ATM, quines funcions hauria de tenir?
- Guigui
- Administrador
- Posts: 23736
- Joined: Sunday 26/02/2006 18:02
- Location: Penitents L3 (Barcelona)
ATM, quines funcions hauria de tenir?
Vista la manca d'informació unificada al transport públic de Barcelona que s'ha fet recentment palesa en diversos fils del fòrum, he pensat que podríem fer una pluja d'idees sobre les funcions que es pot demanar legítimament a l'ATM perquè coordini degudament el transport públic de la regió metropolitana de Barcelona. Aquí van les meves:
- Centralització de la informació d'incidències
- Indicació de recorreguts alternatius en cas de talls
- Nomenclatura de les parades i estacions, i unificació dels intercanviadors
Evidentment, estic parlant de funcions que l'ATM encara no exerceix.
- Centralització de la informació d'incidències
- Indicació de recorreguts alternatius en cas de talls
- Nomenclatura de les parades i estacions, i unificació dels intercanviadors
Evidentment, estic parlant de funcions que l'ATM encara no exerceix.
a: Preposició que indica lloc, temps, atribut, etc.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver
Sense educació no hi ha democràcia.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver
Sense educació no hi ha democràcia.
Re: ATM, quines funcions hauria de tenir?
Tal i com he dit al fil d'incidències de Renfe Rodalies, caldria que com a mínim, les megafonies de metro, FGC i Renfe poguessin donar informació d'incidències de les tres xarxes, per intentar estalviar a la gent problemes com el que ha hagut avui, al menys, de la gent que agafava primer el metro i després Renfe. Per als busos i al tram, ja seria més complicat, però potser es podria experimentar amb un sistema d'informació a on hi hagin panells electrònics. La clau és centralitzar la informació.
Re: ATM, quines funcions hauria de tenir?
Totalment d'acord. Crec que estaria be que l'ATM, disposes de com a minim un panell electronic a totes les estacions de metro, renfe i fgc (o com a minim les mes importants), i aixi podria donar mes informació sense dependre dels mitjans de renfe, metro o fgc. Si no m'equivoco seria la manera mes simple.
De nou al FTC
-
- N9
- Posts: 2158
- Joined: Wednesday 04/05/2005 9:06
- Location: Sant Cugat del Vallès/Tarragona
- Contact:
Re: ATM, quines funcions hauria de tenir?
Delegació de totes les competències de la Direcció General de Ports i Transports pel que fa al Transport Públic dintre de l'àmbit ATM, així com absorció de l'EMT.
Corren, corren pels carrers corren, bitllets d'Orion que s'esborren per a trens que no se'n van
Re: ATM, quines funcions hauria de tenir?
Al meu parer, l'àmbit geogràfic de l'ATM de Barcelona ja és un error, és una àrea massa gran per a gestionar. I crec que s'hauria d'anar cap al model del Bages. M'explico: delegar les gestions a diverses ATM de caire comarcal, fucionant de manera similar a la resta de ATM de Catalunya, amb suport explícit dels governs locals: consells comarcals i ajuntaments. Per tant, de cara a gestió local, jo faria les següents ATM:
ATM Vegueria del Penedès
ATM Llobregat+Anoia
ATM Àrea Metropolitana de Barcelona
ATM Vallès Occidental
ATM Vallès Oriental
ATM Maresme
A part, la ja existent de la ATM de les Comarques Centrals, que de moment només controla el Bages. De manera més o menys inmediata hauria de controlar l'Alta Segarra (és a dir, Calaf i rodalia).
En el cas de la comarca d'Osona, no tinc clar si fer-ne una pròpia o que sigui absorbida per la de les Comarques Centrals.
Igualment, a les àrees de solapament amb la ATM Camp de Tarragona i ATM Àrea de Girona, es delegarien a aquestes les competències, quedant només la relació amb Barcelona a nivell tarifari.
Competències que haurien de tenir:
-Control directe de totes les línies de transport de superficie de la comarca, siguin urbanes o interurbanes (excepte les que surtin de la seva àrea d'influència). Podrien establir convenis o bé amb altres ATM's o bé amb la Generalitat. Inclou xarxes ferroviàries que es desenvolupin íntegrament dins de l'àrea de la seva competència (això vol dir, per exemple, que el metro de Barcelona seria competència directa de l'ATM Àrea Metropolitana de Barcelona, així com de les xarxes tramviària actual).
