Aeroports "cotxera"
Posted: Tuesday 29/09/2009 10:01
http://www.vilaweb.cat/www/noticia?p_idcmp=3636951
DIMARTS, 29/09/2009 - 06:00h
L'últim aterratge
Alguns aeroports internacionals ofereixen l'aparcament, el reciclatge i el desballestament d'avions comercials
Els municipis de Châteauroux (França), Cirencester (Anglaterra) i Marana (Arizona, EUA) tenen un denominador comú. En tots tres hi havia fa anys bases aèries militars (de l'exèrcit nord-americà, de la RAF i de la CIA, respectivament), reconvertides posteriorment en aeroports internacionals força peculiars. La singularitat dels aeroports de Châteauroux-Déols (reportatge televisiu de The New York Times), de Cotswold i d'Evergreen és que són estrictament centres de serveis, espais perquè les aerolínies i les firmes de transport aeri hi puguin aparcar, literalment, avions propis.
En totes tres instal·lacions es poden reparar aparells, pintar-los, retirar-los temporalment de la circulació i, fins i tot, desballestar-los i reciclar-los. En una època de crisi com l'actual, la clientela és més nombrosa que mai, especialment entre companyies aèries en fallida i aerolínies de baix cost. Molts aparells acaben força temps aturats en aquesta mena d'instal·lacions, fins que els seus propietaris en decideixen la sort: es reparen i modernitzen per a tornar-los a posar en servei; s'envien a les premses, o se'n recuperen totes les parts reutilitzables i es revenen.
Alguns d'aquests centres, juntament amb moltes empreses especialitzades en aquesta part tan important com desconeguda del cicle de vida dels avions, formen part de l'Aircraft Fleet Recycling Association (AFRA), que té per objectiu extreure valor als vells aparells.
DIMARTS, 29/09/2009 - 06:00h
L'últim aterratge
Alguns aeroports internacionals ofereixen l'aparcament, el reciclatge i el desballestament d'avions comercials
Els municipis de Châteauroux (França), Cirencester (Anglaterra) i Marana (Arizona, EUA) tenen un denominador comú. En tots tres hi havia fa anys bases aèries militars (de l'exèrcit nord-americà, de la RAF i de la CIA, respectivament), reconvertides posteriorment en aeroports internacionals força peculiars. La singularitat dels aeroports de Châteauroux-Déols (reportatge televisiu de The New York Times), de Cotswold i d'Evergreen és que són estrictament centres de serveis, espais perquè les aerolínies i les firmes de transport aeri hi puguin aparcar, literalment, avions propis.
En totes tres instal·lacions es poden reparar aparells, pintar-los, retirar-los temporalment de la circulació i, fins i tot, desballestar-los i reciclar-los. En una època de crisi com l'actual, la clientela és més nombrosa que mai, especialment entre companyies aèries en fallida i aerolínies de baix cost. Molts aparells acaben força temps aturats en aquesta mena d'instal·lacions, fins que els seus propietaris en decideixen la sort: es reparen i modernitzen per a tornar-los a posar en servei; s'envien a les premses, o se'n recuperen totes les parts reutilitzables i es revenen.
Alguns d'aquests centres, juntament amb moltes empreses especialitzades en aquesta part tan important com desconeguda del cicle de vida dels avions, formen part de l'Aircraft Fleet Recycling Association (AFRA), que té per objectiu extreure valor als vells aparells.