http://el9nou.cat/noticies_o_0/9772/vic ... e_vagi_als
Vic proposa que el bus urbà també vagi als polígons de Manlleu i Roda
L'increment de viatgers al bus urbà de Vic ha estat del 32% en un any i ja s'arriba a 515.380
pdf Nota de premsa de l'Ajuntament de Vic
enllaç Informació a la web de l'Ajuntament de Vic
última actualització: 30-09-2009 (14:00)
Agusti Danés L’Ajuntament de Vic ha elaborat una proposta, que ja ha fet arribar a la Generalitat, perquè el bus urbà també vagi als polígons de Manlleu i de Roda. Amb dues rutes, una que sortís de Manlleu i una de Vic, i que passessin per Roda, es podrien fer fins a vint viatges cada dia en cada sentit.
Aquesta freqüència faria que, a la pràctica, Manlleu i Roda gairebé disposessin d’un transport urbà per als desplaçaments dins del municipi.
La proposta es vol incloure al Pla de serveis de transport públic, un document que va presentar el director general de Transports Terrestres de la Generalitat, Manel Villalante, al mes de juliol. Aquest document, que ara s’està acabant de redactar amb els suggeriments dels ajuntaments, representa la concreció a Osona del Pla de Transports de Viatgers de Catalunya.
L’alcalde de Roda, Antoni Llach, d’IPR-PSC, valora que es treballi en aquesta línia: “Ens interessa, trauríem trànsit de dins el poble i seria un servei utilitzat”, explica. L’alcalde de Manlleu, Pere Prat, d’ERC, no ha fet cap comentari a l’espera de conèixer la proposta amb més detall.
Aquest projecte va en la línia del que ja ha anat fent l’Ajuntament de Vic: intentant ampliar el servei a altres municipis per oferir un servei comarcal. Fa un any, s’hi van incloure les rutes de Calldetenes, Gurb i la Guixa; i es vol fer el mateix, però encara no s’ha concretat, amb Folgueroles, Sant Julià, Santa Eugènia i Taradell. Manlleu i Roda formarien part d’un altre paquet. Implantar-ho, segons les primeres estimacions que s’han realitzat, podria costar uns 190.000 euros. D’arguments, n’hi ha: “No podem oblidar que, des de Vic, amb un radi de 12 quilòmetres hi ha 13 municipis de més de 2.000 persones que sumen 105.000 habitants”, explica Antoni Serrat, regidor de Serveis de Vic. L’última enquesta de mobilitat quotidiana revela que a Osona es produeixen, cada dia, 17.000 viatges entre municipis de la comarca per motius laborals o d’estudis.
Les dades d’utilització del servei de bus urbà de Vic cada vegada són més espectaculars: durant l’últim any s’ha arribat a 515.380 usuaris. Això significa un increment del 32% respecte a l’exercici anterior. “És una dada molt positiva tenint en compte que l’ús del transport urbà a Catalunya està caient entre el 2% i el 3%”, explica Antoni Serrat, regidor de Serveis de l’Ajuntament de Vic.
Aquest increment s’explica, també, per les millores introduïdes fa un any, quan es va passar de 3 a 5 línies, es va incrementar el nombre de quilòmetres recorreguts (de 150.000 a 450.000), i es van introduir les rutes Calldetenes, Gurb i la Guixa. Tot i aquest esforç, l’Ajuntament de Vic no rep cap ajuda de la Generalitat per l’explotació del servei.
Cada any el cost del transport urbà és de 650.000 euros, dels quals uns 580.000 recauen directament a Vic. La integració tarifària (amb un mateix bitllet es poden utilitzar diversos mitjans de transport) costaria a les arques municipals 115.000 euros més cada any.