-Potestat per crear sistemes tarifaris propis, independents de l'actual, gestió de tot el tarfiari i comptabilitat de manera directa,així com del servei ofertat, sent els operadors mers explotadors del servei dictat per les respectives ATM.
-Gestió directa de la flota, compartida per els operadors amb uns criteris de qualitat estàndars. Impedir que el material vell d'unes ATM vagi a parar a mans d'una altra.
-Gestió de la xarxa viària de caire comarcal i de polítiques de gestió del viari, tant urbà com interurbà.
-Gestió d'una imatge unificada del transport per a cada ATM, tant de cara utilitat del viatger (numeració unificada, mateix model de parada i marquesina, horaris, etc..)
En quant al tarifari entre ATM, per no destrossar l'actual integració tarifària per els viatgers que facin moviments entre aquestes, es seguiria mantenint l'actual sistema zonal (redefinint-lo a nivell títols i zones, per exemple que les actuals zones 6C i 6E passin a ser les zones 7A i 7B o que la zona 1 passi a ser més petita), de cara a ser la base de la integració tarifària a tot Catalunya l'any 2012.
En el cas de la EMT, aquesta passaria a ser la nova ATM Àrea de Barcelona, sent més petita la seva àrea d'influència, per exemple penso que Llobregat enllà hauria de ser de la nova ATM Baix Llobregat.
El transport entre ATM's seria competència directa de la Generalitat, inclosa xarxa ferroviària on degut a l'actual configuració de la mateixa és impossible ser gestionada de manera separada.
ATM Vegueria del Penedès
ATM Llobregat+Anoia
ATM Àrea Metropolitana de Barcelona
ATM Vallès Occidental
ATM Vallès Oriental
ATM Maresme
A part, la ja existent de la ATM de les Comarques Centrals, que de moment només controla el Bages. De manera més o menys inmediata hauria de controlar l'Alta Segarra (és a dir, Calaf i rodalia).
En el cas de la comarca d'Osona, no tinc clar si fer-ne una pròpia o que sigui absorbida per la de les Comarques Centrals.
Igualment, a les àrees de solapament amb la ATM Camp de Tarragona i ATM Àrea de Girona, es delegarien a aquestes les competències, quedant només la relació amb Barcelona a nivell tarifari.
Competències que haurien de tenir:
-Control directe de totes les línies de transport de superficie de la comarca, siguin urbanes o interurbanes (excepte les que surtin de la seva àrea d'influència). Podrien establir convenis o bé amb altres ATM's o bé amb la Generalitat. Inclou xarxes ferroviàries que es desenvolupin íntegrament dins de l'àrea de la seva competència (això vol dir, per exemple, que el metro de Barcelona seria competència directa de l'ATM Àrea Metropolitana de Barcelona, així com de les xarxes tramviària actual).
-Potestat per crear sistemes tarifaris propis, independents de l'actual, gestió de tot el tarfiari i comptabilitat de manera directa,així com del servei ofertat, sent els operadors mers explotadors del servei dictat per les respectives ATM.
-Gestió directa de la flota, compartida per els operadors amb uns criteris de qualitat estàndars. Impedir que el material vell d'unes ATM vagi a parar a mans d'una altra.
-Gestió de la xarxa viària de caire comarcal i de polítiques de gestió del viari, tant urbà com interurbà.
-Gestió d'una imatge unificada del transport per a cada ATM, tant de cara utilitat del viatger (numeració unificada, mateix model de parada i marquesina, horaris, etc..)
En quant al tarifari entre ATM, per no destrossar l'actual integració tarifària per els viatgers que facin moviments entre aquestes, es seguiria mantenint l'actual sistema zonal (redefinint-lo a nivell títols i zones, per exemple que les actuals zones 6C i 6E passin a ser les zones 7A i 7B o que la zona 1 passi a ser més petita), de cara a ser la base de la integració tarifària a tot Catalunya l'any 2012.
En el cas de la EMT, aquesta passaria a ser la nova ATM Àrea de Barcelona, sent més petita la seva àrea d'influència, per exemple penso que Llobregat enllà hauria de ser de la nova ATM Baix Llobregat.
El transport entre ATM's seria competència directa de la Generalitat, inclosa xarxa ferroviària on degut a l'actual configuració de la mateixa és impossible ser gestionada de manera separada.
