Page 1 of 1

Contenemar deixa els seus treballadors a l'estacada

Posted: Sunday 20/09/2009 12:48
by Guigui
http://www.elpunt.cat/noticia/article/1 ... atori.html

Vaixells al purgatori

Tripulacions que no cobren el sou des de fa mesos resisteixen al port de Barcelona per aspirar a indemnitzacions

20/09/09 02:00 - Barcelona - Xavier miró

Dos vaixells de càrrega del grup Contenemar, més conegut per la seva filial de passatgers Iscomar, estan amarrats al port de Barcelona des de fa mesos sense carregar ni descarregar cap mercaderia. No treballen perquè la naviliera els va posar fora de servei. Una de les tripulacions està acomiadada i l'altra no cobra el sou des d'aleshores. Un està embargat pels deutes de Contenemar amb un banc alemany i l'altre està en venda, segons la tripulació. Al vaixell embargat, l'Autoritat Portuària de Barcelona (APB) li ha hagut de portar aigua i combustible perquè, sense els motors en marxa, els tripulants no tenen electricitat per cuinar, dutxar-se o il·luminar les cambres. Els pràctics del port els duen menjar. Al vaixell en venda, set persones viuen amb 600 euros cada quinze dies.

Aquesta és la història tal com ells l'expliquen. Al moll Prat, fruit de l'ampliació del port, hi ha amarrat el vaixell de càrrega de contenidors Teresa del Mar. Els vuit tripulants van ser acomiadats per Contenemar i la nau està embargada per un banc alemany a qui la naviliera deu diners. Tant Contenemar com Iscomar, propietat de la família menorquina Seguí, deuen milions d'euros a ports com ara el de Barcelona i el de Palma, a transportistes, a consignataris i a altres navilieres, en una trajectòria de gestió que dura anys. Quan se li va acabar el combustible, l'APB va haver de subministrar-ne al Teresa del Mar perquè, sense fer funcionar els motors, la tripulació d'una nau d'aquest tipus es queda sense electricitat i, en conseqüència, sense aigua, cuina, aire condicionat i llum. Els mateixos pràctics del port els han portat aliments.

Igualment incert és el present dels set tripulats del Julia del Mar, que viuen una situació rocambolesca des de fa cinc mesos. Provinent de les Canàries, va arribar al 17 de juny al port de Barcelona carregat de contenidors buits. La tripulació no havia cobrat el sou del maig, però va descarregar els contenidors. «Aquest va ser el nostre gran error», expliquen ara. Contenemar els va informar que el vaixell havia cessat l'activitat i que estava en venda. El 31 de juliol, l'empresa Contenemar presentaven concurs de creditors –l'antiga suspensió de pagaments– a un jutjat mercantil de Madrid i el dia 3 d'agost feia el mateix Iscomar. Contenemar està paralitzada, però Iscomar continua transportant viatgers. L'empresa va obligar el Julia del Mar a fondejar el vaixell fora del port per no pagar les taxes portuàries que costa estar al moll. Va estar-s'hi 46 dies sense moure's, i els tripulants amuntegaven tota la brossa domèstica a la proa de la coberta, on va podrir-se i omplir-se de cucs, segons ells. Al vaixell, amb 30 anys de vida, no s'hi fa cap manteniment extern, i el que no poden arreglar els tripulants continua espatllat. Quan se'ls va acabar el combustible, el capità, Carlos Arriola, de 54 anys, va avisar Capitania Marítima, Salvament Marítim i l'APB del risc de continuar fora del recer portuari. Se'ls va concedir permís per atracar al moll d'Adossats número 0. Hi són des del 7 d'agost. «Hem estat tres mesos d'estiu a 33 graus allà a fora.» Quan se'ls ha tornat a esgotar el gasoil, després que Contenemar no respongués, han punxat la xarxa elèctrica d'una de les grues del moll per poder fer funcionar els serveis –aquest moll de Contenemar fa mesos que està parat–. Arriola explica que, quan aquesta trampa els ha fallat, ha tornat a avisar les tres autoritats perquè no tenien combustible, i no han rebut «cap resposta». Finalment, aquesta setmana es va presentar amb part de la tripulació i membres del Sindicat de Treballadors de la Marina Mercant (STMM) a l'oficina portuària de Contenemar. Irats i a crits, finalment han aconseguit que l'empresa els subministri 7.000 litres de gasoil per tornar a engegar els motors. Fa cinc mesos que no cobren el sou, els deuen les vacances i, «amb penes i treballs», reben 600 euros cada quinze dies entre els set tripulants. L'empresa ni els paga el sou ni els acomiada, i ells no pensen abandonar el vaixell. «Jurídicament estem en vaga i aquí no es mou res.» Sense carta d'acomiadament i en la situació d'indefinició actual, no volen baixar de la nau i tornar cap a les seves cases amb les famílies, al País Basc uns, a Galícia i Cantàbria uns altres i al Perú els darrers. Si abandonen el vaixell, diuen, perden tots els drets a una possible indemnització futura.

