http://avui.elpunt.cat/noticia/article/ ... e-mai.html
Més metropolità que mai
L'estrena de dues parades més de la línia 9 de metro acurta més les distàncies entre Barcelona, Badalona i Santa Coloma
27/06/10 02:00 - Barcelona - jose g. navarro
Ara fa mig any va ser a Santa Coloma. Fa uns mesos, a Badalona. I ahir va tocar el torn de Barcelona. Tot i que a menys velocitat del que s'esperava, per endarreriments tècnics, i ara pressupostaris, la línia 9 de metro va avançant en la seva extensió per l'àrea metropolitana i ahir va fer un pas més en l'objectiu de reduir les distàncies entre Barcelona i les ciutats del seu entorn. Va ser amb l'estrena de les estacions Onze de Setembre i La Sagrera, la qual ja permet connectar el tram colomenc i badaloní de la línia amb altres corredors principals com ara l'L1 i l'L5 i, abans de final d'any, amb el servei ferroviari de rodalies. Les dues estacions concentraran prop de 40.000 viatgers diaris i es doblarà el nombre de passatgers a tota la línia, fins arribar als 76.000 usuaris.
El tram de l'L9 estrenat ahir, de 2,8 quilòmetres, és el tercer a entrar en servei després que el desembre de l'any passat ho fessin cinc estacions a Santa Coloma de Gramenet i que aquest mes d'abril s'obrissin tres més a Badalona, amb l'enllaç dels dos ramals a la parada de Bon Pastor. Des d'ara, amb combois que passen cada tres minuts i que funcionen sense conductor, aquest traçat continua i s'endinsa en barris tant populosos com el de la Sagrera i el de Sant Andreu. Un fet interpretat ahir per l'alcalde de Barcelona, Jordi Hereu, com un pas clau «en la cohesió i la dinamització social i econòmica» de l'àrea metropolitana. Segons el batlle barceloní, es tracta d'un projecte que, fent un paral·lelisme no explícit amb el del túnel del TAV per sota de la Sagrada Família, s'ha dut a terme en «complicitat» amb els veïns. «Passa sota desenes i desenes d'edificis on viu molta gent que ara vull reconèixer», va concretar.
A l'aeroport, el 2012
En l'acte d'inauguració del tram –que també suposa que els horaris de la línia siguin els mateixos que els de la resta de la xarxa–, el conseller de Política Territorial i Obres Públiques, Joaquim Nadal, es va mostrar satisfet pel fet que ja s'hagi perforat el 76% del total de la línia. Pel que fa al 24% restant, Nadal va detallar l'estat del treball de les tuneladores que han d'anar fent via per poder enllestir tota la línia, tal com es voldria, el 2014. En aquest sentit –a banda de la previsió feta per l'alcaldessa de Santa Coloma, Núria Parlon, que l'estació de Santa Rosa es pugui obrir a final d'any–, Nadal va confirmar l'arrencada en poques setmanes cap a la futura estació de Foc Cisell de la tuneladora que fa més d'un any que està aturada a la Zona Franca i el treball de la qual ja no s'acabarà l'any que ve. De fet, el proper tram a entrar en servei serà el ramal de l'aeroport, previsiblement l'any 2012.
Més enllà de les dificultats tècniques que s'han trobat en la projecció d'aquesta infraestructura, el context econòmic també l'ha acabat afectant, i l'ha alentit però no paralitzat, segons el govern. El president de la Generalitat, José Montilla, va explicar que aquest és un dels projectes que, «fins i tot en temps de crisi, s'ha de poder tirar endavant», tot i que s'han de gestionar els recursos «amb més rigor».
«¡Ai, les escales!»
j.g.n
Quan encara no són les onze del matí i la comitiva d'autoritats encapçalada pel president de la Generalitat es disposa a entrar a l'estació de Bon Pastor, una veïna del barri atura Montilla i, en confiança, li diu que «ja era hora» que des d'aquesta zona «oblidada» de la ciutat es pugui arribar ràpidament «a El Corte Inglés i a la Rambla». La senyora, però, no encaixa gaire bé que no pugui acompanyar el president català en l'inauguració de les dues noves parades i es resigna a esperar a les tres de la tarda, que el servei podrà ser estrenat per la resta dels mortals. Llavors, i al contrari del que es podia esperar en un dissabte calorós, de pont i de migdiada, el comboi procedent del tram colomenc de l'L9 acaba el recorregut a l'estació de La Sagrera deixant anar un bon nombre de passatgers, molts d'ells curiosos. Felipe, un jubilat que viu al barri de Singuerlín de Santa Coloma, és un d'aquests curiosos. Tot i que, en un primer moment, li costa orientar-se «entre tants cartells i tants colors per cada línia», poc a poc va entenent l'estructura de l'estació. Deixada enrere l'andana i arribat al vestíbul, detecta «una errada» enorme: «Hi un munt d'escales mecàniques i pocs ascensors: ai, si algun dia s'espatllen...»