-
- N9
- Posts: 2158
- Joined: Wednesday 04/05/2005 9:06
- Location: Sant Cugat del Vallès/Tarragona
- Contact:
Re: ATM, quines funcions hauria de tenir?
Jo trobo absurd crear 6 ATM on amb una n'hi ha més que prou, altra cosa és donar-hi més cabuda i participació a determinats ens com ara els consells comarcals.
Corren, corren pels carrers corren, bitllets d'Orion que s'esborren per a trens que no se'n van
- Guigui
- Administrador
- Posts: 23736
- Joined: Sunday 26/02/2006 18:02
- Location: Penitents L3 (Barcelona)
Tarifes particulars
A la que hi ha la possibilitat de crear un sistema tarifari diferent per a cada ATM, es desvirtua tot el sistema ja que tornaria a fragmentar molt el servei, per exemple a nivell d'ús mutu de títols. Això no vol dir que, a més de la tarifa implantada a tot el territori integrat, cada ATM particular no pugui crear-ne de pròpies, però en qualsevol cas sempre haurien de ser complementàries del tarifari general.UT596001 wrote:-Potestat per crear sistemes tarifaris propis, independents de l'actual, gestió de tot el tarfiari i comptabilitat de manera directa,així com del servei ofertat, sent els operadors mers explotadors del servei dictat per les respectives ATM.
a: Preposició que indica lloc, temps, atribut, etc.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver
Sense educació no hi ha democràcia.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver
Sense educació no hi ha democràcia.
- Guigui
- Administrador
- Posts: 23736
- Joined: Sunday 26/02/2006 18:02
- Location: Penitents L3 (Barcelona)
Fora l'EMT
Totalment d'acord amb això de l'EMT, que no és més que una petita taifa creada per pur interès partidista. Comença a ser hora de fer neteja per aquest costat.josep_serre wrote:Delegació de totes les competències de la Direcció General de Ports i Transports pel que fa al Transport Públic dintre de l'àmbit ATM, així com absorció de l'EMT.
a: Preposició que indica lloc, temps, atribut, etc.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver
Sense educació no hi ha democràcia.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver
Sense educació no hi ha democràcia.
-
- N9
- Posts: 2158
- Joined: Wednesday 04/05/2005 9:06
- Location: Sant Cugat del Vallès/Tarragona
- Contact:
Re: Fora l'EMT
L'EMT és molt més antiga que l'ATM, quan es va crear ni es somiava en tenir el sistema tarifari integrat tal i com el tenim ara, però els temps canvien, el problema és precisament que el tripartit ha intentat ofegar tant com ha pogut l'ATM, l'única cosa bona que té la EMT que no ha fet l'ATM és la tarificació social per a la tercera edat (targeta rosa) que de fet ni tan sols cal ja que el carnet de pensionista de FGC té les mateixes avantatges que aquesta targeta i a més val a FGC fora de la zona 1, de fet el que li manca a l'ATM és la creació de títols de caire social per a tercera edat que corregeixin la situació de diferents normatives i descomptes que tenen els diferents operadors per a tercera edat i corregeixin el fet d'operadors que no en tenen cap.
També dir que no m'agrada el que s'ha fet finalment amb la integració tarifària a les comarques centrals, el problema és que han acceptat un sistema tarifari integrat que és vàlid per a les necessitats de Barcelona, i tot i que està molt bé de cara a desplaçaments dels seus municipis amb Barcelona però poc pels desplaçaments locals, que són probablement més importants, excepte els que tenen origen a Manresa o Igualada, val a dir que potser la taxa d'intermodalitat d'aquests desplaçaments és més aviat baixa, bé crec que s'en parla en un altre fòrum.
També dir que no m'agrada el que s'ha fet finalment amb la integració tarifària a les comarques centrals, el problema és que han acceptat un sistema tarifari integrat que és vàlid per a les necessitats de Barcelona, i tot i que està molt bé de cara a desplaçaments dels seus municipis amb Barcelona però poc pels desplaçaments locals, que són probablement més importants, excepte els que tenen origen a Manresa o Igualada, val a dir que potser la taxa d'intermodalitat d'aquests desplaçaments és més aviat baixa, bé crec que s'en parla en un altre fòrum.
