Proposta d'abonament de transport per a treballadors
Posted: Thursday 20/08/2009 23:25
http://www.lamalla.cat/societat/article?id=285600
CCOO proposa crear un abonament de transport específic per a treballadors
La targeta serviria per promoure el transport públic i reduir la contaminació a l'àrea de Barcelona
El sindicat CCOO ha plantejat la creació d'un abonament de transport personal específic per a la mobilitat laboral que serviria per promoure el transport públic i reduir els nivells de contaminació de l'àrea de Barcelona, part del cost de la qual, afirma el sindicat, hauria d'anar a càrrec de les empreses. Els responsables de mobilitat de CCOO-Catalunya han fet balanç de les mesures que la Generalitat va posar en pràctica el 2007 per millorar la qualitat de l'aire en els quaranta municipis de Barcelona i la seva corona, a la vegada que han aprofitat per reclamar la creació d'aquest abonament, que no només serviria per reduir la contaminació, sinó els accidents laborals 'in itinere', que han provocat 23 morts en els sis primers mesos del 2009.
Notícies relacionades
* La contaminació a Barcelona supera molt per sobre el nivell aconsellat per l'OMS[29/07/2009]
Aquesta T-Laboral seria de caràcter anual i reduiria els costos dels desplaçaments obligatoris dels treballadors, que compartirien administració i les empreses que se sumessin a aquest model. La secretària de Desenvolupament Territorial de CCOO, Aurora Huerga, ha recordat que el 20% de la mobilitat que es produeix a l'àrea metropolitana de Barcelona té el seu origen en motius laborals, on el vehicle privat segueix sent predominant, la qual cosa comporta a més una tràgica dada: el 50% dels accidents de treball es produeixen "in itinere", o sigui, en trajectes d'anada i tornada a la feina.
El sindicat critica el control que es fa de la contaminació
Segons el parer d'Aurora Huerga, el control de la contaminació a l'àrea de Barcelona "se li ha escapat de les mans a l'administració", i ha criticat que el transport privat segueix sent majoritari a causa de l'escassetat dels serveis públics en la corona metropolitana. Huerga ha denunciat també que de les 300 empreses o centres d'administracions públiques de l'àrea metropolitana que segons el Decret de la Generalitat havien de racionalitzar els desplaçaments laborals, només dotze (onze privades i una pública) han redactat ja un pla propi, malgrat, que segons la normativa, totes hauran de tenir-lo en marxa el 31 de desembre del 2009.
La falta d'un règim sancionador directe dificulta, segons el parer de CCOO, que empreses i administracions es posin les piles per crear aquests plans, per la qual cosa exigeixen que se'ls multi si no compleixen quan sigui obligatori, o que les administracions infractores no rebin subvencions "si no donen exemple". Per a Huerga, aquestes dades demostren la "passivitat" de la Generalitat i que moltes empreses es "desentenguin" de facilitar als seus empleats arribar cada dia al treball, malgrat que estiguin en polígons allunyats de qualsevol transport públic.
El decret obliga a les companyies de més 500 treballadors -o aquelles de menor mida, però que generin més de 500 visites diàries-, així com els centres d'administracions públiques amb més de 200 empleats, a elaborar un pla de desplaçament, ja sigui per mitjà d'autobusos d'empresa, vehicles compartits, o altres mètodes. Huerga lamenta que la Generalitat no fixi quines mesures concretes han d'aconseguir aquests plans, i que en molts casos els treballadors desconeguin si les seves empreses ja disposen d'ells, per la qual cosa reclamen la presència dels sindicats en la seva implementació, i que es defineixi la figura del gestor de mobilitat que recull el decret.
CCOO proposa crear un abonament de transport específic per a treballadors
La targeta serviria per promoure el transport públic i reduir la contaminació a l'àrea de Barcelona
El sindicat CCOO ha plantejat la creació d'un abonament de transport personal específic per a la mobilitat laboral que serviria per promoure el transport públic i reduir els nivells de contaminació de l'àrea de Barcelona, part del cost de la qual, afirma el sindicat, hauria d'anar a càrrec de les empreses. Els responsables de mobilitat de CCOO-Catalunya han fet balanç de les mesures que la Generalitat va posar en pràctica el 2007 per millorar la qualitat de l'aire en els quaranta municipis de Barcelona i la seva corona, a la vegada que han aprofitat per reclamar la creació d'aquest abonament, que no només serviria per reduir la contaminació, sinó els accidents laborals 'in itinere', que han provocat 23 morts en els sis primers mesos del 2009.
Notícies relacionades
* La contaminació a Barcelona supera molt per sobre el nivell aconsellat per l'OMS[29/07/2009]
Aquesta T-Laboral seria de caràcter anual i reduiria els costos dels desplaçaments obligatoris dels treballadors, que compartirien administració i les empreses que se sumessin a aquest model. La secretària de Desenvolupament Territorial de CCOO, Aurora Huerga, ha recordat que el 20% de la mobilitat que es produeix a l'àrea metropolitana de Barcelona té el seu origen en motius laborals, on el vehicle privat segueix sent predominant, la qual cosa comporta a més una tràgica dada: el 50% dels accidents de treball es produeixen "in itinere", o sigui, en trajectes d'anada i tornada a la feina.
El sindicat critica el control que es fa de la contaminació
Segons el parer d'Aurora Huerga, el control de la contaminació a l'àrea de Barcelona "se li ha escapat de les mans a l'administració", i ha criticat que el transport privat segueix sent majoritari a causa de l'escassetat dels serveis públics en la corona metropolitana. Huerga ha denunciat també que de les 300 empreses o centres d'administracions públiques de l'àrea metropolitana que segons el Decret de la Generalitat havien de racionalitzar els desplaçaments laborals, només dotze (onze privades i una pública) han redactat ja un pla propi, malgrat, que segons la normativa, totes hauran de tenir-lo en marxa el 31 de desembre del 2009.
La falta d'un règim sancionador directe dificulta, segons el parer de CCOO, que empreses i administracions es posin les piles per crear aquests plans, per la qual cosa exigeixen que se'ls multi si no compleixen quan sigui obligatori, o que les administracions infractores no rebin subvencions "si no donen exemple". Per a Huerga, aquestes dades demostren la "passivitat" de la Generalitat i que moltes empreses es "desentenguin" de facilitar als seus empleats arribar cada dia al treball, malgrat que estiguin en polígons allunyats de qualsevol transport públic.
El decret obliga a les companyies de més 500 treballadors -o aquelles de menor mida, però que generin més de 500 visites diàries-, així com els centres d'administracions públiques amb més de 200 empleats, a elaborar un pla de desplaçament, ja sigui per mitjà d'autobusos d'empresa, vehicles compartits, o altres mètodes. Huerga lamenta que la Generalitat no fixi quines mesures concretes han d'aconseguir aquests plans, i que en molts casos els treballadors desconeguin si les seves empreses ja disposen d'ells, per la qual cosa reclamen la presència dels sindicats en la seva implementació, i que es defineixi la figura del gestor de mobilitat que recull el decret.