Page 2 of 6
Posted: Wednesday 06/09/2006 11:58
by Platanito
Watermark wrote:Jo sóc de la opinió de que les línies L6, L7 i L8 NO són linies de metro sinó linies de ferrocarril de rodalies.[...]
1. Caràcter metropolità: ha d'unir barris d'una mateixa àrea metropolitiana. No hi ha una estació per cada municipi, sino per cada barri.
Anda... Com les línies L6, L7 i L8!
Watermark wrote:2. Explotació homogènia: les vies i andanes d'una línia de metro no es poden compartir amb altres tipus de serveis ferroviaris. Per una determinada andana de metro només hi poden passar trens de la mateixa línia i el mateix recorregut, amb l'única excepció de que la línia es divideixi en ramals (com seria el cas de la L9-L10 que a moltes ciutats es tractaria com una única línia).
Doncs això dels ramals no sembla molt "mètric", i l'haver-se de fixar en la destinació del tren... Albricias, si és el que passa a FGC!
Watermark wrote:
3. Alta freqüència de pas de trens amb parada a totes les estacions, el que no treu que hi pugui haver també trens semidirectes.
Doncs ves per on que els trens semidirectes "no fan metro". Es el cas contrari: explotar una línia de metro com si fos de rodalies!
Watermark wrote:Si es fes un segon túnel Pl. Catalunya-Sarrià per als serveis al Vallès, llavors les línies L6 i L7 sí que les podria considerar metro al estil de línia amb dos ramals.
On es demostra que la teva visió de metro no és el servei que ofereix, sino l'aspecte d'aquest. Però torno a dir que això és incongruent amb la possibilitat de tenir trens semidirectes a una línia "de metro" i seguir considerant-la com a tal!
Posted: Wednesday 06/09/2006 12:09
by BCN Término
Ara resultarà que ni la L6 ni la L7 no conecten barris de la ciutat de Barcelona sense sortir del municipi.
Tornem a mirar a enrere, i recordem que els trens que començaven el seu trajecte a la plaça Catalunya l´acabaven a Sarrià, i que els que partien cap al Vallés l´iniciaven a Sarrià. Va ser l´ajuntament qui va "solicitar" a la companya que els trens del Vallés arrivessin al centre de la ciutat.
Tota la resta de punts que defineixen el que ha de ser un metro, tal i com ha dit el Watermark, son opinions personals del tot subjectives i no entraré a fer més comentaris.
BCN Término.
Alex Reyes.
Posted: Wednesday 06/09/2006 12:19
by Fran-Ikarus
De fet, estar esperant el L10, i que t'arribi un L9 i l'hagis de deixar passar fins que arribi el teu, és exactament el mateix cas que haver de deixar passar un S1 o S2 o L6, perquè tu vas a Av. Tibidabo i el que vols és agafar el L7...
És a dir, si s'accepta que una línia de Metro pot tenir ramals diferents (o línies que comparteixin un tram) i per això tu pots estar en una andana, i haver de descartar un tren que arriba perquè no és la teva línia, tant és que el tren que descartes sigui un servei de Metro (L6, L7) com de Rodalies (S1, S2). El tren arriba, s'atura, agafa i deixa viatgers, i torna a marxar, en tots dos casos. La qual cosa vol dir que afecta igual, o igual de poc, a la línia de Metro que passa per allà, que sigui un Rodalies o una altra línia de Metro, la que s'intercal·la amb la nostra línia de Metro desitjada.
Posted: Wednesday 06/09/2006 12:21
by Guigui
Watermark wrote:3. Alta freqüència de pas de trens amb parada a totes les estacions, el que no treu que hi pugui haver també trens semidirectes.
Precisament, entre Pl. Catalunya i Sarrià pots agafar, amb el mateix bitllet que si agafessis la L6, qualsevol tren perquè saps que t'hi deixarà, tant si s'atura a totes les estacions intermèdies com no. I el mateix passa amb Pl. Espanya-St. Boi L8. Dit d'altra forma, els serveis S i R també fan servei de metro fins a Sarrià i St. Boi (em sembla que no tots paren a Molí Nou, m'ho confirmeu, si us plau?)
Posted: Wednesday 06/09/2006 12:32
by Watermark
A veure, tranquilitat
Jo he intentat explicar els meus criteris que em fan distingir una línia de metro. No he dit en cap moment que les línies urbanes de FGC no compleixin cap d'ells, senzillament que no compleixen un d'ells, i per tant, ens molts aspectes sí em semblen molt semblants a una línia de metro però com ja he dit falla en un aspecte que a mí em sembla important, ja que de no tenir-ho en compte podria arribar a la conclusió que la línia R10 de rodalies amb un parell de parades més i més freqüència seria també una línia de metro, o ídem amb algunes línies de rodalies del sud de Madrid.