Guigui wrote:Totalment d'acord amb això de l'EMT, que no és més que una petita taifa creada per pur interès partidista. Comença a ser hora de fer neteja per aquest costat.josep_serre wrote:Delegació de totes les competències de la Direcció General de Ports i Transports pel que fa al Transport Públic dintre de l'àmbit ATM, així com absorció de l'EMT.
Last edited by josep_serre on Thursday 01/10/2009 17:12, edited 1 time in total.
Corren, corren pels carrers corren, bitllets d'Orion que s'esborren per a trens que no se'n van
- Guigui
- Administrador
- Posts: 23736
- Joined: Sunday 26/02/2006 18:02
- Location: Penitents L3 (Barcelona)
EMT i ATM
Però a base de pegots, ens hem acabat trobant amb una superposició totalment inútil d'ens reguladors del transport públic en un mateix territori. I, veient la composició d'uns i altres, arribes a la conclusió que és una altre gallina dels ous d'or per a repartir prebendes entre els polítics.
L'EMT té una innegable utilitat, però no hi ha absolutament res que no en justifiqui l'absorció per l'ATM.
L'EMT té una innegable utilitat, però no hi ha absolutament res que no en justifiqui l'absorció per l'ATM.
a: Preposició que indica lloc, temps, atribut, etc.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver
Sense educació no hi ha democràcia.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver
Sense educació no hi ha democràcia.
- automotorserie 436
- N7
- Posts: 557
- Joined: Sunday 17/08/2008 20:47
Re: ATM, quines funcions hauria de tenir?
Por mi parte, creo que lo mejor es dejar de parcelar en municipios, seamos amplios, profundos de mirada, pensemos en otra clave general, más grande...hasta donde la política os deje...
Reobertura dels Carrilets de Girona, Tarragona i Barcelona
- Lluita1714
- N9
- Posts: 1964
- Joined: Wednesday 31/12/2008 13:52
- Location: Aigüestoses
Re: ATM, quines funcions hauria de tenir?
jo proposo la eliminació de la tarificació zonal a llarg plaç. Implantar màquines de sortida a totes les estacions i, com el sistema basc, pagar just pels quilòmetres que es fan i la tarificació de la empresa (proposo que cada companyia posi els preus per quilòmetre que vegi convenient amb el tipus de transport que mou, per exemple suposo que el bus deu ser més car que no pas el metro), amb un bitllet recarregable. En coptes de targetes de deu viatges o 50 en trenta dies, quedarien targetes per a nens, per a joves, adults, i per a la tercera edat amb les deguts preus per quilòmetre fet. S'hi podrien fer bitllets temporals per als que no són d'aquí, amb una recarrega de per exemple 20 euros, que quan marxi se li pot reemborsar amb una màquina auto-expenedora que tingui sistemes de pagament, de traspàs de càrrega d'una targeta a l'alta, etc.
"El forense va donar un cop d’ull a les dues ratlles paral·leles, rovellades i cobertes de males herbes. «Crispadora paradoxa!», digué. «Aquesta via ha mort perquè el tren l’ha aixafada poc.»." Pere Calders.
- Santfeliuenc
- N10
- Posts: 3520
- Joined: Sunday 24/04/2005 23:41
- Location: Sant Andreu de la Barca, BL
Re: ATM, quines funcions hauria de tenir?
Hola,
Lo del sistema tarifario es un tema muy importante y sobre el que habría que actuar ya que es injusto completamente. Creo que aparte de lo dicho anteriormente, también habría que tener en cuenta la variable del tiempo empleado en realizar una determinada distancia, llegando incluso a no cobrar el importe si el tiempo es excesivo. No se puede tardar en llegar de Martorell a Barcelona más de 35 minutos, si por lo que fuese alguien entrase en el sistema a las 8:00 en Martorell y llegase a Barcelona Sants a las 8:45, la máquina de salida debería descontar un importe del billete, puesto que no se habría cumplido con lo indicado en el servicio. Esto, claro está tendría muchos puntos que retocar, para que la gente no esperase en las estaciones, tendrían que ir todos los trenes y máquinas con un reloj sincronizado, etc. pero nada imposible ni de un coste muy elevado.
