http://www.vilaweb.cat/www/elpunt/
----------------------------------------
El govern reprèn les obres al túnel de la L9, que han estat 10 mesos aturades
El tram on es torna a treballar és el que va des del Gorg a Badalona fins a la Sagrera-Meridiana
PAULA MERCADÉ. Barcelona
La tuneladora de la línia 9 de metro que perfora el tram entre l'estació del Gorg a Badalona i la Sagrera-Meridiana es va tornar a posar en marxa ahir després d'estar deu mesos aturada. Tot i aquesta llarga parada, la màquina perforadora ja funciona a ple rendiment perquè en un dia ha avançat 30 metres. El desembre passat, els tècnics del Departament de Política Territorial van decidir aturar la tuneladora abans de creuar les vies de Renfe de l'estació de Sant Andreu Comtal en detectar que eren més profunds els fonaments d'un edifici que s'havia de creuar d'acord el traçat planejat. Durant aquests mesos s'ha modificat el projecte.
La tuneladora de la línia 9 que ha de fer el tram que va des del Gorg a Badalona fins a l'estació de la Sagrera-Meridiana ha estat deu mesos aturada però torna a funcionar i ho fa amb eficàcia: ja ha avançat 30 metres. El desembre passat, els tècnics del Departament de Política Territorial van decidir aturar aquesta màquina de perforar abans de travessar la platja de vies de Renfe de l'estació de Sant Andreu Comtal perquè van detectar que els fonaments d'un edifici per sota del qual havia de passar el túnel eren més profunds del previst. Tenien 32 metres, i no 20 com la resta. Abans d'arribar a l'estació de la Sagrera-Meridiana, però, la tuneladora haurà de fer encara una altra parada. Quan hagi passat la platja de vies de Renfe, s'aturarà en un pou de ventilació per «fer-hi tasques de manteniment, necessàries després d'haver estat deu mesos sense funcionar», explica el responsable d'Obres Subterrànies de la Generalitat, Jordi Jubany.
Durant aquest temps, gairebé un any, tot i que la tuneladora no funcionava s'ha continuat treballant en aquest tram entre Badalona i la Sagrera-Meridiana. Per una banda, el govern ha elaborat un projecte per modificar puntualment aquest traçat, desplaçant el recorregut uns 25 metres en sentit muntanya per evitar el bloc de pisos amb fonaments més profunds. Per l'altra, segons explicava Jubany, han continuat «reforçant el terreny per quan arribi la tuneladora». A més, al tram que havien construït, fins passada l'estació de Bon Pastor, «s'ha posat la llosa que separa el túnel per on passaran els combois en diferents sentits» i també s'ha continuat treballant a les parades de Gorg, Salut, Llefià i Bon Pastor.
Es preveu que aquesta tuneladora arribi a la Sagrera-Meridiana cap a finals de l'any vinent. L'any 2008 es desmuntaria i es portaria a la Zona Franca per continuar perforant el subsòl fins a la zona universitària.
TRES TUNELADORES ALHORA
Una altra tuneladora que estava aturada es posa en funcionament la setmana vinent, segons assegurava ahir Jubany. La màquina que va perforar des Can Zam a Santa Coloma fins gairebé a tocar la parada del Bon Pastor, després de desmuntar-la l'han tornat a muntar entre el carrer Onze de Setembre i el Pont del Treball. Aquesta tuneladora serà l'encarregada de comunicar la línia 9 amb el Triangle Ferroviari, on es podran reparar i aparcar els combois. Però no solament hi ha aquestes dues tuneladores treballant alhora, la que ara està perforant des de l'estació de la Fira arribarà a Parc Logístic el desembre. Allà la desmuntaran per tornar a muntar-la al Prat del Llobregat, on començarà a fer-se el túnel cap a l'Hospitalet del Llobregat i Barcelona.
------------------------------------
La línia més llarga d'Europa
Els més de 42 quilòmetres que tindrà la L9 del metro la convertiran en la més llarga d'Europa. Però té altres peculiaritats. Serà la línia que circularà a més profunditat pel subsòl de Barcelona, a 40-50 metres. A més, en gairebé tot el seu recorregut, els combois que vagin en dos sentits no passaran l'un al costat de l'altre, com passa en l'actual xarxa de metro, sinó que circularan l'un sobre l'altre. Els casos en que els metros aniran en paral·lel són comptats: els extrems del Gorg a Badalona i Can Zam a Santa Coloma. L'altre tram on aniran l'un al costat de l'altre va de la Fira a Parc Logístic. En aquests casos, el diàmetre del túnel serà més petit, de 9 metres i mig, i així s'evitarà contaminar l'aqüífer del Llobregat. Per permetre que a la resta de recorregut els combois vagin l'un a sobre de l'altre es necessita un túnel amb un diàmetre superior: de dotze metres. Aquesta característica permet que la construcció de les estacions sigui més fàcil, ja que només s'ha de fer un pou des de la superfície que comuniqui amb el túnel.
No són les úniques característiques peculiars que té aquesta línia. Tot i tenir les obres ja començades pels dos extrems, encara no s'ha acabat de concretar el tram central, de la Sagrera-Meridiana fins a la Zona Universitària. El responsable d'Obres Subterrànies de la Generalitat, Jordi Jubany, explica que encara estan estudiant el terreny. «La roca que trobarem en aquest tram és molt dura» i per tant, «és necessari conèixer bé el subsòl i a partir d'aquí veure quina màquina el pot treballar millor». La línia 9 l'estan perforant diferents màquines, dues a hores d'ara i tres quan acabi l'any. Cada una d'elles s'adapta a les característiques canviants del terreny per optimitzar-ne els resultats.