No vull pontificar, com ja hem comentat és totalment subjectiu, hi ha gent que pensarà que la línia 1 de Metro València és metro i altres com jo que no ho veiem ni amb prismàtics, es questió de gustos. Ara bé, també m'agradaria conèixer quins són els criteris d'altres persones que sí les incloeixen amb tot dret en la denominació de metro.
@Platanito: Tractant-se de clasificar sistemes de transport, l'aspecte és tan important com el servei que ofereixen, sino, com distinguiries el tramvia blau (o qualsevol línia clàsica de tramvia europea que va compartint el carrer amb els cotxes) d'una línia d'autobús?
Posted: Wednesday 06/09/2006 12:53
by Fran-Ikarus
Ostres, Watermark, quin exemple... el tramvia va sobre rails, i agafa el corrent de la línia elèctrica aèria instal·lada per a tal efecte. Això no és ja estrictament aspecte, és part important del mecanisme de funcionament.
En tot cas, que passin trens de Rodalies intercalats també es podria considerar com a "aspecte que presenten les vies i les estacions quan no hi ha el tren del servei assimilable com a Metro", sí
Posted: Wednesday 06/09/2006 13:04
by Platanito
Watermark wrote:Platanito: Tractant-se de clasificar sistemes de transport, l'aspecte és tan important com el servei que ofereixen, sino, com distinguiries el tramvia blau (o qualsevol línia clàsica de tramvia europea que va compartint el carrer amb els cotxes) d'una línia d'autobús?
Mmm... Deixa'm pensar... Ah, sí, perquè "tramvia" defineix un tipus de transport físicament diferent del que defineix el mot "autobús": pel carril, per la catenària, per la seva captivitat (val, això és conseqüència del carril)... Distingir entre tramvia, metro-tram, tram-tren i "metro de superfície" és més subjectiu, igual que entre "autobús" i "autocar".
De fet, quan agafo la L6 a Reina Elisenda i m'he de menjar totes les estacions fins a Plaça Catalunya, l'únic aspecte que em dóna és de ferrocarril metropolità, vull dir, de "metro".
Recordem finalment que "metro" vol dir ferrocarril metropolità, i com a tal s'hauria de considerar metro tota línia ferroviària (de passatgers, no fotem!) que doni un servei específic a dins d'una metròpoli. Això ho acompleixen TMB, Tram, FGC i fins i tot Renfe!
Posted: Wednesday 06/09/2006 13:09
by Watermark
Vale, reconec que l'exemple és una mica dolent
. Però bé, entre diferents sistemes estrictament ferroviaris l'aspecte també hi diu molt, si no fos així, el funicular de Montjuic podria ser perfectament una línia de Metro a imatge del ramal R de Madrid.
I el mateix per a les xarxes de Tram. Encara que, com es pot veure, cada cop és més habitual veure ciutats on ho arrepleguen tot amb la denominació de Metro sigui tren, funicular o tramvia...
Jo crec, continuant amb els meus criteris personals, que una línia de metro té aspecte independent. Per cert, que els trams Sarrià-Reina Elisenda i Gràcia-Av. Tibidabo sí que em semblen metro a tots els efectes i jo també tinc la sensació de metro quan agafo un tren a aquests trams, peró a Plaça Catalunya la sensació que tinc és de terminal de rodalies.
Posted: Wednesday 06/09/2006 15:32
by Albert
Potser val la pena que comenti que el "Metro" és un servei i no pas un conjunt d'estacions, vies, instal·lacions, trens ... Crec que les característiques que determinen un servei de metro són les de freqüència, capacitat, horari, ... Les relatives als trens que hi passen, quantes vies tinguin ... no determinen el servei de "Metro" o de No-Metro.
Posted: Wednesday 06/09/2006 15:35
by Fran-Ikarus
Imagino que aquestes característiques de servei hauran canviat molt al llarg dels anys, no? Perquè les del servei inaugurat el 10 de gener del 1863, a Londres, com a Metropolitan Railway...
http://en.wikipedia.org/wiki/London_Und ... Beginnings
(Això sí, la freqüència era de 10 minuts, que no està gens malament per parlar de mitjans del segle XIX)
Posted: Wednesday 06/09/2006 20:23
by alexbn
Lo que yo creo que es un metro:
*Alta frecuencia
*Distancia pequeña entre estaciones
*Servicio hecho con trenes
*Servicio urbano
Las L6, L7 y L8 de FGC lo cumplen, así es que para mí son metro. La C10 de Renfe no cumple lo primero ni lo segundo, aunque por ejemplo la C1 casi sí, quitando lo segundo, que viene a ser del estilo de los servicios S de FGC. Así es que hay servicios que casi son metro (para mí) sin llegar a serlo del todo.
Posted: Wednesday 06/09/2006 21:56
by Fran-Ikarus
Los criterios de alexbn me parecen la mar de acertados. Aunque lo de servicio urbano todos sabemos que, en conglomerados como el que pueda formar Barcelona con Badalona, L'Hospitalet, etc. y en general las grandes ciudades con otras que las rodean, no se tiene que tomar al pie de la letra como "no salir de una única ciudad".
