Notícia de
La Malla:
La velocitat variable s'aplicarà des del gener als accessos a Barcelona
La velocitat màxima s'adaptarà en funció de la congestió, els accidents, la contaminació i les condicions meteorològiques
LAMALLA.CAT / EFE
El Servei Català del Trànsit començarà a aplicar de forma gradual des del gener la velocitat variable als accessos a Barcelona, tant a la primera com a la segona corona metropolitana, amb l'objectiu de minimitzar l'impacte de les congestions i garantir la màxima fluïdesa. En una entrevista amb l'agència Efe el director del servei, Josep Pérez-Moya, ha destacat que aquest nou model permetrà adaptar la velocitat màxima en funció de la congestió, els accidents, la contaminació i les condicions meteorològiques.
La velocitat variable és un model que s'utilitza des de fa anys en ciutats de països com Alemanya, Holanda i Anglaterra, i permet adequar la velocitat en funció de diferents situacions del trànsit, de manera que en un mateix dia el mateix tram pot tenir diferents velocitats màximes.
A la primera corona de Barcelona, integrada per 16 municipis en els quals des de l'1 de gener passat regeix la limitació de la velocitat a 80 quilòmetres per hora, hi haurà trams en els quals, en funció de les circumstàncies, el límit permès baixarà temporalment fins als 70, els 60 o els 50, però mai excedirà els 80 per hora. En la segona corona metropolitana, que abraça uns altres 24 municipis, es mantindrà el límit màxim actual -que en alguns trams és de 120 quilòmetres per hora-, i a partir d'aquí s'anirà reduint quan les necessitats del trànsit així ho requereixin.
Al gener es començarà a aplicar en alguns trams i en període de proves la nova metodologia de la velocitat variable, que s'anirà estenent de mica en mica sobre el territori de la primera i segona corona. Segons Pérez-Moya, aquest procés es farà gradualment i perquè sigui efectiu precisa d'una gran inversió tecnològica, ja que a més de cobrir els trams afectats amb pòrtics lluminosos -com a mínim un a cada quilòmetre de via-, també s'hauran d'instal·lar senyals lluminosos en totes les incorporacions a les vies afectades.
Combinació algorítmica
La limitació de la velocitat s'establirà a partir d'una combinació algorítmica basada en els resultats 'en línia' d'uns sensors instal·lats per captar el pas de vehicles i de les càmeres de seguretat, així com de la decisió "humana" en funció de si hi ha hagut accidents, si hi ha una gran congestió o si les condicions meteorològiques o de contaminació així ho recomanen. L'objectiu fonamental d'aquesta mesura és garantir al màxim la fluïdesa en el trànsit, sota la premissa, segons Pérez-Moya, que malgrat que en algun tram se circuli a menor velocitat, s'acaba arribant més ràpid si no s'ha de parar a causa d'embussos.
Segons diferents estudis dels quals disposa el Servei Català de Trànsit la velocitat que permet que hi hagi menys congestió, ja que permet una major capacitat d'absorció de vehicles, és entre 70 i 80 quilòmetres per hora. Per això, quan hi hagi un punt conflictiu per un embús o per un accident, per exemple, es produirà un efecte dominó en els trams previs, en què es reduirà la velocitat de forma progressiva per intentar evitar la congestió.
D'aquesta forma, es pot donar la situació que en hora punta i en un dia amb dificultats per al trànsit (congestió, pluja...), a partir de peatge de Martorell (on ara el límit és 120), es prohibeixi anar a més de cent per hora, que al Papiol (ara el màxim és 100) es faci anar els conductors a menys de 80 i que a Sant Joan Despí (ara el màxim és 80), s'estableixi un límit de 60. Això no obstant, Pérez-Moya ha insistit que en la major part del dia, el límit de velocitat serà l'actualment establert.
Trams afectats
En total, els trams afectats abraçaran els 16 municipis de la primera corona metropolitana, que són Barcelona, Badalona, L'Hospitalet de Llobregat, Sant Adrià del Besòs, Santa Coloma de Gramenet, Castelldefels, Cornellà de Llobregat, Esplugues de Llobregat, Gavà, Molins de Rei, el Prat de Llobregat, Sant Feliu de Llobregat, Sant Joan Despí, Sant Just Desvern, Sant Vicenç dels Horts i Viladecans.
També, la segona corona agrupa els municipis de Martorell, El Papiol, Pallejà, Sant Andreu de la Barca, Badia del Vallès, Castellbisbal, Cerdanyola del Vallès, Montcada i Reixac, Ripollet, Rubí, Sabadell, Sant Cugat del Vallès, Sant Quirze del Vallès, Santa Perpètua de Mogoda, Terrassa, Granollers, La Llagosta, Martorelles, Mollet del Vallès, Montmeló, Montornès del Vallès, Parets del Vallès i Sant Fost de Campsentelles.
Publicat 18/10/2008 10:51h