Cambra sota l'andana d'Espanya L1
Cambra sota l'andana d'Espanya L1
Adjunto unes fotos del sota andana de l'estació Espanya L1, en concret és de l'andana direcció Fondo.
Com podeu veure sembla que hi ha una cambra amb portes i finistres. Des de l'andana oposada s'intueix ja la seva existencia.
No se si està relacionada amb l'antiga tercera via...
Algú sap per que es feia servi aquesta cambra?
Com podeu veure sembla que hi ha una cambra amb portes i finistres. Des de l'andana oposada s'intueix ja la seva existencia.
No se si està relacionada amb l'antiga tercera via...
Algú sap per que es feia servi aquesta cambra?
- Attachments
-
- 1 Situació.jpg (68.35 KiB) Viewed 4361 times
-
- Foto de detall de la cambra
- 3 Detall.jpg (116.62 KiB) Viewed 4362 times
-
- Foto de detall de la cambra
- 2 Detall.jpg (116.53 KiB) Viewed 4359 times
http://redferroviariabcn.blogspot.com/
Blog dedicado a curiosidades del pasado, presente y futuro de la red ferroviaria de Barcelona, especialmente la subterránea.
Blog dedicado a curiosidades del pasado, presente y futuro de la red ferroviaria de Barcelona, especialmente la subterránea.
Re: CAMBRA SOTA L'ANDANA DE ESPANYA L1
A l'altre andana també hi han coses, però en la de Fondo no m'hi havia fixat, genials fotos!
- Lluita1714
- N9
- Posts: 1964
- Joined: Wednesday 31/12/2008 13:52
- Location: Aigüestoses
Re: CAMBRA SOTA L'ANDANA DE ESPANYA L1
Per la exposició universal, perquè es podria fer servir allò? potser una sala de control? un refugi de la Guerra Civil?
"El forense va donar un cop d’ull a les dues ratlles paral·leles, rovellades i cobertes de males herbes. «Crispadora paradoxa!», digué. «Aquesta via ha mort perquè el tren l’ha aixafada poc.»." Pere Calders.
Re: CAMBRA SOTA L'ANDANA DE ESPANYA L1
Elbandolero, no saps quan t'agraeixo les imatges. No menteixo si dic que farà com vint anys que m'hi vaig fixar per primera vegada, i desenes de vegades que he preguntat per l'assumpte fa anys a la ptp, i aquí no se si també he arribat a encetar l'assumpte. Tot i que la funció no quedi del tot definida, saber com és per dins ja és un gran què.
Pel que es veu, jo m'atreviria a dir que l'andròmina que es veu podria tractar-se d'una bomba per extreure aigua de filtracions, etc. Pot ser es tractava d'un pas subterrani per passar cap a la tercera via sense necessitat d'haver de pujar a l'andana, per a treballs diversos. Descartat lo de refugi de la guerra, doncs l'amplada de l'andana no hagués fet la més mínima protecció per cap mena de projectil aeri. La pròpia estació ja no hagués servit de refugi amb segons quin calibre d'obusos, en contra de la falsa sensació de seguretat que van donar les estacions i túnels del metro en cas de bombardeig durant la guerra.
Per últim, curioses les columnes octogonals amb "capitell" que suporten l'andana, ja que si ens fixem en fotos de Catalunya d'abans de la reforma dels anys 80, veurem que les que hi havia eren del mateix tipus.
I ara, a estudiar les fotos amb lupa. Si en tens més, ni que semblin repetides, te les agrairia.
Gràcies!!!!!!!
Pel que es veu, jo m'atreviria a dir que l'andròmina que es veu podria tractar-se d'una bomba per extreure aigua de filtracions, etc. Pot ser es tractava d'un pas subterrani per passar cap a la tercera via sense necessitat d'haver de pujar a l'andana, per a treballs diversos. Descartat lo de refugi de la guerra, doncs l'amplada de l'andana no hagués fet la més mínima protecció per cap mena de projectil aeri. La pròpia estació ja no hagués servit de refugi amb segons quin calibre d'obusos, en contra de la falsa sensació de seguretat que van donar les estacions i túnels del metro en cas de bombardeig durant la guerra.
Per últim, curioses les columnes octogonals amb "capitell" que suporten l'andana, ja que si ens fixem en fotos de Catalunya d'abans de la reforma dels anys 80, veurem que les que hi havia eren del mateix tipus.
I ara, a estudiar les fotos amb lupa. Si en tens més, ni que semblin repetides, te les agrairia.
Gràcies!!!!!!!
Què és alló??
