Page 1 of 1
Fomento incompleix inversió Rodalies i autovies a Catalunya
Posted: Sunday 11/10/2009 11:55
by metring
Potser seria hora de fer reivindicacions
http://www.avui.cat/cat/notices/2009/10 ... _74383.php
Foment incompleix la inversió prevista en Rodalies i autovies
La SEITT, una de les societats públiques del ministeri, només gastarà el 32% dels 782 milions previstos per al 2009. Els pressupostos de l'any passat es van inflar per poder complir l'addicional tercera de l'Estatut
Quim Torrent
Madrid
Ult. Act. 11/10/2009 09:35
Legislatura rere legislatura, any rere any i ministre rere ministre, la història es repeteix. És igual qui mani i les promeses que faci, que les inversions previstes sempre arriben tard a Catalunya. El 2009 no ha estat una excepció. Segons revelen els pressupostos del 2010, que aquests dies es debaten al Congrés de Diputats, l'execució que el ministeri de Foment ha fet del pressupost d'aquest any és mínima.
Una de les partides més grans del pressupost del ministeri és la que es vehicula a través de la Societat Estatal d'Infraestructures del Transport Terrestre (SEITT). Dels 782 milions d'euros que el pressupost de l'any passat destinava a Catalunya, només se n'invertiran 255 abans de final d'any. Es tracta només del 32% dels diners previstos, un incompliment que recorda els temps de Magdalena Álvarez o el PP al capdavant de Foment.
El suposat impuls que havia de donar a les inversions a Catalunya el número 2 del PSOE, Pepe Blanco, ha quedat només en una declaració d'intencions. En el gruix d'obres que s'havien de vehicular a través del SEITT n'hi ha de molt simbòliques, com l'esperada millora del servei de Rodalies o el desdoblament de la N-II a Girona. Ni l'una ni l'altra, però, han rebut els diners necessaris per tirar endavant les obres previstes.
Especialment greu és el cas de Rodalies. L'absència de problemes durant l'últim any sembla haver fet oblidar que el servei segueix al límit de la seva capacitat. És cert que s'ha presentat el pla de Rodalies -tot i que queda lluny del que es farà a les ja molt modernes Rodalies de Madrid- i que s'han fet les inversions promeses durant la crisi del 2007, però també ho és que la xarxa segueix fallant. Encara que més petits que abans, els 400.000 usuaris de la xarxa de Barcelona segueixen patint retards.
La partida que sense especificar el SEITT assignava el 2009 a Rodalies era de 154 milions d'euros dels 347 que pretenia assignar fins a l'any 2012. En la previsió de liquidació de pressupostos del 2009 que inclouen els comptes d'aquest any, però, la casella ha quedat en blanc. Curiosament la xifra total d'inversió quadriennal ha baixat fins als 340 milions d'euros; es podria interpretar que durant el 2009 se n'han gastat només set dels previstos.
Una altra de les obres amb més problemes d'execució és la nova connexió entre la ronda Litoral i l'autopista C-32. Dels gairebé 60 milions pressupostats amb prou feines se n'han gastat tres. De fet, no hi ha notícies del projecte constructiu de l'obra, pas previ a la licitació.
El senador de CiU, Pere Macias, denuncia que la baixa execució d'obres de la SEITT demostra que els pressupostos del 2009 eren "pur maquillatge polític, ja que van inflar les partides per dir que complien la disposició addicional tercera". L'intent de compliment del mandat estatutari ha acabat desembocant a pressupostar partides genèriques com la de Rodalies, que no es poden gastar perquè no hi ha els projectes de millora fets. En aquest sentit, Macias denuncia la falta de projectes nous en els pressupostos per al 2010.
Reivindicació
Posted: Sunday 11/10/2009 12:46
by Guigui
metring wrote:Potser seria hora de fer reivindicacions
A títol personal, en tinc preparada una per a la tardor de l'any que ve. I, també a títol personal, desitjo que sigui seguida per centenars de milers, sinó milions de catalans.
Re: Fomento incompleix inversió Rodalies i autovies a Catalunya
Posted: Sunday 11/10/2009 13:21
by victorcasta
No anar a votar? Votar en blanc?
Votar
Posted: Sunday 11/10/2009 13:36
by Guigui
Que cadascú faci què li sembli, però tot menys votar qualsevol dels partits que hi ha al Parlament, que han demostrat ser tots uns incapaços.
Re: Fomento incompleix inversió Rodalies i autovies a Catalunya
Posted: Sunday 11/10/2009 13:46
by victorcasta
El partit per la legalització de la marihuana és una bona opció...
