Page 1 of 1

Túnel de Salau

Posted: Wednesday 14/10/2009 22:33
by Guigui
Entre les mesures que la Diputació de Lleida ha aconseguit incloure al Pacte Nacional per les Infraestructures hi ha l'estudi d'un projecte que vindria a realitzar l'extrem nord de l'avortada línia entre Baeza i Saint-Girons: el túnel de Salau.

La dada apareix perduda al final d'una notícia d'El Punt, i cercant per internet tampoc hi he vist més referències. Caldrà restar-ne al cas...

Re: Túnel de Salau

Posted: Wednesday 14/10/2009 23:41
by 593Dromedario
(possible ironia on)
L'Administració wrote:l'estudi d'un projecte
Això vol dir un d'aquests informes que costen 30000 euros, oi?
(possible ironia off, i dic possible perquè no les tinc totes)

Ja ens agradaria que se'n fes alguna cosa. De fet l'estudi aquest serà del túnel i de les seves immediacions, o de tot el tram que s'hauria de construir per costat per fer-lo realitat?

Jo, pel que fa a aquesta línia (o no-línia), m'hauria estimat més que s'estudiés el tram La Pobla - Sort - Llavorsí, que faria més feina que no pas una connexió amb França tan lenta. Però me n'alegro igualment (si és que no acaba sent el que he escrit a dalt).

I, per cert, això de "tren-tramvia" a la línia Lleida-La Pobla, és gaire diferent al que hi ha ara (per velocitat i això)? Diria que el que hi ha ara ja està bé entre Lleida i Balaguer, i més amunt el tren-tramvia no té sentit perquè les poblacions estan distanciades i no són grans.

Re: Túnel de Salau

Posted: Thursday 15/10/2009 0:23
by Jordi Freixas
Doncs precísament, l'animalada aquesta del tren-tram està pensada per el tram Lleida - Balaguer. Espero que s'ho repensin...

D'altra banda, és una bona noticia això de la prolongació.

Traçat del projecte

Posted: Thursday 15/10/2009 9:06
by Guigui
593Dromedario wrote:Jo, pel que fa a aquesta línia (o no-línia), m'hauria estimat més que s'estudiés el tram La Pobla - Sort - Llavorsí, que faria més feina que no pas una connexió amb França tan lenta.
El túnel de Salau implica el perllongament de la línia de la Pobla a Sort, Llavorsí i Esterri d'Àneu. A partir d'allí, enlloc d'enfilar la Bonaigua i passar a la Vall d'Aran, tiraria pel dret cap a la frontera seguint el curs de la Noguera Pallaresa.

Re: Túnel de Salau

Posted: Thursday 15/10/2009 9:19
by genissimon
Insisteixo altra vegada. La prolongació del Tren de la Pobla de Segur, si es busca mínimament la vertebració del territori, ha de ser de La Pobla cap a Sort, Esterri d'Àneu, la Vall d'Aran i Marignac on entroncaria amb la xarxa actual SNCF (ramal de Montrèjeau a Bagnères-de-Luchon). A St-Girons ja no hi arriba el tren (i a Marignac, si es triga gaire potser tampoc).

Si es pensa en una línia per a mercaderies potser sí que te sentit el túnel de Salau. Però passant tant a prop de la Vall d'Aran, amb la quantitat de gent que la visita i els problemes de mobilitat (sobretot a l'hivern) crec que és deixar passar una oportunitat de ferroviaritzar la Vall d'Aran i convertir-la en la Suïssa dels Pirineus. Perquè les dues línies, segur que no es construeixen.

Salut !!

Re: Túnel de Salau

Posted: Thursday 15/10/2009 9:57
by megapauer
genissimon wrote:Si es pensa en una línia per a mercaderies potser sí que te sentit el túnel de Salau. Però passant tant a prop de la Vall d'Aran, amb la quantitat de gent que la visita i els problemes de mobilitat (sobretot a l'hivern) crec que és deixar passar una oportunitat de ferroviaritzar la Vall d'Aran i convertir-la en la Suïssa dels Pirineus. Perquè les dues línies, segur que no es construeixen.
I què es tardarà en fer un Lleida-Vielha... 3 hores i mitja?

I com puja després la gent a Vaquèira...

Dubto molt que la gent deixi el cotxe.

Re: Túnel de Salau

Posted: Thursday 15/10/2009 11:13
by lauria1226
No somiem desperts que si mai hi ha un altre transpirinenc, serà el de Canfranc, en ample UIC en la relació; València-Terol-Saragossa-Tolosa de Llenguadoc i de moment inclusiu aquest està en situació del "Més calent a l'aigüera"

Altra cosa seria que si els xicots del Carod (ara Puigcercós) aconsegueixen arribar al final dels seus somnis, llavors canviaria la cosa i no ho dic per causes sentimentals o polítiques sinó pràctiques. Tenim l'experiència de l'Europa de l'est, amb la reunificació d'Alemanya, línies principals deixaren de ser-ho i secundàries es convertiren en principals. El cas més complicat és el de Polònia que ha patit (o no) diferents canvis de frontera. Abans de la 2ª Guerra mundial ocupava extenses zones de Ukraïna i Belarús fins a la línia anomenada "Curzon" que en acabades les hostilitats passaren a l'URSS i avui pertanyen als seus legítims propietaris. Polònia es veié compensada amb la Silèsia i la Pomerània fins llavors Alemanyes. Les concepcions de les linies ferroviàries canvia com una mitja. En el cas del territoris d'Ukraïna i Belarús, fins i tot canviaren dues vegades d'ample de via en menys de 30 anys.

