Trens i infraestructura ferroviària al Japó
Posted: Tuesday 15/09/2009 22:31
Al Japó hi han uns 27.000 km de xarxa ferroviària, la majoria electrificada i amb doble via. El major operador és Japan Railways (JR) i és privat des de 1987. És divideix amb 6 parts segons la regió. Cada regió opera alguns serveis d'autobús metropolità o nocturn, també serveis de ferris, recerca e innovació, menjar, hotels i immobiliària. Ah! I el servei de mercaderies (JR Freight).
Foto: Wikipedia
Disseccionem les branques operadores per a viatgers:
Operador ferroviari / Autobús
JR Hokkaido + JR Bus Hokkaido
JR East + JR Bus Tohoku + JR Bus Kanto
JR Central + JR Bus Tokai
JR West + Bust JR West
JR Shikoku + JR Bus Shikoku
JR Kyushu + JR Bus Kyushu
Evidentment una responsable direcció i una encara més responsable societat fa que siga la companyia més rentable del planeta, almenys pel que fa al transport.
Començaré per la xarxa d'Alta Velocitat. No és la més llarga del món perquè el país en Km2 és una mica més gran que Alemanya, però allargat, amb la població molt concentrada amb dos àrees (Kanto per Tòquio, Yokohama, Kawasaki, Saitama i la regió de Kansai per Osaka, Kyoto i Kobe) pràcticament unides per un continu de ciutats menors o terceres ciutats importants (Nagoya, Shizuoka, Hamamatsu, Okayama, Hiròshima...) fins a Fukuoka a l'illa de Kyushu.
Fotos: japan-guide.com
I és entre Tòquio, Nagoya, Osaka, Hiroshima i Fukuoka (Hakata) el corredor d'alta velocitat més transitat i amb més viatgers del món. Són les línies del Tokaido-Sanyo Shinkansen. Shinkansen Tokaido entre Tòquio (Tokyo Sta i Shinagawa Sta) i Osaka (Shin-Osaka Sta.) i Shinkansen Sanyo entre Shin-Osaka Sta. i Hakata Sta. (Fukuoka).
S’ha de dir que cada línia de Shinkansen està operada per una empresa independent dins del grup JR:
Tokaido Shinkansen (Tòquio-Osaka) per JR Central
Sanyo Shinkansen (Osaka – Fukuoka) per JR West
Joetsu, Nagano i Tohoku Shinkansen (Tòquio – Niigata, Nagano i Hachinohe) per JR East
Kyushu Shinkansen (Kagoshima – Kumamoto) per JR Kyushu
I finalment dos ramals del Tohoku Shinkansen anomenats "Mini-Shinkansen" cap a Akita i Yamagata que fan els serveis des de Tòquio acoblats a les unitats més grans que van senceres per la LAV. Els "Mini-Shinkansen" utilitzen les vies convencionals (ample mètric) amb tercer carril.
De dreta a esquerra: 100, 0, N700, 300, 700 i 500
Foto: Wikipedia
Pel que fa a la infraestructura, excepte el Tokaido-Sanyo Shinkansen, totes les noves línies estan construïdes amb via-placa, per això tenen unes velocitats lleugerament més altes que al primer, si ve els trens d'alta velocitat al Japó tenen la fama de mantindre durant més temps la seva velocitat màxima (+250 km/h). Està previst que el nou E5 cap a Aomori i Sapporo (extensió del Tohoku Shinkansen) arribi als 350 km/h d'aquí un parell d'anys. També s'està estudiant augmentar la velocitat al Sanyo Shinkansen.
És curiós com augmenta la velocitat de forma sobtada fent un soroll tipus transformació a "Super-Guerrer" ( ) i la frenada la fa molt ràpida però suau.
L'estàndar és l'ample UIC
Foto: Wikipedia
Al Tokaido Shinkansen crec que és impossible anar a més de 300 km/h degut a la gran quantitat de túnels i la contaminació acústica. És per això que està previst al 2025 inaugurar la primera línia de Maglev entre Tòquio i Nagoya a més de 500 km/h. S'estendrà en un futur cap a Osaka.
Foto: railway-technical.com
Pel que fa a altres aspectes, el "control" de bitllets i els bitllets són del tamany dels d'aci (dels de Metro o FGC ) No van en tanta tonteria de gastar paper. Els controls d'accés bé...
No fan la collonada de l'escàner. I els tickets...
