidental, quan va quedar completament prohibit l'ús d'amiant en tota obra pública o privada i es va eliminar de tot procés constructiu.
La troballa d'amiant obliga el consistori a aturar les obres en la major part de la principal artèria de la ciutat. Ara necessitaran un nou projecte constructiu per poder reformar a fons la carretera i recursos econòmics per fer-ho, la qual cosa pot retardar els treballs "un, dos i fins a tres anys", va confirmar Pluma. El projecte de retirada de la substància s'ha encarregat a una empresa, que l'haurà de lliurar al setembre vinent.
De l'Hipercor en direcció a la rotonda de Mas Gri l'obra es farà com estava prevista però s'ha ajornat el tram afectat per l'amiant. En aquesta zona no es pot fressar ni excavar perquè les partícules d'amiant es podrien trencar i anirien a l'aire, fet que provocaria afectacions en la salut de les persones.
L'Ajuntament tenia pensat reasfaltar la carretera Barcelona fressant l'asfalt, fet que ara alliberaria pols amb amiant i, per tant, està completament prohibit. Tanmateix, l'Ajuntament no renuncia al reasfaltatge, però són conscients que serà un procés "més lent i costós", va lamentar Pluma. De moment, s'aplicarà una fina capa d'asfalt, d'uns tres o quatre centímetres, per eliminar els bonys que presenta en alguns punts i també eliminar barreres arquitectòniques.
El govern local ha preparat un protocol d'actuacions per quan es vulgui actuar en un futur a la carretera Barcelona, i destinarà el pressupost que tenien pensat per a aquesta reforma a la millora d'altres carrers de la ciutat.
La zona on s'ha trobat amiant va del centre comercial Hipercor fins a la rotonda del final de l'avinguda Ferran Puig, és a dir, tota la trama urbana de la carretera Barcelona, 1,5 quilòmetres, aproximadament. Abans de fer les obres per asfaltar-la de nou -previstes per a mitjan agost-, l'empresa encarregada de les obres -Construccions Rubau- va extreure unes mostres de la capa superior de l'asfalt d'uns cinc centímetres de gruix i les va dur a analitzar.
Segons ha explicat la tinenta d'alcalde, Isabel Salamaña (PSC), la retirada d'amiant d'una carretera asfaltada no s'ha fet mai abans a l'Estat i, per això, estan a l'espera que l'empresa especialitzada els entregui un projecte específic i concret que doni totals garanties de seguretat quan es retiri l'amiant.