Re: Fomento incompleix inversió Rodalies i autovies a Catalunya
Posted: Sunday 11/10/2009 16:56
by metring
Què cal fer per a que compleixin les promeses? Perquè ja hem vist que tots els partits fan igual en quan a Fomento...
Canviar les coses
Posted: Sunday 11/10/2009 17:28
by Guigui
Darrerament ha sortit un partit al qual penso donar una oportunitat. Ara, l'han d'aprofitar perquè si no, serà la primera i última vegada que els voti.
I si us plau, entengueu aquest missatge com a explicació del que deia més amunt. De cap manera vull fer proselitisme polític ni de cap altra mena ja que, malgrat tot, crec en la maduresa de les persones; a més, si me les volgués donar de manipulador, hi ha uns quants aparells de partit molt més professionalitzats i que porten això per la mà, de manera que jo no hi tindria res a fer.
Re: Fomento incompleix inversió Rodalies i autovies a Catalunya
Posted: Tuesday 13/10/2009 9:50
by wefer
Dubto que la política sigui solució a tot plegat.
A Madrid, només ho van poder arreglar tallant el trànsit ferroviari amb sentades i fent molt soroll mediàtic. I això que allà són la capital i tenen preferència en les inversions...
La política actualment està massa podrida com per poder donar solucions reals als ciutadans.
Re: Fomento incompleix inversió Rodalies i autovies a Catalunya
Posted: Tuesday 13/10/2009 11:37
by metring
L'exemple de Madrid, a opinió meva, és que no es fan inversions ni res fins que la gent no s'atura i diu "fins aquí hem arribat", no es tracta de que allà hagin volgut fer-ne perquè sigui la capital, sino perquè la gent va prendre el poder, i crec que és un gran exemple.
Ball de nombres
Posted: Wednesday 14/10/2009 22:17
by Guigui
http://www.avui.cat/cat/notices/2009/10 ... _74682.php
Blanco assegura que les inversions de Foment a Catalunya superen el que marca l'Estatut
CiU li retreu al Congrés que la licitació per al 2009 només és del 12,7% de tot l'Estat
ACN
Congrés dels Diputats
Ult. Act. 14/10/2009 14:02
El ministre de Foment, José Blanco, ha assegurat aquest dimecres al ple del Congrés que les inversions que el govern espanyol ha executat a Catalunya els anys 2008 i 2009 no tan sols superen el que marca la disposició addicional tercera de l'Estatut, sinó que situen Catalunya com la comunitat on més obra s'executa.
Segons Blanco el govern espanyol està fent una inversió "sense precedents" a Catalunya que en els últims anys ha suposat més de 10.000 milions d'euros en projectes executats. CiU, en canvi, denuncia que la licitació per al 2009 només és del 12,7% del total de l'Estat, i que en els set primers mesos del 2009 ha estat un 71% inferior a l'any anterior.
Macias i Blanco han intercanviat retrets en la sessió de control del Congrés al govern espanyol. El diputat de CiU ha recordat al ministre que a Catalunya hi ha "preocupació" davant l'incompliment dels compromisos i per la "desacceleració severa" de la inversió pública de l'Estat. Un fet "greu", ha destacat, que "suposa un incompliment de l'Estatut i de la disposició addicional tercera".
Segons Macias, el 2009 la licitació a Catalunya només ha estat del 12,7% del total de l'Estat, "molt allunyada del 18% que exigeix l'addicional tercera de l'Estatut", i a la pàgina web del ministeri de Foment hi consta que la licitació dels set primers mesos de l'any ha estat un 71% inferior al 2008. A més, ha recordat, hi ha partides dels pressupostos anteriors que encara no s'han començat a executar i que un cop feta la nova terminal del Prat i el TGV no hi ha nous projectes.
El ministre ho ha negat tot i ha assegurat que "no és veritat que hi hagi un procés de desinversió en infraestructures ni a Catalunya ni a l'Estat". Segons Blanco, el govern espanyol està fent una inversió "sense precedents" a Catalunya que en els últims anys ha suposat l'execució de més de 10.000 milions d'euros, fet que la situa com la primera comunitat de l'Estat en inversió executada.
A més, segons Blanco, la inversió executada el 2008 va ser del 19,13% del total de la inversió regionalitzable de Foment, "per sobre de la previsió que estableix l'Estatut", i el 2009, "quan acabi l'any, la inversió executada a Catalunya tornarà a estar per sobre de la previsió i el que disposa l'Estatut".
