http://www.avui.cat/cat/notices/2009/10 ... _74452.php
Patins i bicis, els més ràpids
Una cursa revela que arriben primer i són sostenibles i barats, mentre que el cotxe és lent i car
Virgínia Mascaró
Barcelona
Ult. Act. 12/10/2009 03:43
El cotxe dóna un mal servei a l’usuari a la ciutat, perquè és lent i resulta car. En canvi, la bicicleta i els patins són els transports més ràpids, sostenibles, barats i saludables, segons posen de relleu els resultats obtinguts en la 29a Cursa del Transport organitzada recentment per l’associació per a la Promoció del Transport Públic (PTP). Catorze rutes urbanes i set d’interurbanes comparen diversos transports per fer un mateix desplaçament entre dos punts, amb punt final convingut als Jardinets de Salvador Espriu de Gràcia.
Els resultats obtinguts demostren que la moto i el transport públic són els transports motoritzats que donen millor temps de viatge en els trajectes urbans. La moto, però no és el que era. Queda en primera posició sortint de l’Eixample i del Carmel, però va perdent posicions en relació amb edicions anteriors. Això s’atribueix al fet que els motoristes han de complir el codi de circulació, si no volen perdre punts del carnet de conduir. A més, fer un recorregut de cinc quilòmetres en moto costa gairebé el doble a l’usuari que si va en transport públic, però és de 3,4 vegades més car, si comptem el cost social i ambiental, segons destaca Ricard Riol, president de la PTP.
El transport públic tot i que no ha assolit les primeres posicions en les rutes urbanes també dóna resultats bons. Rodalies, Ferrocarrils i Renfe guanyen en baix cost i empaten en velocitat amb el transport privat. En canvi, la manca de prioritat del bus resta competitivitat al conjunt de la xarxa de transport públic, especialment en els trajectes curts on el metro fa massa volta o no és prou accessible.
Pel que fa als desplaçaments interurbans, els trajectes fets amb Rodalies i Ferrocarrils van empatar amb el cotxe. En el cas de Sabadell i Sant Cugat, l’usuari del transport públic va tardar el mateix que el que es desplaçava amb cotxe, i només en dos casos el cotxe s’avança al tren en rutes procedents de Vilassar i Sabadell, però la diferència de temps d’arribada és de sis i un minut, respectivament.
La PTP remarca que tot i que el cotxe en trajectes interurbans no és tan lent com en els urbans, és molt més car. En un trajecte de cinc quilòmetres anar amb cotxe val fins a cinc vegades més que amb transport públic, i és fins a 47 vegades més car que anar amb bicicleta, sense comptar el cost de l’aparcament. A més, consumeix més de la meitat de l’espai públic a vials com la Diagonal i el Passeig de Gràcia, va afegir el president de la PTP.
El transport més ràpid
Tot el que no es pugui englobar als apartats anteriors.
Todo lo que no se pueda englobar en los apartados anteriores.
Todo lo que no se pueda englobar en los apartados anteriores.
Return to “Transport en general / Transporte en general”
Jump to
- Transport Ferroviari / Transporte Ferroviario
- ↳ Ferrocarril àrea Barcelona / Ferrocarril área Barcelona
- ↳ Ferrocarril a Catalunya / Ferrocarril en Cataluña
- ↳ Ferrocarril en general
- ↳ Material rodant ferroviari / Material rodante ferroviario
- ↳ Propostes ferroviàries / Propuestas ferroviarias
- Transport per carretera / Transporte por carretera
- ↳ Autobusos i resta t. públic / Autobuses y resto t. público
- ↳ Vehicles privats / Vehículos privados
- Altres tipus de transport / Otros tipos de transporte
- ↳ Aeri, marítim i altres / Aéreo, marítimo y otros
- ↳ Transport en general / Transporte en general
- Temes Diversos / Temas Varios
- ↳ Història del transport / Historia del transporte
- ↳ Nou mapa d'elements i cotxeres dels tramvies antics
- ↳ Mapa d'elements històrics a Barcelona (versió 2007)
- ↳ Trobades i esdeveniments / Encuentros y eventos
- ↳ Oci i divertiments / Ocio y divertimentos
- ↳ Comunicats del Fòrum / Comunicados del Foro
- ↳ Suggeriments i proves / Sugerencias y pruebas
- Enllaços
- ↳ Enllaços recomanats / Enlaces recomendados
- ↳ Trenscat.cat
- ↳ Wefer.com
- ↳ Museu del Transport de Barcelona (NOU)
- ↳ Fundación Ferrocarriles Españoles
- ↳ ARCA
- ↳ Autobuses BCN
- ↳ TMB
- ↳ FGC
- ↳ RENFE
- ↳ Amics del Carrilet del Delta de l'Ebre
- ↳ Revista de Ferrocarrils
- ↳ Federació Catalana d'Amics del Ferrocarril
- ↳ Promoció del Transport Públic (PTP)
- ↳ Associació d'Amics del Ferrocarril de Barcelona
- ↳ Agrupació Ferroviària 5a Zona
- ↳ El web del Tren d'Olot
- ↳ Carrilet de Sant Feliu de Guixols a Girona
- ↳ ASSOTRAM
- ↳ Rodalies de Catalunya
- ↳ Rodalia.info
- ↳ ARMF
- ↳ Tren de La Pobla de Llillet
- ↳ Històries del transport per carretera de Catalunya
- ↳ Reclamacions EMT-AMB
- ↳ Associació per la Preservació del Patrimoni Ferroviari i Industrial de Móra la Nova
- ↳ Agrupament Ferroviari de Barcelona
- ↳ Plataforma per a la Defensa d'un Ferrocarril Públic i de Qualitat
- ↳ Con la voluntad de perdurar
- ↳ ADEMAS bloc
- ↳ Red ferroviaria de Barcelona
- ↳ Ferrocarriles de España
- ↳ Bloc de Territori i Sostenibilitat
- ↳ Rails i ferradures
- ↳ Notes de transport públic al Barcelonès Nord
- ↳ Club Ferroviari de Terrassa
- ↳ Associació d’Amics del Ferrocarril de Valls i de L’Alt Camp
- ↳ Gran Metro de Barcelona
- ↳ TB Transportes de Barcelona
- ↳ Bloc d'ACEMA
- ↳ Historias del tren
- ↳ Historia de la Seat
- ↳ Cremallera de Núria
- ↳ Mou-te
- ↳ Tren de Palau
- ↳ Centre de Modelisme Ferroviari de Sabadell (CEMFE)
- ↳ Amics del Bus
- ↳ Ral·li d'Autobusos Clàssics de Barcelona
- ↳ Rails sense fronteres
- ↳ Los tranvías de vapor de España
- ↳ AFEVI Amics del Ferrocarril de Vilanova i la Geltrú
- ↳ ASAFEGI, Associació d’Amics del Ferrocarril de les Comarques Gironines
- ↳ AEHA: Associació d'Estudis Històrics de l'Automoció
- ↳ Grup Ferroviari Mataró
- ↳ Cercle Històric Miquel Biada BCN Mataró