De moment, els tancs de sentines, una barreja d'aigua, oli i greix, es van omplint i no els poden buidar perquè l'empresa no contracta el servei de retirada. Si el nivell puja excessivament, afirmen que es poden malmetre equips que inutilitzin definitivament els motors. «Estem als llimbs, amb el vaixell indefens», afirma un dels pilots. «Ens estan utilitzant per si arriba un comprador i el vaixell s'ha de portar a alguna destinació o s'ha de traspassar a una nova tripulació», explica Arriola, Remolcar-lo és encara més car. Ja va fracassar un primer intent de compra per part d'iraquians. «L'empresa volia que anéssim a l'Iraq, però ens hi vam negar. Encara hauríem quedat més indefensos», conclouen.

Des de l'Autoritat Portuària de Barcelona s'explica que aquest és un conflicte intern d'una empresa privada i que no poden intervenir fins que la situació jurídica ho requereix. Quan una naviliera fa fallida o desapareix i el vaixell queda sense propietat, l'autoritat portuària del port on estigui el subhasta. Diners de la subhasta van a parar a la tripulació que queda al buc. Pel que fa al risc d'escorament, només Capitania Marítima pot decidir si el vaixell encara és segur. No ha estat possible parlar amb la capitania de Barcelona ni amb Contenemar.

Deutes i accidents de Contenemar i Iscomar

«Tothom fa anys que sap que deuen diners a moltes bandes», expliquen fonts del sector marítim. El 2007, la societat Contenemar va presentar al registre mercantil deutes a curt termini per valor de 35,7 milions. El 2 de juliol d'aquell any, el Ministeri de Foment va immobilitzar el seu ferri Carmen del Mar al port de Dénia després que Capitania Marítima va detectar irregularitats en seguretat i higiene, com ara deficiències als bots salvavides i la presència d'escarabats als frigorífics. En ple estiu turístic, en les inspeccions es van detectar fins a 30 irregularitats. L'1 d'agost, Capitania el va retenir a port perquè havia xocat el dia abans amb un senyal marítim. El 2003, el vaixell havia xocat ja contra l'escullera del port de Dénia. L'11 de juliol següent, el seu vaixell de càrrega Don Pedro es va enfonsar a les costes d'Eivissa amb 200 tones de combustible que van afectar cinc quilòmetres de les platges Talamanca, d'Embossa i Figueretes, i van obligar el Ministeri de Medi Ambient a retirar-les en forma de residus litorals. Uns dies abans havia tingut una fuita de nitrats al port de Palma. L'enfonsament va enfrontar el PSOE i el PP de les Balears. Els socialistes van acusar el president de l'Autoritat Portuària de les Balears, l'aleshores popular Joan Verger, d'afavorir la família Seguí pel fet d'estar vinculada al PP menorquí –un dels germans n'és senador–. Se sap que Iscomar deu 12 milions al port de Palma, i fonts del sector expliquen que en deu 8 entre els ports de Barcelona i València. Transportistes d'empreses del grup com ara Tasmar Logística i Bellver Cargo estan en vaga. Té damunt de la taula diversos expedients d'acomiadament a altres filials.