Otra opción sería que cada estación fuese el centro o la "zona 0" de su propio sistema zonal, con lo que no dependería todo el mundo de que el centro del universo conocido fuese Barcelona. Así estableceríamos un sistema zonal independiente para cada municipio y las relaciones entre los municipios vecinos y más cercanos no implicarían un abuso en la tarifa.
También evitaríamos que si para ir a un municipio cercano y por la orografía del terreno, tuviésemos que retroceder o avanzar por el sistema una zona o más, para luego volver a la misma zona y llegar así al destino, se nos cobrasen esas zonas intermedias. Ejemplo: para ir de Sant Andreu de la Barca a Sant Feliu o similarer relaciones, si vas vía FGC hasta Martorell Central pasas a zona 3 y luego vuelves a zona 2, cuando en bus irías de zona 2 a zona 1, ¿por qué penalizar al usuario del TP con una zona más justo en Martorell donde se ubica el intercambiador? a mi me huele a fines recaudatorios puros y duros, que con los radares tienen su justificación, pero si encima utilizan estas artes en el TP, ¿entonces qué nos queda ya? en coche nos multan para recaudar y en TP, que se supone que es lo mejor y que es lo que debemos usar... ¿también nos colocan un sistema tarifario que nos penaliza y que se aprovecha de trayectos muy concurridos para cobrarnos más?
El sistema tarifario hay que mirárselo muy pero que muy bien y establecer uno más justo que el actual basado en distancia recorrida y teniendo en cuenta que hay líneas y municipios situados en lugares que para ir a coger una línea de transporte hay que dar un rodeo con otra muy importante, o hay que tomar otra durante mucho tiempo o distancia, pero no por capricho del usuario, que le guste recorrer toda esa distancia, sino que es por pura necesidad y por la ausencia de transporte directo, con lo que esas cosas han de tenerse en cuenta en las tarifas. Es el caso de pasar de banda a banda del río en el Llobregat y muchos más como ir en RENFE de Vilafranca a Vilanova o de Sant Celoni a Mataró, etc.
Saludos,
Sergio
Lo del sistema tarifario es un tema muy importante y sobre el que habría que actuar ya que es injusto completamente. Creo que aparte de lo dicho anteriormente, también habría que tener en cuenta la variable del tiempo empleado en realizar una determinada distancia, llegando incluso a no cobrar el importe si el tiempo es excesivo. No se puede tardar en llegar de Martorell a Barcelona más de 35 minutos, si por lo que fuese alguien entrase en el sistema a las 8:00 en Martorell y llegase a Barcelona Sants a las 8:45, la máquina de salida debería descontar un importe del billete, puesto que no se habría cumplido con lo indicado en el servicio. Esto, claro está tendría muchos puntos que retocar, para que la gente no esperase en las estaciones, tendrían que ir todos los trenes y máquinas con un reloj sincronizado, etc. pero nada imposible ni de un coste muy elevado.
Otra opción sería que cada estación fuese el centro o la "zona 0" de su propio sistema zonal, con lo que no dependería todo el mundo de que el centro del universo conocido fuese Barcelona. Así estableceríamos un sistema zonal independiente para cada municipio y las relaciones entre los municipios vecinos y más cercanos no implicarían un abuso en la tarifa.
También evitaríamos que si para ir a un municipio cercano y por la orografía del terreno, tuviésemos que retroceder o avanzar por el sistema una zona o más, para luego volver a la misma zona y llegar así al destino, se nos cobrasen esas zonas intermedias. Ejemplo: para ir de Sant Andreu de la Barca a Sant Feliu o similarer relaciones, si vas vía FGC hasta Martorell Central pasas a zona 3 y luego vuelves a zona 2, cuando en bus irías de zona 2 a zona 1, ¿por qué penalizar al usuario del TP con una zona más justo en Martorell donde se ubica el intercambiador? a mi me huele a fines recaudatorios puros y duros, que con los radares tienen su justificación, pero si encima utilizan estas artes en el TP, ¿entonces qué nos queda ya? en coche nos multan para recaudar y en TP, que se supone que es lo mejor y que es lo que debemos usar... ¿también nos colocan un sistema tarifario que nos penaliza y que se aprovecha de trayectos muy concurridos para cobrarnos más?