El ministre ha reiterat que en els últims cinc anys el govern espanyol ha invertit a Catalunya "el doble" que en els últims cinc anys del govern de José María Aznar. Per aquest motiu ha retret a Macias que CiU donés suport als pressupostos del PP i ara critiqui les inversions. No pot ser, ha dit, que per a CiU "el doble sigui pitjor que la meitat".
Re: Fomento incompleix inversió Rodalies i autovies a Catalunya
Posted: Thursday 15/10/2009 8:13
by Santfeliuenc
Hola,
Estamos en lo de siempre, inversiones que están pero que no se ven. Gastan dinero en materia ferroviaria, especialmente en el AVE, que es una cantidad ingente, pero como los usuarios no vemos eso en el día a día, pues para nosotros no hay inversión. Para mi por ejemplo no la hay, puesto que no hay un solo nuevo kilómetro de líneas de cercanías, no veo el acceso ferroviario al aeropuerto ni en tren ni en metro, y no solo eso, sino que ni lo veo ahora ni lo veo próximo en el futuro. No veo túneles urbanos que descongestionen nada, ni siquiera veo proyectos serios de futuro... tampoco veo seguridad en los medios de transporte y estaciones, ni veo control por parte de los revisores, ni veo cuadruplicación de vías en los accesos a BCN, ni veo ampliaciones proyectadas hacia localidades donde los trenes, el metro, etc está a las puertas desde hace años...
En fin, lo único que veo es lo mismo de siempre, el mismo sistema, la misma red de cercanías, los mismos o peores regionales, el mismo metro, los mismos túneles urbanos, los mismos corredores obsoletos e ineficaces.
¿En qué se gasta entonces el dinero y dónde van las inversiones? ¿todas para limpiar estaciones, poner pegatinas y barrer el suelo? no puede ser que en eso se gaste todo el dinero que dice el otro que se ha otorgado. Será que han gastado en todo lo que han dejado de hacer en cercanías en los últimos 20 años... pero eso para mi no es una inversión para el futuro a descontar de nada, sino que ha de ser una actualización al presente que deben desde hace tiempo.
No puede ser que ahora y mientras actualizan el sistema con cositas que el usuario no ve ni palpa porque no han hecho nada en 20 añitos, vengan y digan que esa inversión cuenta en el cupo prometido, porque si esa inversión cuenta, entonces siguen debiendo 20 años donde también contaba y no se hizo nada de nada. Y si deben 20 años, no hay que poner reservas a un túnel de cercanías bajo Diagonal, a conectar ese túnel con todos y cada uno de los accesos ferroviarios existentes, lo cual permitiría el desahogo para cercanías, la creación de un sistema como Dios manda de regionales, etc. No hay que poner reservas a una ampliación de la L3 y no hasta Sant Feliu solamente, sino por lo menos hasta Sant Vicenç dels Horts y el intercambiador de Quatre Camins. Ni tampoco se pueden poner reservas a dedicar todos los esfuerzos a que el tren de cercanías llegue al aeropuerto del Prat, a que el acceso a cualquier tren sea a nivel como en el TRAM y no como era hasta hace poco en Pg. Gracia, etc.
Por lo tanto, decir que personalmente yo no sé en qué invierten, no sé dónde va el dinero, no sé por qué hay que olvidarse de los 20-25 últimos años de inversiones no realizadas y que lo actual que no es más que gran parte de lo que se ha dejado de hacer, tiene que contar como inversiones nuevas cuando son realmente "inversiones prehistóricas".
Y no hablamos de las autovías... ¿cómo es que en una relación como la que va de BCN a TGN de menos de 100 km no hay una autovía de al menos 3 carriles y libre de peaje. No entiendo cómo no hay dos ejes, uno por Berga y otro por Vic que suben en formato autovía hasta Francia y conectan allí con su red de autopistas... pero autovías de verdad, no la basura que hay actualmente.
Y así podríamos seguir hasta el infinito y más allá. Ahora que vemos corrupción en el mundo político, decir solamente que esto también lo es y tienen parte de responsabilidad los unos y los otros.