Línies de Metro!
Posted: Wednesday 06/09/2006 23:14
by JaMiRo!
Hola!
Mireu, a
aquesta pàgina es consideren les línies L6, L7 i L8 com a línies de Metro...
No fotem.
És clar que són línies de Metro. I si no, llavors per què tenen aquesta nomenclatura?
Els criteris per a etiquetar una línia de Metro com a tal són una unió de servei i infraestructura, cosa semblant al que comenta el company alexbn.
Per cert, estic rient força vegent com gent que ha votat que no són línies de Metro a aquest fil, a un altre fil ha votat que són les millors línies de Metro...
Salut!
Posted: Wednesday 06/09/2006 23:38
by UT596001
He votat que no però matisso la meva resposta.
D'una banda, la L6 i la L7 les consideraria metro a tots els efectes excepte el tram Sarrià-Reina Elisenda que en hora punta de la tarda funciona cada 12 minuts, i em sembla una frequència molt baixa.
En canvi, la L8 no la puc considerar metro de cap de les maneres: per començar, les andanes no estan a nivell del pis del tren. Les frequències són bastant pobres tot i considerant tots els serveis. Per tant la considero una línia de Rodalia, que FGC ni tan sols la considerava línia urbana, la L8 abans eren els trens de la línia S3.
Posted: Wednesday 06/09/2006 23:49
by sequera
alexbn wrote:Lo que yo creo que es un metro:
*Alta frecuencia
*Distancia pequeña entre estaciones
*Servicio hecho con trenes
*Servicio urbano
Las L6, L7 y L8 de FGC lo cumplen, así es que para mí son metro. La C10 de Renfe no cumple lo primero ni lo segundo, aunque por ejemplo la C1 casi sí, quitando lo segundo, que viene a ser del estilo de los servicios S de FGC. Así es que hay servicios que casi son metro (para mí) sin llegar a serlo del todo.
Excelente explicación..
Totalmente de acuerdo contigo.
Posted: Wednesday 06/09/2006 23:52
by Fran-Ikarus
Espera, quizá añadiría una más (para "desambiguar", en casos confusos, respecto al tranvía):
- Segregación completa durante todo el recorrido respecto a los carriles para tráfico de vehículos automóviles.
Vamos, que nunca circule por encima de las vías, ni las cruce, ningún coche, autobús, camión o ciclomotor...
Posted: Thursday 07/09/2006 9:49
by abegot
Posted: Thursday 07/09/2006 10:34
by Ecomobisostrans
Jo he votat que si, ara explicaré el motiu. En 1r.lloc responc a no se qui que la L8 i els serveis S paren a Moli Nou, però no els R. Ara explico els meus motius: Per mi un metro, es un servei ferroviari (tren, tramvia, funicular, i fins i tot el telesfèric) que fa un servei metropolità. I per mi, metropolità és, en el cas de Barcelona, la zona 1. D'aquesta manera, per mi, quedarien aixi les línies:
De la 1 a la 13 serien les actuals L1 a L13 que contempla el PDI.
L14 seria el Funicular de montjuic
L15 el Tramvia Blau
L16 el telesfèric de montjuic
L17 el funicular del Tibidabo
L18 el funicular de Vallvidrera
L19 el telesferic del port
L20 la C10 de la RENFE
De la L21 a la L26 serien les línies T1 a T6 respectivament
I com que 26 línies son massa poques, afegeixo la línia 27, que seria la de tramvia que vaig dissenyar jo, Glòries - Diagonal - La Mina - Granvia - Glòries en els 2 sentits.
Bieeen! Si passa de 26 el Santfeliuenc no els hi podrà ficar lletres
(ara que, es tant rebuscat que es capaç de tirar ma de l'alfabet grec
).
Bueno, bromes a part, aquestes línies les faria circular amb l'indicatiu M-(Nº de línia)-Lletra del sentit, a mes de la seva destinació. p.ex: línia superior: M-1-A. Línia inferior: Fondo.
Aixi podrien circular junt amb els serveis R (per mi els rodalies i regionals) i els L (regionals molt llargs i llarg recorregut). I aixi mateix pels autobusos, que es poden solapar amb la numeracio dels trens, per que ningu serà tant ******* de confondre un tren amb un autobus.
Posted: Thursday 07/09/2006 10:52
by Fran-Ikarus
¿¿¿Los teleféricos un ferrocarril???
Esto es como lo de Santillana del Mar, que ni es santa, ni es llana, ni tiene mar.
Posted: Thursday 07/09/2006 11:06
by Ecomobisostrans
Bueno, un telesferico no deja de ser un ferrocarril elevado, ademas que si no no se donde meterlo. Otra cosa se me olvidó decir que todas las lineas tendrian que estar integradas.