Page 1 of 1

Peatge a l'ombra

Posted: Monday 07/09/2009 19:34
by Guigui
http://www.avui.cat/cat/notices/2009/09 ... _70948.php

Un pla d’autovies finançat amb deute

El que ha funcionat amb l’Eix del Llobregat no rutlla amb el Transversal per la falta de crèdit

Quim Torrent
Sant Hilari Sacalm
Ult. Act. 07/09/2009 02:39


L’ambiciós pla d’autovies que ha tirat endavant el departament de Política Territorial té en el finançament el seu taló d’Aquil·les. I és que les obres que ara s’estan fent a l’eix Vic-Ripoll, les que s’han fet entre Vidreres i Llagostera o les que es faran a l’Eix Transversal, les pagaran els contribuents catalans els pròxims trenta anys.

A falta de capacitat d’endeutar-se i amb la llosa del dèficit fiscal a sobre, el govern no ha tingut cap més remei que utilitzar un mètode sempre polèmic. El peatge a l’ombra permet construir una obra sense pagar-la al comptat. La concessionària que es queda el contracte –en el cas de l’Eix Transversal, Cedinsa– assumeix el cost del projecte i, un cop acabada l’obra, cobra anualment un cànon a la Generalitat que varia en funció del nombre de vehicles que hi circulin. Habitualment les empreses que es fan càrrec d’aquest tipus de concessions són constructores associades amb alguna entitat financera, que és qui proporciona els diners per dur a terme l’obra.

Els 708 milions d’euros que costa l’Eix Transversal es pagaran amb interessos durant 33 anys. Cedinsa es va imposar al concurs a altres candidates, ja que el preu ofert era més baix que la proposta conjunta d’ACS i Acesa (730,5 milions), la d’un consorci capitanejat per Acciona (730,9 milions) i la del grup liderat per Ferrovial, que amb 742 milions era la més cara que es va presentar.

No és la primera vegada que Cedinsa guanya un concurs d’aquestes característiques a Catalunya. La companyia, participada per FCC (27%), Caixa Catalunya (20%), Comsa, Copisa i Copcisa (cadascuna amb un 17,6%), té adjudicades les obres del Vic-Ripoll, que també gestionarà durant 33 anys, ha acabat el desdoblament de la C-35 entre Vidreres i Llagostera i ja cobra per la utilització de l’Eix del Llobregat. Durant el 2008, any d’entrada en funcionament de la concessió d’aquesta última via, Cedinsa va facturar 18 milions d’euros al govern.

Les adjudicacions del govern han afavorit, doncs, aquesta companyia de matriu catalana que, segons s’assegura des del departament d’Obres Públiques, ha complert amb nota en els anteriors projectes. El problema és que, amb l’actual context de crisi, malgrat que la concessionària estigui participada per Caixa Catalunya, la recerca de diners es fa més difícil. Sense anar més lluny, la companyia no va poder signar fins a aquest mateix agost un crèdit de 300 milions per realitzar les obres de l’eix Vic-Ripoll, un projecte més econòmic que no pas el Transversal.

El peatge a l’ombra ha estat un mètode recurrentment utilitzat per les administracions autonòmiques de tot l’Estat per finançar projectes. Un mal menor per arribar on l’Estat no vol invertir. El mateix conseller Nadal explica que té coneixement de “14 projectes a tot l’Estat” que tenen, com el de l’Eix Transversal, un problema a l’hora de trobar finançament. En canvi, el diputat de CiU, Josep Rull, critica el fet que el govern hagi abusat d’aquest mètode “que serveix per finançar a l’entorn d’un 30% d’obra pública”.

Re: Peatge a l'ombra

Posted: Monday 07/09/2009 19:53
by victorcasta
Per intentar tirar endavant una obra pública i necessària, cal buscar fórmules rebuscades quan els calers no hi són.

Trobo més plausible aquest sistema que no el que va fer la Comunitat de Madrid creant Mintra, una societat anònima mercantil participada al 100% pel govern regional per finançar quasi totes les obres que s'han fet al metro madrileny els últims anys, amb clatellada inclosa de la Unió Europea, que es va adonar de la maniobra financera.

Re: Peatge a l'ombra

Posted: Sunday 13/09/2009 17:06
by joarló88
victorcasta wrote:Per intentar tirar endavant una obra pública i necessària, cal buscar fórmules rebuscades quan els calers no hi són.

Trobo més plausible aquest sistema que no el que va fer la Comunitat de Madrid creant Mintra, una societat anònima mercantil participada al 100% pel govern regional per finançar quasi totes les obres que s'han fet al metro madrileny els últims anys, amb clatellada inclosa de la Unió Europea, que es va adonar de la maniobra financera.
I aquest sistema què feia, externalitzar el deute, no? És que d'economia només en sé de no malmetre la meva.

