"Els Quinze"

Documents, fotografies, museus i tot allò relacionat amb la història dels transports.
Documentos, fotografías, museos y todo aquello relacionado con la historia de los transportes.
Post Reply
User avatar
metring
Administrador
Posts: 23226
Joined: Saturday 04/03/2006 13:28
Location: Fabra i Puig

"Els Quinze"

Post by metring »

De la revista del districte d'Horta-Guinardó de l'Ajuntament de Barcelona, a la pàgina 4. No us perdeu la foto del tramvia de la línia 46: http://www.bcn.es/publicacions/b_barris ... inardo.pdf

“Els Quinze”

Una de les expressions més populars de Barcelona des
de fa molt temps per definir un lloc és “Els Quinze” i
l’indret, la cruïlla del passeig Maragall amb les avingudes
de Borbó i Mare de Déu de Montserrat, que avui dia
és punt de trobada dels districtes de Sant Andreu, Horta-
Guinardó i Nou Barris, encara que antigament només
era la confluència dels d’Horta i de Sant Andreu.

Aquest topònim popular, que va sorgir a partir de 1911
i en una data incerta, ho va fer a partir de l’entrada en
servei de la línia de tramvia núm. 46, que anava de la
plaça Urquinaona a Horta, i el motiu fou el preu del bitllet,
que costava 15 cèntims per anar des de la plaça Urquinaona
fins aquest indret. Hi ha versions que citen
Torre Llobeta altres la Sagrera referint-se al punt de la
divisió dels districtes.

El cert és que en aquella època, a diferència d’avui, que
hi ha un bitllet integrat a preu únic, l’import del viatge
en el tramvia tenia diferents tarifes: l’esmentada anteriorment;
la d’Urquinaona fins a Camp del Arpa, de 10
cèntims; la d’Urquinaona a Horta, de 20 cèntims, i la
del Camp del Arpa a Horta, de 10 cèntims.

Uns viatges els de llavors en què era normal que el cobrador
anunciés amb antelació els límits d’on acabaven els
bitllets. El crit d’“Els Quinze”, en aquest cas, es va fer familiar
entre els passatgers d’aquells tramvies que, a poc a
poc, el van anar incorporant al seu vocabulari, per referirse
a aquest indret. Cal tenir present també que en aquella
època el passeigMaragall es començava a urbanitzar i que
baixar a “Els Quinze” permetia a molta gent arribar a diferents
nuclis poblacionals distribuïts al seu entorn.

Si té fotografies o documents del seu barri, en pot fer
donació a l’ArxiuMunicipal del Districte, 93 291 68 36
User avatar
m.h.t.
N9
N9
Posts: 2223
Joined: Sunday 30/08/2009 17:37
Location: Badalona

Re: "Els Quinze"

Post by m.h.t. »

L'avinguda de Borbó canvia de nom per la dels Quinze

El barri de Vilapicina i la Torre Llobeta ha estrenat oficialment aquest dissabte l’avinguda dels Quinze. Els veïns han celebrat el canvi de nom de l’avinguda de Borbó amb la tradicional descoberta de placa institucional i una xocolatada popular. [...]

La propera descoberta de placa està prevista pel 24 de març quan l’avinguda del Príncep d’Astúries es passarà a dir Riera de Cassoles.

Per què es diu l’avinguda del Quinze?

El canvi d’avinguda de Borbó -nom posat l’any 1942 pel règim franquista- pel dels Quinze ha estat impulsat per l’associació de veïns de Torre Llobeta. Així es coneixia popularment la cruïlla de l’avinguda de Borbó amb el passeig de Maragall. En aquest punt, hi havia la parada del tramvia 46, del qual el bitllet valia 15 cèntims.

https://beteve.cat/societat/canvi-nom-a ... elebracio/
Salvem l'Estació de França!
User avatar
Fran-Ikarus
N11
N11
Posts: 5707
Joined: Saturday 21/05/2005 1:19
Location: Allá donde se cruzan los sagaleses, donde el mar no se puede concebir
Contact:

Re: "Els Quinze"

Post by Fran-Ikarus »

L'Avinguda ja s'havia dit "de Borbón" en dues etapes anteriors al 1942. Aquest és el seu historial en ordre cronològicament invers (font: Nomenclàtor de Barcelona); "Mariscal Joffre" va ser el 1929, així que es pot deduir fàcilment l'anterioritat a aquesta data de l'anterior etapa "Borbón":

Avinguda de Borbó 07/07/1942
Noms anteriors: Borbón; Paseo del Mariscal Joffre; Borbón; Cº Antiguo de San Acisclo
Districtes: NOU BARRIS (08)
Exhiba abono o pase antes de que se lo exijan
Post Reply

Return to “Història del transport / Historia del transporte”