Foto: japan-freaks.blogspot.com
Informació imprescindible i estalvi de paper. Per cert, crec que se poden comprar "en directe" a màquines autovenda, així que havent vist alguns bitllets en japonés i altres bilingües he de suposar que si demanes a la màquina la interface (?) amb anglés el bitllet serà bilingüe... i suposo que si el reserves a la finestreta, lo normal serà anar amb el Japan Rail Pass, així que també serà bilingüe
つづく ( )
Foto: Wikipedia
Disseccionem les branques operadores per a viatgers:
Operador ferroviari / Autobús
JR Hokkaido + JR Bus Hokkaido
JR East + JR Bus Tohoku + JR Bus Kanto
JR Central + JR Bus Tokai
JR West + Bust JR West
JR Shikoku + JR Bus Shikoku
JR Kyushu + JR Bus Kyushu
Evidentment una responsable direcció i una encara més responsable societat fa que siga la companyia més rentable del planeta, almenys pel que fa al transport.
Començaré per la xarxa d'Alta Velocitat. No és la més llarga del món perquè el país en Km2 és una mica més gran que Alemanya, però allargat, amb la població molt concentrada amb dos àrees (Kanto per Tòquio, Yokohama, Kawasaki, Saitama i la regió de Kansai per Osaka, Kyoto i Kobe) pràcticament unides per un continu de ciutats menors o terceres ciutats importants (Nagoya, Shizuoka, Hamamatsu, Okayama, Hiròshima...) fins a Fukuoka a l'illa de Kyushu.
Fotos: japan-guide.com
I és entre Tòquio, Nagoya, Osaka, Hiroshima i Fukuoka (Hakata) el corredor d'alta velocitat més transitat i amb més viatgers del món. Són les línies del Tokaido-Sanyo Shinkansen. Shinkansen Tokaido entre Tòquio (Tokyo Sta i Shinagawa Sta) i Osaka (Shin-Osaka Sta.) i Shinkansen Sanyo entre Shin-Osaka Sta. i Hakata Sta. (Fukuoka).
S’ha de dir que cada línia de Shinkansen està operada per una empresa independent dins del grup JR:
Tokaido Shinkansen (Tòquio-Osaka) per JR Central
Sanyo Shinkansen (Osaka – Fukuoka) per JR West
Joetsu, Nagano i Tohoku Shinkansen (Tòquio – Niigata, Nagano i Hachinohe) per JR East
Kyushu Shinkansen (Kagoshima – Kumamoto) per JR Kyushu
I finalment dos ramals del Tohoku Shinkansen anomenats "Mini-Shinkansen" cap a Akita i Yamagata que fan els serveis des de Tòquio acoblats a les unitats més grans que van senceres per la LAV. Els "Mini-Shinkansen" utilitzen les vies convencionals (ample mètric) amb tercer carril.
De dreta a esquerra: 100, 0, N700, 300, 700 i 500
Foto: Wikipedia
Pel que fa a la infraestructura, excepte el Tokaido-Sanyo Shinkansen, totes les noves línies estan construïdes amb via-placa, per això tenen unes velocitats lleugerament més altes que al primer, si ve els trens d'alta velocitat al Japó tenen la fama de mantindre durant més temps la seva velocitat màxima (+250 km/h). Està previst que el nou E5 cap a Aomori i Sapporo (extensió del Tohoku Shinkansen) arribi als 350 km/h d'aquí un parell d'anys. També s'està estudiant augmentar la velocitat al Sanyo Shinkansen.
És curiós com augmenta la velocitat de forma sobtada fent un soroll tipus transformació a "Super-Guerrer" ( ) i la frenada la fa molt ràpida però suau.
L'estàndar és l'ample UIC
Foto: Wikipedia
Al Tokaido Shinkansen crec que és impossible anar a més de 300 km/h degut a la gran quantitat de túnels i la contaminació acústica. És per això que està previst al 2025 inaugurar la primera línia de Maglev entre Tòquio i Nagoya a més de 500 km/h. S'estendrà en un futur cap a Osaka.
Foto: railway-technical.com
Pel que fa a altres aspectes, el "control" de bitllets i els bitllets són del tamany dels d'aci (dels de Metro o FGC ) No van en tanta tonteria de gastar paper. Els controls d'accés bé...
No fan la collonada de l'escàner. I els tickets...
Foto: japan-freaks.blogspot.com
Informació imprescindible i estalvi de paper. Per cert, crec que se poden comprar "en directe" a màquines autovenda, així que havent vist alguns bitllets en japonés i altres bilingües he de suposar que si demanes a la màquina la interface (?) amb anglés el bitllet serà bilingüe... i suposo que si el reserves a la finestreta, lo normal serà anar amb el Japan Rail Pass, així que també serà bilingüe
つづく ( )