Saludos,
Sergio
Re: Fomento incompleix inversió Rodalies i autovies a Catalunya
Posted: Sunday 18/10/2009 0:50
by metring
No us perdeu l'article de Revista de Ferrocarrils, pa me** y no echar gota!!!
http://blogs.elpunt.cat/carlesgorini/
Una de bilis
17 octubre 2009 per Carles Gorini
El Ministerio de Fomento acaba de publicar un número especial de la revista Fomento Actual, dedicat a Catalunya. Només, repesco alguns dels titulars dels reportatges:
“Catalunya, primera comunidad en inversión ejecutada por Fomento”
“Primera comunidad en inversión en ferrocarriles”
“Cumpliendo el Estatuto”
“La inversión en carreteras aumenta un 33%”
“Infraestructuras de vanguardia para Catalunya”
“Integración del ferrocarril en los núcleos urbanos”
“La red de Rodalies recibirá 4.000 millones de euros hasta 2015”
“Una nueva etapa de diálogo y entendimiento”
“Inversiones millonarias para el patrimonio cultural catalán”
I ara, disculpin-me si no prossegueixo, que m’han vingut unes ganes irrefrenables d’anar al lavabo i vomitar.
Frase real
Posted: Sunday 18/10/2009 1:02
by Guigui
Em quedo amb una frase:
"Cataluña, primera comunidad ejecutada por Fomento"
Era així que resava, oi?
1400 milions pendents, com a mínim
Posted: Sunday 23/05/2010 0:21
by Guigui
http://www.avui.cat/cat/notices/2010/05 ... _99243.php
L’Estat deu almenys 1.400 milions en infraestructures
Corresponen als diners no liquidats en exercicis anteriors i els que no s’han assignat a cap projecte per al 2010. Encara no s’ha fet pública la liquidació del 2009, que probablement augmentarà el deute
Quim Torrent
Barcelona
Ult. Act. 22/05/2010 02:53
Si els especuladors financers tinguessin l’experiència catalana, a l’Estat espanyol li costaria encara molt més col·locar el seu deute als mercats internacionals. Ni el contracte estatutari ha servit perquè l’Estat deixi de ser morós amb Catalunya. En el període 2007-2010, el deute net de l’Estat en matèria d’infraestructures suma ja 1.400 milions d’euros, segons va fer públic ahir la Cambra de Comerç de Barcelona.
Aquests 1.400 milions són la suma dels diners no liquidats en els pressupostos del 2007 i el 2008 i dels que es van pressupostar però no es van assignar a cap projecte concret en els del 2009 i el 2010. No és una xifra ni de molt definitiva, ja que el ministeri no ha fet públiques les dades de liquidació del 2009, que segur que faran créixer la bossa. I tampoc cal tenir una bola de vidre per veure que la liquidació del 2010 serà molt més baixa que la dels anys anteriors. Dels 3.260 que el ministeri de Foment hauria de retallar en el global de l’Estat, Catalunya en perdrà no menys de 600, si ho calculem segons la disposició addicional tercera de l’Estatut.
Els diners no adjudicats o no liquidats en els pressupostos han estat sempre un maldecap per al govern i una constant font de conflicte amb l’Estat, que fins ara ha procurat pagar com més tard millor. De fet, mentre el PSOE negociava el suport de CiU i ERC als comptes del 2010, es va acordar una partida de 1.000 milions als pressupostos a repartir entre Catalunya, les Illes Balears i Castella i Lleó. Mig any després d’aquell acord no només no hi ha cap previsió d’assignar aquests diners a cap obra sinó que tothom dona per fet que aquests recursos volaran lluny de Catalunya.
La disposició addicional tercera, que té vigència fins al 2013, estava dissenyada per pal·liar el dèficit històric d’infraestructures de Catalunya. Es va fer amb la previsió que les inversions de l’Estat seguirien creixent com en el període 2004-2008. La reducció dràstica de la despesa és doblement greu per a Catalunya. En primer lloc, perquè suposarà un pèrdua d’inversió neta. I, en segona lloc, perquè durant els anys d’inversions altes, aquestes només han servit per finançar obres que portaven un gran retard històric, com l’AVE o la T1 de l’aeroport.
Les obres necessàries
Era a partir d’ara quan realment havia de contribuir a reduir el dèficit amb obres noves, com els accessos al port de Barcelona, les noves línies de Rodalies o l’adaptació del corredor del Mediterrani per a mercaderies. Per això, no fa gaires dies, des de CiU, el diputat Josep Rull proposava un acord entre els partits catalans per allargar uns anys més l’addicional tercera de l’Estatut.
Paral·lelament, els sectors econòmics mostren la seva preocupació pel fet que l’Estat aprofiti per fer més petita la porció de Catalunya respecte al total de la inversió estatal a través del pla extraordinari anunciat pel ministre Blanco. Aquest pla, que es finançarà de manera extrapressupostària, prioritzarà els projectes més avançats i no estarà sotmès a les regles que marcava l’Estatut.