Re: Túnel de Salau

Posted: Thursday 15/10/2009 14:15
by genissimon
http://www.transport.cat/viewtopic.php? ... 4&p=135164

Escrit el 5 de juny passat:
[...]
La prolongació del tren de La Pobla de Segur cap a Sort i la Vall d'Aran hauria de continuar fins a Marignac, que està a la línia SNCF de Montréjeau a Bagnères-de-Luchon que és una antena de la transversal Narbona-Tolosa-Baiona.

Un cop construida aquesta línia (que, al meu entendre hauria de ser amb plataforma apta per a doble via d'ample normal UIC electrificada a 25 KVca) es podria fer un ramal de Vielha a Baquèira-Beret que, potser, hauria de ser amb cremallera. Això seria així perquè la boca del costat Vall d'Aran del túnel sota la Bonaigua estaria a Salardú o més avall i, per tant, no podria donar servei a Baquèira i seria menys costós construir el ramal que l'estació soterrada que donés servei a Baquèira. El túnel sota la Bonaigua no hauria d'estar a una cota gaire superior als 1000 o 1200 metres d'alçada. La cota baixa de Baquèira està a uns 1400 metres d'alçada.

I també el 28 juny 2006, 15 nov. 2006, 23 oct. 2007, 07 feb. 2008 i el 27 ago. 2008.

Salut !!
megapauer wrote: I què es tardarà en fer un Lleida-Vielha... 3 hores i mitja?

I com puja després la gent a Vaquèira...

Dubto molt que la gent deixi el cotxe.

Re: Túnel de Salau

Posted: Thursday 15/10/2009 15:10
by lauria1226
genissimon wrote:http://www.transport.cat/viewtopic.php? ... 4&p=135164

Escrit el 5 de juny passat:
[...]
La prolongació del tren de La Pobla de Segur cap a Sort i la Vall d'Aran hauria de continuar fins a Marignac, que està a la línia SNCF de Montréjeau a Bagnères-de-Luchon que és una antena de la transversal Narbona-Tolosa-Baiona.

Un cop construida aquesta línia (que, al meu entendre hauria de ser amb plataforma apta per a doble via d'ample normal UIC electrificada a 25 KVca) es podria fer un ramal de Vielha a Baquèira-Beret que, potser, hauria de ser amb cremallera. Això seria així perquè la boca del costat Vall d'Aran del túnel sota la Bonaigua estaria a Salardú o més avall i, per tant, no podria donar servei a Baquèira i seria menys costós construir el ramal que l'estació soterrada que donés servei a Baquèira. El túnel sota la Bonaigua no hauria d'estar a una cota gaire superior als 1000 o 1200 metres d'alçada. La cota baixa de Baquèira està a uns 1400 metres d'alçada.
I també el 28 juny 2006, 15 nov. 2006, 23 oct. 2007, 07 feb. 2008 i el 27 ago. 2008.

Salut !!
megapauer wrote: I què es tardarà en fer un Lleida-Vielha... 3 hores i mitja?

I com puja després la gent a Vaquèira...

Dubto molt que la gent deixi el cotxe.


Només que la línia de Marinhac està electrificada a1500V= amb catenària Midi reformada.
És a dir que fariem una autopista amb un cost faraònic que acabaria de patac en un camí de carro.

La Rantabilització d'aquesta línia és impossible en l'actual situació. Si a més a més tenim pendent el corredor del mediterràni i la línia de Canfranc, parlar de, més que prolongar, refer el Lleida-La Pobla (Doble via amb radis de corba grans pels Terradets i després passa Collegats per anar a parar sota la Bonaigua) i continuar fins a Marinhac com una línia gairebé d'alta velocitat, amb ramals de cremallera fins a Baquèira, sembla, dit sigui amb tots el respectes i sense ànim d'ofendre ningú, un caprici de Maharahà de l'època colonial.

I tot això per anar a esquiar a Baquèira? Però com? i qui?. Si un dia d'hivern en plena temporada d'esquí baixes el port de la Bonaigua, passat Baquèira, en direcció Vielha, La cua de cotxes de gama alta, ja et fa veure un tipus de personal que no agafarà mai el tren.

Sinèrgies, en diuen

Posted: Thursday 15/10/2009 15:24
by Guigui
Però es pot plantejar com a línia d'abast regional, amb un bon potencial si s'aprofiten els enllaços a ambdós costats de la frontera. Lleida-Tolosa sona molt més bé que no pas Lleida-Vielha o Montreiau-Luishon.