El sistema tarifario hay que mirárselo muy pero que muy bien y establecer uno más justo que el actual basado en distancia recorrida y teniendo en cuenta que hay líneas y municipios situados en lugares que para ir a coger una línea de transporte hay que dar un rodeo con otra muy importante, o hay que tomar otra durante mucho tiempo o distancia, pero no por capricho del usuario, que le guste recorrer toda esa distancia, sino que es por pura necesidad y por la ausencia de transporte directo, con lo que esas cosas han de tenerse en cuenta en las tarifas. Es el caso de pasar de banda a banda del río en el Llobregat y muchos más como ir en RENFE de Vilafranca a Vilanova o de Sant Celoni a Mataró, etc.
Saludos,
Sergio
"Se buscan hombres para peligroso viaje. Salario reducido. Mucho frío. Largos meses de completa oscuridad. Constante peligro. No se asegura retorno con vida. En caso de éxito, honor y reconocimiento"
- Lluita1714
- N9
- Posts: 1964
- Joined: Wednesday 31/12/2008 13:52
- Location: Aigüestoses
Re: ATM, quines funcions hauria de tenir?
Completament d'acord, amés, afegiria:
El temps de viatge es calcula: temps d'espera màxima de la franja horària (per exemple, 20 minuts) més temps de viatge (per exemple, 30 min.), el resultat són 50 min.
Si suposem que el viatge ha de sortir de franc quan el servei porta 15 minuts de retard, les màquines han d'estar connectades amb el centre de control per deixar de cobrar en el moment en que el retard és greu. Si poséssim que el trajecte anterior durés 65 minuts, és possible que la gent surti abans per esperar massa a l'estació i que li surti de franc el bitllet, no sé si m'explico.
Aleshores s'ha de crear un sistema de tarifes relatives mitjançant un càlcul matemàtic per cobrar més o menys depenent de dues variables: velocitat del servei, i quilòmetres recorreguts.
Suposem que cada quilòmetre surti a 1 euro, vull anar de Europa Fira a Sarrià, i la velocitat mitjana del trajecte (entre FGC i TMB) és de 45km/h (comptant esperes). A partir de la mitjana, per cada km/h que baixi la velocitat comercial, es descompten 5 cèntims.
Per tant, vull fer un trajecte de 1 quilòmetre, la velocitat mitjana és de 50kmh, i el temps d'espera màxim és de 5 minuts, és a dir, hauria de trigar sis minuts i dotze segons com a màxim. Si trigo vuit minuts, se'm descompten 10 cèntims, que hauria de calcular automàticament la màquina. Per tant, he de pagar 90 cèntims.
Ara, no sóc llicenciat en ciències exactes ni res d'això, no em culpeu si estan mal fets els càlculs
El temps de viatge es calcula: temps d'espera màxima de la franja horària (per exemple, 20 minuts) més temps de viatge (per exemple, 30 min.), el resultat són 50 min.
Si suposem que el viatge ha de sortir de franc quan el servei porta 15 minuts de retard, les màquines han d'estar connectades amb el centre de control per deixar de cobrar en el moment en que el retard és greu. Si poséssim que el trajecte anterior durés 65 minuts, és possible que la gent surti abans per esperar massa a l'estació i que li surti de franc el bitllet, no sé si m'explico.
Aleshores s'ha de crear un sistema de tarifes relatives mitjançant un càlcul matemàtic per cobrar més o menys depenent de dues variables: velocitat del servei, i quilòmetres recorreguts.
Suposem que cada quilòmetre surti a 1 euro, vull anar de Europa Fira a Sarrià, i la velocitat mitjana del trajecte (entre FGC i TMB) és de 45km/h (comptant esperes). A partir de la mitjana, per cada km/h que baixi la velocitat comercial, es descompten 5 cèntims.
Per tant, vull fer un trajecte de 1 quilòmetre, la velocitat mitjana és de 50kmh, i el temps d'espera màxim és de 5 minuts, és a dir, hauria de trigar sis minuts i dotze segons com a màxim. Si trigo vuit minuts, se'm descompten 10 cèntims, que hauria de calcular automàticament la màquina. Per tant, he de pagar 90 cèntims.
Ara, no sóc llicenciat en ciències exactes ni res d'això, no em culpeu si estan mal fets els càlculs
"El forense va donar un cop d’ull a les dues ratlles paral·leles, rovellades i cobertes de males herbes. «Crispadora paradoxa!», digué. «Aquesta via ha mort perquè el tren l’ha aixafada poc.»." Pere Calders.