- wefer
- Administrador
- Posts: 6994
- Joined: Tuesday 19/04/2005 23:55
- Location: Barcelona - Fabra i Puig / Sant Andreu Arenal
- Contact:
Re: CAMBRA SOTA L'ANDANA DE ESPANYA L1
Ja que les imatges no es veuen gaire bé donada la falta de llum sota l'andana, em permeto passar-les una mica pel Photoshop
- Attachments
-
- espanya-sota-andana3.jpg
- (52.43 KiB) Downloaded 698 times
-
- espanya-sota-andana2.jpg
- (52.31 KiB) Downloaded 700 times
-
- espanya-sota-andana.jpg
- (61 KiB) Downloaded 700 times
Marçal Guardiola i Sánchez - Railmotif.es revista de modelismo ferroviario - Web ferroviària - Història de la SEAT
Re: CAMBRA SOTA L'ANDANA DE ESPANYA L1
les que hi havia no, les que hi han. Les columnes son le smateixes però la configuració de l'estació no permet apreciar-les.Alemany wrote:Per últim, curioses les columnes octogonals amb "capitell" que suporten l'andana, ja que si ens fixem en fotos de Catalunya d'abans de la reforma dels anys 80, veurem que les que hi havia eren del mateix tipus.
Re: CAMBRA SOTA L'ANDANA DE ESPANYA L1
Just a sota pasa el túnel de la L3, no heu pensat que siguí un acces al túnel per temes de ventilació, o d'altres semblants.
El metro de Barcelona amb motoristes!
- wefer
- Administrador
- Posts: 6994
- Joined: Tuesday 19/04/2005 23:55
- Location: Barcelona - Fabra i Puig / Sant Andreu Arenal
- Contact:
Re: CAMBRA SOTA L'ANDANA DE ESPANYA L1
A la foto on es veu l'interior de la cambra, es veuen unes barres de ferro que ben bé podrien ser una escala que anés cap avall, cap el túnel de la L3.Miquel wrote:Just a sota pasa el túnel de la L3, no heu pensat que siguí un acces al túnel per temes de ventilació, o d'altres semblants.
De tota manera, aquesta cambra sembla més antiga que no pas la data en que la L3 va arribar a Pl. Espanya (15 de juliol de 1975) tal com s'explica aquí: http://www.transport.cat/wiki/index.php/Espanya_L3
Marçal Guardiola i Sánchez - Railmotif.es revista de modelismo ferroviario - Web ferroviària - Història de la SEAT
Re: CAMBRA SOTA L'ANDANA DE ESPANYA L1
les escales també podrien servir per baixar des de l'andana fins a la cambra. No crec que per sota hi hagi alguna cosa més.
- wefer
- Administrador
- Posts: 6994
- Joined: Tuesday 19/04/2005 23:55
- Location: Barcelona - Fabra i Puig / Sant Andreu Arenal
- Contact:
Re: CAMBRA SOTA L'ANDANA DE ESPANYA L1
Tindria lògica, certament. Per confirmar-ho, "només" hauríem de trobar una foto antiga de l'andana on es veiés una tapa d'accés al mig de l'andana.El LLOP wrote:les escales també podrien servir per baixar des de l'andana fins a la cambra. No crec que per sota hi hagi alguna cosa més.
Marçal Guardiola i Sánchez - Railmotif.es revista de modelismo ferroviario - Web ferroviària - Història de la SEAT
-
- N8
- Posts: 1203
- Joined: Wednesday 04/05/2005 14:25
- Location: De la Terra Ferma a l'exili
- Contact:
Re: CAMBRA SOTA L'ANDANA DE ESPANYA L1
I la famosa sala de control de les fonts de l'Exposició Universal o algo així? Se'n va parlar temps enrera.
Re: CAMBRA SOTA L'ANDANA DE ESPANYA L1
Voilà: http://www.transport.cat/wiki/index.php ... anya57.jpgwefer wrote:Tindria lògica, certament. Per confirmar-ho, "només" hauríem de trobar una foto antiga de l'andana on es veiés una tapa d'accés al mig de l'andana.El LLOP wrote:les escales també podrien servir per baixar des de l'andana fins a la cambra. No crec que per sota hi hagi alguna cosa més.
Què és alló??
Re: Cambra sota l'andana d'Espanya L1
ni feta d'encàrrec la foto, tú.
Re: CAMBRA SOTA L'ANDANA DE ESPANYA L1
A mi em sembla que instal·lar els controls de la font a sota de l'estació és una mica massa exagerat, més tenint en compte l'enorme volta que té, però cal estudiar totes les possibilitats.megapauer wrote:I la famosa sala de control de les fonts de l'Exposició Universal o algo així? Se'n va parlar temps enrera.
Una altra instal·lació bastant "misteriosa" de la pl. Espanya són les termes municipals subterrànies que es van construir durant els anys trenta. Eren d'una grandària considerable i estranyament amb prou feines hi ha referències als llibres. Jo conec gent que havia utilitzat els banys, i crec recordar que m'havien comentat que l'entrada era situada aproximadament enfront de l'actual hotel Catalonia Plaza. No sé fins quan van funcionar ni què se n'ha fet d'ells.
- Attachments
-
- termes.JPG
- (52.88 KiB) Downloaded 568 times
Què és alló??
