http://www.elperiodico.cat/ca/noticias/ ... ts-1705104
MODIFICACIONS EN LA URBANITZACIÓ DE LA CAIXA DE FORMIGÓ DEL TREN
El delta del Llobregat s''acostarà' al centre de BCN per les vies de Sants
Es plantarà la mateixa vegetació que a la riba del riu per crear un corredor verd fins a l'Eixample
Hàbitat Urbà suprimeix els talussos que preveia el pla d'Hereu i copia el novaiorquès 'High Line'
Dimecres, 25 de abril del 2012 XABIER BARRENA BARCELONA
Just quan, des del Govern català, s'està posant tota la carn a la graella per aconseguir que Sheldon Adelson instal·li el seu complex Eurovegas als terrenys del parc agrari que dóna una imatge tan bucòlica al riu Llobregat, a l'altre costat de la plaça de Sant Jaume, on també governa Convergència i Unió, s'intenta portar una mica d'aquest hàbitat del delta al centre de Barcelona. Dins de l'esquema de corredors verds que l'ajuntament ha dissenyat, com a part del seu nou model de ciutat, se n'inclou un que neix a la riba del riu i penetra fins a l'Eixample a través de la cobertura de les vies en l'entrada a Sants-Estació i, posteriorment, l'avinguda de Roma. L'ajuntament va presentar dijous passat als veïns el redisseny del projecte d'enjardinament de la cobertura de les vies, de l'anomenat passeig de Sants. El projecte original, plantejat fins i tot en l'etapa socialista, va ser frenat l'agost passat i ara se n'exhibeixen els resultats. El cost de l'actuació, que està previst que s'acabi a finals del 2013, és de poc més de sis milions d'euros.
En el pla merament arquitectònic, el primer que ve al cap en la simple consulta de la documentació és que Hàbitat Urbà, finalment, ha trobat el lloc per ubicar una imitació del High Line del Meatpacking District de Nova York. Impossible ubicar-lo a les Glòries, si no és que els veïns accedissin a no derruir el tambor viari, la cobertura de les vies de Sants s'ajusta com un guant a les necessitats del projecte. Bàsicament perquè, al ser un eix lineal, compleix les funcions de tot passeig, que és comunicar dos punts distants entre si, i no donar voltes en cercle.
PAISATGE SOBRE VIES / Com en el cas novaiorquès, allà amb unes antigues vies elevades fora d'ús i aquí al sostre de la caixa de formigó que en cobreix unes actualment en servei, el passeig no busca la integració total amb l'entorn, sinó que prefereix mantenir-hi les distàncies. El projecte de l'etapa de Jordi Hereu preveia, per exemple, l'accés en alguns punts mitjançant talussos que permetessin salvar el desnivell sense gaire sobresalts. El nou disseny elimina aquests talussos i únicament permet accedir al passeig mitjançant torres de comunicació (escales i ascensors), de manera que s'accentua l'efecte balcó.
A més a més, segons Hàbitat Urbà, la solució dels accessos agrupats permet guanyar espai públic obert a banda i banda del passeig, amb què s'afavoreix la il·luminació natural de les façanes veïnes i s'allibera un espai «essencial» en un entorn que és molt dens i compacte.
La secció tipus del futur passeig és de 37 metres. D'aquests, 15 es destinen a un anomenat àmbit agrícola, amb arbrat; 4, a una làmina d'aigua; 12, a un passeig, i els 6 metres finals a la vegetació més pròpiament del Delta.
Segons l'exigua memòria adjunta a la documentació facilitada als veïns, el projecte de «renaturalització» del passeig de Sants, a més d'establir un corredor biològic, «restablirà» la continuïtat entre la part nord i la sud del barri de Sants. Gràcies a aquesta voluntat d'«estirar el paisatge del delta del Llobregat al centre de la ciutat» es projecta el passeig amb criteris de mínim manteniment de la vegetació, per la seva adaptació al clima. Opció que no solament resulta molt més sostenible, sinó, sobretot, més barata.
Entre les novetats s'ha de comptar també amb l'execució del carrer d'Antoni Capmany com una via «integrada a la trama de Sants», això sí, amb els «estàndards del segle XXI», que en el llenguatge d'Hàbitat Urbà es refereix al mantra de la ciutat lenta i habitable. En la mateixa línia s'ha de situar el mateix passeig sobre les vies. Segons la memòria es concep com «un espai pedagògic», amb zones per a «l'esport, amb horts urbans i àrees de descans, de pícnic i familiars».
MENYS SOROLL / Un dels objectius plantejats ja des de l'inici, fa un parell d'anys, és la reducció del nivell de soroll que suporten els veïns. Es preveu que, quan les obres estiguin finalitzades, el soroll diürn de la zona baixi dels 73 decibels actuals fins als 63. I el nocturn, dels 63 als 53. És a dir, 10 vegades menys soroll que ara.
http://estaticos.elperiodico.com/resour ... 721863.pdf