http://www.elperiodico.cat/default.asp? ... io_PK=1022
El túnel Guinardó-Mandri de la L-9 afecta 6.580 pisos
1. • En els 9,3 km del tram central, que s’iniciarà al gener, es miraran 12.487 vivendes
2. • Tècnics d’Obres Públiques revisaran 607 edificis a l’eix de l’excavació
Gràfic a
http://www.elperiodico.com/EDICION/ED09 ... 235H01.PDF
RAMON COMORERA
BARCELONA
el nou metro automàtic de la L-9 fa just una setmana que devora quilòmetres per les entranyes de Santa Coloma, al primer sector de la macrolínia obert, de Can Zam a Can Peixauet. Mentrestant, Obres Públiques crema etapes en l’última frontera de la ruta en construcció, al Far West verge de metro transversal del nord de Barcelona. S’han posat en marxa les revisions prèvies a l’arribada de la tuneladora de ni més ni menys que 6.581 pisos, locals i oficines de 607 edificis ubicats en set barris i tres districtes. És el gran paquet final dels immobles situats entre les estacions de Guinardó i Mandri de l’últim i compromès sector de la L-9 que queda per excavar: 9,3 quilòmetres que enllaçaran la Sagrera amb la Zona Universitària.
El discret desenvolupament d’aquesta obra, que es farà per sota de centenars de vivendes (en total se n’inspeccionaran 12.487) i en un espai urbà molt dens, poblat i d’orografia difícil, contrasta amb el del túnel de l’AVE, que executa l’Estat a l’Eixample, una galeria de només 5,6 quilòmetres que no passarà per sota de cap edifici però que alguns sectors segueixen rebutjant.
Hi ha previst que al gener la tuneladora que ha estat els últims mesos al costat del pou d’explotació de la plaça de les Havaneres, a prop de Meridiana-Felip II, ja tingui acoblat el nou capçal per a terreny dur. Llavors començarà el seu recorregut fins a l’estació de Mandri, passant per les de Maragall, Guinardó, Sanllehy, Muntanya, Lesseps, El Putxet i Mandri, on sortirà a l’exterior. En aquest mateix punt arribarà l’altre talp (ara avançant des de Collblanc, a l’Hospitalet, cap a la Diagonal) que perforarà en sentit contrari a partir del 2011 el sector occidental del tram des de la Zona Universitària.
FRANJA DE 180 METRES / Aquest llarg arc central és el més endarrerit i l’únic en què, tot i que 9 de les 12 estacions estan en obres, encara no ha començat l’excavació del túnel. La previsió de la conselleria és obrir el tram el 2014. Ara, després d’anys de sondejos, revisions i canvis en el projecte, els fets es precipiten.
El primer pas abans d’excavar és fer la radiografia dels edificis en una franja de 180 metres, 90 a cada costat del túnel. Aquests informes previs es dipositaran al Col·legi de Notaris i serviran de referència davant possibles danys per les obres.
Les inspeccions d’aquest últim tram, licitades ara per Obres Públiques, costaran 2,4 milions i duraran de quatre a set mesos. La revisió dels dos extrems, Havaneres-Guinardó i Diagonal-Mandri, es va licitar al setembre i al novembre, per 441.000 euros i 1,7 milions.