- TramviaBlau
- N6
- Posts: 238
- Joined: Friday 30/09/2005 8:55
Re: Cambra sota l'andana d'Espanya L1
Recordo haber passat quan era petit amb el meu pare per davant de l´unic edifici antic que ara queda a la plaça, el de les escoles, i iveure un cartell que posava lavabos i també dutxes.....ara aquest cartell ja no hi es, pero una trucada al meu pare m´ha confirmat el record i m´ha descrit el lloc tal com el de la foto.
El cartell era en una de les portes que donen a la plaça on hi ha una part de l´edifici mes baixa que la resta.
El cartell era en una de les portes que donen a la plaça on hi ha una part de l´edifici mes baixa que la resta.
Re: Cambra sota l'andana d'Espanya L1
Bona nit,
Respecte la possibilitat que sigui una connexió amb la L3, descartat. La ubicació del creuament de la L3 es molt fàcil de identificar hi està lluny de la zona de la cambra en questió. En concret està situat més cap els accesos d'andana i s'identifica clarament donc les piles octogonals de les que s'ha parlat en la zona de creuament o bé desapareixen per un blocs de formigó sobre una biga metàl·lica o bé estan "apeats" en la biga. Per cert, si des de l'andana Fondo et fixes en la zona de creuament es pot arriba a veure les llums dels trens de la línea 3, doncs hi ha un forat de conexió per on pasen un fotime de cables de L1 cap a L3.
Respecte el control de les fonts de montjuic, també descartat. Al llarg de Av. Mª Cristina hi ha uns túnels que van des de les torres fins el subsol de la font màgica on hi ha tota la maquinaria, però a la zona de la L1 res de res.
El que quadra es el tema de l'acces des de la trapa de l'andana, així tot continuem sense saber per que servia.
Respecte la possibilitat que sigui una connexió amb la L3, descartat. La ubicació del creuament de la L3 es molt fàcil de identificar hi està lluny de la zona de la cambra en questió. En concret està situat més cap els accesos d'andana i s'identifica clarament donc les piles octogonals de les que s'ha parlat en la zona de creuament o bé desapareixen per un blocs de formigó sobre una biga metàl·lica o bé estan "apeats" en la biga. Per cert, si des de l'andana Fondo et fixes en la zona de creuament es pot arriba a veure les llums dels trens de la línea 3, doncs hi ha un forat de conexió per on pasen un fotime de cables de L1 cap a L3.
Respecte el control de les fonts de montjuic, també descartat. Al llarg de Av. Mª Cristina hi ha uns túnels que van des de les torres fins el subsol de la font màgica on hi ha tota la maquinaria, però a la zona de la L1 res de res.
El que quadra es el tema de l'acces des de la trapa de l'andana, així tot continuem sense saber per que servia.
http://redferroviariabcn.blogspot.com/
Blog dedicado a curiosidades del pasado, presente y futuro de la red ferroviaria de Barcelona, especialmente la subterránea.
Blog dedicado a curiosidades del pasado, presente y futuro de la red ferroviaria de Barcelona, especialmente la subterránea.
- Guigui
- Administrador
- Posts: 23736
- Joined: Sunday 26/02/2006 18:02
- Location: Penitents L3 (Barcelona)
Font
Jo diria que es referia a la font al centre de la Pl. Espanya.elbandero wrote:Respecte el control de les fonts de montjuic, també descartat.
a: Preposició que indica lloc, temps, atribut, etc.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver
Sense educació no hi ha democràcia.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver
Sense educació no hi ha democràcia.
Re: Cambra sota l'andana d'Espanya L1
No, si també s'havia arribat a dir aquest rumor, em sona que també es va comentar el el fòrum.
- Lluita1714
- N9
- Posts: 1964
- Joined: Wednesday 31/12/2008 13:52
- Location: Aigüestoses
Re: Cambra sota l'andana d'Espanya L1
Hem de pensar que abans, a l'actual andana Fondo, hi havia una altra via que es desviava fincant-se al túnel que actualment porta a les vies d'FGC (tot i que no enllaçava, ni FGC era soterrat encara).
Potser sigui una sala de control d'aquesta agulla? o ja hi havia un sistema centralitzat? ho desconec .
Potser sigui una sala de control d'aquesta agulla? o ja hi havia un sistema centralitzat? ho desconec .
"El forense va donar un cop d’ull a les dues ratlles paral·leles, rovellades i cobertes de males herbes. «Crispadora paradoxa!», digué. «Aquesta via ha mort perquè el tren l’ha aixafada poc.»." Pere Calders.
- Guigui
- Administrador
- Posts: 23736
- Joined: Sunday 26/02/2006 18:02
- Location: Penitents L3 (Barcelona)
Antiga via morta
La via en qüestió era una via morta per a serveis especials a l'Exposició del 1929.Lluita1714 wrote:Hem de pensar que abans, a l'actual andana Fondo, hi havia una altra via que es desviava fincant-se al túnel que actualment porta a les vies d'FGC (tot i que no enllaçava, ni FGC era soterrat encara).
a: Preposició que indica lloc, temps, atribut, etc.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver
Sense educació no hi ha democràcia.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver
Sense educació no hi ha democràcia.