Re: Lluís Recoder, conseller de Territori i Sostenibilitat
Posted: Wednesday 05/01/2011 14:56
by metring
http://www.avui.cat/noticia/article/3-p ... tures.html
Recoder no descarta recórrer al TC si l'Estat incompleix la inversió en infraestructures
El conseller de Territori i Sostenibilitat recorda que l'Estat ha d'aportar a la Generalitat 960 milions d'euros en infraestructures
Recoder afirma que la prioritat del nou govern en el capítol d'infraestructures serà la millora del transport públic i especialment el ferroviari
05/01/11 11:59 - barcelona - Agències
El conseller de Territori i Sostenibilitat, Lluís Recoder, ha recordat al govern espanyol que la disposició addicional tercera de l'Estatut de Catalunya estableix que l'Estat ha d'aportar a la Generalitat 960 milions d'euros en infraestructures, i no ha descartat recórrer al TC en cas d'incompliment.
En una entrevista a Catalunya Ràdio, Recoder ha constatat que “no es tracta que tinguin més o menys ingressos, sinó que es tracta d'una obligació a complir amb la Generalitat”. Després de ser preguntat per la possibilitat de recórrer al TC, Recoder ha respost: “Haurem de parlar-ho”.
El conseller ha afirmat que la prioritat del nou govern en el capítol d'infraestructures serà la millora del transport públic i especialment el ferroviari, i ha assegurat que s'esforçarà per millorar el servei de Rodalies i Regionals, on “haurà de dedicar-se a fons”, ja que els Ferrocarrils de la Generalitat ja tenen un important nivell de qualitat. Ha posat de manifest que el pla director d'infraestructures aprovat per la Generalitat preveu una despesa de 100.000 milions d'euros fins a 2020 que serà “absolutament impossible de fer”, igual que el pla de transports metropolitans, que preveu una inversió de 25 milions que ha assegurat que també serà impossible de fer.
Recoder també ha afirmat que la conselleria prioritzarà les infraestructures “que siguin un factor de competitivitat i que ajudin a crear riquesa en un territori determinat”.
Recoder ha defensat que el Quart Cinturó és una “obra emblemàtica”, que és competència del Ministeri de Foment, “que moltes vegades ha aprofitat els desacords a Catalunya per alentir les obres”, ha lamentat, però ha assegurat que en aquest govern no hi haurà desacord. “Tinc molt clar que ho hem de fer, però també tinc clar que ho hem de fer d'una manera que causi el menor impacte en el territori”, ha declarat, pel qual ha defensat el traçat que planteja la Generalitat en contra del que proposa l'Estat.
Re: Remodelació d'estacions de Renfe Rodalies a Barcelona
Posted: Tuesday 10/04/2018 23:55
by Oriolix
Foment només executa un 10% de les inversions urgents promeses a Rodalies per 2014-2016
http://www.ccma.cat/324/foment-nomes-ex ... a/2848635/
El novembre de l'any 2013, una comissió tècnica, amb representants de Foment, la Generalitat, Adif i Renfe, acordava una llista d'actuacions "urgents" en la millora de la seguretat i la fiabilitat del servei de Rodalies de Catalunya.
En una reunió a Madrid van pactar una llista d'obres i un pressupost tancat d'actuacions d'acord amb uns criteris definits: es van seleccionar projectes que necessitaven una inversió "moderada" i que es podien completar en dos anys.
En concret, l'acord preveia una inversió per a Rodalies de 306 milions d'euros per al període 2014-2016, a càrrec del Ministeri de Foment. De fet, el ministeri valorava que eren obres "prioritàries" per a la RFIG (xarxa ferròviària d'interès general), que, al mateix temps, permetrien reduir el nombre d'incidències a la xarxa catalana
Ara bé, 4 anys i 4 mesos després, l'acord no s'ha concretat gaire. Segons el darrer informe de seguiment (fet pel Departament de Territori i Sostenibilitat, el març passat), només el 10 per cent dels projectes pactats estan en servei. Només 31 milions i mig d'euros, el 10% de la inversió pressupostada, s'han traduït en millores ja operatives.
Les dades mostren que el 34% del pressupost inicial (104 milions d'euros) ara mateix es correspon amb obres adjudicades però no acabades. A més, gairebé un 40% de la inversió està en fase de projecte. I el 24% restant encara està pendent d'assignar-se