Re: Túnel de Salau

Posted: Thursday 15/10/2009 15:51
by lauria1226
De l'única manera que es pot plantejar i inclús realitzar aquest projecte, és en una maqueta escala "N".

El transport a escala regional es racionalitza segons la capacitat de transport necessària per la població coberta i en el territori del que parlem no passem de l'autobús. La línia de la Pobla, és un accesòri trobat que com a mitjà real de transport està sobredimensionat, pel que no pot ser mai rendible amb una població estable que no arriba als 20.000 habitants de Balaguer en amunt.

A l'estar concebut inicialment com a transpirinenc, hi ha bona part del trajecte que passa pel no res, entre Balaguer i Tremp, hi ha estacions que estan a entre 10 i 15 Kms del poble que diuen servir, excepte Cellers que n'està a més o menys 3 Kms.

Ja es simptomàtic que la darrera renovació total de via ho fou amb travesses de formigó vàlides solament per àmple ibèric, i això ja ha estat fet un cop traspassada la línia a la Generalitat, ni tan sols travesses polivalents.

Tot el que no sigui el que expresso al principi referent a la maqueta escala "N" és:
"A tonga da milonga do cabuleté".

I m'agradaria molt equivocar-me. Tanmateix em dono molt per satisfet de que no l'hagin tancat com era de témer a finals dels 70s. en que ja es donava per un fet consumat tot esperant que se'n fixés una data.

Exemples

Posted: Thursday 15/10/2009 16:15
by Guigui
lauria1226 wrote:De l'única manera que es pot plantejar i inclús realitzar aquest projecte, és en una maqueta escala "N".
A Catalunya i en les condicions actuals, potser sí. Però si ens fixem en línies com Innsbruck-Garmisch-Partenkirchen, Pfäffikon-Arth-Goldau o Brixen-Lienz, veurem que totes elles travessen zones poc poblades, fronteres estatals, no formen part de cap línia principal i abasten una població inferior a la que ens ocupa.

És en això que cal emmirallar-se, i no en la mediocritat que ens transmeten els estaments públics (i alguns privats) d'aquest país, que creuen que la solució als problemes de mobilitat passa per farcir el territori d'autovies de quatre carrils.

Re: Exemples

Posted: Thursday 15/10/2009 16:27
by lauria1226
Guigui wrote:
lauria1226 wrote:De l'única manera que es pot plantejar i inclús realitzar aquest projecte, és en una maqueta escala "N".
A Catalunya i en les condicions actuals, potser sí. Però si ens fixem en línies com Innsbruck-Garmisch-Partenkirchen, Pfäffikon-Arth-Goldau o Brixen-Lienz, veurem que totes elles travessen zones poc poblades, fronteres estatals, no formen part de cap línia principal i abasten una població inferior a la que ens ocupa.

És en això que cal emmirallar-se, i no en la mediocritat que ens transmeten els estaments públics (i alguns privats) d'aquest país, que creuen que la solució als problemes de mobilitat passa per farcir el territori d'autovies de quatre carrils.
A Suïssa fan un referèndum per qualsevol cosa i tenen doble cultura; Democràtica i en general, mentre que aquí................!!!!!!!!!!!!????????????????!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!..............

Re: Túnel de Salau

Posted: Thursday 15/10/2009 18:15
by Xesco 593
uiiiii el famosisiim tunel de salauu!!!!!
com magradarie ke es fes aquet tunel...

l'any pasat vaic estar de intercanvi a Saint Girons ja os podeu imaginar com devia parar de boig jo , vaic estar a l'antiga estacio de tren , vaic poder veure lantic trasat del ferrocarril tolosa saint girons, foix , actualment esta tot desmantellat , i els pons de estructura metalica direcio foix els bolen treure . jo que vaic investigar moltisim el perque del desmantellament de la linia i perque no avien fet el tunel per comunicar amb le pallars ja que esta a un pas o almennys que agesin fet un tunel per automobils, em van explicar la gent d'alla i l'alcalde que el progecte de ferrocarril no el bolen fer perque nestan farts de mentires i que el simpel fet que els i tregesin el tren ja els i va fer molt mal , van estar pensan de fer un tunel de carretera pero la gent de tot la comarca i alcaldes dels municipis si oposaben , el ultim progecte que em van explicar que han estudiat es un port de montanya tipo bonaigua pero no saben aquin port arribaran ni com acabara la historia

A mi personalment com a pallares que soc mencantarie que sacabes el progecte lleida saint girons , pero la gent del propi pallars dieun que aquesta linia esta maleida i que no sacabara mai , que fa mes de 100 anys que en parlen i nores .

a per cert si algu te mes informacio que jo sobre la linia de la pobla i me l apot pasar, peque estic refent un treball de recerca i el fare de la linia del meu poble ,gracies.

Re: Túnel de Salau

Posted: Friday 16/10/2009 1:21
by Jordi Freixas
Un altre tema seria, el com afectaria la possible connexió amb França al tema de la titularitat de la infraestructura.