Re: Peatge a l'ombra

Posted: Sunday 13/09/2009 18:54
by victorcasta
Exacte, feia que el deute el tingués una SA i no la caixa pública, fins que la UE els va dir que el deute havia de constar en els comptes públics.

Re: Peatge a l'ombra

Posted: Tuesday 15/09/2009 9:46
by wefer
És curiós que una de les obres emblemàtiques de l'actual govern, el desdoblament de l'Eix Transversal viari, l'hagi de pagar una empresa privada en la seva totalitat.
Per cert: una altra d'elles, l'Eix Transversal ferroviari, encara està més verda.

Peatge a l'ombra

Posted: Thursday 20/12/2012 15:43
by Guigui
http://www.ara.cat/societat/Govern-paga ... 16935.html

El Govern pagarà 12 euros per cada camió que passi per l'Eix Transversal i 9 per cada vehicle fins el 2040

Els sis peatges a l'ombra que hi ha actualment a Catalunya costaran 107 milions d'euros el 2013

ACN
Barcelona | Actualitzada el 20/12/2012 14:23

El sistema de peatge a l'ombra suposarà que el Govern hagi de pagar 12 euros per cada camió que travessi l'Eix Transversal de punta a punta i 9 pels vehicles, segons ha confirmat el conseller de Territori i Sostenibilitat, Lluís Recoder. Es tracta d'una concessió administrativa que va suposar una inversió privada de 700 MEUR i que, a partir de l'obertura de l'autovia el 4 de gener, la Generalitat haurà de pagar un peatge per cada vehicle que hi circuli fins el 2040. Actualment hi ha 6 sistemes de peatge a l'ombra a Catalunya que l'any 2013 costaran un total de 107 MEUR. Recoder ha confirmat que l'any vinent es posarà en funcionament l'eurovinyeta que reportarà uns ingressos d'uns 10 milions l'any.

Re: Desdoblament de l'Eix Transversal

Posted: Thursday 20/12/2012 20:39
by Sagrerenc
Es una burla per al contribuent que la Generalitat hagi de pagar 12 euros per cada camió, sobretot si és de pas. La implantació de l'eurovinyeta és urgent.

Re: Desdoblament de l'Eix Transversal

Posted: Friday 21/12/2012 10:48
by vr
Els peatges a l'ombra són una de les grans ruines d'aquest pais (C16 Manresa - Berga, C17 Manlleu - Ripoll, ...), fruit de la inconsciència i la poca responsabilitat tant de la classe política com de la ciutadania que els vota.

Re: Desdoblament de l'Eix Transversal

Posted: Friday 21/12/2012 13:54
by genissimon
Cedinsa te en concessió les següents autovies amb peatge a l'ombra:

C-16 de Sant Fruitós de Bages (PK 56+905) a Berga (PK 96+890). 40 Kms posats en servei el 2007 amb un pressupost de 292 MEUR.
C-31/C-35/C-65 de Maçanet de la Selva a Vidreres, Sant Feliu de Guíxols i Platja d'Aro. 27 Kms posats en servei el 2008 amb un pressupost de 73 MEUR.
C-17 de Centelles (PK 44+100) a Ripoll (PK 92+120). 49 Kms posats en servei el 2011 amb un pressupost de 288 MEUR

i ara,

C-25 de Cervera (PK 82+800*) a Riudellots de la Selva (PK 235+800*). 151 Kms posats en servei el 2013 amb un pressupost de 821 MEUR.

Totes les dades tretes de la web de Cedinsa.

* El quilometratge de l'eix transversal considera el quilòmetre 0 a la autovia A-2 al límit entre les províncies de Lleida i Osca (o Huesca).

Salut !!

Re: Desdoblament de l'Eix Transversal

Posted: Friday 21/12/2012 14:27
by gatvell
EL peatge a l'ombra no ho vegi com una solució dolenta. Penso que és una bona eina per quan el govern espanyol no vol pagar una obra que Catalunya li cal i, per això, li permet crèixer sense dependre tant del govern espanyol.
Ara bé, em sembla una bestiesa que una obra, l'eix transversal, que ha costat uns 735 milions d'euros, es pagui 1890 milions (resultat de sumar 70milions d'euros anuals en concepte de "peatge a l'ombra" pels anys de pagament) ho trobo molt exagerat.
El concepte de peatge a l'ombra el defenso, però; amb un pagament raonable, no més del doble del cost de l'inversió com és en aquest cas.